Jump to content

Jaktsidans flugbindare

Recommended Posts

Posted

Fick händerna på två flaskor uv lim xl size och allt var inte bättre förr. För att uppnå samma resultat med lack krävs det minst fyra lackningar och två dygn som jag nu får på tio sekunder. Har inte testat att göra något med det tjockare limmet men jag blev omedelbart frälst. 

Posted

Härom året plockade jag upp flugfisket igen efter drygt 20 års uppehåll. Skitkul, inte minst pysselbiten med flugbinderiet. Bor så till att det finns mäöjlighet till lite havsöring, makrill och horngäddefiske i skärgården samt insjöfiske nära gården. Ädelfisk utöver havsöring saknar jag nära tillgång till utan det blri vid de årliga fjällturerna. Jag har alltså försökt komma till och fiska när det blir tid över hemmavid, dvs oftast efter gädda i en kvarndamm. 

Detta gör att jag bundit ett djäkla gäng gäddflugor av lite olika storlek, de flesta lite väl stora för att vara trevliga att kasta med men några som är "lagom". 

En gång i somras, en varm dag, kom jag ut med gädda i åtanke. Fiskade mig runt sjön där det fanns kastplats och hamnade i en grund vik där jag såg rejäl fiskaktivitet. Jag slängde ut ett glittrande gäddfluga. Inget på de första kasten, sedan ett lätt hugg av en uppenbart stor fisk som släppte direkt. Fick intrycket av att fisken bara nafsade lite. Ett par kast till och ett par liknande hugg. Bytte fluga och såg att det var minst 3 fiskar som rörde sig i området. Hyfsad storlek men inget jag direkt kände igen. Provade igenom 5-6 flugor och nymfer utan resultat. Återgick till den första. Och PANG! vad den satt. 

Det blev en rejäl kamp där fisken utnyttjade varje sten och näckrosblad i viken och fick mitt #7 spö att vika sig rejält. Till slut fick jag in den i håven. Satan vilken hög fisk var min frsta tanke. Sedan insåg jag att det var min första brax 2,6 kg. På egenbunden gäddfluga. 

brax1.jpg

brax.jpg

• Like 2
Posted

Brax och Id kan vara riktigt stökiga på lätta grejor.  Jag får Id på laxfluga ibland och första sekunderna kan man missta sig och tro att det är lax. 

• Like 1
Posted

Färna brukar hugga som en 3ggr så stor fisk, men man märker fort att vikten saknas..

• Like 1
  • 1 year later...
Posted

Min snart åttioåriga mor har fått börja med hemdialys för att njurarna packade ihop efter en sorkfeberinfektion. Hon har svårt att hitta mat hon tycker om men gravad regnbåge gick ned så nu fiskas det sån skit. Nåja det innebär ju snorflugor i grälla färger och i vår ska det testas med boobieflies. Har suttit med borrmaskinen och diverse foamplattor och gjort 6 och 7 mm stavar till ögonen. Ska bara hitta ett bra sätt att runda av dem. 

16179099814856048562897655065288.jpg

• Like 1
Posted

Pilligt! Går det där materialet att slipa med sandpapper?

Posted

Du kan inte göra en halvrund stans av en tomhylsa som du slipar av halva halsen på och den kvarvarande bryner du vass och sedan "stämplar" du foamen?

• 2 weeks later...
Posted

Det var ett bra tag sedan jag var inne på den här sidan.  Har börjat fylla upp fluglådorna med torrflugor. 😀

20210423_202741.jpg

• Like 1
Posted

20210423_210601.thumb.jpg.8e11131be4f1e8084d51f476594b4fa6.jpg

• Like 1
Posted

En grymt bra harrflugga

• 2 weeks later...
Posted

Någon som kan ge mig några bra mönster på havsöring för.västkusten och för Gotland / Öland? 

• 2 years later...
Posted

Boobies…. 

• Like 1
  • 3 months later...
Posted

Lång framförhållning men nästa år ska jag fiska puckellax. Efter att ha plöjt igenom vad som står att finna så kan jag konstatera att färgen på flugan inte spelar någon roll bara den är rosa. Till nöds funkar chartreuse med rosa också. 

20240719_182532.jpg

20240719_143500.jpg

• Like 1
Posted

En drös med laxtuber. Inte för att jag tänker blöta laxspöet överhuvudtaget i år. 

20240707_134815.jpg

• Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Nästa år invaderar puckellaxen Norges älvar igen. Tror på de här. Juleträn och polarmagnus variant

20240731_214237.jpg