Mr_Holland Posted August 15, 2009 Share Posted August 15, 2009 Nu har jag gått och snöat in på en winchester bygel kal 30-30 Varför jag har denna böjelse för byglar vet jag inte? och verkar vara en skum kaliber? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samme Posted August 15, 2009 Share Posted August 15, 2009 Nu har jag gått och snöat in på en winchester bygel kal 30-30 Varför jag har denna böjelse för byglar vet jag inte? och verkar vara en skum kaliber? Hej,( skum kaliber vet jag inte om man kan kalla den för med tanke på att winchester har tillverkat bortåt 6miljoner( om jag minns rätt) det är en 7,62 , 30kalibers kula men med flat nos kalibern funkar till allt från älg till mink mvh, samme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crowfear Posted August 15, 2009 Share Posted August 15, 2009 Amerikansk nationalkaliber...och den kallar du skum...?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Holland Posted August 15, 2009 Author Share Posted August 15, 2009 Amerikansk nationalkaliber...och den kallar du skum...?? Medd skum så menas att jag hittat diskutioner om klass indelningen på den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigBor Posted August 15, 2009 Share Posted August 15, 2009 Nu har jag gått och snöat in på en winchester bygel kal 30-30 Varför jag har denna böjelse för byglar vet jag inte? och verkar vara en skum kaliber? Jag har haft äran att äga en 30-30 och det är ett "underbart" vackert vapen, snabbskjuten och en fin bössa vid smygjakt på rådjur, vakjakt på räv. Varför är den "skum"? Visserligen är skillnaden mellan klass 1 och 2 hårfin och det måste vara det du menar, det är i regel en klass 2;a. Jag har även haft en 307;a, som är en grymt vacker bygel, föregångare till dagens "bigb bor" och en klass 1;a. Det gick en på Hunt för nåt år sedan för 6000:-. Jag har en arbetskompis som äger en å funtar på å sälja den. Klart att i dagens etablerade jaktlag, betraktas man med lite "skepsis" när man kommer med en bygel.Jag vill minnas att det i Sverige för nåt år sedan skjöts en björn på runt 200 kg med en Marlin 45/70, som i dag är min favorit och ett säkert kort i dagens varg och björntäta skogar. Dessutom en mycket populär bössa bland många eftersöksjägare på vildsvin å björn, en mycket snabbskjutande bygel. Dock är ammon något dyr, så det kan löna sej å handladda, eller känna nån som gör det. Till min 307;a fick jag fina laddningar av "Jannes Vapen i Sorsele", en kille som vete en del om byglar!! Kör hårt! Ingo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crowfear Posted August 16, 2009 Share Posted August 16, 2009 Medd skum så menas att jag hittat diskutioner om klass indelningen på den... Aha, okej. Som du säkert läst så är det inga problem att ha en 3030 i kl 1 numera. Hornadys LE ammo klarar klass 1, om än i det nedre registret, och handladdar du, så är problemet ännu mindre. LE kulan finns att köpa löst för handladdning. Men om inte annat så är det en mycket fin klövviltskaliber, skulle kunna gissa att det fälls mer vitsvans per år i USA med 3030, än vad vi fäller totalt av allt vilt med alla våra kalibrar i detta land. Så en 3030 förtjänar sin plats i skåpet. Men du vet att en Winchester bara är hälften så bra som en Marlin va ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Holland Posted August 16, 2009 Author Share Posted August 16, 2009 Aha, okej. Som du säkert läst så är det inga problem att ha en 3030 i kl 1 numera. Hornadys LE ammo klarar klass 1, om än i det nedre registret, och handladdar du, så är problemet ännu mindre. LE kulan finns att köpa löst för handladdning. Men om inte annat så är det en mycket fin klövviltskaliber, skulle kunna gissa att det fälls mer vitsvans per år i USA med 3030, än vad vi fäller totalt av allt vilt med alla våra kalibrar i detta land. Så en 3030 förtjänar sin plats i skåpet. Men du vet att en Winchester bara är hälften så bra som en Marlin va ?? Marlin är ett vackrare vapen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crowfear Posted August 16, 2009 Share Posted August 16, 2009 Det också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallel Posted August 16, 2009 Share Posted August 16, 2009 Marlin är ett vackrare vapen.... Du måste skämta! Kan man tänka sig ett mera stilrent och vackrare vapen än detta ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radium Posted August 16, 2009 Share Posted August 16, 2009 Aha, okej. Som du säkert läst så är det inga problem att ha en 3030 i kl 1 numera. Hornadys LE ammo klarar klass 1, om än i det nedre registret, och handladdar du, så är problemet ännu mindre. vadför joule har den och gram ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Holland Posted August 16, 2009 Author Share Posted August 16, 2009 Du måste skämta! Kan man tänka sig ett mera stilrent och vackrare vapen än detta ? Der är en sån jag funderar på.. Fel märke förvisso, men ändå designat av rätt kille "John Browning" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maddog Posted August 16, 2009 Share Posted August 16, 2009 jag tänkte ett tag pipa om min drilling till 30-30 AI, det hade blivit ett dröm vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
W.T. Posted August 17, 2009 Share Posted August 17, 2009 vadför joule har den och gram ? 160 gr kula och specifikationerna på hastighet hittar du på hornadys hemsida, men det är som sagts inget problem med att den är klass 1. Mr_Mauser kan intyga detta. jag har gjort en del tester med 30-30 och med dessa kulor beter den sig som ett kl 1 vapen. med 201 krut kan man krama ur ~730 m/s vilket gör att om man inte vill vandra i gränslandet mellan kl1 och två så köper man Leverevolution färdigladdad från fabrik då de specialanpassat krutet för maximal hastighet. om du vill veta vad jag personligen anser så är hemladdad flextip eller nosler partition flatnos likvärdiga i effekt vid träff ut till 50m, längre har jag inte provat. de går lika långt in i tidningarna som min 6,5x55 och har ~samma sårkanal i pappret. Jag ligger precis på hittefåret i hastighet till kl 1 med mina laddningar, men inte fan kommer de sista ~5 m/s att göra skillnad, inte alls. jag har valt av säkerhetsskäl att ligga steget under men allt är ju nominella värden, även för andra kalibrar som är mer rena kl 1, tex 6,5x55. så den är i princip en kl 1.a. vad jag menar är: det har betydelse om pipan är 16" eller 24" på farten, men om egna laddningar motsvarar en köpt LE skjutet i samma vapen är det grönt. polisen har i flera fall godkänt, med intyg från LE-ammon, 30-30 som kl1 vapen i garderoben. ska du hårddra det så får man mäta upp sitt vapen på 100m om det håller spec:en, men det är hårklyveri, det gör vi inte med andra gränfall i flocken av kalibrar. det är en harmonisk kaliber, lättskjuten, du blir snabb som blixten med byglar att få iväg skott 2 vid tighta lägen hoppas du blev klokare. Kalle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted August 17, 2009 Share Posted August 17, 2009 Det är ammunitionen som ska uppfylla klassindelningen och inte kalibern i sig. Tex är en 6,5x55 laddad med en 7,8grams kula inte klass1 även om det står så på licensen,lika enkelt är en 30-30 med Hornadys ammo klass1 även om det står klass2 på licensen. Nu hittar jag inte min omräkning av Hornadys data om kulan men den håller sig över 2000j på 100m med om jag minns rätt såväl 20 som 24tums pipa. Sköt en älgkalv i höstas med LEkulan i 30-30 på ca 100m,stöp som en fura /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
W.T. Posted August 17, 2009 Share Posted August 17, 2009 Det är ammunitionen som ska uppfylla klassindelningen och inte kalibern i sig.Tex är en 6,5x55 laddad med en 7,8grams kula inte klass1 även om det står så på licensen,lika enkelt är en 30-30 med Hornadys ammo klass1 även om det står klass2 på licensen. Nu hittar jag inte min omräkning av Hornadys data om kulan men den håller sig över 2000j på 100m med om jag minns rätt såväl 20 som 24tums pipa. Sköt en älgkalv i höstas med LEkulan i 30-30 på ca 100m,stöp som en fura /Micke ja, jag rörde kanske till det lite. men men, det är därför du är moderator och jag galärslav på forumet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Ft Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 Hej på er! Hämtade ut min Marlin 336 i förra veckan och premiärsköt den i helgen. Roligt! Kör ni med eller utan kikare när ni skjuter bygel? Det verkar finnas en del traditionalister som kör utan just med byglarna. Jag körde utan på 80 meter och det var inte helt lätt. Optikern nästa tror jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken1 Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 14 minutes ago Anders Ft sa: Hej på er! Hämtade ut min Marlin 336 i förra veckan och premiärsköt den i helgen. Roligt! Kör ni med eller utan kikare när ni skjuter bygel? Det verkar finnas en del traditionalister som kör utan just med byglarna. Jag körde utan på 80 meter och det var inte helt lätt. Optikern nästa tror jag... Har min när jag går som hundförare och har ingen kikare på dock har jag bytt ut dom öppna riktmedlena till truglue. Har den som en 50m bössa. Välkommen i klubben ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knappåsarn Posted December 9, 2020 Share Posted December 9, 2020 bygeln är visserligen 38-55 men där kör jag öppna. på kipplaufen som är 30-30 ska det bli rödpunkt, begränsar nog inte avståndet nämnvärt när kikaren som sitter där nu är en jägermeister 4x32. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts