Jump to content

Recommended Posts

Posted
Kul är det, men det är rätt socialt och bygger lite på att kompisar åker också, i mitt gamla moppe/mc-gäng har alla ungar 0-10 år nu varför det är stiltje ett tag.

Min första var en Suzuki Bandit 600, blev Suzuki Bandit 1200, blev CBR 1100 BB två stycken på raken. Idag har jag en Transalp 600 - billig! ;) Autobahn på en Blackbird är nåt som varje människa borde få uppleva innan dom dör, tyvärr är det just det sista dom gör en del.

Tänker mig i en framtid en BMW sporttourer av nått slag, men dit är det nog ett tag till.

Vad tycker du om Transalpen?

Har en Suzuki 650n för tillfället och skulle vilja ha landsvägshoj för lite längre turer. :D

• 10 months later...
Posted

Tidigare i sommar tog jag kortet, och hade innan köpt mig en Honda cbr 600f -93. Det var en perfekt hoj att börja på men sporthoj kändes inte rätt efter ett tag, det gick fortare och fortare.

Så jag sålde av den och köpte mig en Husaberg 650, alltså en supermotard. Det blev helt perfekt, och ljudet blir man ju gåshud av :wub:

Det är ju rätt tät service på den, men alternativet, Ktm 640/690 kändes inte alls i samma klass och vibrerade avsevärt mycket mer. Jag kan varmt rekommendera er som är ute riktigt busig hoj att slå en kik på på supermotader, men någon transporthoj är det inte.

Husaberg_FS_650_C_01_1024.jpg

Posted

Jag gillar rat bikes. Det ska vara rått och skitigt

• 11 years later...
Posted

Dags o väcka denna tråd :D Jag kör en Boom Trike 1300 CC VW motor byggd 1993. Då jag har problem med mina ljumskar så funkar inte en två hjuling för mig.

Nästa sommar har jag planerat en tripp västerut mot Arjeplog in i Norge mot Saltfjäll. Men blir inga långa resor då det kan bli jobbigt att köra långt med Aphäng. 

181907402_4310174909013636_7667102356605489577_n.jpg

Njuta efter tur.jpg

allways.jpg

BAP.jpg

bastunäs.jpg

• Like 2
Posted

Kul trådlyft ❤️

Köpte höj förra augusti i 50årspresent till mig själv efter ca 20 år utan hoj.

Drygt 1000 mil har det blivit på lite mer än ett år.

DSC_2659.thumb.JPG.ef2a264512552afa2f56cd29c493aad9.JPG

Tinnsjøen nära Rjukan i Telemark i augusti. En riktig höjdartur, bara jag och hojen på tälttur.

• Like 2
Posted
3 hours ago Foffe sa:

Dags o väcka denna tråd.

då det kan bli jobbigt att köra långt med Aphäng. 

181907402_4310174909013636_7667102356605489577_n.jpg

Njuta efter tur.jpg

allways.jpg

BAP.jpg

bastunäs.jpg

Men va fan, du löser ju problemet med långtur och aphäng lätt som en plätt.  Lossa bultarna som håller styret och vrid ner det, minst 90°. Då kan du vila armarna mot knäna och bränna mil i timtal. Men glöm för allt i världen inte att spänna fast styret igen. Åtminstone lite så att du kan bryta upp det fort som satan om du skulle möta en kompis. 

Snyggt bygge förresten 👍

• Like 1
Posted

Tur det är fel säsong så vädret inte triggar mer MC sug…

Själv är man typ mellan två hojar nu, har kommit ett par barn emellan och det finns varken tid eller pengar för sånt. Lånar dock farsans Intruder 1400 ibland så helt barskrapad är man ju inte 🤷‍♂️

• Like 1
  • 1 year later...
Posted

Då jag kör i princip samma sträckor med min eu moppe som många hojåkare kör på en dag med mc så har jag börjat så smått fundera på ett mc kort jag också. Men det är med lite skräckblandad förtjusning då min förra sväng med en 250 helcross kostade mig ett korsband och en menisk samt en fruktansvärd soppa med bråk med landsting och idioter till läkare. Snart 60 år gammal inser jag att balansen, snabbheten och styrkan är på retur. Törs man sätta sig på en " vanlig" mc utan att det blir det sista man gör? 

Posted

If life gets boring- risk it !

Posted

Man måste ju inte köra med knäskrap i kurvorna 🤷‍♂️

Själv uppskattar jag att bara glida runt med hoj. Roligaste hojen jag haft var en Yamaha SR400 -83, en förvuxen moped helt enkelt 👀

• Like 1
Posted
17 minutes ago TekDr sa:

Man måste ju inte köra med knäskrap i kurvorna 🤷‍♂️

Själv uppskattar jag att bara glida runt med hoj. Roligaste hojen jag haft var en Yamaha SR400 -83, en förvuxen moped helt enkelt 👀

Jag har samma filosofi. Njuter något oerhört av att vara på två hjul men 45km/h hade gärna fått vara 70km/h och med förvissningen om att det kommer tvåhjulingar som är absolut tysta och klarar 30 mil på pappret redan i dagsläget så är det ett billigt sätt och färdas. Jag körde över 500mil moped i sommar och med en mc tror jag att sverige kommer att vara för litet i alla koordinatled förutom rakt upp får jag hoppas. Bilen pajade och min längsta tur på en dag slutade på 31mil med ett stopp halvvägs. Nu står moppen och skäms i stugan då den inte vill starta på grund av att ventilerna behöver justeras. Behöver ett pålitligare andra fordon. 

Posted
58 minutes ago Nils l sa:

Då jag kör i princip samma sträckor med min eu moppe som många hojåkare kör på en dag med mc så har jag börjat så smått fundera på ett mc kort jag också. Men det är med lite skräckblandad förtjusning då min förra sväng med en 250 helcross kostade mig ett korsband och en menisk samt en fruktansvärd soppa med bråk med landsting och idioter till läkare. Snart 60 år gammal inser jag att balansen, snabbheten och styrkan är på retur. Törs man sätta sig på en " vanlig" mc utan att det blir det sista man gör? 

Dä ä klart att du gör. Dä fixar du.

Härlig utmaning du har där. Å nya möjligheter och upplevelser väntar.

Lev nu, sen ä dä för sent. Go for it. /P

• Like 1
Posted
5 hours ago Nils l sa:

Klart du ska ta Mc-kort, med trafikerfarenhet och van moppeåkare är det inga som helst problem.  En lättkörd hyfsat modern hoj kommer att ge dig massor av glädje. 

• Like 2
Posted

En Gold Star ska du ha och puttra på

Screenshot_20231220_234308_SamsungInternet.thumb.jpg.df5aedb6ed799ae5b598bd86212f6e84.jpg

• 7 months later...
Posted

Vet inte om det kan klassas som en riktig mc. Men det är en genväg och ett billigt färdmedel. Har någon testat eller äger en Yamaha tricity 300? Är de hållbara o pålitliga? 

Posted
55 minutes ago Nils l sa:

Vet inte om det kan klassas som en riktig mc. Men det är en genväg och ett billigt färdmedel. Har någon testat eller äger en Yamaha tricity 300? Är de hållbara o pålitliga? 

Nä, det gör den väll inte. Men det gör väll ingen 3-hjuling.

Har ej kört en själv men det fråntar inte faktum att man kan absolut uppleva glädje, frihet och äventyr med en sådan. Tar ju inte så stor plats. Allt har sina begränsningar menande inget är bäst på allt. 2-hjulingar undviker potthål bäst, 3-hjuling smidigt vid krypkörning å 4-hjulning annat. osv osv. Det blir ju lite vad man gör det till.

Det finns nog en hel del på tuben å kika på för å skapa sig en uppfattning.

Prova gärna å alt. hyr en några dagar för å känna på å utvärdera.

Det är synd att gå å lägga sig nyfiken när man kan prova, om man vill. /P

• Like 1
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Posted

Nä!

Tror du ska kika på en liten Honda. /P

IMG_20240922_191736.jpg

• Like 1
Posted

Själv gillar jag lite retro 🙂

Grymt sugen på en Yahama XT250 eller liknande för att uppleva gamla minnen.

Skattebefriat & besiktningsbefriat

63b831bf6a0cd.jpeg

lf.jpg

• Like 1