Hoppa till innehåll

Wipe-out?


Guest Marterius

Recommended Posts

Guest Marterius

Någon mer som använder Wipe-out för rengöringen? Jag provade första gången nu med två bössor. Den ena trodde jag var hyfsad ren. Efter fjärde omgången (2-3 timmar per omgång) kommer det fortfarande blått skum ur pipan så nu får den stå över natten.  :P

För er som inte känner till Wipe-out finns här en länk: http://www.oksmoke.co.uk/wipeout.html

Hälsningar,

Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Marterius

Japp, köpte från den länken jag postade, betalning med paypal, £ 12.99 inklusive frakt. Han som säljer prylarna kallar sig Griff på Accuratereloading och brukar posta i European Big Game Hunting, han svarar säkert gärna på frågor där. Det finns säkert fler återförsäljare i Europa men jag har inte sett någon i Sverige.

Hälsningar,

Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Marterius!

Hur tycker du att det funkade att använda Wipe Out? 

Vad hade du använt för rengöringsprodukter på bössorna tidigare? Jag är nyfiken på wipe out men jag är osäker på om rengöringseffekten blir tillräckligt bra.

Eftersom jag tycker att det fungerar ganska bra med nuvarande produkter ( jag använder Shooters Choice och Barnes CR-10 idag) har jag ännu inte beställt nån wipe out men det kommer var så säker..

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Marterius

Henrik,

Jag håller på och använder det för första gången nu, men helt klart är ett vapen jag trodde var acceptabelt rent i själva verket var rejält ingrott. Jag har använt Hoppes "Benchrest" solvent. En klar skillnad som övriga familjen uppskattar är att Wipe-out ar i det närmaste luktfritt... Det kan man inte säga om Hoppes solvent.  ::)

När det gäller skillnaden mot Forest har jag inte jämfört själv, men det har diskuterats en del på Accuratereloading. Där verkar de flesta tycka att Wipe-out är överlägset det mesta. Någon tycker att skillnaderna mot Forest är liten, men att Forest är mindre kladdig. Dom verkar överens om att de tider som Forest själva anger för att låta skummet verka i pipan är rejält underskattade, men tydligen innehåller Forest ämnen som man befarar kan skada pipan om det får ligga i länge. Det skall tydligen inte vara fallet med Wipe-out. Detta är som sagt en sammanfattning av deras erfarenheter.

Sedan måste jag ju säga att själva idén med att bössan mer eller mindre rengör sig själv nästan låter för bra för att vara sann. Men helt klart händer det något där i pipan...

Hälsningar,

Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om ni har tillgång till VT tycker jag att ni skall läsa den då de har gjort ett jämförande test av Forest samt Wipe-out även om jag inte tror att dessa metoder kan ersätta den gamla hederliga......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett billigare alternativ till Forrest/ Wipeout , är UGNSRENGÖRINGSSKUM :o :o  , K2R heter det och funkar hur bra som helst att lösa upp koppar , ni som har Forrest och Wipeout kan ju köpa en flaska och pröva skillanaden om det nu är någon ;)

Det enda krångliga med K2r är att man måste tillverka en pip för att få in skummet i pipan , Jag använder en ´´Däckpåburk ´´

hatt med slang .

Ett nöd altenativ är väl att spreya skummet på en nylonborste och borsta in det .

Bäst resultat får man om man fyller pipan med skum och sedan kör en läskstång utan någon ände igenom pipan så att det blir ´´sikt ´´ igenon , det verkar som skummet reagerar på syret i luften och billdar en svag ammoniak lösning ,

skummet luktar nästan ingenting till att börja med men när den verkat ca 10 timmar i pipan så har den en svag ammoniak lukt och om det finns KOPPAR i pipan så är skummet garanterat blått , från mörkt marin till ljust himmmelsblå beroende av hur mycket koppar det finns i pipan .

PRÖVA

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Marterius,

hur har det gått med rengöringen. Är du fortfarande lika nöjd?

Jag är sugen på att prova Wipe Out själv. Men jag är såklart nyfiken på andras erfarenheter.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...