Hoppa till innehåll

Förslag på loggbok


Henrik

Recommended Posts

Density Altitude är precis som Rikard skrev ett "smutt sätt att "baka ihop" temp, tryck, och fuktighet till ett enda värde" och det är ett koncept som funkar rätt bra om man bara ser till ytterballistiken.

Jag skulle vilja göra en analogi till kosten och matvanor här. man kan se DA som ballistikens svar på kilocalorier. Om du har koll på hur många kcal du sätter i dig under dagen så har du ett bra redskap för att gå ned i vikt men kcal måttet talar inte om var energin kommer ifrån. Det är såklart relevant att veta hur mycket av kilojkalorierna som kommer från fett, protein respektive kolhydrater. Det är ju hörnstenarna i dieter som Atkins, LCHF, LCHP och i viss mån även GI (men då vill man till och med veta vilken typ av kolhydrater som används. Poängen här är att du kommer en bra bit på vägen genom att "bara" ha koll på kcal (eller DA) men om du skall nå riktigt bra resultat så är det inte helt lyckat att inte också ha koll på de ingående komponenterna som bygger upp energiintaget (eller Density altitude).

Om man isolerat ser på ytterballistiken så ser jag egentligen inga problem med att förlita sig på DA, problemet blir då att man feventuellt glömmer att logga de olika ingående parametrarna när man skjuter. I mina ögon är det viktigare för resultatet att ha ordentlig koll på temperaturen än att ha koll på DA, i vart fall om vi pratar om håll upp till 600m eller däromkring. Anledningen till detta är att temperaturen påverkar på två olika sätt, dels påverkar temperaturen ytterballistiken genom att påverka luftens densitet men minst lika viktigt är att temperaturen också påverkar kulans utgångshastighet och eventuellt även träffläget på 100m.

Nu kan man givetvis använda både DA och temperaturen i sitt skytte med goda resultat men jag har haft för vana att ha en kolumn för temperaturjusteringen på mina rangecard vilket innebär att jag har bakat ihop justeringen för temperaturens påverkan på luftens densitet med påverkan på utgångshastigheten. Alltså blir det stökigt för mig att behandla temperaturen som en del av DA. Om man använder en annan metod och bara skriver in justeringen av kulbanan på grund av den förändrade temperaturen i rangecardet kan man däremot utan olägenhet använda DA för justeringar av kulbanan.

När det sedan gäller frågan om patronernas temperatur så har jag genom åren använt bägge metoderna, från början försökte jag hålla patronerna varma genom att ha dem i byxfickan eller så småningom i en "pengapåse" runt halsen och placera denna innanför tröjan. Kruxet med detta arrangemang är att så fort du tar fram patronerna och laddar dem i ditt kalla vapen kommer temperaturen att falla. Det är en process som du normalt inte har någon kontroll över, det vill säga att du vet inte vilken temperatur skotten har när det väl är dags att skjuta. Genom att istället ha patronerna i vapnet eller på annat sätt låta dem anta yttertemperaturen blir det lättare att förutse vad som kommer att hända när du avlossar skottet.

Med andra ord så låter jag idag patronerna ha samma temperatur som omgivningen, jag mäter sedan temperaturen och kompenserar för denna med hjälp av mitt rangecard. Om hållet är långt (över 5-600m) så konsulterar jag också rangecardet för att kompensera för lufttryck och luftfuktighet.

Nu är jag väl medveten om att det finns andra sätt att lösa uppgiften men det här är en metod som funkar för mig.

Hoppas att detta besvarade dina funderingar?

Henriik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik!

Finns det något generellt värde för hur mycket man är tvungen att kompensera för lufttryck och luftfuktighet?

Om man tex nollställer vid 1000 hpa och vid nästa skjutning det har ökat till 1025 hpa. Jag hittar inte de parametrarna i JBM?

/s

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Sem,

jag är lite osäker på om jag förstår din fråga ?

Förändingar av luftfuktighet och lufttryck innebär att luftens densitet förändras. Konsekvensen blir såklart att det motståndet som kulan möter på sin färd mot målet också förändras.

Jag brukar använda mig av rangecard som det nedan för att ta reda på hur mycket jag behöver kompensera för förändringar i tryck eller temperatur.

ExempelBallistik.jpg

Nu gäller detta kortet för min gamla 6x45 och laddningen med den ballistiskt sett rätt tveksamma 85 grains Sierra HPBT så med en mer ballistiskt gynnsam kula blir såklart justeringarna betydligt mindre.

Edit: Efter att ha sökt lite här på sidan hittade jag en gammal tråd som jag skrivit i detta ämne där det bör finnas en del matnyttigt för den intresserade.

Lathund för långhållsskytte

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag uttryckte mig väl lite luddigt... jag menade hur mycket måste det skilja i hPa för att man skall behöva justera tex 0.1mil?

Nu ser jag ju på ditt ballistikkort att vid ¨normala¨ lufttryck, 980-1030?, är ju påverkan ganska liten dvs. runt ett klick.

Gäller detsamma för luftfuktighet?

När det gäller temperaturen blir i alla fall jag förvånad över så stora skillnader, speciellt om avstånden ökas ännu mer...

Riktigt intressant!

Tackar,

/Sem

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas att detta besvarade dina funderingar?

Ja, tack! :wub:

Jag antar att det faktum att du utelämnar luftfuktigheten i ditt ballistikkort beror på att denna har minst inverkan på kulbanan av de tre parametrarna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

God morgon,

för att öka det pedagogiska värdet gjorde jag en liten simulering baserat på en bytydligt bättre långhållsladdning än min 6x45:a. Jag valde då en 139 grains Scenar med ett Vo på 850 m/s vilket är ett vettigt normalvärde från en 6.5x55.

Temperaturfrndingar-1.jpg

De ursprungliga värdena framgår i tabellens huvud och den nödvändiga höjdjusteringen i MIL framgår av raden default.

Sedan har jag ändrat på ett värde i taget och redovisat utfallet på respektive avstånd. Värt att notera är att den minskade utgångshastigheten från 850 till 830 m/s svarar mot en temperatursänkning på 30 grader C. Om man därför vill se hela den påverkan som en sänkt temperatur gör så måste man alltså på till exempel 600m lägga ihop differensen för hastighetesminskningen (-0,2 MIL) med differensen för temperaturen som sådan (ytterligare -0,2 MIL) det vill säga totalt .0,4 MIL.

Som ett stickspår kan jag bara konstatera att du dessutom kan ha en träfflägesförflyttning på 100m som du eventuellt måste kompensera för men det är en helt annan historia.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Om man isolerat ser på ytterballistiken så ser jag egentligen inga problem med att förlita sig på DA, problemet blir då att man feventuellt glömmer att logga de olika ingående parametrarna när man skjuter. I mina ögon är det viktigare för resultatet att ha ordentlig koll på temperaturen än att ha koll på DA, i vart fall om vi pratar om håll upp till 600m eller däromkring. Anledningen till detta är att temperaturen påverkar på två olika sätt, dels påverkar temperaturen ytterballistiken genom att påverka luftens densitet men minst lika viktigt är att temperaturen också påverkar kulans utgångshastighet och eventuellt även träffläget på 100m.

Nu kan man givetvis använda både DA och temperaturen i sitt skytte med goda resultat men jag har haft för vana att ha en kolumn för temperaturjusteringen på mina rangecard vilket innebär att jag har bakat ihop justeringen för temperaturens påverkan på luftens densitet med påverkan på utgångshastigheten. Alltså blir det stökigt för mig att behandla temperaturen som en del av DA. Om man använder en annan metod och bara skriver in justeringen av kulbanan på grund av den förändrade temperaturen i rangecardet kan man däremot utan olägenhet använda DA för justeringar av kulbanan.

Henriik

Hej,

Lysande sammanställd fakta och tips hur man får ordning på sitt långshållsskytte!

Jag har precis börjat använda Density Altitude för mitt egna skytte och gjort ett antal olika kort för

DA höjder mellan -3000ft och +4000ft, samt en lathund för att aproximera DA med tillräcklig noggrannhet (mobil/datoroberoende).

Vill tipsa om två källor som är bra för de som vill komma igång med DA. Det jag gillar med JBM´s kort är att jag kan lägga in

mina uppmätta V0 värden i olika yttertemperaturer som JBM sedan bakar in med DA för att få en kombinerad kulbanetabell. Sen får man ju givetvis fortfarande

ta med andra faktorer som typ av stöd, ställning och ev.vinkelskjutning för att få komplett index på höjdjustering. Luftfuktighet har såpass liten påverkan att den ej behöver tas hänsyn till

(ytterballistiskt sett) den kan lämnas på 50% i kalkylatorn.

Artikel om DA och ballistikkort

http://www.arcanamav...g/Downloads/DA/

JBM´s rangecard med både DA och V0-kurva för din egen kronograferade ammunition! (olika temp)

http://www.jbmballis...jbmcard-5.1.cgi

DA-kalkylator (mer noggrann än en DA-tabell)

http://wahiduddin.ne.../calc_da_rh.htm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

 

Tack så hemskt mycket för denna loggbok  :thumbsup:

Jag har uppfunnit en egen men tar över denna loggbok då den är lysande faan va nöjd ja blev när jag hittade denna.

Nu kan ja nörda ner mig ännu mer!

 

//Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...