Jump to content

300 win mag

Herr Mattsson

Recommended Posts

R-208 grains A-max hade nog varit mitt förslag,

den har ju en hålspets eller hur?

Skall visst ha ett ok BC om jag förstår rätt.

/Christian

Den har överjävlig bc men inte är det nån hålspets inte. Polymerspets à la V-Max. Fast du kanske menar hålspets MED plastspets iof sig :P

Har en ask A-Max 208:or hemma och de är lååååånga och slaaaanka :huh:

Den har överjävlig bc men inte är det nån hålspets inte. Polymerspets à la V-Max. Fast du kanske menar hålspets MED plastspets iof sig :rolleyes:

Har en ask A-Max 208:or hemma och de är lååååånga och slaaaanka :o

Just det, det har du ju, ville inte du sälja dem till mig? Trodde att du redan hade förskringrat dem,

jag tänkte att jag skulle skrämma någon med den på banan....

/Christian

"Varför då skjuta med en balistisk tegelsten, Oryx är ju knappast den bästa av projektiler i vinden.

Nåja visst är det roligt med 300 Win mags, särskilt när det skall handlas ammo ^_^

För egen del är jag svag, vek och rekylskygg, så jag avstår från allt med bälten på, ja förutsatt då att det inte är en liten fröken som har bälte på sig.

/Christian"

Skillnaden mellan olika fabriksladdade patroner i kalibern är inte stor när det gäller vindavdrift, så oryxen använder jag för att de råkar ha en jävelusisk precision i min Sako. B)

Helt rätt av dig att avstå om pricksäkerheten blir lidande. Det har dock hänt ett par gånger att jag trycker i helmantel i bössan, lägger mig med benstöd och skjuter trut på ca 200 meter om de börjar gräva mask i nysådd gröda på sommaren. ;) Troligen kommer jag investera i ljuddämpare till den så även min bössa kommer bli from som ett lamm.

mvh

"Varför då skjuta med en balistisk tegelsten, Oryx är ju knappast den bästa av projektiler i vinden.

Nåja visst är det roligt med 300 Win mags, särskilt när det skall handlas ammo ^_^

För egen del är jag svag, vek och rekylskygg, så jag avstår från allt med bälten på, ja förutsatt då att det inte är en liten fröken som har bälte på sig.

/Christian"

Skillnaden mellan olika fabriksladdade patroner i kalibern är inte stor när det gäller vindavdrift, så oryxen använder jag för att de råkar ha en jävelusisk precision i min Sako. B)

Helt rätt av dig att avstå om pricksäkerheten blir lidande. Det har dock hänt ett par gånger att jag trycker i helmantel i bössan, lägger mig med benstöd och skjuter trut på ca 200 meter om de börjar gräva mask i nysådd gröda på sommaren. ;) Troligen kommer jag investera i ljuddämpare till den så även min bössa kommer bli from som ett lamm.

mvh

Oryx - ballistiska egenskaper som en diskpropp

Andreas

Oryx - ballistiska egenskaper som en diskpropp

Andreas

Få höra vad du rekommenderar Andreas, du har nog lite fler jaktår på nacken än jag? Kravet från mig är bondning och ej lättare än 11,7 gram.

• 5 months later...

Angående lidandet av plånboken så finns det billigare alternativ.

Själv skjuter jag med Remington Express Rifle - 200 Grains Nosler Partition. Precisionen där är svårslagen och jag gav endast 450 kr per paket. Det anser jag inte vara alls farligt.

När det kommer till köttförstöringen så kan jag inte uttala mig om varken älg eller rå, men vildsvinen klarar sig utan större köttförstöring. Men om du är ute efter en fin vinterpäls på räven som stryker omkring på marken så är väl inte denna kaliber / kula att föredra. Men viltvård är det ju, för räven blir där.. om man inte är rekylrädd vill säga :blink:

Fördelen med denna kaliber är väl att den är mer flackskjutande än många kalibrar, den har en grym precision och den har kapacitet att lägga ner de lite mer hårdskjutna viltarterna i Sverige med rätt kula.

Nackdelen är ju den att vissa kanske uppfattar rekylen som lite smått obehaglig, samt att du får ett långt vapen som ofta är otympligt i vissa situationer, t ex eftersök.

Erdenvik, 450 kr för Nosler Partition är ju såklart överkomligt för jaktammunition (även om det givetvis ur ett handladdningsperspektiv fortfarande låter dyrt :blink: ).

Det som främst skulle vara intressant är att få reda på är vilken ammunition ni som inte handladdar era 300 win mag änvänder för övningsskyttet och vad ni betalar för denna ammunition?

Jag använde faktiskt också 200 grains NP en del i min 300 win mag på -90 talet och den funkade som väntat utmärkt till älgarna men på rådjuren hade mellangärdena en tendens att gå sönder även om både in- och utgångshålen satt strax bakom bogarna.

Henrik

Erdenvik, 450 kr för Nosler Partition är ju såklart överkomligt för jaktammunition (även om det givetvis ur ett handladdningsperspektiv fortfarande låter dyrt ;) ).

Henrik

Givetvis är handladdat alltid billigast, men tyvärr känner ju inte alla en handladdare. Och börja handladda är väl inget man lär sig på en eftermiddag :P

Givetvis är handladdat alltid billigast, men tyvärr känner ju inte alla en handladdare. Och börja handladda är väl inget man lär sig på en eftermiddag ;)

Erdenvik- jo då det är maximalt den tid det tar att lära sig om man är en normal person och vill lära sig,

med en pang som din som är dyr i drift skulle jag omgående göra mig vän med någon med dessa kunskaper.

Se till att spara dina hylsor för framtiden är i varje fall ett mycket modest råd från min sida.

/Christian

Erdenvik- jo då det är maximalt den tid det tar att lära sig om man är en normal person och vill lära sig,

med en pang som din som är dyr i drift skulle jag omgående göra mig vän med någon med dessa kunskaper.

Se till att spara dina hylsor för framtiden är i varje fall ett mycket modest råd från min sida.

/Christian

Så du menar att man läser igenom alla böcker, lär sig i vilken ordning allt ska göras osv osv osv på en eftermiddag?

Är det bara jag som behöver duscha eller börjar det lukta överdrift? ;)

Har alla hylsor som någonsin har lämnat min pang (tänkte faktiskt så långt jag också) :P

Så du menar att man läser igenom alla böcker, lär sig i vilken ordning allt ska göras osv osv osv på en eftermiddag?

Är det bara jag som behöver duscha eller börjar det lukta överdrift? :P

Har alla hylsor som någonsin har lämnat min pang (tänkte faktiskt så långt jag också) :D

Det är faktiskt inga konstigheter att ladda själv, det enda du behöver är lite ordningssinne.

Har du möjlighet att komma till någon och prova på så kan vederbörande visa dig det du behöver på en eftermiddag, utan tvekan. Har du inte den möjligheten så har du gott om tid att läsa på lite medan du väntar på utrustningen du beställer.

Men det blir kanske inte billigare totalt sett, bara dubbelt så mycket skjuta får pengarna ;)

Handladdning är ungefär som shack lätt att lära sig grunderna men fullärd blir man aldrig.

Att klara att ladda sin egen övnings och jakt ammo tar inte mer än en eftermiddag grunderna är enkla!

Glömde ju också at meddela at den blev köpt och medskjuten. Var och sköt 16 skott i rad. AJ! Inte van med mera än 243 med dämp.. Men vilken precision den har denna skapelse!

Dyr ammo bara. Men det lär inte gå åt så mycket.. Får se om man klarar älgprovet nu bara!

• 2 weeks later...

Är det bara jag som behöver duscha eller börjar det lukta överdrift? :rolleyes:

Har alla hylsor som någonsin har lämnat min pang (tänkte faktiskt så långt jag också) :D

Som relativt färsk handladdare kan jag säga att jag lärde mig grunderna med ett par besök i laddrummet hos en jaktkompis plus en hel del läsning på nätet. Sen köpte jag ett handladdnigskit (rcbs) och började knåpa ihop mina egna patroner.

Om man följer laddmanualer från tillverkare och tänker med insidan av huvudet så går det jättefint!

Lycka till om du bestämmer dig för att börja ladda själv!!!

OBS!!! Det är en mycket beroendeframkallande hobby!

Förövrigt torde detta vara mitt första inlägg här på forumet! :lol:

Grattis till ett bra paket till mycket bra pris!!

En polare jagar räv, rådjur, gris och älg med sin Tikka T3 Varmint i 300WM. Kör med Ballistic Tip till räv och Oryx till resten. Han har dämpare på den och jämför rekylen med 6,5x55. Han är mycket nöjd med bössan.

Nej, han tar inte vara på rävpälsen ;)