Hoppa till innehåll

.222 Rem och 1-9" stigning


Johan_85

Recommended Posts

En ganska enkel fråga. Finns det någon som helst anledning till att en pipa med 1-9" räffelstigning inte skulle fungera i kaliber .222 Rem?

Varför man då väljer en sådan räffelstigning är ju en annan femma men gillar man lite tyngre kulor för kalibern så är det ju ett ganska bra val. T ex Sierras 65gr Gameking vill ha en sådan stigning.

Tacksam för svar.

Råkar det vara någon som har en pipa med den stigning i ovan nämnda kaliber så skriv gärna dina erfarenheter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar du på att pipa om så kanske 223 skulle va ett bättre val. Du får lite bättre fart i dom tunga kulorna då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har redan en ny pipa med den stigningen och i den kalibern.

Enligt laddata så ska 850m/s vara möjligt med 65gr kula så det räcker för mig.

Frågan är ju fortfarande enligt mitt första inlägg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja då är väl svaret nej antar jag.

Precis så tycker jag med.

Varför jag valt att inte ha .223 istället är för att denna bössa kommer användas till 200m som max och mest på bana samt att jag hade verktyg till .222 och trivs med den kalibern. Jag ville dock ha möjlighet att skjuta tyngre kulor dels för att minska vindkänslighet men dessutom minska hastigheten och därigenom köttförstörelse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis så tycker jag med.

Varför jag valt att inte ha .223 istället är för att denna bössa kommer användas till 200m som max och mest på bana samt att jag hade verktyg till .222 och trivs med den kalibern. Jag ville dock ha möjlighet att skjuta tyngre kulor dels för att minska vindkänslighet men dessutom minska hastigheten och därigenom köttförstörelse.

Den kommer nog funka fint till det. Problemen kommer nog om du ska skjuta på längre håll, då är det för lite ork i den lilla patronen. Fast det e klart, på papper kan man ju lobba in träffarna :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den kommer nog funka fint till det. Problemen kommer nog om du ska skjuta på längre håll, då är det för lite ork i den lilla patronen. Fast det e klart, på papper kan man ju lobba in träffarna :unsure:

Jo jag ser .222 Rem som en 200m patron. Sen om jag ska vara ärlig så är det vilt som ska skjutas med min .222:a ganska litet så 200m känns som en naturlig begränsning och jag kan inte säga att min skjutskicklighet är nog bra för att ens utnyttja den potentielen. Trots att när jag sköt sist på 300m så hade 29 av 30 skott träffat ett 10cm mål och sex skotts serierna låg på mellan 50 och 65mm.

Varför jag då ställde denna något konstiga fråga när jag redan har en pipa i den kalibern är att smeden inte får bössan att skjuta vettigt och han misstänker att stigningen kan vara problemet. Jag säger att stigningen inte bör vara problemet.

Så fyll på med mera synpunkter gällande stigningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej stigningen är nog inte problemet. Funkar bra att skjuta allt från 55 gr-70 gr kulor med min 1:9 pipa i .223. Tror felet bör sökas någon annanstans...

Tycker själv att kulor runt 70 gr (4.5 gram) är trevliga för .224 bössor, bra val!

Köpte .223 därför att blaser inte tillverkar .222 pipor i 1:9 stigning.

/Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej stigningen är nog inte problemet. Funkar bra att skjuta allt från 55 gr-70 gr kulor med min 1:9 pipa i .223. Tror felet bör sökas någon annanstans...

Tycker själv att kulor runt 70 gr (4.5 gram) är trevliga för .224 bössor, bra val!

Köpte .223 därför att blaser inte tillverkar .222 pipor i 1:9 stigning.

/Johan

Ja det finns ju även vapen i .223 Rem som har 1-7" stigning så jag tyckte inte riktigt om smedens argument.

Jag gillar kalibern skarpt för det är billigt och skjuta och lagom effekt för min jakt. Kanske att den är lite vindkänslig men då får man korta ner avstånden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag ser .222 Rem som en 200m patron. Sen om jag ska vara ärlig så är det vilt som ska skjutas med min .222:a ganska litet så 200m känns som en naturlig begränsning och jag kan inte säga att min skjutskicklighet är nog bra för att ens utnyttja den potentielen. Trots att när jag sköt sist på 300m så hade 29 av 30 skott träffat ett 10cm mål och sex skotts serierna låg på mellan 50 och 65mm.

Varför jag då ställde denna något konstiga fråga när jag redan har en pipa i den kalibern är att smeden inte får bössan att skjuta vettigt och han misstänker att stigningen kan vara problemet. Jag säger att stigningen inte bör vara problemet.

Så fyll på med mera synpunkter gällande stigningen.

jag tycker inte sex skott inom 50-65mm på 300m är dåligt ska man få den att gå bättre än så blir det svårt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte sex skott inom 50-65mm på 300m är dåligt ska man få den att gå bättre än så blir det svårt.

Ursäkta, jag kanske skulle skrivit lite bättre. Det var med min .308:a jag sköt på 300m och jag skrev om min egen skjutskicklighet eller avsaknad av.

.222:an har jag knappt fått att skjuta under 30mm på 100m och snittserierna har legat på närmare 40mm och ännu värre. Sämsta serierna har varit upp mot decimetern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, jag kanske skulle skrivit lite bättre. Det var med min .308:a jag sköt på 300m och jag skrev om min egen skjutskicklighet eller avsaknad av.

.222:an har jag knappt fått att skjuta under 30mm på 100m och snittserierna har legat på närmare 40mm och ännu värre. Sämsta serierna har varit upp mot decimetern.

aha nu fattar jag, det är inte stigningen det är fel på det är något annat enligt mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

aha nu fattar jag, det är inte stigningen det är fel på det är något annat enligt mig.

Precis så tycker jag med. Det tillverkas ju bössor i .223 Rem med 1-7" stigning och någon måste ju fungera.

Dessutom har smeden provat 2st andra pipor i bössan med 1-14" stigning och dessa har inte heller skjutit bra.

Jag har provat kulvikter från 53gr upp till 65gr och inget har fungerat speciellt bra. Det som fungerat bäst är Sierra Matchking 53gr så då kan man slopa hela idén med att det är stigningen som är felet för är det någon kula som inte skulle skjuta bra så är det ju lätta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är lådan riktad? Låter som nåt är skevt om ingen pipa funkar.

Lådan är inte riktad. Den sköt bra med originalpipan. Kan det ändå behöva riktas vid pipbyte?

Nu är det en annan låda eftersom gängan i "min" låda skar av någon anledning som jag inte vet.

.222 Rem är ju inte direkt känd för att vara kinkig och skjuta dåligt utan jag har fått det mesta att skjuta ruskigt bra i min före ombyggnationen. Efter ombyggnationen skjuter den skit med allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lådan är inte riktad. Den sköt bra med originalpipan. Kan det ändå behöva riktas vid pipbyte?

Nu är det en annan låda eftersom gängan i "min" låda skar av någon anledning som jag inte vet.

.222 Rem är ju inte direkt känd för att vara kinkig och skjuta dåligt utan jag har fått det mesta att skjuta ruskigt bra i min före ombyggnationen. Efter ombyggnationen skjuter den skit med allt.

Skar den då nya pipan gängades i? Eller då gamla gängades ur? Skadar väl inte med en riktning men har den skjutit bra med gamla pipan så låter det som nåt annat. Vart var det du bodde? Tänkte om det fanns chans att se bössan. Vad var det för bössa, Sako?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skar den då nya pipan gängades i? Eller då gamla gängades ur? Skadar väl inte med en riktning men har den skjutit bra med gamla pipan så låter det som nåt annat. Vart var det du bodde? Tänkte om det fanns chans att se bössan. Vad var det för bössa, Sako?

Enligt smeden så skar gängan i lådan när den nya pipan gängades i men det märktes först efter att jag skickat tillbaka bössan för att den skjuter dåligt. Han har nu en annan likadan låda pga detta.

Det är en Tikka 55. Just nu är bössan hos smeden och har varit så sen före sommaren. Jag bor i Luleå så när jag väl får tillbaka den om det nu sker så går det ju bra att kika på den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt smeden så skar gängan i lådan när den nya pipan gängades i men det märktes först efter att jag skickat tillbaka bössan för att den skjuter dåligt. Han har nu en annan likadan låda pga detta.

Det är en Tikka 55. Just nu är bössan hos smeden och har varit så sen före sommaren. Jag bor i Luleå så när jag väl får tillbaka den om det nu sker så går det ju bra att kika på den.

Ja du får kika ut till kallax då :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...