Hoppa till innehåll

--


nicke91

Recommended Posts

Det är inget fel med att övningsskjuta 8-57, det finns en del billig övningsammo och inte är den nå värre än en 3006 eller 308... Billiga och bra bössor dessutom...

Om jag vore du skulle jag jaga med 8-57an och övningskjuta med 308an men det är ju en smaksak

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i ditt dilemma...jag övningsköt med .308 och jagade mest med 8X57:an....

Men eftersom jag inte fortsatte min toppfågelkarriär så såldes .308(tycker nog bättre om 6mm kalibrar till toppfågel).

Min 8X57 är således det enda kulvapen kraftigare än .22 long jag har i min garderob....och jag skjuter allt med den....rådjur ...bäver ....gås ....orre....räv....och det går bra.

En kompis åt mig laddar en kula på 175 grains i ca 800 m/sek.....så direkt lobbig är den inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu en .308:a, men funderade på en 8x57. Handladdar du är det inga problem att fixa ammo till 8x57, men annars är det ganska sparsamt med fabriks ammo, och det var just därför jag valde .308...det finns hur mycke ammo som helst till den. i övrigt tycker jag att dom båda är ganska lika i prestanda...finns lite lättare kulor till 308:an, och lite tyngre till 8x57:an.

Om du nu ska få ärva en 308:a (gratis alltså) och du måste köpa 8x57:an så är valet ganska lätt (för mig iaf).

men det beror förståss på skicket på bössorna...är 308:an ett riktigt "skabbtroll" så kan du ju satsa på 8x57:an istället.

Jag tror som sagt att skillnaden mellan .308:a och 8x57 med lätta kulor (165-175grain) är tämligen liten, och därför skulle iaf jag kolla på skicket på bösorna och ta den som är "fräschast" och minst skjuten med...plastbädda, och nån bra kikare och du har en perfekt allround bössa.

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tackar för svaren :) 308 är ganska fint skick faktist så blir nog att ta en sån.. men jag funderar faktist på en 8x57 jag menar skadar ju inte med en extra bössa :D  fast 8x57 är inte en lång hålls bössa va?

För faan köp båda vetja ;) ;D ;D....308 är nog inte heller en långhålls bössa...blir till å hålla högt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

308 kommer att klara klass ett utan problem...det är jag helt övertygad om...vill du ha en långhålls bössa, satsa då på 7mm rem mag, 300 win mag eller 300WSM (winchester short magnum) eller en 338 Lapua mag (om du tål en REJÄL rekyl.)...

3 klass ett är nog inte så svårt...lite skriverier så går det....farsan, som även står för mina bössor (till i December 8)), står för tillfället på 8 vapen.... 3 klass 1, 2 klass 2, 2 klass 3 och en klass 4...dom sista två, en klass ett och en klass 2...var det lite jobbigt med men det gick.

jag har ingen som helst erfarenhet av gris...men har både hört och läst att det duger med en 6,5x55...med rätt kula och moderata håll så är det nog inga problem...både .308:a och 8x57 har ju lite mer "punch" än 6,5x55, så det borde gå bra...

om du ska avända den till Gris, Älg och Rådjur och du vill ha en långhålls kaliber...och att rekyl inte är nått problem...så skulle jag satsa på en 300 win mag....

och när du nu har bestämt dig så vill vi ju självklart se bilder på pangen  :D ;D

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8*57 är en bra kaliber men får du en 308 så skulle jag nog behålt den och satsat på en 300wmg istället för en 8*57 (Har själv haft både 8*57 samt 308 och tycker dessa är likvärdiga ( kör bara med 30-06 an till allt nu mera ))  då du vill ha en "långhållsbössa"

Annars räcker gott 308 till både Älg och Gris på normala håll :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bara hunnit med att skjuta jaktmatch med min 9,3x57, och det är ingen större rekyl tycker jag,  Kollar man på Normas fabriksladdade Alaska 18,5gram så levererar den 2900J vid 100m så det räcker till. Nackdelen med kalibern är ju bristen på fabriksladdad ammunition. Finns dock Oryx 15gram till den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9,3*57 är en gammal kaliber, som återfinns i gamla bössor, främst i husqvarnas M96-lådor. 9,3*62 är en mycket större kaliber som även finns i nya bössor vilket gör att fabriksammotillgången kommer(troligtvis) att minska till 57an medans det troligtvis blir bättre tillgång till 62an, vilken också skjuter lite flackare och med lite mer kraft.

Vill du ha en billig 9,3a skulle jag rekomendera en 9,3*62 i en M98-låda, dvs. husqvarna 640 främst istället för den äldre och sämre M96 i 9,3*57

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kom dock ihåg att det även finns en  husqvarna mod146 som har en m98låda och är kamrad för kalibern 9,3x57. jag har provat att skjuta med båda kalibrarna, visst var x57an lite mjukare men jag ansåg inte att det var så mycket att orda om heller när man sköt med x62an.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehe finns mycket att välja på.. först och främst måste jag nog pröva dom olika kalibrarna men en 8mm magnum verkar intressant 8)

klart att 8mm mag är den som är intressantast, den är ju lite udda å det kan man ju inte säga om 9,3x57-62 en annan trevlig sak med magnumen är att den når ju fram till älgarna även om det skulle vara ett X antal hundra meter och det kan ju vara bra om STOR oxen står där och grymtar,då är det bara att blåsa på  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Håkan Spuhr

Nicke 91.

Att köpa många bössor kostar inte mycket men att ha de fungerande med vettiga kikarsikten kostar desto mer.

Så om du skall köpa en bössa till eller inte beor väl snarast på om du har ett riktigt bra sikte på din .308?

För inte är det väl nån mening med två börror med kassa sikten på?

Förövrigt hade jag helt klart valt en 9,3X57 då den preseterar alldeles utmärkt ut till 100-150 meter och tål kortare pipor än x62.

Tycker 9,3X57 i en HVA 146 eller gammal Geco 98 eller annan gammal tysk mauser måste vara perfekt.

Skillnaden mellan .308 och 8x57 är inte speciellt stor, de skjuter kulor i samma viktklass i samma hastighet nästan så du uppnår ingenting med 8x57 som du inte redan har.

Den kaliber vi pipat om flest bössor i de senaste åren är faktiskt .358 winshester som är en .308 uppneckad till 9mm.

Egentligen inget annat än en 9,3X57 i lite kortare hylsa, perfekt lätt bärebössa på drevjakterna när man går med hund.

MVH Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Måste säga att jag håller med föregående talare.

En 9,3x62 är en mycket bra jaktkaliber till våra högvilt i Sverige. Har själv skjutit 9 älgar med den. Det räcker oftast med ett skott.

Använder en 15 g kula och då dödar den älg även vid 200 m utan problem, i dessa fall brukar kulan sitta mot skinnet på utgångssidn. Kulbanan är även bra vid 15 g kulor och 800 m/s utgångsfart, bara att hålla mitt på upp mot 200 m.

Rekylen är dock mindre behaglig vid jaktladdningar, det blir ju inte så många skott per år.

Använder en skonsammare patron vid skytte på älgbanan.

I år var det riktigt kul vid det årliga övningsskyttet.

Markören frågade över radion vad för kaliber som förelåg då det var den första som skjutit godkännt för bronsmärde den kvällen. Han tyckte skyttet resulterade i imponerande hål i pappfiguren.

Använder en Tikka Lyx 9,3x62 med ett Leupoldsikte 2,5-8x32.

Är mycket nöjd med den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...