Jump to content

30.06 - 308

Guest nordik

Recommended Posts

vad händer om man skjuter 308 i en bössa av kaliber 30.06 funkar det?

det är ju samma kula så därför fick jag fram tanken.

hylsan är väl också lika bred?

oj vad konstiga frågor jag ställer här :D:D men man blir väl knappast klokare av att inte fråge :D:lol:

vad händer om man skjuter 308 i en bössa av kaliber 30.06 funkar det?

det är ju samma kula så därför fick jag fram tanken.

hylsan är väl också lika bred?

oj vad konstiga frågor jag ställer här :P^_^ men man blir väl knappast klokare av att inte fråge :D:D

nej de går inte att skjuta 308 i en 30-06a vad jag vet,

men har hafft fel förr

Jag har inte provat, men man måste ju få spekulera lite =)

Visst borde det gå EN GÅNG att få iväg kulan, men efter som att patronläget inte är lika långt så är det inget som håller ihop hylsan när det smäller och det låter lite otrevligt. Möjligen kan materialet som sprängs lös från hylsan, som då är lättare än kulan och accelererar snabbare, hamna i vägen för kulan på väg in i loppet och då har vi en vapensprängning.

Om man skulle tänka på detta och sätta 308 kulan lite grundare så att den inte har nån friflykt så finns nog risken att den får en sneknuff av krutet och det är ju inte heller bra.

Slutsats, visst teoretiskt möjligt om man har gud på sin sida, och om man måste prova så stå LÅNGT från vapnet och använd inget vapen du är rädd om :D

Hylshalsen utvidgas, kulan far nog rätt väg men det är väl inte att rekommendera även om det inte är direkt livsfarligt.

Såklart intressant att fundera över vad som händer, och jag har läst historier om att det gjorts av misstag (av uppenbart halvsenila personer), men man bör komma ihåg vilka vansinniga tryck det handlar om, och ALDRIG prova för att "se vad som händer".

Maxtrycket i en .308 Winchester är 62.000 PSI, dvs omkring 4,5 ton per kvadratcentimeter.. och det är när allt går som det ska och man skjuter en .308-patron i en .308-bössa. Skjuter man en .308 i en .30-06 och något går fel och trycket börjar rusa, ja då vill man nog inte vara i närheten.

Varför skulle man vilja skjuta .308 i en .30-06 bössa? Är det någon speciell effekt man är ute efter borde det väl gå att lösa med handladdade .30-06-patroner?