mickemicke Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Under fest med grabbarna satt det en kille och berättade om resa till NZ där han och en kompis levde som trappers en månad och då åt det dom lyckades fälla. Denna resa kostade inte så mycket och upplägget var att dom flög ner till NZ och där blev dom ut flugna till en stuga i ingenstans så att säga. Detta tände jag på, så jag vill höra mig för om detta upplägg finns eller om det var svammel från "grabbarna" den aktuella kvällen hade det förekommit dricka som var lite starkare än Loka Citron........... Resan gjorde dom någon gång i slutet på -80 talet början -90 talet. Tack på förhand för ev svar Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
turisten Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Under fest med grabbarna satt det en kille och berättade om resa till NZ där han och en kompis levde som trappers en månad och då åt det dom lyckades fälla. Denna resa kostade inte så mycket och upplägget var att dom flög ner till NZ och där blev dom ut flugna till en stuga i ingenstans så att säga. Detta tände jag på, så jag vill höra mig för om detta upplägg finns eller om det var svammel från "grabbarna" den aktuella kvällen hade det förekommit dricka som var lite starkare än Loka Citron........... Resan gjorde dom någon gång i slutet på -80 talet början -90 talet. Tack på förhand för ev svar Micke Jag vet inte om detta är något på existerande upplägg. Det är väl snarare upp till var och en att utforma sin resa. Själv har jag planer på en likande resa i mars-april 2010 till sydön. Flyg till Christenchurch t.o.r går på ca 10500 somm billigast. Hyrbil ca 200:-/dag + bränsle. Boende på vandrarhem ca 100:-/dygn. Jakt= i princip gratis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger_P Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Under fest med grabbarna satt det en kille och berättade om resa till NZ där han och en kompis levde som trappers en månad och då åt det dom lyckades fälla. Denna resa kostade inte så mycket och upplägget var att dom flög ner till NZ och där blev dom ut flugna till en stuga i ingenstans så att säga. Detta tände jag på, så jag vill höra mig för om detta upplägg finns eller om det var svammel från "grabbarna" den aktuella kvällen hade det förekommit dricka som var lite starkare än Loka Citron........... Resan gjorde dom någon gång i slutet på -80 talet början -90 talet. Tack på förhand för ev svar Micke Tjena, precis som turisten säger, tror nog att vilken outfitter du än väljer kan de säkert ordna att du får leva grottmäniska stilen det är bara att fråga dem tror jag. Kan ordna samma här på Åland om du önskar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J S Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Under fest med grabbarna satt det en kille och berättade om resa till NZ där han och en kompis levde som trappers en månad och då åt det dom lyckades fälla. Denna resa kostade inte så mycket och upplägget var att dom flög ner till NZ och där blev dom ut flugna till en stuga i ingenstans så att säga. Detta tände jag på, så jag vill höra mig för om detta upplägg finns eller om det var svammel från "grabbarna" den aktuella kvällen hade det förekommit dricka som var lite starkare än Loka Citron........... Resan gjorde dom någon gång i slutet på -80 talet början -90 talet. Tack på förhand för ev svar Micke Heter en av killarna Peder H.? Då vet jag vilken resa du menar. Det blev lite kalkoner och vildgetter och annat skjutet på den resan.Tidsmässigt verkar det stämma in på dem. Men jag vet att fler än dom har varit iväg på liknande resor. Folket därnere är riktigt trevliga. En gumma skickade hem dessa skitiga svenskar att duscha hemma hos dem. Dom skulle bara tala om för hennes gubbe att hon hade skickat dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskimo1 Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Om du åker till NZ kan du väl ta med dig en Barnard låda åt mig när du kommer hem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundin Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Jag å en polare var där 2008, bodde i en gammal stuga och käkade bågskjuten kalkon och vildget, men vi tog med oss ris själva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J S Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Jag å en polare var där 2008, bodde i en gammal stuga och käkade bågskjuten kalkon och vildget, men vi tog med oss ris själva Är nog en fantastisk resa! Jag drar mig lite för att resvägen är så lång. Tycker Sydafrika är i längsta laget med en 10 timmars flygning från Tyskland. Men det kompenseras av jakten och den makalösa atmosfären man omges av där nere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundin Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Är nog en fantastisk resa! Jag drar mig lite för att resvägen är så lång. Tycker Sydafrika är i längsta laget med en 10 timmars flygning från Tyskland. Men det kompenseras av jakten och den makalösa atmosfären man omges av där nere. Resan är lång, men när man reser gratis (i jobbet) är det värt det Ska dit igen i vår, får se hur det går då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crowfear Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Är nog en fantastisk resa! Jag drar mig lite för att resvägen är så lång. Tycker Sydafrika är i längsta laget med en 10 timmars flygning från Tyskland. Men det kompenseras av jakten och den makalösa atmosfären man omges av där nere. Fixar du en påse Valium åt mig inför flygningen, så följer jag och Anna med. NZ har alltid lockat, inte minst jaktligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundin Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Nu börjar det närma sig, jag ökar träningsdosen och ska försöka skjuta varje dag, har också kommit igång med löpträningen för att få upp lite flås eftersom det behövs mer än väl i de Nya Zeeländska bergen. Ny sovsäck ska också införskaffas. Sitter och syr på en ylletröja/anorak i försvarets gamla vadmal, det är helt tyst och när man syr själv kan man anpassa så att vänster underarm är tight. Snart är det dags! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasMamre Posted March 26, 2010 Share Posted March 26, 2010 Nu börjar det närma sig, jag ökar träningsdosen och ska försöka skjuta varje dag, har också kommit igång med löpträningen för att få upp lite flås eftersom det behövs mer än väl i de Nya Zeeländska bergen. Ny sovsäck ska också införskaffas. Sitter och syr på en ylletröja/anorak i försvarets gamla vadmal, det är helt tyst och när man syr själv kan man anpassa så att vänster underarm är tight. Snart är det dags! Nice! e inte ett dugg avensjuk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundin Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Nice! e inte ett dugg avensjuk! Nej jag förstår det, jag antar att du också önskar dra på dig joggingskorna och ta 8km löpning varannan morgon i snöslasket, för det var väl det du syftade på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasMamre Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 Nej jag förstår det, jag antar att du också önskar dra på dig joggingskorna och ta 8km löpning varannan morgon i snöslasket, för det var väl det du syftade på? Nopp!.. träna e kul! ovasett väder!.. de var mer din resa jag syftade på! Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundin Posted April 22, 2010 Share Posted April 22, 2010 Askan låg tät i tisdags när jag skulle ha flugit, får se om jag har bättre lycka nästa tisdag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundin Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 5 dagar jakt hittils. 1 Vildsvinsgalt (65kg urtagen), en kalkon oech en iller. Hade ocksa Dovhjort pa 12m betande, men farmaren jag jagade hos saljer dessa for en mass pengar, sa jag har inte rad med en san. Flra chanser pa vildget men ingen bingo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasMamre Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 5 dagar jakt hittils. 1 Vildsvinsgalt (65kg urtagen), en kalkon oech en iller. Hade ocksa Dovhjort pa 12m betande, men farmaren jag jagade hos saljer dessa for en mass pengar, sa jag har inte rad med en san. Flra chanser pa vildget men ingen bingo. Kul! Grattis på sej!. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBG_Carlsson Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Under fest med grabbarna satt det en kille och berättade om resa till NZ där han och en kompis levde som trappers en månad och då åt det dom lyckades fälla. Denna resa kostade inte så mycket och upplägget var att dom flög ner till NZ och där blev dom ut flugna till en stuga i ingenstans så att säga. Detta tände jag på, så jag vill höra mig för om detta upplägg finns eller om det var svammel från "grabbarna" den aktuella kvällen hade det förekommit dricka som var lite starkare än Loka Citron........... Resan gjorde dom någon gång i slutet på -80 talet början -90 talet. Tack på förhand för ev svar Micke Hej Jag kan vara en av killarna du menar. Jag och Peder var där 1994. Vi blev utflugna med med ett mycket litet och väldigt rangligt plan (tror firman hette Air charter Taupo). Kommer ihåg att jag satt fram, bredvid piloten, med huvudet pressat snett framåt mot bröstkorgen. Allt för att få plats med bågväskan Äventyret i första campen varade i 1 vecka. När vi kom tillbaka till "civilisationen" hyrde vi husbil och begav oss ut på en resa som varade ca 2 veckor. All jakt utspelade sig på norrön och vi fick hjälp med kartor och "hotspots" av medlemmar i "New Zealands Bowhunter Society" http://www.nzbowhunters.co.nz/ Mycket trevliga människor. Vi fällde ett 30-tal djur (gris, get, opossum, wallaby, kalkon och ål) Vi hade säkert kunnat fälla dubbelt så mycket vilt men vi hade ingenstans att förvara kött mm. Nya zeeländarna har lite annan jakt-etik än vad vi har, så deras råd om att låta de skjutna djuren ligga, hade vi svårt att anamma. Alla vilt vi fällde (och jagade) är introducerade arter och betraktade som skadedjur. Fantastiskt äventyr var det och jag kan bara rekommendera dig att åka. Har även jagat med pilbåge i Danmark och Polen men inget av det kan mäta sig med upplevelserna jag fick i Nya zeeland. Magnus Carlsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts