Jump to content

32 Winchester Special.

Launitzer

Recommended Posts

Har sedan tidigare en fin gammal Winchester Modell 1894 i kaliber 32 Winchester Special, en bössa som tyvärr fått stå en del till följd av ammunitionsbrist.

Men idag så var det dags att testa den handladdade ammunitionen, bestående av Speers 170 grains Flatpoint-kula framför 34 grains Norma 202.

I min långa pipa (26 tum) så presterades en utgångshastighet på ganska precis 700 m/s. Tillsammans med Speer-kulans hyfsade B.C på 0.297 så blir resultatet att kulan levererar 2044 joule på 100 meter, på marginalen men klart över godkända 2000 joule. :D

Vet att Hornadys nya LEVERevolution-ammo också presterar klass 1, men Speers Flatpoint verkar mer förtroendeingivande än Hornadys FTX. Dessutom är Hornadys ammo hopplöst svår att få tag på i mina trakter, särskilt i en så pass ovanlig kaliber som 32 Winchester Special.

Tur att man har ett Winchestergevär (och inte någon karbin ;) ) som kan driva kulorna med lite högre fart.

Lite bilder kommer här, inte nytagna men bössan är sig lik. ;)

Bild001.jpg

En lång fin pipa som sagt. :D

Bild014.jpg

Ghostring monterad på lådan.

Bild006.jpg

Fy fasen vad vacker och stilren den är. :)

Vet du vilket år den är tillverkad ?

Jajemän nog vet jag tillverkningsåret på bössan, den lämnade fabriken i New Haven någon gång under 1921.

Jajemän nog vet jag tillverkningsåret på bössan, den lämnade fabriken i New Haven någon gång under 1921.

Okej, en riktig Winne alltså.

Håll i den, för de kryllar inte av dem precis.

Nu är jag ganska dåligt påläst på Winchester, men har du hundra koll på att lådan fixar det högre trycket från LE ammon ?

Alltså, jag vet inte nått om detta, men tanken slår mig, då det har varnats för att använda LE i de riktigt gamla Marlinbyglarna, pga att metallen i dessa kan vara sliten osv.

Har dock som sagt ingen aning om detta även gäller Winniemodellerna.

å där gick det för crowfear :D<_<

:D

Jag har inte feflekterat så mycket över hurvida bössan tål LE ammo, men det är något jag ska kolla upp utifall att jag väljer att använda Hornadys nytillskott.

Men som sagt, Speers flatpoint verkar mer förtroendeingivande, en blyspets av det traditionella slaget.

I Nordamerika så anses 32 WS vara en utmärkt hjort- och svartbjörnskaliber, här hemma lär den nog fungera utmärkt på allt högvilt, på de korta håll som den är avsedd för.

Är väll bäst man ringer till polisen först och reder ut alla missförstånd och ser till att höja upp bössan till sin välförtjänta klass-1 status. :blush:

Jag har inte feflekterat så mycket över hurvida bössan tål LE ammo, men det är något jag ska kolla upp utifall att jag väljer att använda Hornadys nytillskott.

Men som sagt, Speers flatpoint verkar mer förtroendeingivande, en blyspets av det traditionella slaget.

I Nordamerika så anses 32 WS vara en utmärkt hjort- och svartbjörnskaliber, här hemma lär den nog fungera utmärkt på allt högvilt, på de korta håll som den är avsedd för.

Är väll bäst man ringer till polisen först och reder ut alla missförstånd och ser till att höja upp bössan till sin välförtjänta klass-1 status. :P

Klart du ska använda den som en kl 1 pang om det går. :blush:

Det som duger till att skjuta svartbjörn och elk med i USA, duger till att fälla våra små svenska älgar med också.

Så resonerar jag med min 30-30W, och jag ser till att ha ammo som klara kl 1 i den, om jag jagar högvilt, men jag har även en hemladdad kl 2 ammo med Sierras Prohunter kula.

Jämförde för skojs skull LE mellan 32 Special och 30-30W..

32 SPCL 165 gr FTX LEVERevoultion

Velocity (fps) / Energy (ft-lbs)

Muzzle

2410/2128

100 yd

2145/1685

200 yd

1897/1318

300 yd

1669/1020

Trajectory (inches)

Muzzle

-1.5

100 yd

2.0

200 yd

0.0

300 yd

-13.0

30-30 Win 160 gr FTX LEVERevolution

Velocity (fps) / Energy (ft-lbs)

Muzzle

2400/2046

100 yd

2150/1643

200 yd

1916/1304

300 yd

1699/1025

Trajectory (inches)

Muzzle

-1.7

100 yd

3.0

200 yd

0.2

300 yd

-12.1

Känns som rätt likvärdiga va ? :P

Ja givetvis ska det jagas högvilt med bössan, allt annat vore bara..fel.

Hmm jo nog är 30 WCF och 32 WS ganska likvärdiga i prestanda, men det måste ju ändå vara så att 32:an är snäppet bättre. Varför skulle de annars gett den namnet 32 Winchester SPECIAL? :)

Ja givetvis ska det jagas högvilt med bössan, allt annat vore bara..fel.

Hmm jo nog är 30 WCF och 32 WS ganska likvärdiga i prestanda, men det måste ju ändå vara så att 32:an är snäppet bättre. Varför skulle de annars gett den namnet 32 Winchester SPECIAL? -_-

Nänänä..då skulle ju 38 spc vara fränare än 357 magnum då enligt den formeln.. :huh:

Skämt & sido, 30-30W och 32 WS är två kalibrar som helt klart hör hemma i den svenska älgskogen. :)

• 10 years later...

Hej!

Ärver en original Winchester model 1885 High Wall Single Shot .32 W.S (Winchester Special) som tillhörde min gammelfarfar. Tillverkades 1906 enligt vad jag kunnat vaska fram från amerikanska museumarkiv.

Är absolut inte mycket till vapenkännare men skulle verkligen vilja komma i kontakt med någon som har lite insikt i dessa bössorna och vill tjöta lite. Allt från om ni sjölva råkar vara eller känner till nån samlare som kan ge tips om vård/förvaring/funktionskontroll mm. till vilken ammunition som man bör begränsa sig till om den nu är i skjutbart skick.

hoppas nån nappar!

/win1885

• 3 weeks later...

Samlar äldre Winchester gevär, förvisso byglar men känner människor med kunskap om Winchester High Walls....

Du får gärna höra av dig och gärna med lite bilder...:)

/Stefan