lsjonsson Posted January 19, 2012 Posted January 19, 2012 Any news for the people?? Detta var uppe på kvällens nyheter att Norge kan ha bågjakt före Sverige el. om det var Sverige idag. Quote
Wizard Posted January 19, 2012 Posted January 19, 2012 Oddsen att bågjakten kommer att bli godkänd i sverige är lika med noll före ett riksdagsval, den saken är klar! Vänsterfalangerna med sossarna och miljöpartiet skulle använda det som en politisk slagpåse in i det sista och den risken tar man helt enkelt inte. Jag personligen tror aldrig att det kommer att godkännas eftersom ingen helt enkelt jobbar med/för det. Alla sitter fast i rovdjursfrågorna nu och bågjakten har nog ingen nämnt på ett bra tag med undantag för vänstern som befäster hårdare i ett försök att se till att det aldrig får bli av. Så ser det nog ut på den politiska scenen i dagsläget och ett bra tag framöver är jag rädd för. Quote
josc72 Posted January 19, 2012 Posted January 19, 2012 Då bryter vi oss ut ur skiten igen och återgår till Norge ! Republiken Jamtland och mitt Bellvik SKALL ha bågjakt !! Quote
Dunderklumpen Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Då bryter vi oss ut ur skiten igen och återgår till Norge ! Republiken Jamtland och mitt Bellvik SKALL ha bågjakt !! Det tycker jag verkligen inte. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Wizard Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Jamtland, som egen republik, får väl bryta sig loss ordentligt då och instifta egna lagar Jösses vilket jaktmekka det skulle bli, ja det är det ju redan men ännu bättre då Sommarlovet flyttas till första måndagen i September och sträcker sig till slutet av oktober - det vore någnting det! 1 Quote
henke67 Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Tror Wiz har rätt angående den politiska scenen. Men Naturvårdsverket är nästan lika mycket styrt av tjänstemän som Länsstyrelserna. Och där kan det ju räcka med en utnämning eller två och vipps så har någon gammal stofil till jaktmotståndare försvunnit. Jag har dock inte koll på vad statusen är. Ligger det på NVV's bord att bestämma eller skall de föreslå något som skall tillbbaks upp till Riksdagen? Quote
Roger_P Posted January 20, 2012 Posted January 20, 2012 Om Norge får bågjakt före Sverige tror jag inte att det beror på SBJF eller NVV direkt, utan mer det generella klimatet i jaktfrågor i respektive land, Norge likt oss på Åland har nog en annorlunda och kanske mer liberal syn på jakt och det är fler jägare per capita osv, detta gör det "enklare" att fatta beslut i sakfrågan. Det är med andra ord krångligare process i Svedala och fler aktivister mot jakt i all dess form, detta gör att det är en svår fråga att bearbeta. Detta är vad jag tror i alla fall, och som Wizard säger inför ett stundade val är det kanske osmart av sittande regering att lyfta fram frågan, oddsen på att t.ex. en ny regering vill visa framfötter och att de kanske ser positivt på't är nog större än att nuvarande gör det, men fan vet med politiker. Men nu ligger förstås frågan hos NVV och inte regeringen i dagsläget så det hinner nog bli en ny eller samma förens frågan når dem från handläggare hos NVV. Sen är det viktigt att alla som är för bågjakten är med i SBJF och hjälper till att driva frågan och erbjuder sin kunskap och tjänster när det gäller att lobba för bågjakten lokalt, detta noterade jag då vi jobbade med frågan, dvs mycket viktigt att snacka med jägare och jaktvårdsföreningar om bågjakt, vi är/var ute mycket och visade upp oss och hade provskjutningar med mera, allt sånt tar tid och kräver resurser. Ett tipps bara Quote
Johan H Posted January 24, 2012 Posted January 24, 2012 Jag har mailat Naturvårdsverket två gånger sedan jul nu och inte fått något svar på frågan hur det går med bågjaltsfrågan, tycker det är extremt dåligt av ett statligt verk att inte ens svara. Quote
crowfear Posted January 24, 2012 Posted January 24, 2012 Kommer inte att bli nån bågjakt, frågan är ju stendöd som synes. Jag har slutat hoppas, och ska sälja bort hela bågutrustningen nu. Quote
yellowhouse63 Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 Då får vi fortsätta att åka runt i världen :-) Träffa likasinnade och njuta av livets goda, bågjakt! Inget ont utan att det har något gott med sig. Alltid nyttigt att komma ut och få lite perspektiv på det här med jakt! Blir rätt inskränkt om man tragglar runt år ut och år in med samma gubbs på samma marker. Quote
Pontus Posted February 26, 2012 Posted February 26, 2012 Det kan vara någon politisk orsak som ligger och ärendet och därför kan man inte gå ut med ett svar. Man har lovat behandling av ärendet så länge nu, att något känns lurt. Men det behöver inte betyda att beslutet blir negativt. För ett beslut måste dom fatta, hur det än blir. Det jag vet av egen erfarenhet gällande arbete på beslutande myndighet är att saker och ting kan verkligen dra ut på tiden. Bågjakt är ju trots allt en kontroversiell fråga som kräver mycket bollande med papper och utredningar samt remisser innan man kan fatta ett beslut. Dessutom har det en viss politisk tyngd eftersom den sk jakt lobbyn i riksdagen är ganska stark med många viljor. Vad som desstuom tyvärr kan påverka är medias uppslag om bågjakt eller rättare sagt hur vissa mindre begåvade människor beter sig vilket står att läsa om i dagens Hallands-posten "En42-årig man misstänks för brott mot jaktlagen efter att ha ertappats med att jaga vildsvin med pil och båge i småländska Långaryd, skriver Hallandsposten" Man blit så trött!! Det bästa vi kan göra är att informera och propagera för bågjakten som fantastisk jaktform och att forsätta vara medlemmar i SBJF. / over and out Quote
G5 bowhunter Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 (edited) Från: <xxxx> Ämne: SV: bågjakt Datum: Mon, 23 Jan 2012 17:35:43 +0100 Till: <xxxx> Kopia till: <xxxx>, <xxxx>, <xxxx>, <xxxx> Inkorg Fullständigt brevhuvud Ännu inget förslag till beslut! Sannolikt kommer det inte före hösten 2012. Christer Pettersson Edited February 27, 2012 by Wizard Säkerhetsåtgärd Quote
Wizard Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Har redigerat ditt inlägg GB bowhunter eftersom det både innehöll emailadresser som inte givit tillstånd att publicera sina privata adresser samt att det låg inbäddade sessionslänkar till ditt emailkonto som inte hade blivit expired... Nu är det säkert och du behöver inte byta lösen på din mail Quote
W.T. Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Jag har mailat Naturvårdsverket två gånger sedan jul nu och inte fått något svar på frågan hur det går med bågjaltsfrågan, tycker det är extremt dåligt av ett statligt verk att inte ens svara. dom har skyldighet att svara inom 6 veckor. de har alltid skyldighet att ge dig någon form av svar. Quote
G5 bowhunter Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 se till att betala medlemskåp till SBJF denna året annars kan vi verkligen glömma bågjakt i Sverige Quote
G5 bowhunter Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Har redigerat ditt inlägg GB bowhunter eftersom det både innehöll emailadresser som inte givit tillstånd att publicera sina privata adresser samt att det låg inbäddade sessionslänkar till ditt emailkonto som inte hade blivit expired... Nu är det säkert och du behöver inte byta lösen på din mail känns tryggt när jag vet att du är vaken tack Quote
Pontus Posted March 2, 2012 Posted March 2, 2012 Det har sagts förut och det tål att upprepas! Gillar du bågjakt och är aktiv eller passiv bågjägare. Gå med i SBJF! (www.sbjf.se) Medlemmsavgiften är 395 spänn och räcker ett helt år . Står vi enade är vi starka och kan propagera för denna fina jaktform som är som jaktens flugfiske. /over and out Quote
ASAT_Pro Posted March 2, 2012 Posted March 2, 2012 Instämmer helt! Här är dock rätt adress till SBJF: www.bagjakt.org Det har sagts förut och det tål att upprepas! Gillar du bågjakt och är aktiv eller passiv bågjägare. Gå med i SBJF! (www.sbjf.se) Medlemmsavgiften är 395 spänn och räcker ett helt år . Står vi enade är vi starka och kan propagera för denna fina jaktform som är som jaktens flugfiske. /over and out Quote
josc72 Posted March 28, 2012 Posted March 28, 2012 Efter riksdagens debat om Bågjakt i dag: Utskottets förslag i korthet Riksdagen avslår en motion (V) om att förbjuda bågjakt. Jämför reservation 7 (V). Motionen Enligt motion MJ241 (V) yrkande 11 bör bågjakt förbjudas. Vi ser stora problem med jakt med båge där problemet med skadskjutning är en stor risk. I och med att pilen har en bågformad bana i luften krävs det en mycket liten miss i avståndsbedömning för att djuret ska bli skadskjutet. Skadskjutning är en stor plåga för djuret. Bågjakt kräver även att djuret står helt stilla för att skytten ska kunna träffa med en dödande pil, men det räcker med att djuret blir skrämt eller helt enkelt bara flyttar på sig för att det ska riskera att skadskjutas, även av den bästa bågskytt. All typ av tyst jakt är ett problem beträffande tjuvjakt. I detta fall krävs en särskild bågjägarexamen för att få bedriva bågskyttejakt, men risken för tjuvskytte, då vapnet i detta fall är lättare att få tag i än andra typer av vapen, resulterar i ytterligare en ökad risk för tjuvjakt. Utskottets ställningstagande Naturvårdsverket gav 1998 tillstånd till ett försök med bågjakt under kontrollerade former på hjortar i hägn. Försöket är avslutat. Enligt uppgift från Naturvårdsverket har Svenska Bågjägareförbundet i en ansökan som kom in 2007 ansökt om att få använda moderna s.k. compundbågar vid jakt efter klövvilt. Ansökningen bereds nu av Naturvårdsverket. Enligt 10 § jaktförordningen (1987:905) får endast sådana vapen och andra jaktmedel användas som uppfyller de krav som Naturvårdsverket föreskriver. Pilbåge finns inte upptaget i verkets föreskrifter (NFS 2002:18 och 2010:9). Pilbåge får därför inte användas vid jakt. Utskottet föreslår att motion MJ241 (V) yrkande 11 lämnas utan vidare åtgärd. Quote
ASAT_Pro Posted March 29, 2012 Posted March 29, 2012 Da var ju det hotet undanrojt!! Kanske kan de nu ga vidare pa riktigt.. Quote
Recommended Posts