Hoppa till innehåll

Rävracer..?


Hipshot

Recommended Posts

Har fått såna här äckliga vapenanskaffningsidéer <_<

Vill ha en rävracer som man ev kan knacka ett rådjur eller två även i tätbebyggt område.. Har en 22 Hornet idag som är några nummer för stor och lång känns det som, gillar den och den skjuter bra men fan va roddigt det är när man har trassel med avståndsbedömningen nattetid.

Det jag vill ha kan lätt sammanfattas med följande.. Vill ha min nuvarande Sako Quad i 22 Hornet ;) Sket sig alltså.. Grejen med kvadden är att den är löjligt mysig, såå liten och nätt och smidig. Vill inte ha ngn tyngre varmintbössa, det handlar om frihandsskytte på nära håll alt långhållsskytte med stöd så vikten ska vara ringa.

Gjorde en snabbsökning på Torsbo handels, sökte på .223 faktiskt. Den eller .243 känns mest aktuellt.. men hittade inget trevligt. 22-250 lockar inte, för mycket hylsa och stök för samma resultat i princip som man får ur en .223.

Alternativet är att sätta sig och ladda fram någon aslätt varmintkula till Finnlighten. Det som gör att det känns sisådär är att jag saknar dämpare på den och blivit avrådd att montera dämpare på flutad pipa.. samt att optiken på den bössan näpeligen passar sig för långa håll och små mål.

Jävla bök!

Har inte hunnit testa riktigt ännu och inte heller funnit några begripliga tabeller men någon som har koll på hur mycket en 22 Hornet faller på 200 inskjuten på 100 meter?

Ett annat alternativ kan vara en vanlig Sako Vixen med sugrörspipa.. men då är det väl 222 som gäller.. går väl att stressa upp en sån tillräckligt iofs.. Äsch!

Någon som kan utläsa ngt vettigt ur detta???

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fått såna här äckliga vapenanskaffningsidéer <_<

Trevligt ! ;)

Någon som kan utläsa ngt vettigt ur detta???

Nä.. ;)

Mvh!

Jag röstar helt klart på 222Rem.

Kör ju samma kombo själv till räven, 22 H till dom något kortare avstånden och åteljakten, i form av en ybersmidig liten H&R Superlight, och 222 rem, i en inte lika fullt smidig H&K halvauto, till dom längre avstånden på lockjakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

den här tråden ska jag hålla koll på är ute efter en ny rävracer får se om det framkommer något bra förslag

just nu lutar mot en .203

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fått såna här äckliga vapenanskaffningsidéer <_<

Vill ha en rävracer som man ev kan knacka ett rådjur eller två även i tätbebyggt område.. Har en 22 Hornet idag som är några nummer för stor och lång känns det som, gillar den och den skjuter bra men fan va roddigt det är när man har trassel med avståndsbedömningen nattetid.

Det jag vill ha kan lätt sammanfattas med följande.. Vill ha min nuvarande Sako Quad i 22 Hornet ;) Sket sig alltså.. Grejen med kvadden är att den är löjligt mysig, såå liten och nätt och smidig. Vill inte ha ngn tyngre varmintbössa, det handlar om frihandsskytte på nära håll alt långhållsskytte med stöd så vikten ska vara ringa.

Gjorde en snabbsökning på Torsbo handels, sökte på .223 faktiskt. Den eller .243 känns mest aktuellt.. men hittade inget trevligt. 22-250 lockar inte, för mycket hylsa och stök för samma resultat i princip som man får ur en .223.

Alternativet är att sätta sig och ladda fram någon aslätt varmintkula till Finnlighten. Det som gör att det känns sisådär är att jag saknar dämpare på den och blivit avrådd att montera dämpare på flutad pipa.. samt att optiken på den bössan näpeligen passar sig för långa håll och små mål.

Jävla bök!

Har inte hunnit testa riktigt ännu och inte heller funnit några begripliga tabeller men någon som har koll på hur mycket en 22 Hornet faller på 200 inskjuten på 100 meter?

Ett annat alternativ kan vara en vanlig Sako Vixen med sugrörspipa.. men då är det väl 222 som gäller.. går väl att stressa upp en sån tillräckligt iofs.. Äsch!

Någon som kan utläsa ngt vettigt ur detta???

Mvh!

Jag har en Vixen 222 med 50 cm pipa och en liten ljuddämpare på. (En SAK-dämpare som jag köpt via Poff-tech) Dämparen väger 200g och är 17 cm lång. Dämpar väl inte som en stor dämpare men bra nog. Den har 1/2 tums gänga. Toppad med en tung Bushnell Elite 6500 2,5-16x42 väger bössan in på 3850g med vapenrem, dämpare, stoney point fäste, gummikula och uncle mikes remfästen inräknat. Går ju att kapa 1,5-2 hekto med en lättare kikare på om vikten är avgörande. Den är nog rätt lik en quad i formatet, en quad skulle väga in på ca 3,6-3,7 kilo med samma prylar på som jag har på min Vixen.

Den unga rävtiken på bilden tålde inte en Nosler ballistic tip 40gr i 1050m/s ;)

post-2135-1257373649_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmmm .222 är ju mysig och ffa väldigt söt ;)

Det som lockar mest är nog trots allt .243 men fan vet om det går att få tag på en dylik som man kan hugga av i båda ändar och trots det få att skjuta acceptabelt? Varför kan inte Kvadden och 22lr vara klass 3 och gå som en laser? Med nya dämparen så plockar det bort mynningsknallen men vad gör det, bössan är obenhörligen i klass 4 och pissig kulbana..

Horneten är ju för fan en fullvuxen studsare, hade likagärna kunna varit en 30-06 med tanke på bössans vikt och storlek.. en Anschütz då rå.. Ett jävla bök att baxa runt i ett trångt torn osv.. Kvadden är lätt och kort som fan..

Visst finns det något som heter Tikka Battue? De borde vara hysat korta, en sån i .223 eller .243? Dessvärre så har den är förbannade jaguargruppen inte blivit sams med Sako Sweden så när man söker på Torsbo så blir det idel jänkebössor <_<

Det var så galet skönt med mina gamla .243:or.. såg avståndet bara skjutbart ut så var det mitt i som gällde när man siktade så löste det sig. Nattetid så är det ännu enklare, optiken fixar iaf inte skott på +200 meter så där fungerar det.

Samtidigt så gillar jag kalibern 22 Hornet, mysig och inte speciellt våldsam.. skjutbar utan dämpare. Har inte hjärta att sätta sågen i pipan och montera dämparen på den, sanslös kapitalförstörning.

Hepp!

Idé!

Kan man byta kolv på en Anschütz? Byter man kolven och hittar ngt lätt alternativ så kan det faktiskt vara värt att satsa på den genom dämparmontering..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst finns det något som heter Tikka Battue? De borde vara hysat korta, en sån i .223 eller .243? D

Mvh!

tyvärr kommer inte battue i mindre än 308 win :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Vixen 222 med 50 cm pipa och en liten ljuddämpare på. (En SAK-dämpare som jag köpt via Poff-tech) Dämparen väger 200g och är 17 cm lång. Dämpar väl inte som en stor dämpare men bra nog. Den har 1/2 tums gänga. Toppad med en tung Bushnell Elite 6500 2,5-16x42 väger bössan in på 3850g med vapenrem, dämpare, stoney point fäste, gummikula och uncle mikes remfästen inräknat. Går ju att kapa 1,5-2 hekto med en lättare kikare på om vikten är avgörande. Den är nog rätt lik en quad i formatet, en quad skulle väga in på ca 3,6-3,7 kilo med samma prylar på som jag har på min Vixen.

Den unga rävtiken på bilden tålde inte en Nosler ballistic tip 40gr i 1050m/s <_<

Ahh! 1050 m/s.. torde fixa 200 m skotten ;) Vet inte vad ditt sikte väger men det är kanske likvärdigt med stora zeissen som jag har?

Har ju en dämpare iofs till Horneten men den passar allt i kal .22. Duger nog, dämpningen är inte det viktiga bara det tar ned mynningsknallen så pass att man kan skjuta utan hörselskydd.

Dock är den tung.. hade för mej att vixen var lättare. Enda gången jag upplever kvadden tung är när jag monterat benstöden annars så är den typ snorlätt :-) Kan ställa den på vågen i morgon så får vi se..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad sägs om CZ 527 carbine ? eller Fullstock ? kommer i 22 hornet,222,223 och 7,62x39 :)

längd 977 mm för FS och 950 mm för carbine.

post-2515-1257373516_thumb.jpg

post-2515-1257373520_thumb.jpg

Fråga mej inte varför men CZ genererar ingen ståpäls, helst en finne och näst helst en jänkare faktiskt (måtte Mr Mauser hålla sig härifrån! :D

tyvärr kommer inte battue i mindre än 308 win :/

Fan! Det hade nog varit smutt.. :(

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga mej inte varför men CZ genererar ingen ståpäls, helst en finne och näst helst en jänkare faktiskt (måtte Mr Mauser hålla sig härifrån! :(

Fan! Det hade nog varit smutt.. :(

Mvh!

nå då måste jag köra den legendariska radium frasen, KÖP en Baikal ij-18/izh-18 ! ;D kommer i alla tänkbara kalibrar och tömmer inte banken med den 200 euro limit som splitter ny :) tyckeriallafall om min :D

post-2515-1257374892_thumb.jpg

post-2515-1257375042_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Tikka M55 i .243 win som skjuter skapligt bra men den är allt annat än lätt... har sett några sånna på blocket tidigare. Jag kan kika in hos WB i morgon för att kika efter nånting lätt och snabbt om det är av intresse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ahh! 1050 m/s.. torde fixa 200 m skotten :) Vet inte vad ditt sikte väger men det är kanske likvärdigt med stora zeissen som jag har?

Har ju en dämpare iofs till Horneten men den passar allt i kal .22. Duger nog, dämpningen är inte det viktiga bara det tar ned mynningsknallen så pass att man kan skjuta utan hörselskydd.

Dock är den tung.. hade för mej att vixen var lättare. Enda gången jag upplever kvadden tung är när jag monterat benstöden annars så är den typ snorlätt :-) Kan ställa den på vågen i morgon så får vi se..

Mvh!

Nja, sååå tung vet jag väl inte om jag håller med att den är mot Kvadden. Kvadd väger 2,6kg naken. Räknar jag baklänges så väger min Vixen kring 2,7-2,8 kilo. Längden är ca 5 cm kortare än LTR:en utan dämpare vilket ger ca 98 cm. 115 cm med dämpare då typ. Dämparen jag har klarar kalibrar "upp till 222"... De flesta som han sålt var till kommunjägare med 22lr, 22wm eller hornet. Det är samma gänga på den som på gängade 22:or. Priset på Poff-tech (drygt 2000:-) var inklusive montering, gängskydd och omkröning (kortning om man vill) av pipa.

Edit: Dessutom kan man ladda lågt i en 222 och matcha prestandan i en hornet om man behöver dom egenskaperna tex minimera risk för genomskott osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nå då måste jag köra den legendariska radium frasen, KÖP en Baikal ij-18/izh-18 ! ;D kommer i alla tänkbara kalibrar och tömmer inte banken med den 200 euro limit som splitter ny :) tyckeriallafall om min :D

post-2515-1257374892_thumb.jpg

post-2515-1257375042_thumb.jpg

hur är den bössan med precisonen ???

sen hur är trycket på den ???

ursäkta trådkapningen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hur är den bössan med precisonen ???

sen hur är trycket på den ???

ursäkta trådkapningen

precissionen är suberb, under 2 cm med fabriks ammo, trycket suger som orginal, förde den till smeden 30 euro senare fick jag en ganska hyggligt trycke på runt 1½ kilo.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

precissionen är suberb, under 2 cm med fabriks ammo, trycket suger som orginal, förde den till smeden 30 euro senare fick jag en ganska hyggligt trycke på runt 1½ kilo.

ok då vet jag tack så mycket

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

idel jänkebössor :)
(måtte Mr Mauser hålla sig härifrån! :D

App app app....vi kommer i par du vet, vi som sett ljuset.. usa.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hippen,

skall du ha en liten smidig rävracer har jag svårt att hitta ett bättre alternativ än en liten Vixen i 222rem.

Bössan väger runt 2.7 kg ren, om du sedan kapar pipan till 50 cm och sätter på en liten dämpare borde du vara så nära nirvana du kommer utan att behöva göra stora hål i plånboken.

När det sedan gäller kalibervalet så roade jag mig med att titta på 3 lämpliga alternativ nämligen 22 hornet, 222 rem och 243 win (den senare är med eftersom du verkar ha en udda förkärlek för denna kaliber :mad: ).

Givetvis är det bara 222 rem som du hittar i en vixen men även 243 win och 22 hornet finns i skapligt smidiga paket, 243:an finns ju dels i gamla forestrar eller hunter men också rem seven (600/660) kan med lite tur hittas i vapenkrämarnas begagnathyllor. Nu är kanske inte 243 win en lämplig kandidat att kapa pipan på men visst går det...

Jag körde en snabb jämförelse mellan de tre kalibrarna laddade med ballistic tip i kulvikter som kan vara aktuella och där det kan finnas möjlighet att hitta lämpliga rådjurskulor i samma vikter.

rvracer.jpg

Laddad med en 40 grains BT får faktiskt även 22 hornet en någorlunda skaplig kulbana, nu är väl kanske inte en 40 grains BT i 850 m/s en klockren rådjursmedicin men det kan Mike mycket mer om så där får du i sådana fall konsultera sakkunskapen. För majoriteten av oss vanliga dödliga är 22 hornet givetvis inte tillåten att skjuta rådjur med men det vet du redan.

För 222 rem valde jag en 50 grains BT, mest för att det finns en del alternativ i denna kulvikt som är lämpade för rådjur. vill man istället använda en 40 grains BT blir kulbanan lite bättre med ett drop på knappt 8 cm på 200m

När det gäller 243 win så funkar 90 grains BT bra även till rådjur även om den kan vara lite stygg B)

Vet inte om detta hjälpte dig på traven?

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag höjer min röst för 222rem, för det ändamål som Hipshot beskriver. Jag saknar redan min 222a, som jag ännu inte skickat till Eskimo1, men det är just långhållsegenskaper och vindtålighet där den inte räcker till riktigt och då fick det bli en 6x45 i stället.

Men för korta håll, i bebyggelse, med låg ljudvolym och tillräckligt med punch för att vara en bra rådjurskaliber... kommer .222 att vara helt perfekt för dig. Kapa till 46cm och lägg på en kolfiberdämpare också så är du helt hemma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kimber 84M Montana väger 5,2pund vilket bör vara 2,34kg. Då är det Kevlar/carbon fiberstock o rostfritt som gäller. Riktpriset är 12 000:- på Fritid & Vildmarksliv. Finns i 204Rug, 223Rem & 243W men de har bara 243 hemma.

Kan nämna att jag är själv sugen på en 223 eller 243 för att ersätta min 222R:a då jag behöver lite mer "punsch" på +200m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...