Hoppa till innehåll

Norma Golden Target eller Diamondline?


Johan_85

Recommended Posts

Har en fundering som någon kanske kan svara på.

Har tänkt köpa 1000st patroner dels för att få hylsor och dels för att hinna träna mer. Kalibern är .308 win och det jag funderar på är om det är värt dom extra pengarna att köpa Diamondline trots att jag inte vill ha belagd kula.

Är det någon som provat Golden Target i .308 och fått den att skjuta?

Ammunitionen kommer i första hand att skjutas på avstånd från 100m till 300m med största del på 300m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du inte ha belagd kula så är det ju bara att köra på Golden Target, det är ju samma kula fast utan moly.

Edit: Det var det visst inte i .308, men kör på GT`n du tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja .308:an ska få extraknäcka på toppfågeljakten tror jag eftersom min .222:a är hos smeden.

Det är framförallt träning som det ska användas till och kommer det någon fält tävling närmare mig som kikarklassen får vara med på så blir det väl att prova på.

Jag såg att vindavdriftsmässigt så låg GT och Dl lika ut till 600m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja .308:an ska få extraknäcka på toppfågeljakten tror jag eftersom min .222:a är hos smeden.

Det är framförallt träning som det ska användas till och kommer det någon fält tävling närmare mig som kikarklassen får vara med på så blir det väl att prova på.

Jag såg att vindavdriftsmässigt så låg GT och Dl lika ut till 600m.

det är svårt att läsa normas ballistik data ibland man får kolla lite extra.

gt är skjuten i en 74 cm pipa och dl i en 66 cm pipa.

dl kulan har bättre bc och det skiljer nog någon decimeter på 600m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är svårt att läsa normas ballistik data ibland man får kolla lite extra.

gt är skjuten i en 74 cm pipa och dl i en 66 cm pipa.

dl kulan har bättre bc och det skiljer nog någon decimeter på 600m.

Står det på Normas hemsida? Jag hittar det inte när jag söker. Eller står det på askarna?

Dl ligger väl på BC 0.47 och GT på 0.438.

För min del så spelar inte det någon roll egentligen för jag har andra problem som gör att jag inte har nytta av det värsta.

Jag har inte sett hur GT skjuter förutom en treskottare som Cazorp skjutit i sin AIAW.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Står det på Normas hemsida? Jag hittar det inte när jag söker. Eller står det på askarna?

Dl ligger väl på BC 0.47 och GT på 0.438.

För min del så spelar inte det någon roll egentligen för jag har andra problem som gör att jag inte har nytta av det värsta.

Jag har inte sett hur GT skjuter förutom en treskottare som Cazorp skjutit i sin AIAW.

det står i deras katalog.

japp bc stämmer, men jag tycker du kan köra på GT som sagt den blir perfekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fått svar från Norma och det är alltså samma kula i Golden Target som i jaktmatch dock är den laddad lite annorlunda skriver dom.

Jag tror det får bli Golden Target så kan man nöta på banan och sedan laddar jag med "bättre" kulor när jag skjutit upp GT och förhoppningsvis utvecklats som skytt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har förståelse att man har ont om tid men tar verkligen laddningen så mycket tid att träningen blir lidande?

Sedan att man behöver hylsor kan väl vara ett bra argument att köpa färdigladdat men så länge man inte får subvention på ammunitionen är det en dålig ide´ tycker jag.

Jag skulle köpa 100 hylsor och kulor,krut samt tändhattar för resten av slanten jag tycker att mycket av vitsen är att nöta samma kula och laddning hela tiden för att åtminstone försöka fatta hur vinden påverkar, att skjuta olika kulor gör detta ännu svårare att greppa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ont om tid kan jag inte säga att jag har men jag lägger hellre de timmarna det tar vid laddbänken på banan. Jag tycker inte det är speciellt roligt att ladda heller och min sambo jobbar skift och jag dagtid så vi ses inte så ofta vissa veckor och då vill jag inte sitta och ladda skott när hon då råkar vara hemma. Sedan så tycker jag att 100 hylsor är för lite.

Jag köpte 100st Lapua hylsor för en tid sedan och har laddat dom kanske 5ggr och eftersom jag inte vet hur länge dom kommer hålla så tänkte jag köpa 1000st färdiga patroner som jag kan använda när hylsorna mina ger upp.

Dessutom fick jag betala 8kr styck för mina lapua hylsor så kan jag då få en bra hylsa och färdigladdad patron för ca 1kr mer så köper jag hellre det.

Jag har 700st Sierra matchking hemma just nu och jag kanske kan skjuta upp 300st till med mina lapua hylsor innan jag kasserar dom. Sedan skulle jag då ladda resten av matchkingarna i mina nytillverkade hylsor.

Det där med samma laddning håller jag med dig om men nog tror jag att jag lär mig något på 1000 skott.

Jag får se hur jag gör det blev ett jäkla strul med frakt av ammunitionen nu också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nog lär hylsorna överleva ett tusen pack kulor utan problem, sedan skulle jag ringa SkyttePrecision och lägga en order där då kan du ladda kvalitets ammunition till ett oslagbart pris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skytteprecision visst är det dom som är Lapuas ombud eller vad det nu heter?

Jag tycker det verkar som om priserna på Lapua grejer har stigit något helt vansinnigt. Jag betalade 295kr för 100st Lapua scenar för en tid sedan och i våras när jag skulle köpa då begärde samma handlare 580kr för 100st.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skytteprecision visst är det dom som är Lapuas ombud eller vad det nu heter?

Jag tycker det verkar som om priserna på Lapua grejer har stigit något helt vansinnigt. Jag betalade 295kr för 100st Lapua scenar för en tid sedan och i våras när jag skulle köpa då begärde samma handlare 580kr för 100st.

alla kulor har gått upp mycket tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

alla kulor har gått upp mycket tycker jag.

Jo dom har ju det. Om jag räknar på 10 omladdningar för mina hylsor så kostar varje skott som jag laddar med 168gr Sierra Matchking 8,60:-

Kan jag då köpa färdiga skott som skjuter ungefär liknande för 9:- så vettetusan om det är värt att sitta och dra i spaken hemma i samma utsträckning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ont om tid kan jag inte säga att jag har men jag lägger hellre de timmarna det tar vid laddbänken på banan. Jag tycker inte det är speciellt roligt att ladda heller

Fick jag välja mellan att sitta en heldag framför ladpressen eller en veckas influensa med svår ledvärk,feber,rinnande näsa m,m så vete fan om jag inte valde det senare :P

Att ladda är astråkigt men tyvär ett nödvändigt ont...funderar på att ladda idag efter att ha gått och tittat på pressen under ett par veckor...eller imorgon kanske ;)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är 1000st Golden Target beställda, går det bara att skicka det till mig så kommer det på några veckor. Det blir lagom träning inför toppfågel jakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ursäkta lite men kapar tråden lite snabbt.

har ingen större erfarenhet av molybelagda kulor, hade lite problem när ja köpte min tikka 6,5 om inte var så välvårdad i pipan

men efter många om och men testskjutningar, samt hjälp med ordentlig rengörning(trodde ja haft rena pipor innan) men iallafall kom vi fram till att den inte gillade molykulor,samt ja tyckte de skitade ned pipan mer.. tillbaka till frågan, om man nu skjuter molykulor är det ännu viktigare med rengöring,samt hur är det att skjuta lite blandade kulor moly/utan moly.. blir de ännu svårare att få pipan ren? tänkte på dom olika skikt som bränner fast?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ursäkta lite men kapar tråden lite snabbt.

har ingen större erfarenhet av molybelagda kulor, hade lite problem när ja köpte min tikka 6,5 om inte var så välvårdad i pipan

men efter många om och men testskjutningar, samt hjälp med ordentlig rengörning(trodde ja haft rena pipor innan) men iallafall kom vi fram till att den inte gillade molykulor,samt ja tyckte de skitade ned pipan mer.. tillbaka till frågan, om man nu skjuter molykulor är det ännu viktigare med rengöring,samt hur är det att skjuta lite blandade kulor moly/utan moly.. blir de ännu svårare att få pipan ren? tänkte på dom olika skikt som bränner fast?

moly har inte skitat ner med i mina pipor snarare tvärt om och jag rengör mindre med moly fast på ett annat sätt.

om du skjuter några moly från tex helt ren pipa tycker jag det tar några skott innan dom skjuter stabilt troligast pga att det tar några skott innan molyt har satt sig i hela pipan.

skjuter man sedan några vita kulor tar dom bort moly lagret i pipan och det tar några skott innan allt är borta och träffbilden blir lite ostabil där också.

det är vad jag märkt men eftersom jag kör polerpasta märker jag inget av olika skikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

moly har inte skitat ner med i mina pipor snarare tvärt om och jag rengör mindre med moly fast på ett annat sätt.

om du skjuter några moly från tex helt ren pipa tycker jag det tar några skott innan dom skjuter stabilt troligast pga att det tar några skott innan molyt har satt sig i hela pipan.

skjuter man sedan några vita kulor tar dom bort moly lagret i pipan och det tar några skott innan allt är borta och träffbilden blir lite ostabil där också.

det är vad jag märkt men eftersom jag kör polerpasta märker jag inget av olika skikt.

okej! de kanske var det jag råkade ut för,, men hur som helst skönt nu när man kan lita på bössan, höll på bli galen där ett tag, tur att jag fick hjälp av en duktigt bänkskytt.

polerpasta gjorde susen i min pipa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...