Hoppa till innehåll

Bra kikarsikte till älgjakt?


Anton1

Recommended Posts

Näe, i fortsättningen kollar jag definitivt runt med folk som vet något och tar deras råd i seriöst övervägande innan jag köper optik. Hellre något slitet och fungerande än ny skit!

*applåder*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 91
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Anton1

    37

  • maddog

    10

  • mbbohman

    7

  • Christian N

    7

Jag måste nog erkänna att jag för en gångs skull håller med Christian helt o hållet. :rolleyes:

En 6-24 eller 8-40x50 kikare är inget för älgjakten och då kvittar det om det är en Tasco eller Swarowski. När älgen kommer förbi på 20-30meter så kommer du med 6 eller 8 gånger att enbart se päls i hela kikaren o vet inte om det är bogen eller röven du siktar på.....

Grundinställningen om man sitter på korta pass är typ 3-5gånger när saker kan hända snabbt på korta håll. Men skulle man sedan få chans till ett långskott på +80m kanske kan ta ett 200m skott med stöd. Då får det inte jäktas och då har man all tid i världen att dra upp till 7-9ggr.

När du sedan åker på röven nerför stenhällen så vill dina jaktkamrater inte höra dig gråta som ett barn på radion för att du repade din 25 000kr kikare.

Den ska vara skottfast, skottfast och återigen skottfast. Även fast man ska kolla efter varje smäll kikaren kan få så bör den sitta i ett idiotstadigt montage, ståltub är inte fel, fast jag har själv en alu-tub av kraftigare variant.

Du ska kunna sitta med den i ösregn i en vecka utan att den ska ta in en miljardels droppe vatten.

En begagnad Pecar av 3-7x35 eller någon annan kvalitetskikare är inte fel. Kanske en 3-9x40, tristare än så finns inte.... Jag talar mig ofta varm för Bushnell Elite serien om man tar hem dom själv då priset blir ganska okej.

Jag har stått på näsan säkert 100ggr i skogen och bössan har aldrig ändrat träffläget. Vet precis hur olika typer av ammo slår. Skulle ledigt kunna kamra en varmint patron o nypa en räv på 200m om det skulle bli läge för det.

Mikael

Okej, jag ska tänka på det innan jag bestämmer mig för ett kikarsikte. Vet en vapenhandlare som har ett begagnat Pecar 3-7x35, i utmärkt skick, inkl linsskydd för 2500 kr. Ska nog kolla upp det närmare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sådan begagnad kikare i vettigt skick kommer att hålla värdet ganska bra så länge man inte förstör den. EN jahti jakt kikare eller OXO för samma pengar kommer efter en dag ha halverat sitt pris på begagnat marknaden. Efter ett år så har du tillbaks 25%.

Vill du sedan byta upp dig till så har du inte förlorat pengar eller väldigt lite på en sådan Pecar, Helia eller dylik. Framför allt så kan man lita på dom i alla väder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag inflikar i denna tråd med en fråga om det sikte jag har köpt till min nya bössa, Tikka T3 308W.

Ett Trijicons accupoint 1,25-4X24 som jag prutade ned till 6000:-, helt nytt med full garanti.

Vad tycker ni om det valet?

Passar detta sikte för älgjakt?

Skall även köpa ett större sikte, men av samma märke, framöver inom några månader, Trijicon 2,5-10 x 56, för vakjakt, svinjakt m.m

Älskar Trijicon och deras belysta triangel. Helt underbar!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag inflikar i denna tråd med en fråga om det sikte jag har köpt till min nya bössa, Tikka T3 308W.

Ett Trijicons accupoint 1,25-4X24 som jag prutade ned till 6000:-, helt nytt med full garanti.

Vad tycker ni om det valet?

Passar detta sikte för älgjakt?

Skall även köpa ett större sikte, men av samma märke, framöver inom några månader, Trijicon 2,5-10 x 56, för vakjakt, svinjakt m.m

Älskar Trijicon och deras belysta triangel. Helt underbar!!

Absolut! Skjut och njut, har du tur trillar det nån älg ibland också ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut! Skjut och njut, har du tur trillar det nån älg ibland också ;)

Tackar. Låter bra med beröm över mitt val av sikte...

Kanske kan passa för lite rådjur/vildsvin också om man ser dem på dagen vill säga, eller vad tror du?

Vakjakt på kvällen är ju inte siktet bra till kanske, men på dagen kan man ju "råka" hitta lite vildsvin också.

Jag har ju inget annat sikte just nu så att säga, det stora blir nån gångi höst när plånboken säger ja till ett köp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Såhär: Dom duger, men skaffa inte belyst! För är det lite mörkt så blir du bländad o det jag hört mest negativa ord om är ju belysta riktmedlet! Skaffa hellre en billig Simmons isåfall. Den är jag väldigt nöjd med! Har funkat i flera år nu och är skottfast som en swarre :D

Har nu varit och bokat en bössa (Tikka M65), och till denna följde inget kikarsikte med. Så vapenhandlaren föreslog ett Simmons 3-9x40. Enligt handlaren så är det ett skottfast sikte med få reklamationer. Vad har ni för erfarenheter av dem, är de bra eller dåliga?

Tacksam för svar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad får du ge för det?

Cirka 1700 kr...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag gick den långa vägen via ett antal sunkkikare och hade jag tagit de pengarna jag lagt på sunkig optik hade jag kunnat köpa ett par begagnade zeissar jag fortfarande hade haft kvar... Vad älgsikten anbelangar gäller, enligt min uppfattning:

1) Hög förstoring är oviktigt för älgjakt.

Jag har skjutit ett gäng älgar, merparten inom 50 meters håll. Och jag frågar mig... hur långt måste avståndet vara för att 4x skall vara för lite för att skjuta på en... älg? 300 meter kanske? Alltså, med ett villebråd av den storleken är det viktigare att komma ned i förstoring för att slippa bara se ragg i kikaren.

2) Älgjakt kräver uppfattningsförmåga - låg förstoring

Återigen ett krav på låg förstoring! Var är hunden? Är kalven på väg att springa så att kon kommer i vägen?

För två år sedan vomsköt jag en kalv för att kon som den sprang efter tvärstannade, jag såg det i kikarsiktet och bromsade swingen precis när reptilhjärnan sköt. Men hade jag haft högre förstoring än de 3x jag hade då hade jag inte sett att kon stannade, jag hade swingat vidare och skjutit kon i bakbenen. Nåja, kalven blev kvar eftersom jag hade mer än ett skott i bössan men det hade kunnat gå hur illa som helst med två påskjutna djur. - och det hade det lätt kunnat bli om jag hade haft högre förstoring på kikarsiktet.

Visst, det är bara en av alla händelser man haft men när man tittar genom ett sugrör ser man mindre av omgivningen än om man hade haft något med mer vidvinkel.

3) Älg jagas dagtid

Inga problem med små objektivöppningar, belysning är skitsamma - liksom optisk kvalitet. Dålig kvalitet på linser eller beläggning är förvisso något som är deprimerande men det är inte så att älgen dör sämre för att skytten har en Weaver i stället för en Zeiss.

4) Punkt 3 är ingen ursäkt för att köpa taskig mekanisk kvalitet

Ett vandrande träffläge är en skadskjutning. Optisk kvalitet är förhandlingsbart, mekanisk kvalitet är det inte.

Om du tänker gå ner kostnad så köp Leupold, Weaver, Pecar eller liknande. Håll dig borta från kinagluggarna, exempelvis allt som heter Shirestone, Jahti, Luger, Oxo, whatever. Om du tycker att det känns otäckt definitivt att köpa en liten lågförstorare att lägga på din bössa så köp Weaver stålbaser till den och använd Weaver-kompatibla snabbfästen. Den dag du har råd att köpa en fetzeiss med 56-objektiv kan du fortfarande behålla din gamla 2x Pecar, som är bra mycket lämpligare som rent älgkikarsikte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag gick den långa vägen via ett antal sunkkikare och hade jag tagit de pengarna jag lagt på sunkig optik hade jag kunnat köpa ett par begagnade zeissar jag fortfarande hade haft kvar... Vad älgsikten anbelangar gäller, enligt min uppfattning:

1) Hög förstoring är oviktigt för älgjakt.

Jag har skjutit ett gäng älgar, merparten inom 50 meters håll. Och jag frågar mig... hur långt måste avståndet vara för att 4x skall vara för lite för att skjuta på en... älg? 300 meter kanske? Alltså, med ett villebråd av den storleken är det viktigare att komma ned i förstoring för att slippa bara se ragg i kikaren.

2) Älgjakt kräver uppfattningsförmåga - låg förstoring

Återigen ett krav på låg förstoring! Var är hunden? Är kalven på väg att springa så att kon kommer i vägen?

För två år sedan vomsköt jag en kalv för att kon som den sprang efter tvärstannade, jag såg det i kikarsiktet och bromsade swingen precis när reptilhjärnan sköt. Men hade jag haft högre förstoring än de 3x jag hade då hade jag inte sett att kon stannade, jag hade swingat vidare och skjutit kon i bakbenen. Nåja, kalven blev kvar eftersom jag hade mer än ett skott i bössan men det hade kunnat gå hur illa som helst med två påskjutna djur. - och det hade det lätt kunnat bli om jag hade haft högre förstoring på kikarsiktet.

Visst, det är bara en av alla händelser man haft men när man tittar genom ett sugrör ser man mindre av omgivningen än om man hade haft något med mer vidvinkel.

3) Älg jagas dagtid

Inga problem med små objektivöppningar, belysning är skitsamma - liksom optisk kvalitet. Dålig kvalitet på linser eller beläggning är förvisso något som är deprimerande men det är inte så att älgen dör sämre för att skytten har en Weaver i stället för en Zeiss.

4) Punkt 3 är ingen ursäkt för att köpa taskig mekanisk kvalitet

Ett vandrande träffläge är en skadskjutning. Optisk kvalitet är förhandlingsbart, mekanisk kvalitet är det inte.

Om du tänker gå ner kostnad så köp Leupold, Weaver, Pecar eller liknande. Håll dig borta från kinagluggarna, exempelvis allt som heter Shirestone, Jahti, Luger, Oxo, whatever. Om du tycker att det känns otäckt definitivt att köpa en liten lågförstorare att lägga på din bössa så köp Weaver stålbaser till den och använd Weaver-kompatibla snabbfästen. Den dag du har råd att köpa en fetzeiss med 56-objektiv kan du fortfarande behålla din gamla 2x Pecar, som är bra mycket lämpligare som rent älgkikarsikte.

Okej, tack för infon! :lol: Så det är alltså bättre att satsa på ett sikte med lägre förstoring än 3-9x40? :D Typ 1-4? Men det kanske är en smaksak också. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för infon! :lol: Så det är bättre att satsa på ett sikte med lägre förstoring än 3-9x40? Typ 1-4? Men det kanske är en smaksak också. :D

3-9 är väl OK, 3x duger finfint bara det inte är en 3,4 avrundat nedåt. Men jag är böjd att tro att 1,5-6 är den smartaste hittills om man inte räknar en BRA glugg på 1-4.

Jag är nästan lite sugen på att själv köpa en Zeiss Conquest http://theopticzone.com/default.aspx?act=p...ail&id=1459

Liten, rätt förstoring, ...enda problemet är att jag inte behöver den :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Som så många andra här redan har sagt, men Leupold VXII 2-7x är ett utmärkt val. Om du är lite vaken på Blocket så kan du ganska snabbt få ett begagnat för ca 2500 kr. Jag köpte själv just ett sådant sikte. Funderade först på ett nighteater 1,5-6x för 2200 kr. Men det kändes bättre att satsa på något jag vet är av världsklass högsta kvalitet (inte "högst kvalitet i Kina" som nighteater) och med 30 års garanti så räknar jag med att 2500 är billigare över åren än nighteater.

Förstoringsspannet tycker jag är klockrent. Har annars använt rödpunktsikte som fungerar bra på 7 av 10 pass (självklart statistiskt belagda fakta) B) Med detta fungerar det perfekt på 10 av 10 pass :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för infon! :lol: Så det är alltså bättre att satsa på ett sikte med lägre förstoring än 3-9x40? :D Typ 1-4? Men det kanske är en smaksak också. :D

Ja det är en helt och hållet en smaksak.

Jag har ett Leupold 6-18 på min älgbössa.

Jag har hittills inte varit så nära det varit något problem att se var jag ligger på älgen. Det där med att bara se "ragg" i kikaren är en myt enl mig. Jag har nästan aldrig under 10x och på 10m ser jag exakt var jag är på den levande älgen (testat några gånger).

Jag misstänker att det kan vara för att man kanske tränar rätt lite. Eller att man har ena ögat stängt kanske.

Nu skjuter jag ju ung 15 000 skott per år, så jag är kanske lite extrem åt det hållet.

Så förstoringsgrad är en smaksak.

3-9 låter som en utmärkt förstoring. Och Leupold är ett utmärkt sikte.

Jag har ett 4x fast, ett 6,5-20 och ett 8-22 på mina tävlingsvapen. Ett annat 8-22 liggande som reserv. Alla Leupold. Särskilt min 6,5-20 är fantastiskt bra, den är vältestad. Skruvar jag två varv och sen tillbaka så tar det på samma ställe. Detta har jag gjort ett antal tusen gånger genom åren, då jag inte hade justerbara sidoriktmedel. Funkar klockrent ännu efter 25 år (köpte den 1984).

Jag har haft en 12x fast också som jag tyvärr sålt.

Har inte haft några problem med något av dem genom åren. Däremot har jag haft andra sikten som inte alls fungerar som de ska. Som blivit ersatta med Leupold allteftersom. Med ångran att jag inte köpt Leupold från början. Snålheten bedrar...

Lycka till :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Är inne på samma spår som Anton. Jag har precis fått en Husqvarna 6,5:a och letar nu efter ett kikarsikte. Har funderat en del på Leupold VX-II 3-9X40 och hittade det här på blocket http://www.blocket.se/varmland/Kikarsikte_...tm?ca=7&w=1. Vad menar han med VX-2c? Är det samma som det jag har funderat över?

Hittade några andra modeller som såg ut att vara till ett bra pris:

Leupold vari vx2 2-7x33.

Bushnell Elite 3200

Vad tror ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...