Hoppa till innehåll

SydAfrika 2010


ThomasMamre

Recommended Posts

B) har börjat fundera på att åka till Sydafrika igen för att jaga med min älskade pilbåge!

är det någon som är sugen på att hänga på???

Förra gången jag och JS var dit kostade det ca 15,000:- för resa, boende och mat. sedan tillkommer fällavgifterna, jag sköt för ca 16000:-. Så min resa gick på ca 31,000:-

fällavgifterna reglerar man lite själv hur dyrt de ska bli, priserna dit vi åkte är MYCKET konkurens kraftiga mot andra ställen som erbjuder jakter där!

dollarn gott upp en del, så vi lär inte komma unden med dom priserna, men så jätte mycket mer blir det dock inte!

de som bla erbjöds för oss var Eland, Kudu, Inpala, vårtsvin mm mm... och det fanns gott om vilt

jag håller på att kollar upp en annan kamp, där det finns lite mer storvilt bla vattenbuffel

Mvh Mamre!.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 163
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • ThomasMamre

    35

  • J S

    32

  • yellowhouse63

    28

  • Herr Mattsson

    23

Top Posters In This Topic

Posted Images

:) har börjat fundera på att åka till Sydafrika igen för att jaga med min älskade pilbåge!

är det någon som är sugen på att hänga på???

Förra gången jag och JS var dit kostade det ca 15,000:- för resa, boende och mat. sedan tillkommer fällavgifterna, jag sköt för ca 16000:-. Så min resa gick på ca 31,000:-

fällavgifterna reglerar man lite själv hur dyrt de ska bli, priserna dit vi åkte är MYCKET konkurens kraftiga mot andra ställen som erbjuder jakter där!

dollarn gott upp en del, så vi lär inte komma unden med dom priserna, men så jätte mycket mer blir det dock inte!

de som bla erbjöds för oss var Eland, Kudu, Inpala, vårtsvin mm mm... och det fanns gott om vilt

jag håller på att kollar upp en annan kamp, där det finns lite mer storvilt bla vattenbuffel

Mvh Mamre!.

Mkolo är ett suveränt jaktområde för bågjägaren. Jag har fortfarande zebra, eland, oryx kvar på min önskelista.

Men är även öppen för ett annat område. Har kontakt med 2 andra outfitters och kollar deras utbud.

Jag hänger inte upp mig så mycket på om priset är en aning högre på andra ställen. Det beror lite grann på viltslag och tillgång på vilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om allt går enligt planerna då så verkar vi resa tillsammans. Fast man ska ju inte ropa hej förrän man e över ån..

Men sparandet pågår för fullt till just den resan iallafall så. hoppas iallafall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man kan jaga i Åland för betydligt mindre :D

säger du också I Åland eller jävlas du med JS? :rolleyes::wub:

"När man kan jaga I Åland och få betydligt mindre" kan det också ses. Nej Afrika är troligen den sjukdom som alla påstår.. Det kan man inte kalla åland för.. Eller jo.. Depression är väl också en sjukdom förstås

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

säger du också I Åland eller jävlas du med JS? :lol::lol:

"När man kan jaga I Åland och få betydligt mindre" kan det också ses. Nej Afrika är troligen den sjukdom som alla påstår.. Det kan man inte kalla åland för.. Eller jo.. Depression är väl också en sjukdom förstås

'Jag ska plantera in lite Babianer i Sund,, ( nog finns det endel där redan förstås, men inte jaktbara)

sen kan jag måla några rådjurt vit/svart randiga :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man kan jaga i Åland för betydligt mindre :lol:

:lol: Sant!.. Men!!!.. betydligt mer villt tätt i Afrika än på Åland!.. så möjligheten att få fälla vilt är mycket större!.. :) ..

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:lol: Sant!.. Men!!!.. betydligt mer villt tätt i Afrika än på Åland!.. så möjligheten att få fälla vilt är mycket större!.. :lol: ..

Mvh

Jooo men massa sol o skit,, sjukdomar etc,,, nääää Äland e säkrare :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mig kan du räkna med....

Jag SKA med om det blir något:-)

Jag kommer få råd nu, för nu e man heltidsanställd på racerback från den 1juli och kommer ha ansvar för bågjaktsdelen och fiskedelen:-D

Hade varit skit skoj att komma iväg:-D

mvh/David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jooo men massa sol o skit,, sjukdomar etc,,, nääää Äland e säkrare :D

Håller med du. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med du. :D

Spelar inge roll vad ni håller med om! Jag åker till sydafrika igen. Om inte nästa år så blir det 2011.

Har på gång lite anbud från några andra outfitters. Kollar deras utbud. Namibia har jag också kollat på.

Älskar afrika vid det här laget. Trots ormar, skalbaggar som vi inte såg till.

Mkolo kan jag rekommendera er alla att åka till.

Drömmen är väl att fälla den där 1000 kilos buffeln.

Gillar klimatet skarpt! Fast sist var det lite väl varmt med 35 grader i skuggan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mig kan du räkna med....

Jag SKA med om det blir något:-)

Jag kommer få råd nu, för nu e man heltidsanställd på racerback från den 1juli och kommer ha ansvar för bågjaktsdelen och fiskedelen:-D

Hade varit skit skoj att komma iväg:-D

mvh/David

Om du verkligen vill komma iväg så ska du bestämma dig och boka resan. Annars blir det aldrig av. Många har pratat genom åren och få kommer verkligen iväg. Det gäller att bestämma sig och sedan jobba på det.

Drömma kan alla men få är de som verkligen åker.

Ofta bokar man dessa resor minst ett år i förväg. Så då kan man betala bokningsavgiften och sen har man ytterliggare tid att spara ihop den där pengen att skjuta vilt för.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du verkligen vill komma iväg så ska du bestämma dig och boka resan. Annars blir det aldrig av. Många har pratat genom åren och få kommer verkligen iväg. Det gäller att bestämma sig och sedan jobba på det.

Drömma kan alla men få är de som verkligen åker.

Ofta bokar man dessa resor minst ett år i förväg. Så då kan man betala bokningsavgiften och sen har man ytterliggare tid att spara ihop den där pengen att skjuta vilt för.

ord att tänka över. Jag är just en sån tror jag.. drömmer o sen blir de inte av..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men att det blir av det vet jag.

Men känner mig för osäker för att ta hand om allt själv så känner mig lite säkrae om någon som dig mamre kan hjälpa mig.

Mvh David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men att det blir av det vet jag.

Men känner mig för osäker för att ta hand om allt själv så känner mig lite säkrae om någon som dig mamre kan hjälpa mig.

Mvh David

Inga som helst problem! Jag vet att mamre vill åka redan nästa år. Jag väntar nog till året efter.

Då har du några möjligheter att fundera på. Fixa alla vaccinationer och annat praktiskt inför resan.

Man brukar ta en kombinationsspruta som kallas Havrix och en förstärkning på stelkramp.

Kontakta din vaccinationssköterska för mer info.

Du kan läsa mer på: http://www.vaccination.nu/vaccin/ZA.cfm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mig kan du räkna med....

Jag SKA med om det blir något:-)

Jag kommer få råd nu, för nu e man heltidsanställd på racerback från den 1juli och kommer ha ansvar för bågjaktsdelen och fiskedelen:-D

Hade varit skit skoj att komma iväg:-D

mvh/David

:ph34r: ska du jobba med bågjakt så "måste" du ha jakt erfarenhet med de!.. :P .... :wub: .. så jag lovar att tvinga med dej!.. :D

MVh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp det hoppas jag du gör:-P

Nja bågJAKT kanske va fel att säga men jag ska iaf ansvara för båg sektionen. hjälpa folk med rätt grejer och beställa in grejer som behövs och så.

Men vi måste isf bestämma oss snart va?

Måste väl betala in bokningsavgiften och så ett år innan lr?

Mvh David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hallå. Ser dina funderingar och hoppas verkligen att de blir av. Jag har själv varit och jagat i Afrika och tror att detta är nummer 1 inte minst för bågjägare som du. Om inte bokningen blir av kan jag kolla vilka erbjudanden jag kan bistå med, oavsett vilket land i Afrika du väljer. För din min egen del hade jag noga kontrollerat hur stora markerna är, hägnade/ohägnade och hur jakten bedrivs...finns en del oseriösa arrangörer även här:-)

Vi har många kanonpaket till Afrika 2010 för tillfället!

Är Du frågesugen så ring gärna mig

Rickard

070-215 67 88

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det ska vara BILLIGT och MYCKET djur! :huh:

o en säker flygresa <_<

btw någon som har koll på vad snittpriset ligger på Vattenbuffel samt Zebra i afrika? Fick listan av dig förut thomas men den stämmer inte längre är jag ganska övertygad om.. + att jag tappat bort den!

O vad kostar en kudu i snitt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det ska vara BILLIGT och MYCKET djur! :lol:

o en säker flygresa :lol:

btw någon som har koll på vad snittpriset ligger på Vattenbuffel samt Zebra i afrika? Fick listan av dig förut thomas men den stämmer inte längre är jag ganska övertygad om.. + att jag tappat bort den!

O vad kostar en kudu i snitt?

här är priserna som gällde förra året!.. någon större höjning har jag inte hört om!

Baboon R 500.00

Blesbok R 1,500.00

Blue wildebeest R 5,000.00

Bushbuck R 4,500.00

Bush pig R 1,800.00

Civit Cat R 1,800.00

Duiker R 1,400.00

Eland (male) R 8,500.00

Eland (female) R 6,000.00

Gemsbok (Oryx) R 5,500.00

Genet Cat R 1,000.00

Guineafowl R 50.00

Impala R 1,400.00

Jackal R 200.00

Kudu R 6,000.00

Leopard on request

Lynx (Caracal) R 1,800.00

Monkey R 200.00

Nyala R13,000.00

Porcupine R 500.00

Red hartebeest R 5,000.00 **

Springbok R 1,200.00 **

Kalahari Springbok R 1,500.00 **

Springhare R 150.00 **

Steenbok R 1,500.00

Waterbuck R 6,000.00

Warthog R 750.00

White Tail Gnu R 5,000.00 ** (Black wildebeest)

Zebra R 7,000.00

Eland tjur hade dom special pris på när vi var där 6000, för dom hade så många tjurar!..

vattenbuffel fanns inte där vi var! men skulle bli förvånad om de inte går att fixa!.. nu vet jag att dessa priser är väldigt bra i gämförelse med många andra ställen. men de finns säker biligare va vet jag! har juh inte kollat hela Afrika!.. :(

MVh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här är priserna som gällde förra året!.. någon större höjning har jag inte hört om!

Baboon R 500.00

Blesbok R 1,500.00

Blue wildebeest R 5,000.00

Bushbuck R 4,500.00

Bush pig R 1,800.00

Civit Cat R 1,800.00

Duiker R 1,400.00

Eland (male) R 8,500.00

Eland (female) R 6,000.00

Gemsbok (Oryx) R 5,500.00

Genet Cat R 1,000.00

Guineafowl R 50.00

Impala R 1,400.00

Jackal R 200.00

Kudu R 6,000.00

Leopard on request

Lynx (Caracal) R 1,800.00

Monkey R 200.00

Nyala R13,000.00

Porcupine R 500.00

Red hartebeest R 5,000.00 **

Springbok R 1,200.00 **

Kalahari Springbok R 1,500.00 **

Springhare R 150.00 **

Steenbok R 1,500.00

Waterbuck R 6,000.00

Warthog R 750.00

White Tail Gnu R 5,000.00 ** (Black wildebeest)

Zebra R 7,000.00

Eland tjur hade dom special pris på när vi var där 6000, för dom hade så många tjurar!..

vattenbuffel fanns inte där vi var! men skulle bli förvånad om de inte går att fixa!.. nu vet jag att dessa priser är väldigt bra i gämförelse med många andra ställen. men de finns säker biligare va vet jag! har juh inte kollat hela Afrika!.. <_<

MVh Mamre!..

Jo jag har hört detsamma av gänget som varit i Mkolo(du o di övriga gossarna) att det är bra priser o bra jakt!

Hur var det nu med kronkursen i förhållande till dessaRubler eller va det är? :P Ganska jämnt med 10 som räkning va?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag har hört detsamma av gänget som varit i Mkolo(du o di övriga gossarna) att det är bra priser o bra jakt!

Hur var det nu med kronkursen i förhållande till dessaRubler eller va det är? :P Ganska jämnt med 10 som räkning va?

95 Rand = 100 skr <_<

Så det blir ännu roligare att betala nu... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

95 Rand = 100 skr <_<

Så det blir ännu roligare att betala nu... :D

Hm. Ja o kursen från € till skr är ju perfekt för min del också så det blir ju ännubilligare om man kommer med euro då va? :P

Ja o det får ju kosta lite när man en gång far till afrikanska slätterna. Det lär ju bli bara en engångs upplevelse för mig. E så förbannat resfebrig..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...