J S Posted April 7, 2012 Posted April 7, 2012 Bra då eller? vem har bollen nu då? Fortfarande naturvårdsverket. Ingen skillnad alltså. Quote
Stolle Posted September 13, 2012 Posted September 13, 2012 "Ansökt om att få använda moderna sk compoundbågar vid jakt efter klövvilt". Snacka om att begränas sig, både vad gäller vilt och bågtyp. Hoppas detta bara är en slarvig formulering och inte avspeglar innehållet i den egentliga ansökan som i sådana fall är utomordentligt snäv. Quote
Stolle Posted September 13, 2012 Posted September 13, 2012 "begränas sig". Passar på att hitta på lite nya ord så här på kvällskvisten. Blev kanske en punsch för mkt så här på Torsdagen. Begränsa sig ska det förstås vara Quote
J S Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 "begränas sig". Passar på att hitta på lite nya ord så här på kvällskvisten. Blev kanske en punsch för mkt så här på Torsdagen. Begränsa sig ska det förstås vara Nu har jag inte suttit i styrelsen för SBJF på ett par år. Men jag kan garantera att inget av de material vi då hanterade hade några som helst begränsningar för olika bågtyper. SBJF har enbart ansökt om bågjakt. Man har alltså inte specificerat att det ska gälla endast compound i sin ansökan. Sen vad det blir i slutändan är upp till naturvårdsverket att besluta. Quote
Alfie Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Utgår ifrån att det fortfarnade är luingt och stilla på denna front? Quote
Fundin Posted December 15, 2012 Posted December 15, 2012 Regeringen har utsett en utredare för att leda utredningen om ny jaktlagstiftning. Antagligen väntar man på den utredningen innan beslut fattas. Quote
Outdoorsman Posted December 15, 2012 Posted December 15, 2012 Riksdagsval krävs knappast, men i och med att man just inlett en utredning av jaktlagen lär knappast något ske innan utredningen är klar skulle jag tro... Quote
Johan H Posted December 30, 2012 Posted December 30, 2012 Ni får ursäkta men jag har tappat hoppet om någon bågjakt i Sverige. Jag funderade länge på att gå med i Bågjägareförbundet men avstod, jag kan inte se på ett konkret vis hur förbundet arbetar för att få igenom jakten. Då säger ni naturligtvis att jag ska gå med för att vi blir starkare ju fler vi är osv men det ger mig ändå inget svar på hur föreningen arbetar för att få igenom frågan. Jag ser tex aldrig (eller iaf e x t r e m t sällan) en endaste rad om bågjakt i någon svensk jakt tidning, det förekommer allsköns jakt från andra länder i reportagen så naturligtvis borde det gå att få in något om bågjakt då och då från något nordiskt land, det är ett exempel på sätt att få ut det i allmänheten och öka förståelsen och på sikt kanske det påverkar även beslutsfattarna, särskilt om det skrivs mer än "för närvarande är bågjakt inte tillåtet i Sverige" utan verkligen beskriver problemet med att det dragits i långbänk och lovats hit och dit med när det ska beslutats. 2 Quote
H.E.N.R.I.K Posted December 31, 2012 Posted December 31, 2012 Ni får ursäkta men jag har tappat hoppet om någon bågjakt i Sverige. Jag funderade länge på att gå med i Bågjägareförbundet men avstod, jag kan inte se på ett konkret vis hur förbundet arbetar för att få igenom jakten. Då säger ni naturligtvis att jag ska gå med för att vi blir starkare ju fler vi är osv men det ger mig ändå inget svar på hur föreningen arbetar för att få igenom frågan. Jag ser tex aldrig (eller iaf e x t r e m t sällan) en endaste rad om bågjakt i någon svensk jakt tidning, det förekommer allsköns jakt från andra länder i reportagen så naturligtvis borde det gå att få in något om bågjakt då och då från något nordiskt land, det är ett exempel på sätt att få ut det i allmänheten och öka förståelsen och på sikt kanske det påverkar även beslutsfattarna, särskilt om det skrivs mer än "för närvarande är bågjakt inte tillåtet i Sverige" utan verkligen beskriver problemet med att det dragits i långbänk och lovats hit och dit med när det ska beslutats. Utan sbjf,ingen som för vår talan. Men det har du redan listat ut. Jag tycker jag sett en del reportage detta året som handlar om bågjakt,oftast okunskap och smutskastning men ändå! Sen kan jag tycka det är bra att inte våra representanter ränner runt med järnrör och bräker för mkt i media 1 Quote
henke67 Posted January 1, 2013 Posted January 1, 2013 Fast visst vore det intressant om svensk jakt gjorde ett reportage. De skulle inte ens behöva välja sida. Redovisa läget, lite statistik och be någon berätta om en jaktresa. Sen kan ju Jan G få en chans att uttala sig för fortsatt förbud... Quote
Stolle Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Regeringen har utsett en utredare för att leda utredningen om ny jaktlagstiftning. Antagligen väntar man på den utredningen innan beslut fattas. Läser man kommittédirektivet 2012:2012:77 på riksdagens hemsida står rätt uttalat vad utredaren ska titta på. Hittar inte ett ord som skulle kunna ha med översyn av jaktmedel att göra. Quote
Johan H Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Nej det är bara att inse, det blir inget av det. Jag har ett par gånger epostat Christer Pettersson som iaf tidigare var inblandad i frågan men han svarar inte ens på mail. Personligen tycker jag ingen part jobbar direkt hårt för frågan, men det är ju jag det. Quote
Outdoorsman Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 Läser man kommittédirektivet 2012:2012:77 på riksdagens hemsida står rätt uttalat vad utredaren ska titta på. Hittar inte ett ord som skulle kunna ha med översyn av jaktmedel att göra. Nix, det lär knappast komma upp. Däremot kommer utredningen troligen medföra andra ändringar, vilket gör att man kommer behöva ändra i föreskriften från NV. Sannolikheten att man går in och gör andra ändringar innan man ändå är tvungen att göra en större översyn är liten, om det inte är något högt prioriterat av NV eller kanske till och med helt nödvändigt. Därmed inte sagt att man tänker göra något då heller. Skall man/ni köra ett race så är det dock lämpligt att försöka tajma det helt rätt med den översynen, så att allt är redo när man ska ta tag i hela föreskriften. Quote
Outdoorsman Posted November 5, 2013 Posted November 5, 2013 Just nu klurar de väl över om de ska få hantera jaktfrågorna alls... 2 Quote
marcus.söderlund Posted November 5, 2013 Posted November 5, 2013 Ganska befogad fråga dedär! :| Quote
josc72 Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Nej det är bara att inse, det blir inget av det. Jag har ett par gånger epostat Christer Pettersson som iaf tidigare var inblandad i frågan men han svarar inte ens på mail. Personligen tycker jag ingen part jobbar direkt hårt för frågan, men det är ju jag det. Den mannen har jag pratat konstiga kalibrar, vapen och skytte med i samband med en licensansökan. Polisen kan för lite om patroner, vapen och standard var vi helt överens om. Mycket trevlig och vettigt resonerande man som nästan inte ville sluta prata. Ring honom i stället! Quote
Wizard Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Med tanke på hur galet det ser ut i sverige just nu med rovdjursdebatten, §28, förslag på förbud på löshundsjakt, blyförbud, tisslande om minskad vapengarderob, förbud mot halvautomater och alla andra femtioelva puckade anti-jakt motioner som ligger inne så är oddsen mindre än noll att bågjakt överhuvudtaget tas upp ens på förslag. Bågjakt kommer aldrig att tillåtas i sverige, den saken är jag helt övertygad om. Även om vi trodde på en ljusning häromåret så finns det faktiskt ingen som driver frågan från varken något förbund eller politiskt och då finns det heller ingen möjlighet. Men sluta aldrig att tjata och kräva att det tas upp, men med tanke på hur litet underlaget är med presumptiva svenska bågjägare så hamnar ni dessvärre ordentligt sist i prioriteringen 1 Quote
henke67 Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Sverige ar fantastiskt pa manga satt. Bl.a. sa har vi en inneboende vilja att kompromissa. Detta ar extra utbrett bland vara politiker. Det kan darmed innebara att en kamp for de har lite mer udda (I oinsatta politikers ogon) foreteelserna I alla fall hjalper oss med de fragor vi anser lite mer "core". Sa det kan vara vart lite tjat och resurser aven fran de jagare som inte planerar att spanna nagra bagar sjalva... Quote
crowfear Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 så finns det faktiskt ingen som driver frågan från varken något förbund.. Svenska bågjägarförbundet driver frågan och har så gjort i många år. Att svenska myndigheter har klister i arslet är inte SBJF:s fel, och jag tycker det är fel mot de som jobbar hårt inom förbundet att få tillstånd detta att säga att inget görs. Quote
Popular Post Roger_P Posted November 8, 2013 Popular Post Posted November 8, 2013 Kanske har motiveringen för bågjakt framlagts fel från början, om man ser till vad som är "trendigt" idag så är det begrepp som " Hållbart" och "Miljövänligt" och tillochmed "Modernt" som är välanvända begrepp idag. Så bågjakt är faktiskt en "hållbar jaktform" då man inte beskattar djurbeståndet särskilt hårt, den är även miljövänlig både i formen av att man inte förorenar med bly eller för den delen oljud Att lyfta fram Compoundbågen som ett modernt vapen kanske klingar högre än som att säga att vapnet är 100,000år gammalt.. nå bara något jag grunnat på i största allmänhet 4 Quote
Kias Husse Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 "Dödsstöten" för frågan, var ett avsnitt i serien "grabbarna på Fagerhult". Allt för många minns hur JG drev med bågjakten och sen den mindre lyckade uppvisningen av bågskyttet..... Tittar vi sakligt så finns det fler argument för bågjakt, än gevärsjakt med blykula...... Quote
Recommended Posts