eskimo1 Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Håller på med saltlagen till rökköttet och började fundera på hur länge ni har köttet i lagen? Man hör ju en massa olika tips o trix. Vad är erat? Quote
eskimo1 Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Kom på en grej till. Kan man ha byttan med kött i rumstemperatur? När den ligger i salt alltså? Quote
lsjonsson Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Kom på en grej till. Kan man ha byttan med kött i rumstemperatur? När den ligger i salt alltså? Förvaring i kylen är väl det jag kan svara på. Resten har jag ingen aning om, men prova med receptet till torkat kött med någon bit. Jag tror inte att det felar på för mycket i tid. Lycka till och avlägg rapport sedan på hur det smakade. Quote
johanjägare Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 brukar låta de ligga svalt i 2dygn 10-12%saltlag beror lite hur stora bitar det är. sköljer av köttet sen innan rökning Quote
eskimo1 Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 brukar låta de ligga svalt i 2dygn 10-12%saltlag beror lite hur stora bitar det är. sköljer av köttet sen innan rökning 2 dygn bara i saltlake? Har hört 7-10 dygn Quote
pallä Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 2 dygn bara i saltlake? Har hört 7-10 dygn Ja jag har det också 2 till 3 dygn men har man ett rådjurs lår bör man dela det annars blir det för lite salt. lycka till. Quote
eskimo1 Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 Ja jag har det också 2 till 3 dygn men har man ett rådjurs lår bör man dela det annars blir det för lite salt.lycka till. Du menar det räcker med 2-3 dygn? Då måste det ju va lite väl länge med 10 dygn. Quote
johanjägare Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 2 dygn bara i saltlake? Har hört 7-10 dygn bitarna jag röker brukar ligga runt kilot och neråt, och då räcker det med 2 dygn,12%lag. det jag torkar får ligga 3dygn. 7-10 lät häftigt... prov gravat en saltrulle tidigare och enligt receptet från jaktjournalen skulle de ligga 10dar i kylen (grovsalt)... kan bara säga ....Dra åt H-VETE va salt de blev.. de var säkert ok förr i tiden när man skulle konservera kött.. min saltrulle hade säkert kunna ligga framme i rumstemp några år innan den skulle bli dålig.. Quote
skjyttabasen Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Frugan och jag gjorde egen julskinka till julen genom att först sätta den i uppkokt saltlag ca 10%. Vi hade den nog runt 7 -8 dygn i kylen. men vill man inte ha köttet så salt går det nog att korta av tiden nån dag. De här va ju griskött och ett benfritt gris baklår (ca 8kg) Tror att för rökning skulle jag nog sprutsalta, blir jämnare salt då. 1 Quote
eskimo1 Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 Kör mittimellan, 5 dygn ca så provar jag. Kan ju inte annat än misslyckas. Har ett hjärta och en köttbit på ca 0,5 kg och en på ca 1 kg. Har även kastat i en tunga som ska kokas. Eller kan man röka tunga? Nån som provat? Quote
Xillo Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Tunga ska tydligen vara skitgott att röka, har inte provat men ska göra det så fort jag får händerna på en tunga Jag lät mitt kött ligga 2 dagar i saltlag, är det bradleyn du ska prova nu? Jag rökte en bit från älg och jag den blev lite "degig" i mitten vad beror det på? hur brukar ni göra med köttet då ni rökt klart, ligga i rumstemp? in i kylen? Quote
johanjägare Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Kör mittimellan, 5 dygn ca så provar jag. Kan ju inte annat än misslyckas. Har ett hjärta och en köttbit på ca 0,5 kg och en på ca 1 kg. Har även kastat i en tunga som ska kokas. Eller kan man röka tunga? Nån som provat? ska du kall lr varmröka? vet inte om de blir nån skillnad men jag kallröker bara än så länge Quote
eskimo1 Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 Tunga ska tydligen vara skitgott att röka, har inte provat men ska göra det så fort jag får händerna på en tunga Jag lät mitt kött ligga 2 dagar i saltlag, är det bradleyn du ska prova nu? Japp, den ska provas nu. ska du kall lr varmröka? vet inte om de blir nån skillnad men jag kallröker bara än så länge Varmröka blir det till att börja med. Quote
Xillo Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Kul! Jag har rökt ngr gånger i min nu, med lite olika resultat, vad har du för briketter? Quote
eskimo1 Posted November 15, 2009 Author Posted November 15, 2009 Kul!Jag har rökt ngr gånger i min nu, med lite olika resultat, vad har du för briketter? Köpte 2st 120 pack, en al och en specialblandning. Quote
Lissnils Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Allt står i bibeln i delen som kallas "Psaltaren"......................... Quote
eskimo1 Posted November 15, 2009 Author Posted November 15, 2009 Allt står i bibeln i delen som kallas "Psaltaren"......................... Quote
Jabbe Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Kör mittimellan, 5 dygn ca så provar jag. Kan ju inte annat än misslyckas. Har ett hjärta och en köttbit på ca 0,5 kg och en på ca 1 kg. Har även kastat i en tunga som ska kokas. Eller kan man röka tunga? Nån som provat? Jag brukar blanda en saltlake på 10l vatten, 2hg socker samt 2kg jodfritt salt, koka upp tills allt löst sig och låt sedan svalna. Lägg i köttbitarna i saltlaken över natten 10-12 timmar, skölj av och lägg i kallt vatten ~½timme så att ytskitet lakas ur, på så sätt slipper du "saltgardiner" på köttbitarna. Jag har aldrig haft några problem med att det blivit för salt och bitarna som jag brukar röka är i den storlek du beskriver. Har du tänkt röka tungan så rekomenderar jag att du kokar den först, jag har provat att röka direkt men den blev bara seg. Har smakat tunga som är förkokt och det var mycket gott! Edit: ändrat saltmängden som ska vara 2kg jodfritt salt på 10l vatten Quote
ruger1 Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Jag brukar blanda en saltlake på 10l vatten, 2hg socker samt 1kg jodfritt salt, koka upp tills allt löst sig och låt sedan svalna.Lägg i köttbitarna i saltlaken över natten 10-12 timmar, skölj av och lägg i kallt vatten ~½timme så att ytskitet lakas ur, på så sätt slipper du "saltgardiner" på köttbitarna. Jag har aldrig haft några problem med att det blivit för salt och bitarna som jag brukar röka är i den storlek du beskriver. Har du tänkt röka tungan så rekomenderar jag att du kokar den först, jag har provat att röka direkt men den blev bara seg. Har smakat tunga som är förkokt och det var mycket gott! Jag kör ungefär samma saltlake blandning men har även i en tesked saltpeter! Men jag låter bogar och stekar ligga i saltlaken i 10 dagar i kylrummet c:a 3- 4 grader, så det är viss skillnad på hur länge man saltar Mvh//jonas Quote
eskimo1 Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 Lägg i köttbitarna i saltlaken över natten 10-12 timmar, skölj av och lägg i kallt vatten ~½timme så att ytskitet lakas ur, på så sätt slipper du "saltgardiner" på köttbitarna. 10-12 timmar? Räcker det? Quote
Xillo Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 När ni varmröker bogar mm vilket temp röker ni i då? Jag rökte en älg stek och den blev som degig innuti men däremot gåsfileerna blev kanon. gjorde jag nått fel med köttet efter rökningen? ska man bara låta det svalna i rums temp lr pang in i kylen? Quote
sealhunter Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Gästkocken. Jag rökte själv en full Brandley igår och det köttet låg i 12% saltlag (natriumsalt och socker) i 5 dygn och sedan ett dygn i vatten för att jämna ut saltet. Det torkades i ugnen i (50 grader) tills ytan var fin och fick sedan ligga där i över natten. Röktes i 90 grader med albriketter i 5 timmar och om köttet inte nått 70 grader ökas temperaturen på till det nås. Köttet får ligga och kallna i röken. Quote
Jabbe Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Ahhhhhh, jag har ju skrivit fel i mitt första inlägg Det ska vara 2kg salt på 10 liter vatten I övrigt så stämmer allt jag skrivit Quote
Neumann Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Det beror väl lite på hur man vill salta? När jag saltar i saltlake så vill jag att saltet tränger helt igenom så att köttbiten är i jämvikt med laken så att säga, då får man samma resultat varje gång. Det tar ganska länge, typ 10 dagar med en lite större rådjursstek. !0% lake är perfekt för min smak (vill dock ha det ganska salt), 1kg salt och 10l vatten. Quote
Recommended Posts