Jump to content

American Foxhound

Oskar88

Recommended Posts

• Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Slaktar

45

• Foxhound

13

• jaktgalen

13

• kettukiller

10

Top Posters In This Topic

Posted Images

jag kan komma dit :D ni har väl lodjure i boden?

Nix, Eller jag har sett ett lospår en gång när jag var liten då farsan å jag var ute med bilen å leta harspår. Sen dess inte ett spår. Sägs att det ska finnas nåt kring Boden men inte här i alla fall.. Jag har lagt ut några trådar så det kanske ringer nån gång... :rolleyes:

vems nyllet saknar du på fotot??dom 20 foxhund som jag är varit jaga med ändast en är had problem med sök och uptagning.f-c du har utrolig bra möjligheter fara jaga med juha och hans hundar när ni bor kanska nära varan.den dag jag och totti kör up till juhas kan vi kontackta dig so for du komma samma resan jaga lo med våra och egen hund om du har intresse??

absolut jag är med! inte sett A-Foxhound ännu så det vore kul och jämnföra mot egna :rolleyes:

det ni kallar mycket snö kallar jag lite! så jag tar alla chanser som finns att få jaga på ställen som kan ha lo!

sista bilden som är tagen uppifrån saknas några,eller har ni olika poser för olika kamera vinklar ;) en har jag hittat,ska höra närmare med juha även när jag får tid att ta mig neråt hans område

absolut jag är med! inte sett A-Foxhound ännu så det vore kul och jämnföra mot egna :rolleyes:

det ni kallar mycket snö kallar jag lite! så jag tar alla chanser som finns att få jaga på ställen som kan ha lo!

ok! jag ska tala med juha i mårgon om detta sak.han for skaffa att dig finska jaktkortet.det bli säkert januari.

Det blev en mkt konstig tråd om am.foxhound.Slaktar blir arg på två st finskstövarägare som inte är förtjust i jenkare och börjar i sin tur tala illa om jaktprov, vilket i sin tur irriterar mig.

Det var imponerande resultat på hunden du länkade till Slaktar.Men hur är det nu med hundar som går bra på prov....är de duktiga jakthundar?Kanske driver denna hund sakta, samt är lösskälld på både drev och tappt? Du kan inte samtidigt bara snacka skit om provverksamheten och sedan visa upp en högt meriterad...då talar du emot dig själv och rasens egenskaper.

Jag har ingen anledning att tala illa om foxhound, jag har hundar jag är nöjda med av andra raser...och mångfald är bra.Har bekanta i Sverige som skaffat am. foxhound oxå, blir intressant att se hur de jagar. Det blir dock väldigt snabbt oerhört populärt med nya raser...funkar några individer bra så går ryktet som en löpeld och alla vill ha dessa...och detta till nackdel för rasen då jag tror att många medelmåttor paras i jakt på pengar.Det är säkert en duglig jakthund men jag måste säga att jag blir aningen skeptisk då man hör vissa berättelser om hur de snittar 35km/h,driver mkt bra, tar an kalla slag, ståndar vid gryt osv osv...OM det nu är så bra...varför har inte rasen slagit bättre?

Slaktar, du som förmodligen har bäst erfarnhet av dessa här på forumet kan du inte komma med saklig information om rasen.Några brister måste den väl ha också?Om så inte är fallet så måste nog jag också byta ras....

By the way...har en kompis vars hamiltontik skäller björn...1,5år gammal.Tar även an slag på björn...Ingen ras är unik...däremot individen...

först ber jag ursäkta om jaktgalen och foxkiller :D jag kanske lite över reagerar men jag var bra lite besviken om folk som talar och är aldrig i sit liv set en sådan hund kanske på bilderna gäller andra raser också inte bara detta fallen :D kettukiller:bigmac var faktist genom lös hund som drev mycket bra och ägare viste inte altjämt själv heller när räven var up och likamed alla hundar som går bra i prover är mer eller mindre lös ;) den rasen är varit finland sedan 1994 so dom värsta valp jobbare är nog byt rasen men dom är gjort sitt skadan till rasen men det börjar vara över.fins även linjerna som jag skulle aldrig vilja har i mina hundar tex dom har ingen ljud(jagar tyst) däför folk i finland tror att alla amerikanska foxhundar skäller dolig,har dolig ljud eller är knäp tyst.kalla söket var också mycket dolig många hund var sokallade skoklinare men detta sak är inte jag sett mera(ändast 1hund av 20 är varit jävla dolig)om söket.tack vare flera bra import hundar är rasen varit mycket bätre en den var slutet av 90 talet och nu när vi har ändo 100tals foxhundar är avels material varit bredare.jag är hört att svenskar talar att amerikanska foxhundar är dolig på kallaspår och dolig uptagare men den sidan tycker att foxhunden är nästan starkast.dom tar gamla slag(jag talar ändast om hundar som jag är sett och inte vad jag är hört)och är mycket spårtrogen.A-foxhund är avlad att ta fast bytet den jagar och därför är dom avlad mycket på snabhet+den kommer inte till baka när den är jaga fast viltet oberoende om motståndare(do blir det ständ skall) är lo,björn eller nånting annat roligt och där ser jag stösta skilnaden mellan ader raser.jag är sakt att allihopa att denna är inte super ras fins även skit,bra och mycket bra hundar men min smak passar dom bäst.jag och min kompisar vill för rasen vidare att vi for njuta om fina jaktdagar oberoende om vilken rovdjure vi jagar.mvh pena

kettukiller:jag är intreserad vilka linjerna din kompis har i sin foxhund??

Jag vet inte vilka linjer det är på den ena hunden.Den andra...kanske du fött upp..vet inte om det blev affär.

Sålde du nån valp nyligen till Peder i Sverige?

Håller dock inte med om att alla hundar som går bra på prov är mer eller mindre lösa. Jag hävdar bestämt att en hund

som väcker lagom på slag inte är lös...däremot kan endel hundar väcka för mkt.

För att klargöra endel så vill jag ändå säga att jag aldrig skulle skaffa en finne, hamilton, schiller osv för att jaga björn eller varg även om det finns individer som gör det bra...det är ett alltför osäkert kort. Dessutom är dessa jaktdagar då man jagar björn/varg om ett oerhört få jämfört med då man kan jaga räv...så jag skulle nog hellre satsa på en riktigt jäkla bra rävhund.Vill man jaga björn så finns det nog bättre hundar...förmodligen bättre än am. foxhound oxå.

var är peder?jag tror inte den var av mig.absolut fins det bätre hundar till björn en A-foxhound det vet jag också.men dom flesta jagar alla rovdjure som fins finland vissa är bätre och vissa sämre.kettukiller du måste ändo mins att foxhound är 100%avlad for rävjakten men nu är dom visat mycket bra som lo och varghund också.jag har också lite dagar om året när jag jagar björn eller lo och därför kan inte jag har 10 olika hundras för olika djure.därför vill jag har en ras som möjlig går bra jaga dessa djurerna också och det vet jag lika bra som du att om 1st tex finnstövar jagar björn och ståndar den so är samma sifror 10st A-foxhound so är det bara.dom närmaste året kommer visad också vad jag skrivar därför öst finland fins en hel del duktiga björnjägare köpt en foxhound.

jag är köpt min hundar ändast till rävjakten men årena och möjligheterna är visad att dom duger mycket bra som lohundar också.nästa steg är prova dom med varg och björn.

var är peder?jag tror inte den var av mig.absolut fins det bätre hundar till björn en A-foxhound det vet jag också.men dom flesta jagar alla rovdjure som fins finland vissa är bätre och vissa sämre.kettukiller du måste ändo mins att foxhound är 100%avlad for rävjakten men nu är dom visat mycket bra som lo och varghund också.jag har också lite dagar om året när jag jagar björn eller lo och därför kan inte jag har 10 olika hundras för olika djure.därför vill jag har en ras som möjlig går bra jaga dessa djurerna också och det vet jag lika bra som du att om 1st tex finnstövar jagar björn och ståndar den so är samma sifror 10st A-foxhound so är det bara.dom närmaste året kommer visad också vad jag skrivar därför öst finland fins en hel del duktiga björnjägare köpt en foxhound.

Dom som skaffar en finnstövare köper det i huvudsak för att jaga räv eller hare. Jag tror inte det är många som köper en finnstövare för att jaga björn i första hand, och om någon gör det, så tror jag inte att det är nån större omöjlighet att få en finnstövare att jaga björn än en foxhound. Som du säger nu så är det många i östra Finland som har köpt en foxhound för björnjakt, och tänker säkert prägla dom på björn, så därför är det väl fler foxhoundar som jagar björn än finnstövare, för att det antagligen inte är många som präglar sin finne på björn.

Dom som skaffar en finnstövare köper det i huvudsak för att jaga räv eller hare. Jag tror inte det är många som köper en finnstövare för att jaga björn i första hand, och om någon gör det, så tror jag inte att det är nån större omöjlighet att få en finnstövare att jaga björn än en foxhound. Som du säger nu så är det många i östra Finland som har köpt en foxhound för björnjakt, och tänker säkert prägla dom på björn, så därför är det väl fler foxhoundar som jagar björn än finnstövare, för att det antagligen inte är många som präglar sin finne på björn.
där har du också rätt men inte alting tycker jag.varför är dom börjat prägla foxhunden till björnen fast finnarna är varit längre i finland??stånd arbetet är bätre hos amerikanska foxhundar.det gräver inte mycket av hunden stånda räv eller mårdhund men när motståndaren är lite hårdare en räv so gräver det om hunden lite mer.nu far igen denna tråd att min pappa är starkare en din pappa.ni måste komma fram fakta och inte bara tror att finnen gör so och so.jag är varit själv med när foxhundar ståndar björn och lo utan problem.jag vet att det fins finnarna som gör altin liga som foxhunden det fins so lite av dom att det är svort hitta dom.du kan hamna gå genom värsta fall 10 tals hundar före du hittar en.jag har nu 2st foxhundar i hage och båda hundar ståndar och jagar lo och den yngre är spårad björn utan resultat.

För att sammanfatta och få ett slut på min ras är bättre än din i en tråd om Amerikansk Foxhound så kan vi väl komma överens om följande?

En bra finnstövare är bra

En bra Foxhound är bra

B)

Det är lättare att hitta finnstövare som jagar räv bra (finns fler kullar att välja mellan)

Det är lättare att få en foxhound som jagar ALLA rovdjur och ståndar dessa.

Och till sist: MIN HUND ÄR ÄNDÅ BÄST!!! ^_^^_^;)

där har du också rätt men inte alting tycker jag.varför är dom börjat prägla foxhunden till björnen fast finnarna är varit längre i finland??stånd arbetet är bätre hos amerikanska foxhundar.det gräver inte mycket av hunden stånda räv eller mårdhund men när motståndaren är lite hårdare en räv so gräver det om hunden lite mer.nu far igen denna tråd att min pappa är starkare en din pappa.ni måste komma fram fakta och inte bara tror att finnen gör so och so.jag är varit själv med när foxhundar ståndar björn och lo utan problem.jag vet att det fins finnarna som gör altin liga som foxhunden det fins so lite av dom att det är svort hitta dom.du kan hamna gå genom värsta fall 10 tals hundar före du hittar en.jag har nu 2st foxhundar i hage och båda hundar ståndar och jagar lo och den yngre är spårad björn utan resultat.

Se till å skjuta några nallar å vargar å Lo för hundarna nu så vi får nå jakthistorier att läsa!! ^_^

Se till å skjuta några nallar å vargar å Lo för hundarna nu så vi får nå jakthistorier att läsa!! ^_^
lo är skjuten redan för min hund B) nästa hösten skjuter jag en björn men vet inte ännu vilken ras och vemshund men björn skjuter jag ^_^ varg jakten bli lite svårare pga att dom kan ring idag att nu har vi vargen i ringen och det är lite frissamt kör 700km mit i alt.obs idag fick kompisar skjut en 40kg varg men om det var hjälp av hundar eller skoter vet jag inte ännu ;)

Fortsett å lese statistikker du , akademikere kaller vi de i Norge , de uten arbeidserfaring B)

Akademiker... ja kanske, men det är ju det som hela avelverksamheten bygger på, d.v.s provresultat och utställningsresultat. En hund med många bra provresultat som håller en jämn nivå gång efter gång på prov, så anser jag är en bra hund, oavsett om jag har sett den live eller inte. Ta t.ex. Elokarin Taru, som är kanske Finlands bästa rävhundstik, inte har jag sett henne nångång, men jag är ändå rätt säker när jag säger att hon är bra. Jag kan ju inte tro på alla som säger att dom har en super hund, om dom inte kan visa resultat, för då är i princip alla jakthundar riktigt bra. Kanske du tycker att jag också är utan arbetserfarenhet, men jag har levt hela livet med finskstövare i huset hittills, och kommer fortsätta med det.

Jaktgalen : Når jeg spøkte med arbeidserfaring så mente jeg din erfaring med Foxhounds , jeg vet at du har mye mer erfaring med Finskstøver enn meg. Og da var det dine uttalelser om Foxhoundens manglende jaktferdigheter , selv om du ikke har sett en i arbeid......eller tar jeg feil ?

kettukiller : Jeg kjenner altfor dårlig til jaktprovs reglementet til å uttale meg egentlig , dette vet du bedre enn meg. Har Finland og Sverige samme regler ? I utgangspunktet er jo dette uinteressant for meg da en blanding eller en Engelsk Foxhound ikke får stille på prov , eller ?

For å ta en oppsummering slik jeg ser det :

- En Foxhound ( iallefall en Engelsk ) er for spesielt interesserte

- Som alle andre raser finnes det dårlig og gode hunder

- En UK Foxhound ( US ? ) har noen spesielle egenskaper jeg savner i andre raser

- Den har også noen negative egenskaper i forhold til en Skandinavisk støver

Jeg liker Foxhounden som jakthund , den har endel egenskaper jeg er tiltrukket av. For meg passer den meget bra , for andre.....tja det må være opp til den enkelte.

Det blir litt som med Foxterrier , passer meg som rase meget bra , selv om en Parson antagelig hadde passet like bra når det gjelder jaktegenskaper. Men det er noe med Foxterrierens vesen og væremåte som tiltaler meg , ikke alltid så lett å forklare heller. Så også med Foxhounden for min del.

Absolut har jag för lite erfarenhet av foxhoundar, just därför måste jag ju läsa statistik och resultat om dom, bara p.g.a. att jag inte har nån möjlighet att jaga med en foxhound.

Ja man kan lese jaktprøvestatistikker så mye man vil , men de forteller ikke alt , men igjen dette har jeg for dårlig kjennskap til når det gjelder støvere. Men helt klart , det er jo det som i Skandinavia brukes i avels sammenheng når avelshunder taes ut.

Jeg har litt blandet erfaring med jaktprøveresultater etter en del år som deltager på jaktprøver for stående fuglehunder. Der var det topp premierte hunder som jeg ikke ville hatt om jeg fikk de gratis. Mulig min skepsis til prøveresultater kommer herfra.

Engelskmennene har klart seg uten jaktprøver i flere hundre år før Finskstøveren ble til som rase , og de klarer seg uten jaktprøver ennå ^_^

såg Juha slagit till igen!

Jag tycker si ochså om prov,men tänkt gå ett för att främst främja min uppfödare samt tycker det är viktigt att få mitt snack om hunden på papper..att ha rävlinje utan meriterade hundar är för mig ej intressant! så att man har bättre fingertopps känsla vid val av andra raser kanske funkar..Men som till terriers blire så uppdelat vilken kanske inte är bra...

Tror iofs A-foxhounden har bättre stånd egenskaper men jag dock håller jag Ronja(foxkillers) som bästa ståndhunden på mårdhund,räv av våra stövare på sidan,och kommer det mer hundar som även springer ikapp rävar på barmark så ska jag omvärdera detta,

vad det gäller björn är det väldigt svårt att bedöma hundar då jag haft 4-5 kontakter och alla utom 1 på frisök och skulle jag tycka det är kul med björnjakt skulle jag välja vara ledig under hösten istället för som nu på vintern...så min kommer aldrig få chansen att bli bra,så tycker nog dom flesta som jag känner med sina rävstövare...