L-B Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 Saknar bävern så när jag har en bäver så vill jag också ha hojten. Lasse Quote
L-B Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 inget mer behöver sägas Andreas Spelar ingen roll jag vill prova. Provade detta i Kina smakade bra Quote
MarkusR Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 Provade detta i Kina smakade bra Tycker du ja, som gillar Innis & Gunn Quote
L-B Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 Tycker du ja, som gillar Innis & Gunn Den dan du kommer till småland så står det den ölen du önskar på bordet och då tror jag att jag kan ta en Innis&Gun men du får välja vad du önskar. Lasse Quote
MichaelaFridell Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 På tal om det där med bäverhojt. Tror bestämt att frågan disskuterades för ett tag sen och det skulle bli ett hejdundrandes bäverhojts-drickande. Vad hände med den inbjudan?? Quote
L-B Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 På tal om det där med bäverhojt. Tror bestämt att frågan disskuterades för ett tag sen och det skulle bli ett hejdundrandes bäverhojts-drickande. Vad hände med den inbjudan?? Det var långt att åka har ett svagt minne av att Att Xillo var in blandad lite osäker. Quote
MichaelaFridell Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 Det var långt att åka har ett svagt minne av att Att Xillo var in blandad lite osäker. Ja, det var han. "Mr-jag-lovar-att-fixa-bäverhojt-smannen" Det blev det ju inget av... Besvikelse! Quote
L-B Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 Ja, det var han. "Mr-jag-lovar-att-fixa-bäverhojt-smannen"Det blev det ju inget av... Besvikelse! Minnet sviker inte på en gammal man. Så länge det finns bäver så finns det hojt så det är bara att vänta. Men Michaela sköt inte du en Bäver i våras då hade du ju möjligheten till egen Bäverhojt. Quote
MichaelaFridell Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 Minnet sviker inte på en gammal man. Så länge det finns bäver så finns det hojt så det är bara att vänta.Men Michaela sköt inte du en Bäver i våras då hade du ju möjligheten till egen Bäverhojt. Jo, det gjorde jag ju men hur kul är det att sitta och bäverhojta med sig själv på en skala? Quote
L-B Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 Jo, det gjorde jag ju men hur kul är det att sitta och bäverhojta med sig själv på en skala? Inte så kul men jag tror vi skulle lyckas locka ett gäng småläningae att var med att prova. Quote
MichaelaFridell Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 Inte så kul men jag tror vi skulle lyckas locka ett gäng småläningae att var med att prova. Historien gick som såhär, så snart jag kom hem med bävern så ställde jag mig och flådde den. Det vankades kalas och alla som hade varit ute på kvällen skulle dricka lite öl och ha det bra. Efter jag flått den gick vi in för att svepa en bira och jag tänkte, det kan vänta en stund innan jag tar itu med resten. Under tiden lös lampan i slaktboden och jag såg någon som var där men tänkte inte mer på det. Ett par öl senare var det dags att suga tag i surdegen och vad ser man? Nej, ingenting för någon hade tagit min bäver. Inte en aning om vem men det ryktades om att granntanten såg det hela som en delikatess. Så för att göra en lång historia kort så fick jag aldrig med mig bäverhojts-ämnet hem. Lite tråkigt men vatusan, det kommer fler tillfällen. Så nu är det upp till någon annan att fixa till en drinkafton. Quote
revper Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 Bäverhojt är en väääldigt dryg hojt.. Man tar en och sedan åker den hiss upp och ner hela dagen, uuhhhh kan känna den feta äckliga smaken ännu... Trots att det var flera år sedan jag drack en sådan Quote
magnus_kallstrom Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 Som gammal ordförande för en av landets alla norrlandsnationer har man ju druckit sin beskärda del av denna dryck. Smaken är svårförklarad men gillar man söta saker ska man nog avstå, den får gammeldansk och beska att framstå som cider Vår var gjord på körteln precis som i receptet, fast de gjort en essens av det. Beroende på blandningen kunde det ibland vara riktigt gott (efter några stycken) Quote
lindberg Posted August 6, 2009 Posted August 6, 2009 Bäverhojt är en väääldigt dryg hojt..Man tar en och sedan åker den hiss upp och ner hela dagen, uuhhhh kan känna den feta äckliga smaken ännu... Trots att det var flera år sedan jag drack en sådan Då är det alltså bäverhojt som visan handlar om Quote
whirre Posted August 9, 2009 Posted August 9, 2009 För kännedom kommer en god vän imorgon och han brukar alltid ha med sig Bäverhojt. Han har fått för sig att jag gillar det....HUa Receptet kanjag återkomma om, efter konsultation. Quote
zorox Posted August 9, 2009 Author Posted August 9, 2009 För kännedom kommer en god vän imorgon och han brukar alltid ha med sig Bäverhojt.Han har fått för sig att jag gillar det....HUa Receptet kanjag återkomma om, efter konsultation. låter kanon 1 Quote
Skåningen Posted October 18, 2009 Posted October 18, 2009 Söker ett recept på bäverhojt. Någon?Vad jag kommer ihåg från jämtarnas destileri så var det inte så många ingredienser i bäver hojten.En bäver av hankön, testiklarna med tillhörande doftkörtlar vid anus från densama, en liter jämtolja, låt dra minst 3 månader. Häll över på ren flaska. Drick och spy, för det gjorde jag Om jag får säga det,,, det smakade bäver Quote
Popular Post jimbolo Posted January 3, 2013 Popular Post Posted January 3, 2013 Så var min hojt klar. Torkade pungarna i ngr veckor sen ner i sprit tills idag = 7-8mån. Blandade 10ml essens med 70 cl vodka. Riktigt trevlig snaps. Inte mkt smak direkt men riklig, angenäm, annorlunda eftersmak. Dracks rumstempererad såklart som all snaps skall drickas 3 Quote
jonaswande Posted January 3, 2013 Posted January 3, 2013 Min snaps är klar. Kommer brunfärgen från torkningen? Quote
Mirva Posted January 3, 2013 Posted January 3, 2013 Räkade av slarv skära hål på en sån körtel vid flåning hur nån människa kan tänka sig att smaka nåt tillverkat av detta övergår mitt förstånd Quote
jimbolo Posted January 3, 2013 Posted January 3, 2013 Ingen aning. Tog lång tid att få den vackra bärnstens/kopparfärgen. Snapsen är klar till färgen men essensen gyllene kopparfärgad =) För de mindre pålästa kan upplysas att "gället" var en av de främsta delarna i parfymtillverkning under lång tid o hade tidvis ett pris o efterfrågan högre än guld. Vad gäller lukt påminner de mkt om tjära o rök i min näsa. Ser inget äckligt i det tycker faktiskt de luktar gott. Vet inte vad ni skär o luktar på då ni kallar de vid massa neggativa termer. Men smaken e som baken tack o lov......dvs DELAD. Quote
Recommended Posts