Hoppa till innehåll

Älg olycka 2009-07-21


Ausch

Recommended Posts

Varit ute på en trafik olycka i kväll/natt.

Telefonen ringde vid 22,30 en bil hade kört på en älg nere på landsvägen, han som ringde kunde inte åka eftersom han tagit ett par glas vin och vi går på samma eftersökskurs och har marker som gränsar mot varandra så han ringde mig och undrade om jag kunde fixa det.

Själv klart ;)

Älgen skulle enligt polisen ligga vid vägkanten med brutet bakben, hmm brukar inte ligga stilla med ett ben av men ok.

I bilen med vapen och div artiklar och iväg, när jag kommer fram ser jag att det är på mina marker som olyckan har skett och det förenklar det hela en del.

Killen som kört på övningskörde och hans mamma var ganska orolig, han tyckte snarare att det var häftigt :ph34r:

Älgen låg i diket helt stilla och kollade på mig när jag kom fram, fick be killen kliva bort en bit för han ville titta på när jag sköt älgen.

En smäll där det tar som bäst och sedan var det över, killen for fram och ville klappa älgen o ta kort skrattade o pratade med någon kompis i telefon så jag surnade till lite o sa att han skulle gå bort från älgen och låta den vara.

Eftersom det ångade om älgen och det ryckte till någon gång i ett bakben blev mamma på nytt lite hysterisk och trodde att den levde, fick berätta för henne att så inte var fallet och det var helt normalt att det kunde rycka lite i den en liten stund efteråt.

Hon snyftade o snörvlade lite och undrade om man inte kunde gett den bedövning för att sedan spjälka benet på den :lol:

Nepp finns ingen möjlighet att göra det, älgen skulle lida mycket mera av den behandlingen än som det nu blev, hon förstod det efter en stunds pratande.

Sonen som fortfarande tyckte att det hela var skitkul retades med sin mor om att hon fällde tårar över den döda älgen men han tystnade när jag sa att det händer att även jag gör det när ett djur lider och måste avlivas ;)

Det trodde han nog inte att den store jägaren skulle säga så han la av med det snacket.

När jag tittade närmare på älgen så var båda bakbenen tvärt av, inte konstigt att den bara låg stilla. Den hade försökt att ta sig upp för en brant kant i diket men halkade ner hela tiden så mamman, inte konstigt med de benen.

De hade haft en sagolik tur, bara stött till älgen lite grann, grillen var det ända på bilen som var trasigt men båda benen blev överkörda av hjulen. Hade jag kommit till platsen och älgen hade gått undan hade jag nog trott att den var tämligen oskadd med tanke på bilens skador.

Skönt att den inte kom upp för då hade det blitt värre, den hade nog inte gått långt men nu låg den bra till för avlivning och bort transportering.

Bilder försöker jag lägga in i morgon pga min sabla uppkoppling. Nu måste jag sova lite så jag orkar upp till jobbet om 4 timmar.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bra återberättat.

tur att allt gick bra o dendär killen skulle ha ett kok stryk om man frågar mig. respektlöshet så det heter duga! fan..

Bra jobbat av dig iallafall!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varit ute på en trafik olycka i kväll/natt.

Telefonen ringde vid 22,30 en bil hade kört på en älg nere på landsvägen, han som ringde kunde inte åka eftersom han tagit ett par glas vin och vi går på samma eftersökskurs och har marker som gränsar mot varandra så han ringde mig och undrade om jag kunde fixa det.

Själv klart ;)

Älgen skulle enligt polisen ligga vid vägkanten med brutet bakben, hmm brukar inte ligga stilla med ett ben av men ok.

I bilen med vapen och div artiklar och iväg, när jag kommer fram ser jag att det är på mina marker som olyckan har skett och det förenklar det hela en del.

Killen som kört på övningskörde och hans mamma var ganska orolig, han tyckte snarare att det var häftigt :ph34r:

Älgen låg i diket helt stilla och kollade på mig när jag kom fram, fick be killen kliva bort en bit för han ville titta på när jag sköt älgen.

En smäll där det tar som bäst och sedan var det över, killen for fram och ville klappa älgen o ta kort skrattade o pratade med någon kompis i telefon så jag surnade till lite o sa att han skulle gå bort från älgen och låta den vara.

Eftersom det ångade om älgen och det ryckte till någon gång i ett bakben blev mamma på nytt lite hysterisk och trodde att den levde, fick berätta för henne att så inte var fallet och det var helt normalt att det kunde rycka lite i den en liten stund efteråt.

Hon snyftade o snörvlade lite och undrade om man inte kunde gett den bedövning för att sedan spjälka benet på den :lol:

Nepp finns ingen möjlighet att göra det, älgen skulle lida mycket mera av den behandlingen än som det nu blev, hon förstod det efter en stunds pratande.

Sonen som fortfarande tyckte att det hela var skitkul retades med sin mor om att hon fällde tårar över den döda älgen men han tystnade när jag sa att det händer att även jag gör det när ett djur lider och måste avlivas :D

Det trodde han nog inte att den store jägaren skulle säga så han la av med det snacket.

När jag tittade närmare på älgen så var båda bakbenen tvärt av, inte konstigt att den bara låg stilla. Den hade försökt att ta sig upp för en brant kant i diket men halkade ner hela tiden så mamman, inte konstigt med de benen.

De hade haft en sagolik tur, bara stött till älgen lite grann, grillen var det ända på bilen som var trasigt men båda benen blev överkörda av hjulen. Hade jag kommit till platsen och älgen hade gått undan hade jag nog trott att den var tämligen oskadd med tanke på bilens skador.

Skönt att den inte kom upp för då hade det blitt värre, den hade nog inte gått långt men nu låg den bra till för avlivning och bort transportering.

Bilder försöker jag lägga in i morgon pga min sabla uppkoppling. Nu måste jag sova lite så jag orkar upp till jobbet om 4 timmar.

/Lasse

BRA JOBBAT !!!

Kul att läsa om det. Sparka ungfan på kulorna nästa gång du ser honom. ;)

Stämde datumet ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bra återberättat.

tur att allt gick bra o dendär killen skulle ha ett kok stryk om man frågar mig. respektlöshet så det heter duga! fan..

Bra jobbat av dig iallafall!

Tror att en del av hans beteénde berodde på lite chock och mycket okunskap.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att en del av hans beteénde berodde på lite chock och mycket okunskap.

/Lasse

Intressant läsning Lasse, och det hela blev bra hanterat tycker jag. Hatten av!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skönt när det första polisiära eftersöket på egenhand blev enkelt, det stärker självförtroendet och ger bra erfarenheter.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gott jobb!

Att bedömma skador på bilen kontra hur skadad viltet är e faen omöjligt..

Ha som du gått efter älg med båda benen av, den kom ju inte långt självklart men hade hasat sig 30 m in i skogen.

Bilen syntes inget på.

Älgen hade sprungit framför bilen o fått in bakbenen under kofångaren.

Ja de va ju inte dagens kofångare i plast...

Oxå varit på uppdrag där man fått bärga bilen men älgen fick vi alldrig tag på trots spårhund + säker ståndhund.

Toksken rakt åt fanders.

Vilket låter helt otroligt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra hanterat, med både älg, hysterisk mamma och flamsig grabb -_-

Man får ju hoppas som du säger, att han var chockad och okunnig, eller så är han helt enkelt ett pucko :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Lasse om man får säga något,

har inga egna kunskaper inom området och har således ringa rätt att bedömna,

men det måste varit skönt att allt fungerade som det skulle och att du är nöjd med ditt arbete.

Skönt att se att ni är snabba med att både döma och ta fram nävarna grabbar,

det lär sig killen säkert av, vill minnas en tråd i en inte all för avlägsen dåtid när jag blev nedsablad för långt mindre ingående förespråkande av våld,

men strunt i det.

Chock och okunskap är en farlig kombination och för allt vad vi vet led nog killen av båda sakerna.

Lasse var du trött när du skrev rappporten?

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Lasse om man får säga något,

Varför skulle du inte får det?

har inga egna kunskaper inom området och har således ringa rätt att bedömna,

men det måste varit skönt att allt fungerade som det skulle och att du är nöjd med ditt arbete.

Skönt att se att ni är snabba med att både döma och ta fram nävarna grabbar,

det lär sig killen säkert av, vill minnas en tråd i en inte all för avlägsen dåtid när jag blev nedsablad för långt mindre ingående förespråkande av våld,

men strunt i det.

Chock och okunskap är en farlig kombination och för allt vad vi vet led nog killen av båda sakerna.

Lasse var du trött när du skrev rappporten?

Rapport? Hänger inte med riktigt, var segt i dag på morgonen i alla fall

/Christian

Tack grabbar :lol:

Avliva publikt var ingen höjdare men just då sket jag i att det var folk där, ville bara avliva så snabbt som möjligt.

Fick säga till dom att backa och hålla för öronen.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bra hanterat LAsse, kommunikation i stressade situationer kräver sin man och är man inte van så ska man förbli fåordig. jag tyckte du gav en bra beskrivning och ett säkert genomförande av texten att döma.

prova nästa gång att förklara för grabben eller motsv. hur det är att ha det stora djuret sparkandes i panik på motorhuven halvvägs in i bilen. det brukar få folk att inse att det inte är kul eller häftigt utan farligt och tragiskt.

men som sagt, skönt för sig att det gick bra.

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bra hanterat LAsse, kommunikation i stressade situationer kräver sin man och är man inte van så ska man förbli fåordig. jag tyckte du gav en bra beskrivning och ett säkert genomförande av texten att döma.

prova nästa gång att förklara för grabben eller motsv. hur det är att ha det stora djuret sparkandes i panik på motorhuven halvvägs in i bilen. det brukar få folk att inse att det inte är kul eller häftigt utan farligt och tragiskt.

men som sagt, skönt för sig att det gick bra.

/Kalle

jag berättade för dom att det inte är ovanligt att man får inte mer elelr mindre av djuret i kupe´n, kommer då bakändan in med sparkande bakklövar så är man ganska rökt. Tror att han fick sig en tankeställare av det.

Lite synd på ett sett att det inte blev lite större smäll för nu tror nog grabben att det är en baggis att köra på en älg :lol:

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Lasse!!!

Skulle gissa på att grabben nog var lite chockad ändå och i den stora paniken spelade macho inför morsan...

Med en så pass stor skada som den ådrog sig är det bara att förkorta lidandet som gäller. Kan man ta sig tid och förklara ordentligt så är det en jättebra bonus, vilket du gjorde!!!

Hoppas du fick lite sömn i natt då jag misstänker att det tog lite tid att bärga djuret och ta hand om det också.

Kul att det första eftersöket från polisen gick så bra, de lär nog ringa igen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Lasse!!!

Skulle gissa på att grabben nog var lite chockad ändå och i den stora paniken spelade macho inför morsan...

Med en så pass stor skada som den ådrog sig är det bara att förkorta lidandet som gäller. Kan man ta sig tid och förklara ordentligt så är det en jättebra bonus, vilket du gjorde!!!

Hoppas du fick lite sömn i natt då jag misstänker att det tog lite tid att bärga djuret och ta hand om det också.

Kul att det första eftersöket från polisen gick så bra, de lär nog ringa igen!

Visst blev det lite sömn, ungefär som man är van vid , 3,30 timmar <_<

Jag måste säga att jag jag har all respekt för NS och kompani som gör detta ofta och möter mycket olika personer, får nog gå en syk kurs för att kunna hantera dom på bästa sett.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag berättade för dom att det inte är ovanligt att man får inte mer elelr mindre av djuret i kupe´n, kommer då bakändan in med sparkande bakklövar så är man ganska rökt. Tror att han fick sig en tankeställare av det.

Lite synd på ett sett att det inte blev lite större smäll för nu tror nog grabben att det är en baggis att köra på en älg ;)

/Lasse

ja synd på ett sätt men ändå inte. för din egen skull kanske det var skönt att slippa komma hem med vetskapen om att en ung grabb dött i viltolyckan som nu var din premiär. var självisk, skönt att så många som möjligt förblev oskadda, så slapp du se skiten, det lämlästade djuret är nog tragiskt.

Då blev det lite mer ifrysen nu då? om inte annat ett tillräckligt skäl att se mer positivt på det...

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan informera att det är rätt sällsynt att bil, förare osv är kvar på platsen när man kommer dit.

Om viltet ligger i diket så ska man givet ta sig dit omgående men är det utryckningsfordon på platsen och de jobbar med sitt osv då är det egentligen bäst o vänta tills stimmet är över och det är lungt igen innan man går igång med eftersöket.

Som sagt, ligger det o plågas i diket blir det ju annorlunda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan informera att det är rätt sällsynt att bil, förare osv är kvar på platsen när man kommer dit.

Om viltet ligger i diket så ska man givet ta sig dit omgående men är det utryckningsfordon på platsen och de jobbar med sitt osv då är det egentligen bäst o vänta tills stimmet är över och det är lungt igen innan man går igång med eftersöket.

Som sagt, ligger det o plågas i diket blir det ju annorlunda.

jo jag förstår att så är fallet. avsikten var att försöka se det positiva med att ingen kom till skada. Lasse menade säkert inte så i sitt inlägg, att det skulle varit värre. Det jag skrev var ett något för primitivt uttryck för att det är skönt när ingen blir skadad, det var en bra start för honom och en personlig åsikt att jag själv mår kass efter att ha stött på människor som blivit allvarligt skadade i olyckor.

det blir så när hälften stannar innanför skallbenet när man skriver ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte själv på det när jag skrev mitt inlägg Kalle och visst har du helt rätt, huvudsaken är att ingen blev skadad, men lite mer smäll kunde grabben åkt på så han inte tror att det är riskfritt att köra på en älg, för nästa gång går det kanske inte så bra.

post-2287-1248281651_thumb.jpg

post-2287-1248281672_thumb.jpg

post-2287-1248281687_thumb.jpg

Nu gick det äntligen att lägga upp bilder.

Nu ska jag ut o stycka älg :D

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ähhh.. faen gubbs..

Lite stressigt ikväll, 2 kockar på 80 ala carte ätande men han ändå göra ett inlägg..

Skrev först:

Du kan trösta dig med...

Fast tyckte de va så töntigt så jag ändrade till:

Kan informera om osv...

Vilket blev ännu dummare... :lol:

Min avsikt var mest att tala om att det är ovanligt att bilen står kvar o förare o passagerare är där oxå.

Iallfall häromkring i skogarna.

Kan säkert va annorlunda i storstäder, de vet jag inget om.

Sorry om jag som vanlig skrev i "kockmössan"... B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bra jobbat!!!

Jag hade läst lusen av idiotfan med en gång och erbjudit mig att knäcka hans ben också så fick han känna hur det var. Det är ju märkligt, jägare blir ju ofta anklagade för att sakna respekt för djuren men verkligheten visar på den raka motsatsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Svärmors nya gubbe kommer från Uppsalatrakten och innan han gick i pension så veckopendlade han mellan Stugun (Jämtland) och Arlanda där han jobbade då.

I allfall så kom han uppi en trafikolycka där ett rådjur låg och sprattlade i diket och kärringen (ursäkta ordvalet men det stämmer i detta fallet) var helt hysterisk och skulle tillkalla veterinär m.m.

Olle gick lungt och sansat bak i bilen och hämtade en yxa och gjorde det som behövdes (för att vara övertydlig, ett hårt slag i skallen med baksidan och allt var klart).

Tror ni inte att kärringen blev än mer hysterisk och ringde polisen och polisanmälde honom för detta. Det blev dock inget mer av dett mer än att han fick beröm av polisen :(

Hur fasen tänker folk egentligen?!?!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...