Hoppa till innehåll

22:or?


Kindbo

Recommended Posts

Har en Brno 452 Varmint

index.php?action=dlattach;topic=3917.0;attach=6028;image

Spelar inte så stor roll vad jag petar i för ammo så blir träff bilden som den här på 50m o kalibrerade på översta raden o kalibrerade på understa raden.

index.php?action=dlattach;topic=6921.0;attach=6023;image

Så här ser kalibrerings värktyget ut

index.php?action=dlattach;topic=6921.0;attach=6024;image

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 53
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Kongratul

    7

  • Kindbo

    5

  • Hipshot

    4

  • Flex

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det där med kalibrering verkar spännande!!

Såg att jag skrev om nattjakt här ovan.. har väl inte givit mej på kajorna ännu i någon utsträckning men väl tamduvor och jag måste säga att det fungerar över förväntan!

Jakten sker uteslutande inomhus, div förråds och lagarbyggnader samt en ridskola och några anda lokaler. Mörkt både inne och ute gör att duvorna blir kvar, man söker dem med ficklampa, finner dem, släcker samt lägge ann. När man är klar tänder man shure-firen och skjuter duvan. Övriga duvor lyfter och fladdrar runt lite men landar snabbt varpå proceduren upprepas.

Första gången jag gjorde detta tog jag nästan 40 duvor runt om i kommunen och även om man försöker rekomendera uppdragsgivarna att försvåra för duvorna att ta sig in så fungerar även detta helt ok.

Bytt glugg nu, sålt 2,5-10x50 gluggen, så nu har jag hängt på 3-12x56 tuben i stället. Fungear sisådär, lite knepigt då det är nära håll..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flex.. ärligt talat så är det inte speciellt spännade utan på gränsen till makabert. De duvor som sitter inne när man kommer är döda. Men när det gäller just skyddsjakten så spelar det mindre roll iofs. Minns första kvällen vi körde detta, tror vi sköt 22 duvor i ena stället och nästan lika många på ett annat.. Visst, det var rätt kul, men det bästa med det var att det var effektivt så man slipper skjuta där så ofta.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fin bössa Flex!

Var själv påväg att köpa en sån engång men ångrade mig :)

Köpte en Sako Quad 22lr/17HMR men den sålde jag efter 1 vecka  ;)

Dehär med kalibrering är intressant. Har själv ett verktyg för det men har inte hunnit testa dess mer.

Men man undrar varför inte kultillverkarna har gjort detta på 22lr skotten? 22lr är inte en ny patron direkt..

Iaf kul att tråden är uppe igen  ;D

Mvh//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ju ett tag sen det skrev här men Kindbo! Bilder på din bössa som du lovade???  ;)

Har själv sökt licens på en Sako Finnfire Varmint så vore kul att höra om du provat nå Subsonic i din?

Jodå, visst ska jag kunna ordna några bilder på min finnfire. För övrigt får jag grattulera till ett bra val av 22:a! Min egen finnfire varmint är förmodligen det sista vapnet som lämnar skåpet då vi kommer mer än bra överens. 

Vad det gäller RWS Subsonic så kan jag meddela att den skjuter utmärkt i min sako och likaså i kompisens.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Ragundabjörnen var på sin tid troligen den största brunbjörn som fällts i Skandinavien.

Björnen fälldes den 1 oktober 1967, norr om Hammarstrand i Ragunda kommun i Jämtland. Skytt var Jan-Erik Modin, Hammarstrand, född 11 februari 1933. Björnen antogs vara dryga 20 år gammal och beräknades ha en levnadsvikt på 325 kg!!"

Det sägs att skytten ska ha avlossat ett skott mot björnens halls på ca 10m håll....kalibern var 22lr!

post-1184-1195820988_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bättre ett välriktat skott med en 22;an än en med 375;a i bakpartiet. Inget jag själv vågat prova, men en björn har nog inte en chans om man skjuter den i pannan, på håll under 30m. Otaliga björnar och älgar som fallit av 22or i skandinavien. Dock har det ju säkert skjutits på våren i många fall.

Läste i en bok att en gubbe skjutit en älgtjur med en klass 1;a. Sen hade han hämtat 22 för att prova skottverkan, han skjöt den i pannan(när den låg död alltså) på 30ms håll. Kulan hade nästan gått igenom hela skallen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sköt genomskott på en djupfryst grisskalle på 30 m med min 22:a så kraften finns nog. Dock skulle jag nog inte använda den till levande vilt i den storleken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett litet test i höstas.

En älgskalle spände vi fast på 30m håll runt en tall.

Skotten vi provade var:

Lapua Polar Biathlon

RWS subsonic

Winchester Lazer

Quickshock (minns ej om de var Aquila?)

Lapua Scoremax

Alla av dessa skotten gick igenom älgskallen!

Lazern var vell en av dem bättre, den gick igenom hela skallen och in i tallen.

Flådde skallen och kokade ur den...en fin trofé....

Hade velat göra ett liknande test fast på 50m, otroligt vad denna lilla patron har potensial!

post-1184-1195843479_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är min Walther 22L som jag fick av farsan för ngr år sedan. Den har tjänstgjort som tävlingsbössa på gris när han var aktiv. Jag är vänsterskytt men då detta är en enkelskottare ser jag inte det som ett stort problem. Den skjuter givetvis tätt men är tung som ett as. Pga vikten gick det bra att få jaktlicens på den trots enkelskott. Jag har ännu aldrig jagat ngt med den. Framtill på pipan sitter det en vikt för att få en optimal sving på banan.

Den är för övrigt till salu om ngn skulle vara interesserad....Skicket är bruksskick !

post-1471-1196517455_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som bondslaktare vet jag 22lr potential, mina i särklass största djur är fällda med Browning bygelrepeter i 22lr. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är min Sako Finnfire som anlände för bara någon vecka sedan.

Köpte den av Angler här på forumet.

Sako Finnfire Varmint 22lr

Bsa Sweet med kulbanekompensator för 22lr.

Match Mounts ringar

Blir ev höj/sänkbart kindstöd på denna också.

Mvh/Jonas

post-1184-1196967470_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hörde om en kille som sköt elefant med 22lr.dock inte huvudskott utan från sidan  i hjärtat.... :P

Jepp det stämmer dock sköt han två elefanther tilloch med :)

Mvh//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg nån film på youtube för inte så länge sedan. Filmen handlade om en grabb som sköt bufflar med fx luftgevär ??? Sen har jag ingen aning om det är sant eller inte men killen posade framför kameran med en buffel och ett luftgevär ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst ska jag kunna ordna några bilder på min finnfire. För övrigt får jag grattulera till ett bra val av 22:a! Min egen finnfire varmint är förmodligen det sista vapnet som lämnar skåpet då vi kommer mer än bra överens. 

Vad det gäller RWS Subsonic så kan jag meddela att den skjuter utmärkt i min sako och likaså i kompisens.

Nu har även jag testat RWS Subsonic och dem sköt gudomligt i min bössa.  :)

Jag får vell också säga att denna bössa inte kommer lämna mitt skåp, är så nöjd som man kan bli med den!!!!

Hur går det med bilderna på din?  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Min första bössa var en .22LR BRNO 452Lux som såldes i ett paket med en Baush&Lomb kikare, fodral och lite ammo.

Tror jag betalade ~3200kr och det här var väl ungefär 11-12 år sedan.

Den bössan har varit fantastisk, skjuter mkt bra med olika patroner. Skjuter faktiskt även bra med CCI Stinger...som brukar vara lite sisådär för mina kompisar.

Använder numera CCI Stinger, MiniMag hel och hålspets, CCI Subsonic. Har även provat Federal, Eley mfl. även dessa med gott resultat.

Baush&Lomb kikaren sitter fortfarande kvar då den duger gott. Den är inte så känslig att man måste ha ögat 100% mitt i öppningen som tex. Tasco Wordclass som jag haft på nån bössa.

Baush&Lomb som i övrigt är tillverkare av kontaktlinser verkar ha lyckats göra kikare också....hehe.

Det är väl bara säkringen som går åt fel håll som är lite udda...

Är det nån som vet om säkringen är av samma konstruktion även på 453 Varmint? Har lust att byta till en sån, så får farsan ta över min 452:a.

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Brno 452 American 22 Lr.

Jag har skjutit lite mås och kråkfågel med den.

Tycker bössan skjuter bra med det mesta, men tycker effekten i Federals VP HP är klen...  >:(

Jagar mest med Winchester Lazer då den skjuter tätt i min bössa och ger bra effekt i fågel. ;D

Ska prova med CCI stinger med och se hur den funkar.

Betalade väl något över 4 tusen kr med en 2-7 x 33 kikare,rem.

Här kommer det en bild på na...

watermark.php?file=2360&size=1

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
vad har du gett för den ??

Kommer inte ihåg exakt, 4400.- har jag för mig, har bytt bort den mot en CZ 453 Varmint nu :)

En tilltbar Harris är det på bössan. minns ej betäckning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har en Krico med för liten kikare på.

Var o skjöt in den idag.Provade lite olika ammo och visst var det skillnad.

Men varför skjöt vi dom bästa träffbilderna i början?

Vi började med varma bössor o varma skott. Ca -10 ute, o skotten låg utomhus. Vi sköt 4-5 timmar, minst 120 skott var.

Men träffbilderna var bäst i början. Var det kylan, eller blev koncentrationen sämre.Det började snöa+att det började mörkna på slutet. (Vi var två som sköt med varsin bössa.)

Jag har ett otroligt fint avtryck.Men vissa tomhylsor fastnar när man repeterar(laddar om).

Värst var Winchester super speed.Dom flesta fastnade i utkastaren!

Har försökt rengöra o smörja, men tror jag har något problem.Eller är det skillnad på skotten? mm o tum eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...