Hoppa till innehåll

Bra eller dåliga kikarsikten.


vakjägaren.

Recommended Posts

Den ljus blåa färgen försvann först när man tittade i siktena och den mörk blåa anade man när det va som mörkast.

Men de övriga fyra färgerna såg man hela tiden fast man upplevde dem som svarta i mörkret.

Det som försvann allra först va alla tecken och bokstäver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Ett exempel på det pmt säger är att

Zeiss 6-24x56/72 samt Hensoldt serien som inte är medförstorande garanterar att träfflägesförflyttningen är mindre än 1,5 cm på 100 meter mellan 6x och 24x på deras tuber och att detta är det bästa som man kan garantera.

Detta är ytterligare en anledning att ha medförstorade riktmedel.

/Christian

Hur vet man vilka kikarsikten som har medförstorande riktmedel? Verkar inte vara ngt som anges på fabrikanternas hemsidor (t ex http://www.leupold.com/ )eller så kan jag inte terminologin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att Leupold har några medförstorande sikten, om jag inte har missat nån serie.

Kolla på tyska sikten de har ofta båda delarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur vet man vilka kikarsikten som har medförstorande riktmedel? Verkar inte vara ngt som anges på fabrikanternas hemsidor (t ex http://www.leupold.com/ )eller så kan jag inte terminologin.

Ibland anges i vilket bildplan riktmedlet ligger i.

1:a planet = medförstorande, 2:a icke medförstorande.

Kolla denna Zeiss-tabell: http://www.zeiss.de/c12567a80033f8e4/Conte...1257545003307f0

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

Har läst alla inlägg i tråden men har inte blivit speciellt mkt klokare... B)

Jag tycker den "urartat" (OBS! citattecken!) från grundfrågan och istället kommit att handla om vilken av alla dyra kikarsikten som är bäst. Inte ett ord om billiga siktens egenskaper kontra dyra annat än lite allmänt "svammel"... :D

Jag gillar trådens namn; "Bra eller dåliga kikarsikten." Ingen vill väl köpa ett dåligt sikte? ;)

Frågan är om ett billigt sikte automatiskt är dåligt = inte prisvärt?

Personligen vill jag inte/har jag inte möjlighet att lägga mer än en månadslön på ett sikte även om det varar i många år. Min ekonomi tillåter inte detta. B) Men finns det någon "sponsor" som kan hjälpa mig så lovar jag att göra av med alla pengar på bästa & dyrast möjliga sikte som går att köpa för pengar! ;)

Finns det några tester där man kan se vad som skiljer ett sikte för låt säga 1500 kr kontra ett med samma förstoringsgrad och "funktioner" som kostar 10 - 20 gånger mer?

Ett test med fakta som visar vad som skiljer de olika siktena i fråga om träffbilder och noggrannhet osv.

Ett opartiskt test som testar t.ex. Tasco och OXO mot sikten som Zeiss, Swarovski och S&B.

Var ligger de praktiska skillnaderna? Jag menar inte akademiska skillnader och subjektiva tyckanden utan vad som skiljer vid praktisk jakt i skogen!

Det skulle vara mkt kul att läsa ett sådant test tycker jag.

Alla sikten har ju mer eller mindre generösa garantier vad jag sett; OXO har 5 års garanti, Zeiss, Swarovski, S&B har 10 år medans Tasco faktiskt livstids garanti!

Jag vet dock inte vad de olika garantierna inkluderar och är det bra kvalité så borde man aldrig behöva utnyttja garantierna... En annan tanke är att om kikarsiktet går sönder av drullighet så gäller kanske inte garantin...men är ett dyrare sikte automatiskt hållbarare? Eller är det som att jämföra en ny Lada med en gammal italiensk sportbil...vilken skulle du lita på "i skogen"? :P

Vad jag förstått så föreslår många i den här tråden att man borde köpa ett begagnat sikte utan garantier istället för att köpa ett nytt billigt sikte med fulla garantier. Är det inte lite vanskligt att köpa ett begagnat precisionsinstrument som ett kikarsikte när man inte vet vad det varit med om tidigare? Jag vet inte...det var bara en av många tankar jag fick efter att ha läst tråden.

(Hoppas nu någon orkar läsa igenom mitt inlägg och även känner för att kommentera det. ;) )

/Crille

PS. Jag har för mig att en definition av något så subjektivt som kvalitet är; bra kvalitet är då man med sitt köp får det man förväntar sig få (minst).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå att rent optiskt så klarar de flesta sikten alla jakt man bedriver i detta land, låt vara att man kanske inte kan sitta den där sista halvtimmen med ett billigare kikarsikte. Det som dock aldrig upphör att förvåna mig är att ingen nånsin tänker på den mekaniska hållfastheten, alltså att siktet är skottfast över tid. Garantier hit och dit hjälper inte ett dyft den dagen ett djur skadskjuts pga fallerande mekanik, och genom att välja ett (kanske begagnat) sikte av god kvalitet (obs att detta inte behöver betyda svindyra "zweisrovskelia" etc) så minimerar man risken för att sånt ska inträffa. Helt säker kan man aldrig vara men man kan eftersträva att göra sitt bästa. Skjuter man däremot bara på tavla är det ju fullständigt skitsamma om siktet packar ihop.

Min åsikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

Har läst alla inlägg i tråden men har inte blivit speciellt mkt klokare... :P

Jag tycker den "urartat" (OBS! citattecken!) från grundfrågan och istället kommit att handla om vilken av alla dyra kikarsikten som är bäst. Inte ett ord om billiga siktens egenskaper kontra dyra annat än lite allmänt "svammel"... :)

Ett opartiskt test som testar t.ex. Tasco och OXO mot sikten som Zeiss, Swarovski och S&B.

Var ligger de praktiska skillnaderna? Jag menar inte akademiska skillnader och subjektiva tyckanden utan vad som skiljer vid praktisk jakt i skogen!

Det skulle vara mkt kul att läsa ett sådant test tycker jag.

Vad jag förstått så föreslår många i den här tråden att man borde köpa ett begagnat sikte utan garantier istället för att köpa ett nytt billigt sikte med fulla garantier. Är det inte lite vanskligt att köpa ett begagnat precisionsinstrument som ett kikarsikte när man inte vet vad det varit med om tidigare? /Crille

Hej du..

Du har läst tråden , inte blivit klokare och tycker den spårat ur !

Själv tycker jag många frågor blev besvarade i den här tråden. Om inte din pollet trilla enda ner så fråga på mer bara.

Opartisk test.

Både jag och Bonzo gjorde en liten test var. /hade du inte läst tråden?

Ang begagnade sikten håller jag delvis med dig.

Men jag köpte ett begagnat Helia här för ett tag sen som va 6år gammalt för halva pengen mot vad det kosta nytt.

Och det va/är i topp skick.

Men köpa ett 30år gammalt Tex swarre/helia skulle jag aldrig göra. Av olika anledningar.

Mvh..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej du..

Du har läst tråden , inte blivit klokare och tycker den spårat ur !

Själv tycker jag många frågor blev besvarade i den här tråden. Om inte din pollet trilla enda ner så fråga på mer bara.

Opartisk test.

Både jag och Bonzo gjorde en liten test var. /hade du inte läst tråden?

Ang begagnade sikten håller jag delvis med dig.

Men jag köpte ett begagnat Helia här för ett tag sen som va 6år gammalt för halva pengen mot vad det kosta nytt.

Och det va/är i topp skick.

Men köpa ett 30år gammalt Tex swarre/helia skulle jag aldrig göra. Av olika anledningar.

Mvh..

He he!

Ja, jag skrev ju att den "urartat" med citattecken...med andra ord menade jag det lite på skoj och lite på allvar.

Det var lite för mkt supersikte hit och supersikte dit och allt annat är skit tyckte jag när jag läste den första ggn.

Det är många som verkar vara av inställningen att det ska vara "top of the line"-fabrikat allt annat är skräp. Möjligen är det till stor del så - jag vet inte! Men att underbygga sitt påstående med att "så är det bara" känns lite tunt. Likaså att dra alla "kinasikten" och allt annat "billigt mög" över en kam är lite trist och visar bara på en enorm märkesfixering hos den som skrev det.

Jag läste så klart din test och den var mkt bra! En eloge till dig som gör test med det du har och delar med dig av resultaten.

Men jag menar också att jag skulle vilja läsa ett test som ett "institut" eller en tidning gjort. Någon som vet om ett sådant test? Sedan kan man ju fråga sig hur pass opartisk en tidning är som har reportage skrivna av helsponsrade journalister... Nåväl, det finns så klart bra tidningar vad det gäller materiel också, som tex några vapentidningar.

Vad det gäller din Tasco-glugg är den mkt gammal och är det mkt som skiljer den mot nya av samma fabrikat?

Personligen tycker jag att det här siktet verkar rätt bra för pengarna:

http://www.handladigitalt.se/tasco-2510x42...kte-p-2245.html

Någon som har något tips på bra sikten för pengarna får gärna fylla på tycker jag. Det gäller så väl begagnade som nya.

MVH/Crille

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Crille68- du kommer att ångra dig bitter om du köper den där tuben i tron om att den är värd pengarna,

jag tycker att du skall PM.a Karl Ö här inne för en belysande konversation,

den här idén om att man kan köpa toppkvalité till lågpris kommer upp med jämna mellanrum, nästan helt ofelaktigt kommer den från personer med en något mer begränsad erfarenhet av optik eller kikarsikten.

Jag tänker inte tala om märken här men det finns olika nivåer av bra optik och ett insteg dit hän tar man sig med med Bushnell Elite serien eller Leupold siktena som exempel.

Jag har ägt och brukat fler Tasco än vad du förmodligen kommer att göra och nej de duger inget till annat än som bojsänken eller måltavlor.

Köpet av optik är alltid en kompromiss där vissa delar inte kan dubbas på, skottfasthet är nog den jag mest tänker på som orubblig.

Men istället för att låta mig eller oss övertyga eller försöka övertyga dig, köp Tascon och kör den sedan genom lite tester, skjut en fyrkant eller triangel med den, skjut genom alla förstoringar, testa den på dagen och natten för att sedan redovisa dina resultat för oss eller dig själv.

Det finns ingen ersättning för egen kunskap, andras erfarenheter är förvissa intressanta men som sagt, inget ersättning.

Vidare kan det konstateras att några test som på ett neutralt sätt betygsätter optik är förmodligen inte möjliga att skapa och går det så skulle de bli ohemult dyra att låta omfatta alla märken och modeller på marknaden.

Slutligen och med ett eget deltagande i ett optiktest i gott minne, varje sikte är en individ och det skiljer mellan två tuber av samma märke och modell, ibland ganska mycket tom.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har haft 5 st tasco 1 st av dom var något att ha.

nu kanske jag har haft otur men jag känner ganska många andra otursfåglar.

min åsikt om tasco (ej titan) är att dom inte är bra och jag hoppas att du köper något annat, det finns miljoner bra kikare därute som inte är gjorda i tyskland ta en av dom i stället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Christian och kanske tillägga:

Min egna erfarenhet och vad jag läst mig till på olika sätt säger mig att om man köper ett "kinasikte" så uppfyller det inte alla normala krav man ställer på ett kikarsikte - samtidigt.

Antingen har man lyckats hyfsat med optiken, eller så fungerar siktet mekaniskt, det brukar alltid vara någon "hörnsten" som fallerar.

Jag köpte i oförstånd ett Hawke NiteEye 4-16x50 (belyst) hade det på 22WM ett tag, det som var undermåligt på det siktet var optiken, man for omkring med skallen som en uggla för att fokusera, det illuminerade hårkorset hade man ingen som helst nytta av - det var det enda som syntes då det skymde på. :wub:

Siktet var skottfast, det klarade faktiskt av ett fyrkantstest och var förvånansvärt bra i träffläge/förstoring.

Har med jämna mellanrum påpekat att för 2345:- så får man ett nytt Burris Fullfield II 3-9x40, mer kvalitet/satsad krona får man inte idag.

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där Tascon som länken visar till är väl samma kina skrot från samma fabrik fast nu med Tasco stämpeln på. De säljs i massor och till överpriser här i väst.

http://www.made-in-china.com/china-product...Riflescope.html Kanske den här?

Mera modeller

http://www.made-in-china.com/products-sear...Riflescope.html

Några Tasco

http://www.made-in-china.com/china-product...fle-Scopes.html

En 3-9x40 med belysta riktmedel 18$. känner du igen okularstycket?

http://www.made-in-china.com/showroom/ntba...e-3-9X40E-.html

De här kikarsiktena som ligger från Kina på 100-200kr per styck. Sedan saltas de till 2000kr när de kommer innanför den svenska gränsen och med sina Jahti jakt, OXO, Tasco stämplar och stora helsidesannonser om kvalitetsoptik.

Varför ge 2000kr för en 200kr kikare när du kan ju få hem en Bushnell Elite 3200 3-9x40 för ca 1600 inklusiva alla avgifter från USA. En 3-9x40 4200 för strax över 2000kr.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Crille68- du kommer att ångra dig bitter om du köper den där tuben i tron om att den är värd pengarna,

jag tycker att du skall PM.a Karl Ö här inne för en belysande konversation,

den här idén om att man kan köpa toppkvalité till lågpris kommer upp med jämna mellanrum, nästan helt ofelaktigt kommer den från personer med en något mer begränsad erfarenhet av optik eller kikarsikten.

Jag tänker inte tala om märken här men det finns olika nivåer av bra optik och ett insteg dit hän tar man sig med med Bushnell Elite serien eller Leupold siktena som exempel.

Jag har ägt och brukat fler Tasco än vad du förmodligen kommer att göra och nej de duger inget till annat än som bojsänken eller måltavlor.

Köpet av optik är alltid en kompromiss där vissa delar inte kan dubbas på, skottfasthet är nog den jag mest tänker på som orubblig.

Men istället för att låta mig eller oss övertyga eller försöka övertyga dig, köp Tascon och kör den sedan genom lite tester, skjut en fyrkant eller triangel med den, skjut genom alla förstoringar, testa den på dagen och natten för att sedan redovisa dina resultat för oss eller dig själv.

Det finns ingen ersättning för egen kunskap, andras erfarenheter är förvissa intressanta men som sagt, inget ersättning.

Vidare kan det konstateras att några test som på ett neutralt sätt betygsätter optik är förmodligen inte möjliga att skapa och går det så skulle de bli ohemult dyra att låta omfatta alla märken och modeller på marknaden.

Slutligen och med ett eget deltagande i ett optiktest i gott minne, varje sikte är en individ och det skiljer mellan två tuber av samma märke och modell, ibland ganska mycket tom.

/Christian

Tackar för ett bra svar med många egna erfarenheter! Jag ska nog försöka kontakta Karl Ö för att få lite mer info.

Jag ska svara lite kort hur jag tänkte... ^_^

Jag tror det skulle kunna vara nyttigt att köpa och testa lite olika kanske men jag sitter inte inne med vare sig kunskap, tid, ork eller pengar för att själv göra några större studier. Jag tror INTE att man får toppkvalitet för noll och inga pengar men jag tänker som så att man kanske kan få något som duger till mig. (Jag har av "rädsla" inte sagt vilket vapen jag tänkte sätta siktet på och inte vilket svajigt förhistoriskt montage jag har... :wub: )

Vad det gäller Bushnell så har de många serier. Är det milsvid skillnad mellan de olika serierna? De har ju billigare sikten som skulle passa även lilla mig.

En sak som skrämmer mig lite är att det skulle vara så att många tillverkare har så ojämn kvalitet! :P Det gäller att man har tur den dagen man köper sig sitt sikte alltså.

Skottfasthet är så klart A&O verkar det som men man undrar när det finns tillverkare som säljer sikten som kostar kring tusenlappen och har mkt god skottfasthet...

Vad det än blir när jag slår till så kommer jag nog höra av mig här på forumet på ett eller annat sätt med "rapporter". :P

MVH/Crille

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har haft 5 st tasco 1 st av dom var något att ha.

nu kanske jag har haft otur men jag känner ganska många andra otursfåglar.

min åsikt om tasco (ej titan) är att dom inte är bra och jag hoppas att du köper något annat, det finns miljoner bra kikare därute som inte är gjorda i tyskland ta en av dom i stället.

Hmmm...har tittat lite på nätet och sökt efter Tasco Titan men det verkar bara vara någon enstaka modell och den var med 30mm tub? Jag ska ha en 1' tub för jag har sådana fästen på byssan.

Är de så dåliga i övrigt är det ju inge skoj...ojojoj... <_<

Får nog "sikta in mig" på ngt annat märke verkar det som trots allt.

MVH/Crille

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Christian och kanske tillägga:

Min egna erfarenhet och vad jag läst mig till på olika sätt säger mig att om man köper ett "kinasikte" så uppfyller det inte alla normala krav man ställer på ett kikarsikte - samtidigt.

Antingen har man lyckats hyfsat med optiken, eller så fungerar siktet mekaniskt, det brukar alltid vara någon "hörnsten" som fallerar.

Jag köpte i oförstånd ett Hawke NiteEye 4-16x50 (belyst) hade det på 22WM ett tag, det som var undermåligt på det siktet var optiken, man for omkring med skallen som en uggla för att fokusera, det illuminerade hårkorset hade man ingen som helst nytta av - det var det enda som syntes då det skymde på. <_<

Siktet var skottfast, det klarade faktiskt av ett fyrkantstest och var förvånansvärt bra i träffläge/förstoring.

Har med jämna mellanrum påpekat att för 2345:- så får man ett nytt Burris Fullfield II 3-9x40, mer kvalitet/satsad krona får man inte idag.

Raggarö

Oj, har kikat på Burris på en sida och det verkar vara ett sjysst sikte som inte är för tungt, har lagom förstoringsgrad och linsöppning till ett pris som verkligen inte är fy skam!

Min "dröm" vore ett sikte med max 9 ggr förstoring, inte så tungt och gärna belyst på ngt sätt. Jag tänkte bla ha det i skymningen då man kikar efter "gris" men även för något klövvilt och varför inte ev rävar och grävlingar som kommer förbi. Jag skjuter inte på några större avstånd, kanske uppåt 100 m beroende på vilt men jag planerar inte att smacka iväg några skott på 200 m efter räv eller kråkor. (I alla fall inte idag då jag har ett 2,5x32 med tyska ettan... :P )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så sällan oense med "miljonkronorskikarmaffian" här inne om behovet av en 20 000kr kikare att kika efter en rådjurspitt på 1km med.

Har man inte behovet, pengarna eller ens vill lägga ut en massa pengar på kikarsiktet så finns det ju fabriksnya grejor som duger gott för inte så mycket. Men glöm då belysta riktmedel, AO, feta linser och stora zoomomfång. Kanske fast förstoring till och med.

Ett stort problem är att agenturerna här i Sverige är jäkligt duktiga på att salta på priserna på den billiga kvalitetsoptiken så att den inte blir så prisvärd. Jag har då tagit ifrån USA och fått grejorna för 1/3 av priset här.

Några att kika på kan vara Burris Fullfield. Bushnell Elite 3200, 4200. Räkna på ca 10kr per dollar med tull, moms, frakt osv. www.theopticzone.com är en välkänd webbutik man kan kolla på.

De billiga Bushnell är inte så mycket att hänga på ett klass1 jaktvapen som ska tåla rekyl och jordskred och översvämningar. De passar nog mera på 22'an som man övningsskjuter med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där Tascon som länken visar till är väl samma kina skrot från samma fabrik fast nu med Tasco stämpeln på. De säljs i massor och till överpriser här i väst.

http://www.made-in-china.com/china-product...Riflescope.html Kanske den här?

Mera modeller

http://www.made-in-china.com/products-sear...Riflescope.html

Några Tasco

http://www.made-in-china.com/china-product...fle-Scopes.html

En 3-9x40 med belysta riktmedel 18$. känner du igen okularstycket?

http://www.made-in-china.com/showroom/ntba...e-3-9X40E-.html

De här kikarsiktena som ligger från Kina på 100-200kr per styck. Sedan saltas de till 2000kr när de kommer innanför den svenska gränsen och med sina Jahti jakt, OXO, Tasco stämplar och stora helsidesannonser om kvalitetsoptik.

Varför ge 2000kr för en 200kr kikare när du kan ju få hem en Bushnell Elite 3200 3-9x40 för ca 1600 inklusiva alla avgifter från USA. En 3-9x40 4200 för strax över 2000kr.

Hmmm...så det är allså en jättefabrik i Kina som gör mängder av tillverkares sikten? De sätter bara på sitt märke på "sin" kikare... Ja, det behöver inte vara något dåligt i det egentligen men lite väl när de i grund och botten är så billiga och sedan inte bara är förstoringen som är 10x....

Ett rätt intressant alternativ är kanske att importera själv. Tänk att det är halva priset på något som säljs i USA trots att det är nätförsäljning från så väl "over there" som om man köper ngt från en svensk näthandel. Irriterande! <_< Fast jag är så hiiimla försiktig och har aldrig gjort ngt sådant...skulle det sedan vara ngt strul känns det ju skönt att bara kunna gå till "butiken" och lägga siktet på disken och be om ett nytt/reparation. Fast det är kanske världsomspännande garantier?/MVH Crille

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag måste erkänna att jag är en leupold man själv vx-III är jäkligt bra tycker jag.

på test är dom inget att hänga i julgranen men på jakt kommer dom till sin rätt ( dagjakt) mycket förlåtande och pålitliga kikare, tex fullfield har en jäkla skärpa men dom är trånga och oförlåtande samma med många nikon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har några frågor. Jag sitter själv och funderar på ett kikarsikte till min 6.5*55 för räv-/toppfågeljakt, lite rådjurspursch, samt något med rätt bra förstoring för att skjuta laddstegar utan att springa fram och tillbaka som en tok.

För för det känns det som jag bör kanske ha 3 eller 4 som minsta förstoring. Mer än 16 känns fullständigt onödigt som översta nivå. 3-9 känns som en bra grund att stå på, men eftersom jag aldrig haft något med större förstoring än 7 (och det är ett tasco, så jag vill inte bedöma funktion utifrån det) så vet jag inte om det räcker till toppfågel på 150-200m eller den där rävuslingen, eller kanske att dra iväg några tavelskott på 300?

Så mina tankar ligger då alltså på 2.5-10, 3-9, 4-12, 4-16 beroende på vad jag får för tips och tankar här.

Var jag vill ha för öppning? Ja vad rekommenderar ni? Känns som om 40 är minst jag bör titta på, eller räcker 32 fint om man inte jagar nattetid? Jag jagar i norrbotten, och det kan nog lätt börja skymma på snabbt ibland när man är ute. Kan vara trevligt att ha en 20-30 min ljus till. 40, 42 eller 44?

50 känns overkill?

Ja, ni ser. Jag har faktiskt väldigt liten aning. Liksom Crille här ovanför har jag tittat på Tascos nyare och tänkt "jamen, borde det inte gå att hitta någon riktigt bra där?", jag har tittat på ett antal leupold, begagnade då förstås. Jag har ingen direkt ekonomi att handla för i dagsläget, utan jag vill ha så många frågeteckan uträtade till utropstecken när pengarna kommer. Det kan vara om två veckor, en månad eller vid jul.

Nu blev jag ju nyfiken på Burris Fullfield med.

Har ni som har samma användningsområden som jag, några tankar kring detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ifråga om billiga Bushnell. Titta på okularstyckena på de billiga belysta Bushnellerna som finns på Tradera och på de som finns på Busnhells hemsida.

En original Bushnell banner

http://www.bushnelloutdoorproducts.eu/www_...banner/713959i/

En tradera Bushnell Banner

http://www.tradera.com/Bushnell-Banner-3-9...on_99241986#pic

Ser du likheten med Tascon?

http://www.tradera.com/NYTT-TASCO-Kikarsik...uktion_96246990

Det är inte nog med att det finns billiga Bushnell Banner, det finns ännu billigare kopior/falska Banner också.

Men så tittar man på den här som faktiskt ser exakt ut som original och benämns som original vart den skickas ifrån

http://www.tradera.com/Kikarsikte-Bushnell...on_99545525#pic

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ifråga om billiga Bushnell. Titta på okularstyckena på de billiga belysta Bushnellerna som finns på Tradera och på de som finns på Busnhells hemsida.

En original Bushnell banner

http://www.bushnelloutdoorproducts.eu/www_...banner/713959i/

En tradera Bushnell Banner

http://www.tradera.com/Bushnell-Banner-3-9...on_99241986#pic

Ser du likheten med Tascon?

http://www.tradera.com/NYTT-TASCO-Kikarsik...uktion_96246990

Det är inte nog med att det finns billiga Bushnell Banner, det finns ännu billigare kopior/falska Banner också.

Men så tittar man på den här som faktiskt ser exakt ut som original och benämns som original vart den skickas ifrån

http://www.tradera.com/Kikarsikte-Bushnell...on_99545525#pic

Micke-71: Den sista är nog en Bushnell... det råkar bara vara en modell/variant som Bushnell själv inte ansåg vara bra nog, och nu har fabriksägare eller någon annan kommit över "receptet" och säljer dem råbilligt. Det är Bushnell... bara utan kvalitetsgaranti. Jag vet att samma sker i stort inom flugfiskebranschen, modeller och varianter som läggs åt sidan säljs sedan tokbilligt av kinesiska fabriker och sedan relativt billigt men ändå tokdyrt av affärer i sverige.

Jag skulle hellre lägga pengar på det sista än det första. Men jag väntar ändå tills jag fått lite svar på mina frågor B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att satsa på enkel kvalitet då än skräp med massor av finesser som inte kommer att funka. Jag skulle alla dagar i veckan hellre skjuta toppfågel, räv, älg, ja vad som helst med en 4x32 av kvalitet än en kina 6-24x50.

Skulle jag satsa på "absolut precision" för små mål på lite håll till minsta pengar så hade jag kikat på en fast 10x med mildots. Ingen zoomväxel som kan ändra träffläget. Ingen PA som kan ändra träffläget. Dotsen har absolut 1 mil eftersom förstoringen är fast. Finns billiga sådana Elite.

Men de är ju inte så lyckade på älgjakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja för mig kommer kikaren inte att vara med på älgjakten, där blir det en fast 2.5*20 Zenith på en 8*57IS längre fram.

NU förstod jag visserligen inte om det där var ett generellt uttryck eller mot mina uttryckta behov, så jag tänkte höra om det var mig du riktade dig till?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...