44Magnum Posted May 20, 2009 Posted May 20, 2009 Hej, Har vi några m67 ägare o skyttar ute i vårt långa land? Lite info på http://dutchman.rebooty.com/12744r.html Om länsman är på gott humör hoppas jag snart ha min byssa i mitt vapenskåp där den står mycket bättre än hos vapenhandlaren Någon som är intresserad av utbyte av erfarenhet, tips o förslag? Quote
Erre Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Edit: Tjosan, tråden handlade visst inte om bössan som var på bild på den länkade sidan, fel av mig.. Quote
44Magnum Posted May 24, 2009 Author Posted May 24, 2009 Edit: Tjosan, tråden handlade visst inte om bössan som var på bild på den länkade sidan, fel av mig.. Jo, tråden handlar om m/1867 dvs med en kula med dia 12,44 i en pipa med dia 12,17 Här är en ny länk som förklarar lite mera. http://en.wikipedia.org/wiki/12.17x44 Men, rätt det stämmer inte helt med vad som står på http://dutchman.rebooty.com/6774.html Eller har jag missat något? Quote
Erre Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Jo, tråden handlar om m/1867 dvs med en kula med dia 12,44 i en pipa med dia 12,17Här är en ny länk som förklarar lite mera. http://en.wikipedia.org/wiki/12.17x44 Men, rätt det stämmer inte helt med vad som står på http://dutchman.rebooty.com/6774.html Eller har jag missat något? Ännu mer förvirring här, jag hade alltså rätt från början Mitt ursprungliga inlägg var bara en liten kommentar. Det är som så att en polare hittade en 1867:a på sin vind i vintras, och vi kom att diskutera detta vapens tänkbara historia under flera veckor. Det hela slutade dock med besvikelse då vi kom på att Sverige inte varit i krig sen ett antal år innan detta vapen byggdes Har jag förstått detta rätt, ska kulan vara 0,27 mm större än diametern på pipan? I så fall borde det väl bli en aning trögt att trycka i patronen i loppet?.. Quote
eskimo1 Posted May 25, 2009 Posted May 25, 2009 Har jag förstått detta rätt, ska kulan vara 0,27 mm större än diametern på pipan? I så fall borde det väl bli en aning trögt att trycka i patronen i loppet?.. Säkert helt i sin ordning då en vanlig mantlad kula är ca 2 tiondelar större än loppet. Har själv en rullis, fast i den eminenta kalibern 8x58 RD. Mysiga bössor. Quote
44Magnum Posted May 25, 2009 Author Posted May 25, 2009 Ännu mer förvirring här, jag hade alltså rätt från början Mitt ursprungliga inlägg var bara en liten kommentar. Det är som så att en polare hittade en 1867:a på sin vind i vintras, och vi kom att diskutera detta vapens tänkbara historia under flera veckor. Det hela slutade dock med besvikelse då vi kom på att Sverige inte varit i krig sen ett antal år innan detta vapen byggdes Har jag förstått detta rätt, ska kulan vara 0,27 mm större än diametern på pipan? I så fall borde det väl bli en aning trögt att trycka i patronen i loppet?.. Ang vapnet din kompis "hittade", tänk på att det rör sig om ett licenspliktigt vapen. Det första av dom militära vapnen som behöver det eftersom det har en vanlig patron. Rätt så, 1814 mot Norge var vårt sista krig. Kulan är ju som eskimo1 påpekar lite större än loppets dia o det är för att få nödvändig tätning. Sedan är det en mjuk blykula och dom har alltid lite större dia än motsvarande mantlad, t.ex. en .45 ACP skjuter du .451 mantlad o .452 alt .454 bly. Kulan är faktiskt ännu större än jag angav ovan, rätt dia är 12.615 mm eller cal .50 som jänkarna säger. Det finns ett normalt patronläge som i moderna vapen så inga problem att stoppa i en tablett om man gjort sitt jobb betr. hylsornas form. Det finns ju ingen fabriksladdad ammo att tillgå så vapnen är omgjorda från kantantändning till centralt placerad tändhatt. Hylsorna görs från omformade gevärshylsor. 1889 pipade man om dom till 8x58RD och nu med mantlad kula o centralantändning. Quote
44Magnum Posted July 18, 2009 Author Posted July 18, 2009 Så, licensen har inkommit , det tog en månad vilket är helt OK i detta rikes andra stad samt beroende på vissa komplikationer med ett vapenskåp som inte uppfyllde kraven 2010. 28 papp för ett nytt, nåja, vad gör man inte för sin hobby Snart dax att börja kapa hylsor, fireforming, gjuta kulor o ha det riktigt kul. Förvånande, få intressenter på forumet, är jag en av dom få som skjuter med denna klassiker? Vi har ju tur vi som bor i Göteborg, här finns det tävlingar o ett ökande intresse oxå. Borde vara en gren inom CAS skyttet, tidsepoken stämmer ju Quote
Håkan Spuhr Posted July 20, 2009 Posted July 20, 2009 Så, licensen har inkommit , det tog en månad vilket är helt OK i detta rikes andra stad samt beroende på vissa komplikationer med ett vapenskåp som inte uppfyllde kraven 2010. 28 papp för ett nytt, nåja, vad gör man inte för sin hobby Snart dax att börja kapa hylsor, fireforming, gjuta kulor o ha det riktigt kul. Förvånande, få intressenter på forumet, är jag en av dom få som skjuter med denna klassiker? Vi har ju tur vi som bor i Göteborg, här finns det tävlingar o ett ökande intresse oxå. Borde vara en gren inom CAS skyttet, tidsepoken stämmer ju Hej Vad var det för ett skåp som inte är godkänt efter 2010? Jag tänkte eftersom ditt nya kostade 28 papp så har du skaffat en kassun? vad var det gamal, ett skåp eller kassunklassat? Remington gevär är nollklassade, så även om man omfattas av kassunkrav, så får dessa förvaras i vanligt 3492 skåp. Samma sak, så bygger de inte poäng om man ligger i närheten av 20 eller 40 gränserna. Håkan Quote
Håkan Spuhr Posted July 20, 2009 Posted July 20, 2009 Så, licensen har inkommit , det tog en månad vilket är helt OK i detta rikes andra stad samt beroende på vissa komplikationer med ett vapenskåp som inte uppfyllde kraven 2010. 28 papp för ett nytt, nåja, vad gör man inte för sin hobby Snart dax att börja kapa hylsor, fireforming, gjuta kulor o ha det riktigt kul. Förvånande, få intressenter på forumet, är jag en av dom få som skjuter med denna klassiker? Vi har ju tur vi som bor i Göteborg, här finns det tävlingar o ett ökande intresse oxå. Borde vara en gren inom CAS skyttet, tidsepoken stämmer ju Hej Vad var det för ett skåp som inte är godkänt efter 2010? Jag tänkte eftersom ditt nya kostade 28 papp så har du skaffat en kassun? vad var det gamal, ett skåp eller kassunklassat? Remington gevär är nollklassade, så även om man omfattas av kassunkrav, så får dessa förvaras i vanligt 3492 skåp. Samma sak, så bygger de inte poäng om man ligger i närheten av 20 eller 40 gränserna. Håkan Quote
44Magnum Posted July 20, 2009 Author Posted July 20, 2009 HejVad var det för ett skåp som inte är godkänt efter 2010? Jag tänkte eftersom ditt nya kostade 28 papp så har du skaffat en kassun? vad var det gamal, ett skåp eller kassunklassat? Remington gevär är nollklassade, så även om man omfattas av kassunkrav, så får dessa förvaras i vanligt 3492 skåp. Samma sak, så bygger de inte poäng om man ligger i närheten av 20 eller 40 gränserna. Håkan Hej, Mitt skåp inköpt början 1980, Värdeskydds S100 är ju inte testat enl SS 3492 reglerna o måste bytas senast 2010. Även om det kanske är lika bra. Sedan har det ju blivit lite mera skrot i skåpet så det blev till att kliva upp ett steg till SS1143 Grade III, därav pengen. Rätt, byssan ger inga poäng men förvaringen backar Länsman inte på. Quote
Recommended Posts