Herr Mattsson Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Elak eller snäll mot min axel? Elak eller snäll mot rådjur? Elak eller snäll mot älg? Elak eller snäll mot plånboken? Elak eller snäll med ballistiken? Mvh C-a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asm Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Elak eller snäll mot min axel? snäll, långsam lite tung rekyl, men inte otrevlig (klart ligger du och nöter i bänk ... aj)Elak eller snäll mot rådjur? ingen aning, rådjur jagas med tjvåhundratjuuugotjvåan Elak eller snäll mot älg? med en bra kula, snäll Elak eller snäll mot plånboken? Elak, 940:- för 20 swift-aframe fabriksladdade av norma, halva priset handladdade Elak eller snäll med ballistiken? hyfsat flackskjutare Mvh C-a Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wizard Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 I mitt tycke har den liknande kulbana (Oryx 13g) som en 9.3x62 (Oryx 15g) men är betydligt otrevligare mot axeln i de exemplar jag har testat. Personligen föredrar jag en större & tyngre kula med lite klenare laddning för bättre stop effekt samt mindre köttförstörning/mindre blodsprängning. Funkar bra på älg men är tämligen overkill på rådjur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herr Mattsson Posted December 10, 2009 Author Share Posted December 10, 2009 Att kulbanan är liknande 9,3*62? Det förvånar mig verkligen måste jag säga! Trist om så är fallet. Overkill på rådjur är den helt säkert, men vad händer vid träff förutom att det förmodligen är knall å fall. Mycket trasor? ^^ Jag har hittat en jäkligt fin bössa till fint pris som jag är ruskigt sugen på. därav dessa frågor. Helt okänd kaliber för mig detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herr Mattsson Posted December 10, 2009 Author Share Posted December 10, 2009 Andreas danke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herr Mattsson Posted December 10, 2009 Author Share Posted December 10, 2009 Hmm hittade info på normas sida som var kul att läsa gillar historia och sånt. Klistrar in det för er som också är intresserade! Citerar normas hemsida: "300 Winchester Magnum Denna patron introducerades så sent som 1963 och blev snabbt en av de populäraste i 300 magnumsortimentet. Den skiljer sig lite från Winchesters tidigare 264, 338 och 458 magnum genom att ha en lite längre hylsa. Anledningen till denna förändring med längre hylsa och ovanligt kort hals, var att man ville ha en större hylsvolym som skulle ge bättre ballistik. Prestandaskillnaden mellan denna och wildcaten 30-338 (en 338 Winchester krympt till 30-kaliber) är ganska blygsam. Orsaken till denna skapelse var troligtvis att Norma introducerade 308 Norma Magnum 1960. Detta avskräckte Winchester från att göra en kort magnum. Hade inte Norma lanserat sin 1960, hade troligtvis Winchester lancerat en kort magnum liknande 30-338. De flesta anser att en jaktpatron bör ha en halslängd som motsvarar kulans diameter, men varken 300 WM eller ett antal andra populära Winchester kalibrar har detta. 300 WMs popularitet har definitivt inte påverkats av detta. Trots sin längd, är den avsedd för mekanismer med standardlängd, även om det innebär att kulor tyngre än 180 grain måste sättas ganska djupt. Detta påverkar hylsvolymen och i sin tur ballistiken negativt. På samma sätt som de andra 300 magnum-patronerna, kommer även 300 Winchester Magnum till sin rätt vid jakt på större vilt på långa avstånd. Eftersom rekyl och mynningsknall är relativt kraftig, behöver de flesta träna en hel del för att kunna hantera ett 300 Win Mag-vapen på ett bra sätt. Handladdaren kan ladda lätta kulor till låg hastighet för att få behaglig övningsammunition. Viktigt Några tillverkningsserier har körts med betydligt tjockare material i 300 Win. Därför publicerar vi två omgångar data. En för dom tjockare med mindre invändig volym och en för dom lättare/större. Dom tunga väger ca 17,5 g/ 270 gr och dom lätta ca 14,0 g/215 gr. Det är mycket viktigt att använda rätt data eftersom patronen är ganska känslig för volymändringar." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolle Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 köp köp köp... märke och pris? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herr Mattsson Posted December 10, 2009 Author Share Posted December 10, 2009 köp köp köp... märke och pris? Imorgonbitti kl 0800 ska jag boka den. Sako Luxus med en swarovskiglugg. nyskick! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolle Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 låter bra. har själv köpt alla detaljer för ett bygge i just denna kaliber och smeden lär ha börjat. va är det för swarovskiglugg? och vad betingar kombinationen i euro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herr Mattsson Posted December 10, 2009 Author Share Posted December 10, 2009 låter bra. har själv köpt alla detaljer för ett bygge i just denna kaliber och smeden lär ha börjat.va är det för swarovskiglugg? och vad betingar kombinationen i euro? en äldre swarre. typ 3-9*42 eller nå sånt. Paketet betingar 900 €.. Ett nytt likadant paket hamnar på ca 3500.. Det sköna me detta är att allt är i nyskick! nu sova! natti Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flex Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Trevlig kaliber tyvärr så pallade inte min nacke rekylen sköt två rådjur med 13gr oryx funka kalas sköt två rävar med ballistik tipp halva räven blev kvar. Mvh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildgris@gmail.com Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 har använt min tikka supervarmint i 300wm nu i 1år, har skjutit ca 15grisar och 1älg samt ett par rå med den. den har inte större köttförstöring än 6,5an och rekylen är skaplig men inte jobbig, fixa bort det med en ljuddämpare. använder man rätt kula så har du en bössa du kan skjuta allt med och ändå få kött med dig hem. jag har laddat swifft scirocco no2 180 grs till ca 970ms ej testad i kronograf men ska det snart. har 77grs mrp till laddning... måste säga att stopp effekten är grym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rosven Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Trevlig kaliber tyvärr så pallade inte min nacke rekylen sköt två rådjur med 13gr oryx funka kalas sköt två rävar med ballistik tipp halva räven blev kvar.Mvh. Då har du ju en HEL räv i af. Jag ber om ursäkt för detta dåliga skämt men till mitt försvar så är snart nattens jobb över och jag kan få gå till säng Mvh Roffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herr Mattsson Posted December 11, 2009 Author Share Posted December 11, 2009 Såja. Nu har jag bokat bössan! Någon som kan ge mig en jämförelse vilken kaliber den kommer att likna om jag petar en dämpare på den? Dämpare är en självklarhet för mig. Kommer den att bli såpass som en 308 utan dämp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Rekylmässigt menar du? Det borde med en bra dämpare vara mindre rekyl än så. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herr Mattsson Posted December 11, 2009 Author Share Posted December 11, 2009 Rekylmässigt menar du?Det borde med en bra dämpare vara mindre rekyl än så. /Christian Nice! Det lär bli en ase utra antaligen. den är minst ful. den är inte bäst, men den dämpar lagom tycker jag. Den tar bort det värsta från smäll o rekyl! Men du menar att rekylen blir mindre än en 308 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herr Mattsson Posted December 11, 2009 Author Share Posted December 11, 2009 Såhär ser paketet ut: Sako mod. AV Lyx kal 300Win Mag med 3-9x36 Swarovski Kikarsikte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Den borde ju bli det, eller hur, rekylreduktion med 40% torde ju bli motsvarande. /Chris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herr Mattsson Posted December 11, 2009 Author Share Posted December 11, 2009 Okej. Har inte koll på energiskillnaden i rekylen på dessa två kalibrar. Men jag vet att jag hanterar lätt en 308 utan att bli rekylrädd. Så blir rekylen mindre än 308 så är läget lugnt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPDA Janne Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Har dämpare på min 300a och rekylen kan jämföras som en 222a tycker jag men min ä ganska tung T3 varmint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herr Mattsson Posted December 11, 2009 Author Share Posted December 11, 2009 Har dämpare på min 300a och rekylen kan jämföras som en 222a tycker jag men min ä ganska tung T3 varmint Okej! Ja det kanske inte blir exakt samma med denna lätta bössa men det minskar säkert rätt så mkt! Usch vad jag är sugen nu. Flera år sen jag var böss-sugen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Svar på topic när det gäller min 300 WM: "snäll" kan jag inte påstå att den är mot axeln utan dämpare, men helt klart hanterbar. Jag skjuter 13 grams oryx i min, inga problem på rådjur och dov. Älg har jag inte skjutit så jag kan tyvärr inte uttala mig där. Vad gäller kostnad är den dyrare i drift än en standardkaliber men jag tycker att skillnaden krymper mer och mer nu när all ammunition går upp i pris. Balistiken i en 300 går inte av för hackor, en 7mm Rem Mag går 2-3 millimeter flackare vid inskjutning på 200 meter med samma kula av standardvikt för respektive kaliber. En stor anledning till mitt inköp är att jag anser att 300 WM är mycket tålig mot vind, särskilt i förhållande till kulvikten. Det är helt klart en aspekt att ta med här på västkusten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 "Jag skjuter 13 grams oryx i min, inga problem på rådjur och dov. Älg har jag inte skjutit så jag kan tyvärr inte uttala mig där. Vad gäller kostnad är den dyrare i drift än en standardkaliber men jag tycker att skillnaden krymper mer och mer nu när all ammunition går upp i pris. Balistiken i en 300 går inte av för hackor, en 7mm Rem Mag går 2-3 millimeter flackare vid inskjutning på 200 meter med samma kula av standardvikt för respektive kaliber. En stor anledning till mitt inköp är att jag anser att 300 WM är mycket tålig mot vind, särskilt i förhållande till kulvikten. Det är helt klart en aspekt att ta med här på västkusten. " Varför då skjuta med en balistisk tegelsten, Oryx är ju knappast den bästa av projektiler i vinden. Nåja visst är det roligt med 300 Win mags, särskilt när det skall handlas ammo För egen del är jag svag, vek och rekylskygg, så jag avstår från allt med bälten på, ja förutsatt då att det inte är en liten fröken som har bälte på sig. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Varför då skjuta med en balistisk tegelsten, Oryx är ju knappast den bästa av projektiler i vinden. +1 Nä, en Accubond 200 eller liknande så att patronen kommer till sin rätt på långhåll Flackskjutande är ett övergående fenomen "down-range", medan hög bc består (och ger minimal vindavdrift) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 R-208 grains A-max hade nog varit mitt förslag, den har ju en hålspets eller hur? Skall visst ha ett ok BC om jag förstår rätt. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts