Hoppa till innehåll

Ny jaktform!


Sax

Recommended Posts

varför alltid detta krutvapen vs båge bägge är kapabla att döda stora djur

se istället bågjakten som ett komplement till gevärsjakten o vise versa

Tack Joppe, läs min tråd under bågjakt och dess debatter :mellow:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Roger_P

    32

  • Herr Mattsson

    22

  • Radium

    8

  • novacula

    7

Det handlar inte om PIL vs KRUT nu. Utan jag bara nämnde att en helt vanlig 70punds jaktbåge med vanliga spetsar o pilar är i dagens läge godkänd som effektivt dödande vapen på elefanter!

Det är krutvapen också, men inom krutvapensvärlden så vet vi vid detta laget att kulan funkar annorlunda än en pil. Klenare kalibrar har sämre genomslagskraft och mindre dödande effekt därefter.

308an är en bra standardkaliber som dödar allt nordiskt vilt, vilket jag skrev.

Men det var för att bevisa pilbågen som jaktvapen jag använde 308 som jämförelse mot pilbåge på elefant. Duger den åt elefant så borde den väl duga åt alla nordiska vilt också, rådjuren i synnerhet? Eller dör elefanter lättare än rådjuren?

Skulle 308an ha kraften att med blyspets tränga in i en elefant så långt som det "behövs" så skulle den också duga jäävligt bra till elefantjakt det är jag övertygad om! Men dessas hud är som pansar o ska man då brassa på med kula så krävs det kraft!

En pil skär sig in tämligen lätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förlåt mig i min iver nu! Rekommendationerna för elefantjakt med båge är 80pund samt 35 grams pil! dvs 4kg mera i dragvikt än 70 pund.

Dessa extra pund är troligen där för att få domdär sista 5grammen av pil att flyga ordentligt.

Fick just denna information av Mr RP ^^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir alltid en "pissing contest"

När folk som inte har en aning om hur en modern pilbåge fungerar, skall börja predika om hur jäkla kass den är.

Det är bara sorglig läsning, att se vuxna människor vara så inskränkta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir alltid en "pissing contest"

När folk som inte har en aning om hur en modern pilbåge fungerar, skall börja predika om hur jäkla kass den är.

Det är bara sorglig läsning, att se vuxna människor vara så inskränkta!

roligast är ju att folk inte får ha olika åsikter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten fråga från en som är helt och fullt outbildad vad gäller bågjakt. :P

Vad jag förstod från tidigare i denna tråd så är inte bågar licensbelagda (än) vilket ju betyder att jag kan fara till närmaste bågaffär och köpa mig en ordentlig båge.

Men för att få jaga med båge måste jag "skjuta upp" då? Eller får jag åka direkt till jaktmarken med min nya båge och skjuta det som kommer fram?

Jag har prövat att avfyra ett par bågar på några mässor och kommit undan med svidande underarm. Så det är nog inte min grej helt enkelt dessutom är jag så pass "grön" inom jakt över huvud taget så jag hellre pillar med en bössa och pangar på vallen än skruvar med en båge. :P

Mvh

Roffe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjutprov kommer att krävas för att få jaga med båge. Nästan 100% säker på det. Men licens? Nej, troligen inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjutprov kommer att krävas för att få jaga med båge. Nästan 100% säker på det. Men licens? Nej, troligen inte.

Kommer båge användas på alla vilt? Eller max klass 2 vilt såsom rådjur och räv etc.

Tack för ett snabbt svar btw

Mvh

Roffe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skulle fungera på alla vilt. Man jagar ju som sagt elefant med båge.

Men troligen så kommer det i Sverige vara till en början endast rådjur o dovkalv om jag inte missminner mig.

På Åland har vi allt utom Älg får skjutas med båge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det är så många som använder stlk 14 på flugkroken då de vill fiska lax. Visst, man KAN ju fixa det.. OM!

Om nu denna tråd var ämnad enbart för att provocera & se ner på bågjägare på ett underligt sätt, så är det trisst... Tror att vetenskapen just i bågjakten kommit så pass långt att dom vet vad dom håller på med. Kan inte tänka mig att NÅTT land skulle släppa genom denna jaktform om det inte bevisats hur effektiv den verkligen är.

Är själv jättesugen på en båge!

Tror sårkanalerna blir hyfsade med en träff från dessa spetsar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

roligast är ju att folk inte får ha olika åsikter.

Det har aldrig varit en fråga om att man inte får ha olika åsikter om bågjakt eller annat för den delen

åtminståne inte från min sida i alla fall.

Men det blir reaktioner av naturliga skäl när icke bågjagande eller bågkunniga uttalar sig om verkningssätt

osv på ett felaktigt sätt, naturligtvis så vill då vi som vet och kan detta försöka förklara hur det ligger till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten fråga från en som är helt och fullt outbildad vad gäller bågjakt. :rolleyes:

Vad jag förstod från tidigare i denna tråd så är inte bågar licensbelagda (än) vilket ju betyder att jag kan fara till närmaste bågaffär och köpa mig en ordentlig båge.

Men för att få jaga med båge måste jag "skjuta upp" då? Eller får jag åka direkt till jaktmarken med min nya båge och skjuta det som kommer fram?

Jag har prövat att avfyra ett par bågar på några mässor och kommit undan med svidande underarm. Så det är nog inte min grej helt enkelt dessutom är jag så pass "grön" inom jakt över huvud taget så jag hellre pillar med en bössa och pangar på vallen än skruvar med en båge. <_<

Mvh

Roffe

För att klassa bågen som ett vapen krävs en ändring i vapenlagen, vilken är skilld från jaktlagen, och ja du kan åka och

köpa en båge när och hur du vill. ( detta kan man ha synpunkter på förstås )

Troligtvis måste alla som skall jaga med båge genomgå en 2 dagars utbildning ( IBEP, International bowhunters education program) + tillägg för svenska regler och förordningar, i denna kurs ingår ett skjutprov och skriftligt prov.

Till detta kan det även bli ett årligt skjutprov, som för klass 1 vilt. Men allt detta är långt ifrån klart och enbart spekulationer

tiden får utvisa helt enkelt.

Skinflådd på underarmen beror bara på fel form/teknik, vanligen gör man bara fel en gång :)

Inte mycket skruvande på en båge när den väl är inställd rätt, det fina med bågen är att du inte behöver åka till "vallen"

utan du kan skjuta hemma utan att störa någon :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det är så många som använder stlk 14 på flugkroken då de vill fiska lax. Visst, man KAN ju fixa det.. OM!

Om nu denna tråd var ämnad enbart för att provocera & se ner på bågjägare på ett underligt sätt, så är det trisst... Tror att vetenskapen just i bågjakten kommit så pass långt att dom vet vad dom håller på med. Kan inte tänka mig att NÅTT land skulle släppa genom denna jaktform om det inte bevisats hur effektiv den verkligen är.

Är själv jättesugen på en båge!

Tror sårkanalerna blir hyfsade med en träff från dessa spetsar.

Precis Kung!

Utvecklingen av bågar och tillbehör för jakt är enorm, det har utvecklats mer för bågjak än för traditionell jakt

med gevär, mycket i den utveklingen gynnar även trad jakt, speciellet då man talar om kläder och andra tillbehör

så ja bågjakten tillför mycket för "vanlig" jakt.

Jag har personligen "lärt" många tradjägare nya tekniker och tankesätt från bågjakt till trad jakt som faktiskt gjort

dem mer effektiva som jägare, saker de aldrig tänkt på förut, så som klädsel, vittring och situationsanalyser för bästa

placering av skjutplats. Då jag utbildar bågjägare ( IBEP instruktör) så är många av dem vanliga jägare, och det är inte en enda kurs som inte några av dem har sagt till mig " Detta var mycket bra, det förklarar en heldel!" osv. Bågjägare och tradjägare har mycket att lära från varandras erfarenheter.

Varning, skaffar du båge blir du fast i det :rolleyes:

Ja, dessa och andra jaktspetsar är ett måste vid jakt! man jagar aldrig med tavel/fält/övnings spetsar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte länken till filmen som visar skillnaden när man skjuter en kula i en plasthink med sand, och gör samma sak

med en jaktspets, kulan stannar i hinken/sanden, och det SKA den, det är kulans egenskap och funktion, pilen går igenom hinken och fortsätter 13-15 meter, detta är pilens egenskap, dvs den möter väldigt lite motstånd och friktion genom plast och sand och därmed förlorar lite fart/energi.

Så då de båda projektilerna har olika egenskaper är det därför inte rättvist att gämföra dem med varandra utan man ska se till vilken åverkan de båda har och sen avgöra om det är effektivt ur en klinisk aspekt eller inte.

Jag såg den filmen jag med och måste säga att jag blev ganska impad , synd bara att 9,3an var ner laddad :rolleyes:<_<

Skämt å sido.

Hade det skjutits genom 45mm reglar som låg efter varann så skulle nog utgången vart en annan.

Då fibrerna i trät bromsar pilen mer en en kula.

Ang sandhinken som fortfarande grämer mig i dag:

Kan det va pilens "ålande" plus den skärande effekten som tar pilen igenom sanden så lätt.

Tänker mig en pinne mot strandsand, den stannar där om man trycker men så fort man börjar röra den så glider den allt djupare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag såg den filmen jag med och måste säga att jag blev ganska impad , synd bara att 9,3an var ner laddad <_<:)

Skämt å sido.

Hade det skjutits genom 45mm reglar som låg efter varann så skulle nog utgången vart en annan.

Då fibrerna i trät bromsar pilen mer en en kula.

Ang sandhinken som fortfarande grämer mig i dag:

Kan det va pilens "ålande" plus den skärande effekten som tar pilen igenom sanden så lätt.

Tänker mig en pinne mot strandsand, den stannar där om man trycker men så fort man börjar röra den så glider den allt djupare.

Naturligtvis skulle pilen stanna i dessa reglar, tillika stannar pilen i en säck med ull eller trasor, men man ska se det

ifrån vilket motstånd ett villebråd ger, vad jag vet har vi inga djur med massan likt en 45 mm träregel :rolleyes:

Hink filmen är inte för att visa kraft så mycket som olika verkningssätt, men oftas så frågar man om penetrering

och kraft lite felaktigt, då som jag försökt förklara inte är det viktiga när det gäller en jaktpil.

Att pilen glider igenom beror på att den förlorar mycket lite energi pga sin lilla anläggningsyta, den bibehåller momentet

och ändrar inte form som kulan gör, så igen olika verkningsgrader altså.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag såg den filmen jag med och måste säga att jag blev ganska impad , synd bara att 9,3an var ner laddad :rolleyes:<_<

Skämt å sido.

Hade det skjutits genom 45mm reglar som låg efter varann så skulle nog utgången vart en annan.

Då fibrerna i trät bromsar pilen mer en en kula.

Ang sandhinken som fortfarande grämer mig i dag:

Kan det va pilens "ålande" plus den skärande effekten som tar pilen igenom sanden så lätt.

Tänker mig en pinne mot strandsand, den stannar där om man trycker men så fort man börjar röra den så glider den allt djupare.

En sak du kan testa så här på sommaren, sätt dig på en brygga eller dyl, ta med dig ett vasstrå samt en liten sten

med ungefär samma vikt, släpp först stenen i vattnet och titta på hur den aggerar, dvs bana och hur djupt den far

innan den tappar fart, gör sen samma försök med vass/gräs strået och studera dess bana och betende.

Detta visar ganska bra skillnaden, inget perfekt vetnskapligt försök men ger en bra bild över skillnaden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att klassa bågen som ett vapen krävs en ändring i vapenlagen, vilken är skilld från jaktlagen, och ja du kan åka och

köpa en båge när och hur du vill. ( detta kan man ha synpunkter på förstås )

Det är nog många som har synpunkter på detta men det är nog inget som nystas upp här, det lämnar vi till lagmannen tycker jag :)

Troligtvis måste alla som skall jaga med båge genomgå en 2 dagars utbildning ( IBEP, International bowhunters education program) + tillägg för svenska regler och förordningar, i denna kurs ingår ett skjutprov och skriftligt prov.

Till detta kan det även bli ett årligt skjutprov, som för klass 1 vilt. Men allt detta är långt ifrån klart och enbart spekulationer

tiden får utvisa helt enkelt. Det finner jag i af lite underligt. Visst för hundrafemti år sen så fanns det inga krav, det fanns väl inte ens krav på att "skjuta upp" för 30 år sedan. Men nu iom att det blir lagligt att jaga först nu år 2009 så borde ju ett uppskjutningskrav/utbildning vara färdigt också tycker jag. Jag tror inte det är någon bågjägare eller motståndare till bågjakt som är emot ett prov/utbildning som du beskriver. Lagmännen brukar ju vara omständiga vilket jag iofs inte tror att de har frångått gällande bågjakten. Men i af.

Skinflådd på underarmen beror bara på fel form/teknik, vanligen gör man bara fel en gång :rolleyes:

Inte mycket skruvande på en båge när den väl är inställd rätt, det fina med bågen är att du inte behöver åka till "vallen"

utan du kan skjuta hemma utan att störa någon <_<Det var ett år mellan tillfällena så jag glömde nog bort hur jag gjorde första gången och åkte på en kyss till nästa år ;)

Visst blir man sugen på att testa på bågjakt och det är nog ganska troligt att jag kommer börja med det fast inte än på några år då jag fortfarande är nybörjare i jaktens värld.

Mvh

Roffe

PS. Tack för bra och förklarande svar :) DS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst blir man sugen på att testa på bågjakt och det är nog ganska troligt att jag kommer börja med det fast inte än på några år då jag fortfarande är nybörjare i jaktens värld.

Mvh

Roffe

PS. Tack för bra och förklarande svar :rolleyes: DS

Tack, vad jag menar är att eventuella prov/kurser är inte officiellt än, så dummt att spekulera i hur det blir att

se ut bara, visst ska det vara både prov och utbildning, det är jag en stor förespråkare för.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag såg den filmen jag med och måste säga att jag blev ganska impad , synd bara att 9,3an var ner laddad ;):o

Det spelar ingen roll om du så har en hårt laddad 9,3! Ta en 375 H&H istället. Den går inte heller igenom en sandhink. ;)

Då kan du även skjuta helmantlat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

synd bara att 9,3an var ner laddad ^_^:D

Om det är filmen från Månkarboträffen som menas, så är det en fullbumba i 45-70 som det skjuts med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det va en 9,3*62 med helmantel.

Det va mest för att retas lite som jag skrev att den var ner laddad.

En tanke på det där med vass strået bara:

En pil skjuten från en båge går väl som i vågor eller hur jag ska uttrycka mig.

Såg en test på TV en gång där de försökte skjuta pil i pil i från en maskin.

Det gick aldrig då pilen rör sig i "vågor/svängningar" framåt. Men den satt äckligt nära hela tiden.

Sen är jag övertygad om att pilen den skär bättre i saker å ting och och djupare i vissa matriel.

Men inte i allt ^_^

Mvh..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det va en 9,3*62 med helmantel.

Det va mest för att retas lite som jag skrev att den var ner laddad.

En tanke på det där med vass strået bara:

En pil skjuten från en båge går väl som i vågor eller hur jag ska uttrycka mig.

Såg en test på TV en gång där de försökte skjuta pil i pil i från en maskin.

Det gick aldrig då pilen rör sig i "vågor/svängningar" framåt. Men den satt äckligt nära hela tiden.

Sen är jag övertygad om att pilen den skär bättre i saker å ting och och djupare i vissa matriel.

Men inte i allt ;)

Mvh..

Jo en pil svänger likt ett S , de ska den göra, dock inte för mycket eller för lite detta är styrt av pilen "spine" styvhet

hurvida den svängningen påverkar penetration kan jag inte utala mig om då jag inte vet, däremot är svängning viktig

för ballestik ( flykten) av pilen.

Nej en pil skär inte igenom allt matrial lika bra, bildörrar och oljefat har jag sett folk skjuta igenom, men finner

dyl tester meningslösa då varken bildörrar eller oljefat finns med på jaktkorten. Att pilen kan skära av grova ben vet

jag, ibland kan den få problem med tex grova bogblad/leder om dessutom vinkeln är fel, men för det mesta på de hjortdjur vi jagar är dessa ben inte grova nog att stoppa pilen, men som sagt finns alltid undantag som bekräftar en regel.

Kul att du tar åt dig av informationen och att du accepterar det som fakta och inte något som vi "hittar på" bara :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det va en 9,3*62 med helmantel.

Nä, eftersom jag står bredvid Thomas när han skjuter, så vet jag att det är en 45-70.

Skit samma egentligen.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det var ett skojigt och ganska klokt inlägg som tråden startade med - inte alls utan poänger, eftersom .22lr är en effektiv patron vars dödande förmåga är odiskutabel inom 50m-hållet för de flesta djur. Om man träffar rätt förstås, vilket självklart även gäller en pil.

Att sedan många bågjaktssupportrar känner sig trampade på tårna och tar till brösttoner är en annan sak och förståeligt. Men i affekten gör man sig skyldig till tankefel som faktiskt talar emot den egna saken.

Vad jag förstår så är en modern båge och jaktpilspets ett mycket effektivt jaktvapen på rimliga håll och goda träffar. Dock är det nog bara en dåre som hävdar att den är effektivare än en studsare på tex elefant... om så vore hade ju knappast bössorna ersatt bågarna i alla länder för alla vilt redan för ca 150 år sedan, trots den tidens undermåliga bössor. Nu är det andra bågar och pilar, men även kulvapnen har utvecklats.

Bågjakt kan säkert ha sin plats, men den tjänar ju på att diskuteras sakligt och med argument som kan underbyggas också både teoretiskt och praktiskt.

Jämförelsen med spjutjakt var inte dum, alla argument för bågjakten funkar även där men den jakten kräver ju betydligt mer av jägaren... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det var ett skojigt och ganska klokt inlägg som tråden startade med - inte alls utan poänger, eftersom .22lr är en effektiv patron vars dödande förmåga är odiskutabel inom 50m-hållet för de flesta djur. Om man träffar rätt förstås, vilket självklart även gäller en pil.

Att sedan många bågjaktssupportrar känner sig trampade på tårna och tar till brösttoner är en annan sak och förståeligt. Men i affekten gör man sig skyldig till tankefel som faktiskt talar emot den egna saken.

Vad jag förstår så är en modern båge och jaktpilspets ett mycket effektivt jaktvapen på rimliga håll och goda träffar. Dock är det nog bara en dåre som hävdar att den är effektivare än en studsare på tex elefant... om så vore hade ju knappast bössorna ersatt bågarna i alla länder för alla vilt redan för ca 150 år sedan, trots den tidens undermåliga bössor. Nu är det andra bågar och pilar, men även kulvapnen har utvecklats.

Bågjakt kan säkert ha sin plats, men den tjänar ju på att diskuteras sakligt och med argument som kan underbyggas också både teoretiskt och praktiskt.

Jämförelsen med spjutjakt var inte dum, alla argument för bågjakten funkar även där men den jakten kräver ju betydligt mer av jägaren... :rolleyes:

Så länge metoden fungerar på ett acceptabelt sätt är det ok i mina ögon, om någon vill bedriva andra jaktformer än de jag talar för får det gärna göra detta, så tillvida de kan bevisa dess kliniska egenskaper som jag anse krävs för att fälla ett djur på ett effektivt sätt.

Ingen har , vad jag vet sagt eller påstått att en pil är effektivare än en kula, detta har aldrig varit ett argument från min sida

inte heller försöker jag jämföra de samma. Vad vi/jag sagt är att de fungerar lika bra fast en på olika sätt. En stor anledning till att bågen blev utbytt mot krutvapen har flera orsaker, primärt ur militära syften men även och kanske den mest primära anledningen är enkelheten i hantering/skytte osv. Ingen har argumenterat att ett gevär inte är bättre ur hanterings synpunkt, det är det. Bågen är av hävd svår att bemästra, mycket därför vi gillar just den utmaningen, men detta har lite med dess egensap att döda ett vilt att göra. Så som jag sagt i flera inlägg att man bör hålla de olika aspekterna skillda åt och inte dra bågjakt över en kamm så att säga.

Men ska man inte tillåta bågjakt bara för att vissa anser att det är svårt,bökigt korthålls vapen med mera ?? eller ska man se på det från den kliniska egenskapen en båge faktiskt har ?

Man kan fortsätta att förlöljiga bågjakt och jämföra det med att jaga med semmlor eller annat, men hur man än gämför bågen så kan ingen här säga eller för den delen mot bevisa mig att den faktiskt fungerar på ett fullt acceptabelt sätt.

Om man inte gillar bågjakt och att man känner att detta vapen är mer än vad man är kapabel att hantera, ska man naturligtvis inte använda det heller, men för den sakens skull ska väl de som anser sig kapabla att göra det, också få möjligheten till detta.

Eller ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...