Hoppa till innehåll

förslag från er på stickkniv


W.T.

Recommended Posts

nytt för mig.

jag skulle behöva fråga den känsloladdade frågan, vilken kniv är lämplig för avfångning av rådjur, hjort och vildsvin i första hand?

jag har aldrig avfångat själv och vet därför inte hur man rent praktiskt gör det mest effektivt och skonsamt.

jag skulle uppskatta om någon vill förklara på ett "rumsrent" sätt hur man går tillväga rent praktiskt.

dagen kommer att infinna sig, samt jag har sett bondlösningar med domkraft och liknande när någon krockat med vilt. sånt vill jag inte vara med om fler gånger.

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda djuret som behöver annan kniv än vanlig jaktkniv är väl vildsvin?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det enda djuret som behöver annan kniv än vanlig jaktkniv är väl vildsvin?

ok, har du förslag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte vildsvin där jag jagar så nej. Tyvärr. Bara påpekade det att man med vanlig jaktkniv kommer ganska långt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som skiljer en traditionell stickkniv från en vanlig kniv är att stickkniven är dubbeleggad för lättare penetration likt en bajonett.

På ett liggande mindre djur rekomenderar jag alltid hjärtstick, minst risk för onödiga misstag och onödigt lidande. Har man en vass enkeleggad kniv och kan sin sak så skär man halsen, såväl ven som artär. Nackstick skall bara utföras av riktiga proffs.

Grisar är de lättaste djuren att sticka rent tekniskt. Följ bröstbenet fram till hålet, in och en rörelse snett upp och det är färdigt.

Betyräffande model, rostfritt med en bladlängd på ca 15cm, bredd runt 2cm, dubbelslipad. Jätteknivarna saknar praktisk förankring i utvecklingen.

Att sticka djur på ett etiskt sett går inte att läsa sig till tyvärr, det måste praktiseras. Tvekar man kan det bli en mycket obehaglig upplevelse för såväl dig själv, djuret och omgivningen. Tips är att vara med på någon gårdsslakt av lamm eller gris alternativt sticka djuret rätt efter det är skjutet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En vanligt bajonett mod ak4 fungerar, det gör iof de flesta knivar bara dom är skarpa och har en bladlängd på 15-20cm.

Det viktigaste är inte verktyget, det är den som står bakom, kunskap om anatomin hos djuret är mycket viktigt för att man skall kunna sätta bladet rätt.

Rådjur som ligger är enklast om man sätter kniven strax bakom käkbenet i höjd med öronen och intill spinalkotorna, på så sätt skär man av halsartären och halsvenen med snabb förblödning som följd.

Samma går att göra på större hjort djur iof men det blir riskablare ju större djuret är.

Gris som är i skicka att göra lite motstånd är nog bäst att sticka i hjärt/lung området, är grisen imobiliserad så sticker man i stickhålet där hals och bröst möts, rakt in och sedan en vridning på kniven som en nyckel som kapar artären och venen ut mot halsen.

Det är bra att studera slaktkroppar för att lära sig anatomin hos djuren, ta alla chanser att lära dig var du skall sticka för att träffa vitala organ.

Det är också viktigt att man inte tvekar när kniven skall sättas, speciellt när det gäller stick i hjärt/lung området från sidan då det finns revben i vägen.

Ett skott till är alltid att föredra förstås, men det är bra att veta hur man skall göra om det är omöjligt (vilket det nästan aldrig är i praktiken, det går att hitta ett läge oftast) hundar kan vara ivägen, man kanske inte ens har ett skjutvapen med sig vid en trafik olycka edyl.

Man behöver inte ha att svärd model sagan om ringen för att sticka ett djur, skall du ha en speciell kniv för ändamålet så räcker en beg bajonett som sagt, eller varför inte en stickkniv för slakt rent av? kostar en bråkdel av de flesta knivar som säljs som stickknivar.

Man bör även tänka på etiken i detta, att komma med en dubbel eggad sabel i bältet kan väcka anstöt hos många andra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För några år sedan köpte jag en stickkniv för att ha i bilen, till hjälp för mig själv och andra om olyckan är framme. Än så länge har jag inte använt den, men det känns ändå tryggt att den hela tiden finns med. Nu vet jag att det är förbjudet med knivar i bilen, men i egenskap som jägare eller annan yrkesform där kniv används är det tillåtet.

Under praktisk jakt har jag avlivat 2 djur med vanlig jaktkniv och någon renodlad stickkniv där har inte behövts. Förmodligen blir det en omvärdering längre fram. Jag kommer att ställa upp på eftersök om allt går vägen med den lilla wachtelvalpen som skall hämtas om ett par veckor. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi får kanske skilja på att sticka för avblodning o för avlivning.

Givet dödar avblodning oxå genom förblödning men så länge pumpen går så cirkulerar ju blodet.

Stick i hjärt lunga så kolapsar lungan och hjärtat stoppad =inget blod syresätts eller pumpas runt.

Blir som en jaktpil i området.

Djuret är medvetslöst inom 15-20 sekunder,

Revben är mycket sällan problem, vinkla kniven rätt, paralellt med reven så går den alltid in.

Har alldrig haft problem med det.

Stick inte i bogen för där är det stopp..

Bakom bogen i vecket där man siktar för o skjuta hjärtskott.

In med kniven skär upp o neråt så kolapsar lungan o blodcirkulationen stoppas.

Nackstick är det som dödar direkt.

Men kräver en hel del övning på döda djur.

Kniven ska in mellan atlaskotan o skallen.

När kniven går in dör djuret direkt, man skär av ryggmärgen o nerverna som går till hjärnan.

post-348-1246258961_thumb.jpg

post-348-1246259142_thumb.jpg

post-348-1246259022_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi får kanske skilja på att sticka för avblodning o för avlivning.

Givet dödar avblodning oxå genom förblödning men så länge pumpen går så cirkulerar ju blodet.

Stick i hjärt lunga så kolapsar lungan och hjärtat stoppad =inget blod syresätts eller pumpas runt.

Blir som en jaktpil i området.

Djuret är medvetslöst inom 15-20 sekunder,

Revben är mycket sällan problem, vinkla kniven rätt, paralellt med reven så går den alltid in.

Har alldrig haft problem med det.

Stick inte i bogen för där är det stopp..

Bakom bogen i vecket där man siktar för o skjuta hjärtskott.

In med kniven skär upp o neråt så kolapsar lungan o blodcirkulationen stoppas.

Nackstick är det som dödar direkt.

Men kräver en hel del övning på döda djur.

Kniven ska in mellan atlaskotan o skallen.

När kniven går in dör djuret direkt, man skär av ryggmärgen o nerverna som går till hjärnan.

post-348-1246258961_thumb.jpg

post-348-1246259142_thumb.jpg

post-348-1246259022_thumb.jpg

Bra och instruktiva bilder.

En kommentar dock, varför syresätter lungorna blodet- jo för att ta det till hjärnan ock syresätta den. Tar du halspulsådrarna är hjärnan på ett par sekunder passé. Avblodningen pga att hjärtat slår en liten stund får du på köpet.

Inget machoshit här, det är ett moment som jag aldrig kan bli likgiltig inför, men som är varje jägares skyldighet att behärska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra och instruktiva bilder.

En kommentar dock, varför syresätter lungorna blodet- jo för att ta det till hjärnan ock syresätta den. Tar du halspulsådrarna är hjärnan på ett par sekunder passé. Avblodningen pga att hjärtat slår en liten stund får du på köpet.

Inget machoshit här, det är ett moment som jag aldrig kan bli likgiltig inför, men som är varje jägares skyldighet att behärska.

Tack!

Jepp de e sant.

Skär man av halspulsådern ordentligt så får hjärnan inget blod.

Gäller ju som allt annat o helt få av "slangen" o att inga mindre slangar når upp.

O där så får jag ge mig..

Vet inte om det går fler blodkärl än halspulsårdern till hjärnan.

Finns iallafall en som pumpar dit o en retur.

Tar vi returen så blir det ju oxå fel.

Dit jag vill komma är att stannar pumpen kommer nada.

Skär vi hål på "slangen" på fel ställe så pumpar de på tills vätskan är slut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag att det är förbjudet med knivar i bilen, men i egenskap som jägare eller annan yrkesform där kniv används är det tillåtet.

Bilen räknas väl inte som allmän plats, borde väl vara lika tillåtet med kniv i bilen som kniv i hemmet? Så länge du inte tar med den när du lämnar bilen (på allmän plats).

Eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nackstick per deffinition dödar inte faktiskt, men förlamar djuret omedelbart.

Det är avblodningen som dödar djuret, ett stick i hjärnan eller ryggraden bedövar, döden kommer förvisso att inträffa men då av anledningen att nervsystemets signaler att andas och att få pumpen att slå har kapats, om ett djur sticks med nackstick bör även avblodning ske, samma sak om djuret skjutits i hjärnan eller ryggmärgen, dels för att avliva men även för köttets skull.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bilen räknas väl inte som allmän plats, borde väl vara lika tillåtet med kniv i bilen som kniv i hemmet? Så länge du inte tar med den när du lämnar bilen (på allmän plats).

Eller?

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år. Lag (2000:148).

Källa: https://lagen.nu/1988:254

Knivigt problem det där med att ha en kniv i bilen. Men om du har en kniv i bakluckan i verktygslådan eller liknande så är det okej.

Kniven ska med andra ord inte vara åtkomlig omedelbart så att säga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trotts knivlagen så tror jag inte man får några problem om man har kniv i bilen o typ, rent mjöl i påsen.

Kan du motivera varför kniven finns där o att du/ni inte tillthör kända brotslingar, typ lokale pundaren eller inte har smeknamnet "Nisse inbrott" så är jag tämligen övertygad om att polisen ser genom fingrarna.

Som jägare/fiskare så har man ju direkt ett motiv till att ha med kniv.

Knivlagen kom nog till för att kunna plocka "dregget" lättare...

/NS i egenskap av forumist.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

på tal om detta med knivar på allmän plats,

så blev en bekant helt uprörd när han fick veta att jag ibland har kniv med mig, (just ifall det händer nåt på vägen etc etc)

vad är det för skillnad att ha en leatherman eller en fälkniv på bältet ?

leatherman får man ju även ha med sig på allmän plats ? eller den är ju iallafall "socialt accepterad"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Citat

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Slut citat

https://lagen.nu/1988:254

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag måste tacka er alla för bra svar och NS tack förr bra bilder, jag fattar precis hur ni menar nu faktiskt.

egentligen är det en helt vanlig fråga men är för egen del rätt känsloladdad. Det var goda idéer att faktiskt ta en halvtimme till att lära sig sätta kniven rätt nästa gång jag skjuter något.

Visst är det otäckt att sticka djur men alternativet i vissa lägen är förskräckligt, man har inte alltid bössan med och fy fan vad jag har mått illa av att inte kunna göra något i två tidigare lägen.

Jag tänker lägga kniven i bilen vid reservhjulet och där kommer den att vara, vid jakt får den vara i bältet.

jag ska tänka igenom vad ni skrivit och kanske återkommer igen med fler frågor. tack än en gång allesammans för informationen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill slå ett slag för "avfångnings skottet" oxå.

Snabbt och smärtfritt !!

Jag sticker själv djur med nackstick upp till rådjurs storlek, de är borta ögonblikligen.

Det svider i min själ att se djur ligga och bli stuckna i hjärtat och inte dö direkt.

Jag lider med dem när jag ser deras panik. <_< Usch!!!!!

En avlivning ska va snabb och verka snabbt ! , inte stå och diskutera i 5min om man ska skjuta eller använda sin ny inköpta rambokniv ! (som vissa amatörer gör!)

Den som funderar på att sticka djur , ta chansen på ett redan dött djur och prova på.

Mvh..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill slå ett slag för "avfångnings skottet" oxå.

Snabbt och smärtfritt !!

Mvh..

För man har ju alltid studsaren i bilen? <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man bör även tänka på etiken i detta, att komma med en dubbel eggad sabel i bältet kan väcka anstöt hos många andra.

Sabeln är främst ett huggvapen (och är oftast eneggat). För stick rekommenderas rapiren.

Sorry, jag kunde inte låta bli <_<

//Kristin, i egenskap av historisk fäktare

OBS. Inlägget ovan är av skämtsam karaktär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja?

Only in Aaland I tell you,

eller i vilda western,

kanske är det samma sak?

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Only in Aaland I tell you,

eller i vilda western,

kanske är det samma sak?

/Christian

Ja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill slå ett slag för "avfångnings skottet" oxå.

Snabbt och smärtfritt !!

Jag sticker själv djur med nackstick upp till rådjurs storlek, de är borta ögonblikligen.

Det svider i min själ att se djur ligga och bli stuckna i hjärtat och inte dö direkt.

Jag lider med dem när jag ser deras panik. :( Usch!!!!!

En avlivning ska va snabb och verka snabbt ! , inte stå och diskutera i 5min om man ska skjuta eller använda sin ny inköpta rambokniv ! (som vissa amatörer gör!)

Den som funderar på att sticka djur , ta chansen på ett redan dött djur och prova på.

Mvh..

Visst ska vi slå ett slag för krutvapen till avlivning.

Krutvapen tar vi först går det inte skjuta utan riks för liv o lem på hundar, omgivning eller egendom så måste vi ta till något annat.

Hur kniv ska användas anser jag är varje jägares förbannade plikt att lära sig.

Vi kan va hur duktiga som helst men en dag står man utan krutvapen vid ett djur som lider.

Då är det väldigt skönt att veta var och hur man avlivar.

Vet man inte det ska man helt enkelt backa undan och låta djuret vara ifred tills någon som har kunskapen och redskapen att göra jobbet anländer.

Innerligt trött på Rambo stämplen oxå... jag med flera bär inte stickkniv jämt.

En del vet jag har den i ryggan, jag har den i min eftersöksväska.

Ebart av den anledningen att den inte ska reta folk.

Att göra hjärt/lungstick med mindre kniv=vanlig jaktkniv går oxå om man vet vad man sysslar med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...