Roger_P Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Bågjaktsdiskutioner Detta är min syn på saken då man skall debattera ämnet bågjakt, och är något jag många gånger i olika forum försökt bena ut. Problematiken i debatten Jag noterar ständigt att när man diskuterar detta ämne på forum eller andra media så blir debatten oftast het och rörig, detta har sin förklaring i några ganska enkla skäl. Det finns många synpunkter på varför man inte gillar eller är tveksam till jaktformen och dessa är rotade i olika saker, dock i debatten så blandar man in alla aspekter i en och samma diskussion vilket får följden att man missuppfattar eller misstolkar vad den andra parten säger/menar. Jag tror att man kan få en bättre dialog om man lägger upp frågor/svar enligt följande modell, och sen håller dem separat i olika trådar/debatter. Vapnet Här kan man prata om vapnet som sådant, effekter, avstånd kliniska detaljer som hur jaktspetsen fungerar. Om man gör det är slutmålet med denna debatt att man kan avgöra om vapnet är dugligt för jakt över huvud taget, man ska bortse från etik och dylikt i denna debatt, den berör bara vapnet som sådant. Jaktmetoden Hur bågjägare går till väga i skog och mark, hur bedrivs jakten och under vilka former, vad är pudels kärna i bågjakt, i dessa debatter är det redan klart om bågen är ett bra vapen heller inte och behövs därför inte diskuteras här. Jaktetik och moral Mera av ett filosofiskt debatt underlag, här kan man ventilera sådan som man inte alltid kan sätta fingret på, dvs känslor och oro med mera. Detta omfattar naturligtvis trad jakt med och man kan jämföra de olika jaktmetoderna på ett emotionellt plan mer än ett tekniskt. Detta område är väldigt vitt och brett och vi har alla olika syn på saker och ting. Till sist vill jag bara säga att en annan del i bågjaktsdebatten som ibland blir fel är att då jaktbågen i norden är ett förhållandevis nytt begrepp i jaktkretsar saknar de intresserade av bågjakt en bra jämförelsebas, vi vill alla kunna jämföra något som för oss är nytt med något som vi är väl bekanta med, Så det följer sig naturligt att vi jämför kul/hagel vapen med pilbågen efter som det är det enda vi har att tillgå och ska användas till samma ändamål. Problemet är att detta två vapentyper inte direkt är jämförbara både ur en klinisk aspekt samt handhavande, därför blir det missvisande när man diskuterar detta, så åter igen vill jag att man har punkt 1 ovan klar för sig gilla/ogilla innan man går vidare in i debatterna, det blir så mycket enklare på detta viset. Detta är mina ord och tankar Roger 1
Recommended Posts