josc72 Posted January 11, 2014 Posted January 11, 2014 Ja, ja, ja, men vad händer med bågjakten i världens snabbaste naturvårdsverk ? Det som tråden faktiskt handlar om... Blir det någon andra vers eller måste vi fortsätta jaga som vi gör!? Quote
josc72 Posted January 11, 2014 Posted January 11, 2014 Vi kanske får fixa ett par filmer som visar nissarna på naturvårdverket att de svenska älgarna inte är så hårdskjutna utan också faller för pilar. Har bra hundar och jag tror inte det vore så jäkla svårt att få det på film. Det fixar vi till hösten Kias Husse!! :biggrin: 1 Quote
J S Posted January 13, 2014 Posted January 13, 2014 Frågan står inte helt stilla på NVV. De tittar på framtida utbildningskrav just nu och vem/vilka som ska vara provexaminatorer. Så visst händer det saker, fast det gå långsamt. Dock rör det sig. Quote
J S Posted January 13, 2014 Posted January 13, 2014 Jag är ganska nöjd med filmen. Tror jag ska göra en till framåt våren och prova ännu grövre kalibrar. Vissa påstår att en 375 H&H går igenom hinken. Det gör den inte. Men får ta och göra en till film och visa. Man ska inte hänga upp sig så mycket på joulen. Det är inte hela sanningen om man så säger. =) 2 Quote
Kias Husse Posted January 13, 2014 Posted January 13, 2014 Frågan står inte helt stilla på NVV. De tittar på framtida utbildningskrav just nu och vem/vilka som ska vara provexaminatorer. Så visst händer det saker, fast det gå långsamt. Dock rör det sig. Vet du hur tankarna går och vad som ska ingå i teoriprov resp skytte? Har du koll på vilka vilt som kan bli lovliga? Quote
J S Posted January 16, 2014 Posted January 16, 2014 Jag har lite koll på hur tankarna går. Det mest troliga scenariot är att följande krav kommer att ställas: 1. Komplett svensk jägarexamen. 2. Teoriprov för båge och självklart skjutprov. Provet kommer att vara snarlikt det som redan idag finns på Åland och i Danmark. 3. Begränsning för antalet utförda prov. Kan bli som i Danmark att man har ett provtillfälle på våren och ett på hösten. 4. Man tittar nu på vem som ska ha behörighet att vara examinator för provet. En idé är att de som idag övervakar vanlig jägareexamen även ska kunna utbildas för bågjaktsdelen. Då får man en rikstäckande organisation och folk slipper åka tiotals mil för ett prov. Då finns även möjligheten att man inte behöver begränsa provtillfällena till endast 2 per år som i Danmark. Nackdelen är då att skjutmaterial måste tillhandahållas på alla dessa ställen. Så det mest troliga scenariot är att några få ställen utspridda i landet utför dessa prov på givna datum under året. 5. Förmodligen kommer endast compound att godkännas som jaktbåge. Statistken från Åland och Danmark gör att tradbågarna hamnar i skuggan. För få har utfört dessa med godkänt resultat genom åren med sina tradbågar. Träffprocenten bland aspiranterna är genomgående så mycket sämre för de som skjuter trad än för compoundskyttarna så det kommer att färga av sig när NVV tar beslut. 6. Vilka vilt det ska omfattas är som tidigare föreslagits rådjur och dovkalv. Har inte hört något mer om detta. Quote
josc72 Posted January 29, 2014 Posted January 29, 2014 Plankat från längre upp på sidan. " SJF 1265 inlägg Gender:Male Location:Öster Malma Postad 23 Jan 2014, 13:55 Det har vi jobbat med i många år vid det här laget och just nu är frågan under utredning av Jaktlagsutredningen. Fjälljakten med bl a just denna problematik är särskilt utpekade i den utredningen. Det är den positiva biten. Den negativa biten är att utredningar tar tid. Denna fråga landar i utredningens slutbetänkande som ska vara klart i slutet av 2015. Därefter ska förslaget remitteras, eventuell proposition skrivas och den regering samt riksdag vi väljer till hösten ska rösta igenom förslaget. Därför tror jag det knappast är realistiskt att förvänta sig en förändring före hösten 2017." Behandlas inte bågjakten i samma utredning!? Så, kanske, om allt går spikrakt så eventuellt är utredningen klar 2017. Helvete vad sker och ting går fort!!!! Quote
Outdoorsman Posted January 29, 2014 Posted January 29, 2014 Nej, den är inte med vad jag vet. Däremot så finns det en massa annat som kommer föranleda ändringar i NV:s föreskrifter, vilket kan göra att man klumpar ihop saker. Dvs man gör hellre ändringar vid några få tidpunkter. Quote
josc72 Posted January 30, 2014 Posted January 30, 2014 Åh, vad bra att jag missuppfattat allt. Då är det nog fixat redan till hösten. Skööönt! Quote
UngJägarn Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Snabb fråga. Har bågjakt blivit laglig i Sverige ännu? Quote
UngJägarn Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Snabbt svar. nej. iPad Tapatalk HD Okej, det var ju synd de.. Quote
Popular Post strävhår Posted February 3, 2014 Popular Post Posted February 3, 2014 Snabb fråga. Har bågjakt blivit laglig i Sverige ännu?Du tänkte att medlemskap i EU skulle snabba på det hela ? Men anledningen till att vi gick med i det samarbetet var för att få billigare sprit, möjliget att smuggla vapen å droger smidigare, få rakare banare och att se till alla stansade hål i våra arkiverade papper i pärmarna passar i ALLA länder utan att behöva göras om. Vilken lättnad det var för de tungt arbetsbelastade kontoren! Åsså får vi åka gokart på vägen nu också, bara en sån sak. Bågjakt är nåt mkt farligare. 3 Quote
UngJägarn Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Du tänkte att medlemskap i EU skulle snabba på det hela ? Men anledningen till att vi gick med i det samarbetet var för att få billigare sprit, möjliget att smuggla vapen å droger smidigare, få rakare banare och att se till alla stansade hål i våra arkiverade papper i pärmarna passar i ALLA länder utan att behöva göras om. Vilken lättnad det var för de tungt arbetsbelastade kontoren!Åsså får vi åka gokart på vägen nu också, bara en sån sak.Bågjakt är nåt mkt farligare. Äää ursäkta har inte tänkt på nått me EU att göra. Började bara prata om bågjakt o så ställdes den snabba frågan. Quote
Markus anderss Posted May 2, 2014 Posted May 2, 2014 Jag är ganska nöjd med filmen. Tror jag ska göra en till framåt våren och prova ännu grövre kalibrar. Vissa påstår att en 375 H&H går igenom hinken. Det gör den inte. Men får ta och göra en till film och visa. Man ska inte hänga upp sig så mycket på joulen.Det är inte hela sanningen om man så säger. =) Har det blivit någon ny film? Quote
lsjonsson Posted June 3, 2014 Posted June 3, 2014 Det verkar som bågjakten är långt borta. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/m-politiker-hetsar-mot-bagjakt Quote
Älgflugornas Herre Posted June 3, 2014 Posted June 3, 2014 Det var en djävligt okunnig och osaklig kritik som duon Sofia Arkelsten / Mikael Karlsson körde på med i sin debattartikel i går. Jag kunde inte låta bli att bemöta den: http://lipoptena.blogspot.se/2014/06/onodig-och-okunnig-kritik-av-bagjakt.html Avslutar med orden: Personligen tycker jag att lobbyister (Mikael Karlsson) och politiker (Sofia Arkelsten) som ljuger och inte klarar av att hålla reda på fakta är ett större etiskt problem än att en mindre mängd jägare skulle tillåtas jaga med pil och båge. 1 Quote
Matin Posted June 4, 2014 Posted June 4, 2014 Tror vi skulle vinna mycket på att först lyfta bort jaktfrågorna från Naturvårdsverket och istället starta ett nytt verk där både kompetensen och resurserna finns för att hantera jaktfrågorna. Quote
crowfear Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 Svenska Bågjägarförebundets svar: http://www.aftonbladet.se/debatt/article18995174.ab Quote
J S Posted June 14, 2014 Posted June 14, 2014 Är det någon som är förvånad över att en politiker som Sofia Arkelsten slår sig ihop med Mikael Karlsson? Hon gillar veggomat och djurrättsorganisationen PETA och han hatar bara jakt i största allmänhet. Har ni hört om någon jaktform som denne Herr Karlsson skulle gilla? =) Från naturvårdsverket har jag hört det senaste att det där med att införa prov för bågjägare tydligen inte var så enkelt att fixa till. Naturvårdsverket verkar nämligen inte ha behörighet att göra det. Så ännu har vi inte sett slutet på denna cirkus. Den kan alltså tydligen ge dispens till bågjakt men inte att kräva några prov. Det ligger på ett annat bord. Utan skjutprov ska inte en enda bågjägare ut i skogen tycker jag. Quote
Stalkern Posted June 14, 2014 Posted June 14, 2014 Jag fattar inte hur dom tänker, de som är emot jakt. Om tex en fågelart blir hotad pga stark predation... skall den då få utrotas eftersom det är en predator som orsakar det, då är det ok? Eller hur skall de rädda fågelarten om inte jakt på predatorn. Jag fattar inte logiken hos wwf, peta, snf. Quote
Recommended Posts