Hoppa till innehåll

American Foxhound


Oskar88

Recommended Posts

  • Svar 123
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Slaktar

    45

  • Foxhound

    13

  • jaktgalen

    13

  • Kråkan

    10

Top Posters In This Topic

Posted Images

ok vi säger so du och foxkiller har finlands bästa rävhundar(minst om man läser hur ni skryter egna hundar) och det fins bara rävjägare i vexala och americanska foxhund är sämsta ras i världen dom driver saktat,dom är tyst,kommer diret till baka när kommer tapp söker bara runt korvgrillen.är du nöjd nu??det är onöjdit fortsätta vidare när det fins 2st hårda foxhund experter i vexala som är sett alting :o:huh:

Visa mig ett inlägg där jag har skrytit på min hund! Jag har ju knappt skrivit om min hund här heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ju som sagt aldrig sett en Foxhound in action, men jag har för ganska länge sedan bjudit in Slaktar att komma hit med sin hund och jaga, för att jag ska få se en foxhound, så få se när han kommer, om han kommer... då kanske jag vet bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ju som sagt aldrig sett en Foxhound in action, men jag har för ganska länge sedan bjudit in Slaktar att komma hit med sin hund och jaga, så få se när han kommer, om han kommer... då kanske jag vet bättre.
jag kommer aldrig!!!.jag tänk att jag sku är tagit dig och foxkiller till norra finland jaga lo men ni är brand papret so det for ni glömma också.om du vill se foxhundar in action so for du far vart du vill.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ju som sagt aldrig sett en Foxhound in action, men jag har för ganska länge sedan bjudit in Slaktar att komma hit med sin hund och jaga, för att jag ska få se en foxhound, så få se när han kommer, om han kommer... då kanske jag vet bättre.

Kanske "Komppisen" kommer . :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

när jag sökte hanen till tiken so provresultatet var en annan sak.jag sökte en hane med sådan egenskaper som jag vilja ha till valparna.jag jagar inte med provresultaterna och jag upskattar inte hundar mer eller mindre om dom är kört 1 i rävprov.jag är sett so många mycket duktiga rävhundar som är inte lyckats i rävproverna och därför har inte jag troende om rävprov och titta resultaterna blind när jag dömmer en hund.

Jag är ingen större rasfanatiker och ganska nyfiken på alla "nya" raser som kommer. Men har lite frågor ang. foxhounden du kanske kan svara på.

Vet att du har nämnt att rävproven i Finland ej passar Foxhound, varför inte?

Varför lyckades ej de duktiga rävhundarna du sett ej på jaktproven? Ett par gånger kan man självklart ha otur med väder och förutsättningar man ej råder över, men vill man bevisa för "rasfanatikerna" som kanske håller de finska stövarna högst att Foxhounden är så bra som vissa påstår, vore det inte då mycket värt att nöta på och gå några prov med de Foxhounds som fungerar bra?

Vad har en bra Foxhound i dina ögon som en bra finsk stövare inte har?

Skitjakt på er alla, och så hoppas jag att vi slipper personliga påhopp och kan ha en bra argumentation och fortsatt debatt ;):D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Keybone : Om jeg hadde startet Guri , Foxhoundblandingen min ( Engelsk ) , på prov så hadde det nok gått dårlig.

Noen momenter : - Vecker lite , noen ganger ingenting

- Hard i skallet når hun er lengre bak reven enn 5-7 min

- Driver reven snabbt i gryt , uten at farten er større enn normalt 15-20 km/t

- Grytmarkerer lenge , slik at man ofte ikke får så mange slipp da hun må hentes på grytet

Har aldri stillet en støver på prov så jeg kjenner ikke så mye til reglementet , men har forstått det slik at dette er momenter så teller negativt. I tillegg kan ikke den Engelske varianten stilles på prov / utstilling da den ikke kan registreres i noen av de Nordiske kennelklubber.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen större rasfanatiker och ganska nyfiken på alla "nya" raser som kommer. Men har lite frågor ang. foxhounden du kanske kan svara på.

Vet att du har nämnt att rävproven i Finland ej passar Foxhound, varför inte?

Varför lyckades ej de duktiga rävhundarna du sett ej på jaktproven? Ett par gånger kan man självklart ha otur med väder och förutsättningar man ej råder över, men vill man bevisa för "rasfanatikerna" som kanske håller de finska stövarna högst att Foxhounden är så bra som vissa påstår, vore det inte då mycket värt att nöta på och gå några prov med de Foxhounds som fungerar bra?

Vad har en bra Foxhound i dina ögon som en bra finsk stövare inte har?

Skitjakt på er alla, och så hoppas jag att vi slipper personliga påhopp och kan ha en bra argumentation och fortsatt debatt ;):D

provreglerna ger inte(ofta) bästa poigerna till en sådan hund som driver snabt(räven går grytet fort)ljud kommer oftast monotonist och att den har fel namn.vad kommer väckningen so vissa hundar väcker och vissa inte som alla ader hundar,vissa är hård i skallet och vissa är lös.bästa resultat for du med en hund som är lös i skallet driver saktat och skäller fast det är tapp.jag börjar inte jämföra en foxhound och en finstövar men jag vill jaga med mina hundar alla rovdjure och inte bara räv.fins mycket hundar som är got mycket bra i provar men dom flesta foxhound ägare är inte intreserad av provar.mvh pena
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför lyckades ej de duktiga rävhundarna du sett ej på jaktproven?
jag menar alla raser kompisar har mycket duktiga finstövare men när man tittar deras provresultarerna är dom genom skit fast jag vet vad dom kan.mvh pena
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar både Foxhound o Slaktar!

Självklart kanske dessa moment gör att hundarna ej hade några toppoäng möjligen, men med hjälp av provberättelsen ska det dock gå o utläsa lite om hunden isåfall. Tar en hund upp 2-3 rävar och jagar alla i gryt "för" snabbt så kan man ju trots allt dra slutsatsen att hunden inte är dålig på att ta upp räv, vilket foxhounden kanske varit "anklagad" för.

Hade jag själv haft en foxhound och den fungerade hade jag iaf resonerat som så att jag gärna hade startat den på prov för att bevisa att de fungerar, jaktprov ska ju rätt utfört vara en objektiv bedömning hunden, inte ägarens "egna fantasier".

Skitjakt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

provreglerna ger inte(ofta) bästa poigerna till en sådan hund som driver snabt(räven går grytet fort)ljud kommer oftast monotonist och att den har fel namn.vad kommer väckningen so vissa hundar väcker och vissa inte som alla ader hundar,vissa är hård i skallet och vissa är lös.bästa resultat for du med en hund som är lös i skallet driver saktat och skäller fast det är tapp.jag börjar inte jämföra en foxhound och en finstövar men jag vill jaga med mina hundar alla rovdjure och inte bara räv.fins mycket hundar som är got mycket bra i provar men dom flesta foxhound ägare är inte intreserad av provar.mvh pena

Men för tusan Slaktar...nu är du i fablernas värld! För det första, går räven i gryt får du högre poäng för drevminuterna än om räven håller sig ovan jord(om jag inte är helt fel ute).Tar hunden upp flera rävar och driver dessa i gryt så torde det ge hyfsade poäng...men det kräver ju dock att hunden tar an kalla slag.

Fel namn?...ja, det är nära en snyfthistoria nu.

Att en hund som har monotomt skall får lägre poäng än en hund med bra skall ser jag som en självklarhet. En bra sångare säljer fler skivor än en dålig :lol:

En hund som skäller på tappt ska ha poängavdrag...oavsett ras...även dom med "rätt" namn :)

Jag själv struntar i vad det är för ras när jag dömer, en bra hund är en bra hund.När jag hittat en ras som är bättre än de jag håller mig med är jag villig att byta.Jag ger inte heller lägre poäng åt en annan ras...bara för sakens skull...

Förresten Slaktar, nu är det väl inte så att man bara kan jaga räv med finska stövare, vad jag hört så jagas det ibland varg även med dessa...å till detta kan du lägga till att det skjutits både björn och lo oxå...

//I all välmening...Kettukiller

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte vara arga på varandra i rävjaktssvängen :lol:

Jag kan inte foxhound men som du säger så är det nog lättare att få en hund som jagar ALLA rovdjur än med en Finne (eftersom det är den rasen vi nu diskuterar tillsammans med foxhounden) men det är väl lite som med alla mindre raser att det gäller att välja rätt valp eftersom det finns så få hundar totalt sett som kan kallas "bra".

Säg att procentuellt sett finns det 50% bra foxhounds och 50% bra finnstövare. Då kan ju vem som helst räkna ut att det finns totalt fler individer inom finnstövaren som kan betäcknas som "bra". Men det beror ju mycket på att 50% av 106 st foxhounds (antal registrerade amerikansk foxhound 2008 enligt koiranet) är betydligt färre än 50% av 2024 (antal registrerade finnstövare 2008).

Nu är det ju lite missvisande då det är MÅNGA finnstövare som är harhundar men ni fattar vad jag menar.. :)

En annan sak som visar på hur stor skillnaden är ser man om man tittat totalt registrerade foxhound i finland. 577st totalt!!! alltså 1/4 av de registreringar finnstövaren hade på ETT ÅR!!!

Om man då ser till att 471 st foxhounds fanns 1/1 2008 och sen föddes 106 valpar det året (finns säkert några importer inräknat där åxå) så har rasen EXPLODERAT! Det fenomenet har man sett i flera olika raser när dom blivit populära och det är en risk att det blir för lätt att sälja valpar då efterfrågan är större än tillgången. Men om man står emot och är noga med vem som köper valpar och framförallt sollar bort dåliga uppfödare så ska det väl inte vara några problem.

Nu blev det lite långt och gormigt men jag hoppas ni hängde med lite i mitt resonemang.

PS. en bekant till mig säger han har bokat en amerikansk foxhound så då får man ju se vad den går för ;) DS.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Keybone : Om jeg hadde startet Guri , Foxhoundblandingen min ( Engelsk ) , på prov så hadde det nok gått dårlig.

Noen momenter : - Vecker lite , noen ganger ingenting

- Hard i skallet når hun er lengre bak reven enn 5-7 min

- Driver reven snabbt i gryt , uten at farten er større enn normalt 15-20 km/t

- Grytmarkerer lenge , slik at man ofte ikke får så mange slipp da hun må hentes på grytet

Har aldri stillet en støver på prov så jeg kjenner ikke så mye til reglementet , men har forstått det slik at dette er momenter så teller negativt. I tillegg kan ikke den Engelske varianten stilles på prov / utstilling da den ikke kan registreres i noen av de Nordiske kennelklubber.

Du kanske inte skulle få toppoäng men tar hunden upp flera rävar å driver dessa i gryt så ska det nog mkt till innan det inte blir ett 1:a pris. Tarzan väcker inte alltid heller...grytmarkerar tills jag hämtar honom...å i Sverige går de flesta rävarna i gryt ganska snabbt...däremot verkar de finska hålla sig på benen längre. Att Guri nyanserar på drevet är enligt mig en positiv egenskap.Jag gillar inte för lösa hundar där man inte kan avgöra om hunden har bra kontakt eller ej..men jag gillar inte alltför hårda hundar som inte kan ösa på när de har bra kontakt heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förresten Slaktar, nu är det väl inte så att man bara kan jaga räv med finska stövare, vad jag hört så jagas det ibland varg även med dessa...å till detta kan du lägga till att det skjutits både björn och lo oxå...

//I all välmening...Kettukiller

var är dom skjutit vargar och björnar med finne??som lo hund vet jag fler duktiga finne men aldrig hör att dom är skjutit vargar och björnar med dom :):lol: kettukiller du är säkert en bra domare men jag vet 100%säkert att det fins mycket finska domare som försöker ge so dolig poingre till foxhundar som möjligt men den är bi sak.viktigast är att du är nöjd i din hund och jag är nöjd mina hundar det kan jag säga till dom hundar som inte jagar äter inte min soppa ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte vara arga på varandra i rävjaktssvängen :lol:

Jag kan inte foxhound men som du säger så är det nog lättare att få en hund som jagar ALLA rovdjur än med en Finne (eftersom det är den rasen vi nu diskuterar tillsammans med foxhounden) men det är väl lite som med alla mindre raser att det gäller att välja rätt valp eftersom det finns så få hundar totalt sett som kan kallas "bra".

Säg att procentuellt sett finns det 50% bra foxhounds och 50% bra finnstövare. Då kan ju vem som helst räkna ut att det finns totalt fler individer inom finnstövaren som kan betäcknas som "bra". Men det beror ju mycket på att 50% av 106 st foxhounds (antal registrerade amerikansk foxhound 2008 enligt koiranet) är betydligt färre än 50% av 2024 (antal registrerade finnstövare 2008).

Nu är det ju lite missvisande då det är MÅNGA finnstövare som är harhundar men ni fattar vad jag menar.. :)

En annan sak som visar på hur stor skillnaden är ser man om man tittat totalt registrerade foxhound i finland. 577st totalt!!! alltså 1/4 av de registreringar finnstövaren hade på ETT ÅR!!!

Om man då ser till att 471 st foxhounds fanns 1/1 2008 och sen föddes 106 valpar det året (finns säkert några importer inräknat där åxå) så har rasen EXPLODERAT! Det fenomenet har man sett i flera olika raser när dom blivit populära och det är en risk att det blir för lätt att sälja valpar då efterfrågan är större än tillgången. Men om man står emot och är noga med vem som köper valpar och framförallt sollar bort dåliga uppfödare så ska det väl inte vara några problem.

Nu blev det lite långt och gormigt men jag hoppas ni hängde med lite i mitt resonemang.

PS. en bekant till mig säger han har bokat en amerikansk foxhound så då får man ju se vad den går för ;) DS.

den första som är tagit lite fackta fram.jag förstor exakt vad du menar.bra skrivar kråkan!!mvh pena
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var är dom skjutit vargar och björnar med finne??som lo hund vet jag fler duktiga finne men aldrig hör att dom är skjutit vargar och björnar med dom B):D kettukiller du är säkert en bra domare men jag vet 100%säkert att det fins mycket finska domare som försöker ge so dolig poingre till foxhundar som möjligt men den är bi sak.viktigast är att du är nöjd i din hund och jag är nöjd mina hundar det kan jag säga till dom hundar som inte jagar äter inte min soppa B)

Du kan få ett namn så där direkt.. Uusivuoren Sampo, skjutet björn ena dagen å andra dagen gick han vidare från DM på HARE. Lustig kombination! :P

Det finns vad jag hört finnstövare i västerbotten också som jagar björn och dessutom en på forumet (Buster) dock är ju FC ingen björnjägare så han skjuter inte sånna :P

Ett helsyskon till min yngre drev björn nån timme hösten innan jag hämtade Seppo. Ägarn blev LITE paff då en björn kom över vägen före stövarn <_<

Farsans förra stövare drev björn (iofs bara en gång) men det är inte helt ovanligt.

Varg saknar vi här så det har jag ingen koll på (Hoppas det fortsätter att vara vargtomt här så jag slipper få veta) :o

Vad gäller dommare som dömmer ner andra raser så kan jag bara svara för hur det är här och jag tror det är extremt ovanligt. knäppskallar går dock aldrig att komma ifrån helt!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var är dom skjutit vargar och björnar med finne??som lo hund vet jag fler duktiga finne men aldrig hör att dom är skjutit vargar och björnar med dom <_<:o kettukiller du är säkert en bra domare men jag vet 100%säkert att det fins mycket finska domare som försöker ge so dolig poingre till foxhundar som möjligt men den är bi sak.viktigast är att du är nöjd i din hund och jag är nöjd mina hundar det kan jag säga till dom hundar som inte jagar äter inte min soppa :P

Huruvida de skjutit varg för finnarna vet jag ej..däremot har jag hört ryktas att de jagat med dom.Björn har skjutits för flera finsktstövare i Sverige. Skitsamma vilken ras det är bara de jagar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skitsamma vilken ras det är bara de jagar...
exakt jag har ingen skilna fast min hundar har hårne bara dom jagar.jag börja min karriar med en blandras som var skit sen köp jag foxhundar som jag är nöjd och denna ras kommer jag fortsätta och försöker för rasen framåt oberoende vad folk tänker och talar det skiter jag i.mvh pena
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

låter som vi får göra ett rävmästerskap i jaktsnack och se whos talking who walking :D jag kommer nog hinna träffa några av er och vara med in action...

Läste JJ repotaget och det var ok,dock hör man mycket när man är på resandes fot så man får lita på vad folk säger när man träffar dom,och ser en av anklagelse punkten är upptaget och det missade av någon anledning JJ B) slumpen eller fel ras vet jag ej :rolleyes: ,men kul att det gick bra och 2 forumister fick vara med och visa vars skåpet ska stå :D

dock var repotaget lite rörigt och jag saknade iaf 2 nyllen på fotot och så

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga är det möjligt att få till en hund så den är både effektiv till rävjakt och björnjakt? Att en rävstövare av rätta ullen kanske kan sättas på ett färkst björnspår och det blir ett bra drev kan jag väll förstå. Men att ha en fullfjädrad rävhund ute på frisök i syfte att jaga björn borde väll ändå vara ett lotteri som slutar i rävdrev 99% av gångerna? Eller hur går ni tillväga ni som ska jaga björn med en rävstövare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga är det möjligt att få till en hund så den är både effektiv till rävjakt och björnjakt? Att en rävstövare av rätta ullen kanske kan sättas på ett färkst björnspår och det blir ett bra drev kan jag väll förstå. Men att ha en fullfjädrad rävhund ute på frisök i syfte att jaga björn borde väll ändå vara ett lotteri som slutar i rävdrev 99% av gångerna? Eller hur går ni tillväga ni som ska jaga björn med en rävstövare?
killar som jag känner en dera släpper hunden på spåret direkt om den är färsk men om björn spåret är gamlare so spårar dom björn med koplad hund tils spåret bli färsk.vi had fina björn drevet denna år öst finland mellan åt var det ståndskal och mellanåt fulfart men naturskyd området förtörd våra björn drev denna gang.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

låter som vi får göra ett rävmästerskap i jaktsnack och se whos talking who walking :D jag kommer nog hinna träffa några av er och vara med in action...

Läste JJ repotaget och det var ok,dock hör man mycket när man är på resandes fot så man får lita på vad folk säger när man träffar dom,och ser en av anklagelse punkten är upptaget och det missade av någon anledning JJ B) slumpen eller fel ras vet jag ej :rolleyes: ,men kul att det gick bra och 2 forumister fick vara med och visa vars skåpet ska stå :D

dock var repotaget lite rörigt och jag saknade iaf 2 nyllen på fotot och så

vems nyllet saknar du på fotot??dom 20 foxhund som jag är varit jaga med ändast en är had problem med sök och uptagning.f-c du har utrolig bra möjligheter fara jaga med juha och hans hundar när ni bor kanska nära varan.den dag jag och totti kör up till juhas kan vi kontackta dig so for du komma samma resan jaga lo med våra och egen hund om du har intresse??
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vems nyllet saknar du på fotot??dom 20 foxhund som jag är varit jaga med ändast en är had problem med sök och uptagning.f-c du har utrolig bra möjligheter fara jaga med juha och hans hundar när ni bor kanska nära varan.den dag jag och totti kör up till juhas kan vi kontackta dig so for du komma samma resan jaga lo med våra och egen hund om du har intresse??

Om inte han vill kanske Foxkiller och jag får komma? :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...