Hoppa till innehåll

17 HMR


Flex

Recommended Posts

Hastigheten i sig är inga problem, det som oroar mej när jag skjuter mot himlen är kulvikten. En tung 22lr kula har ffa viss kraft i egenskap av sin egen tyngd. Den här kulan väger väl inte mycket mer än en diabol i kal 5,5? Känns betydligt mer tilltalande än en klump på nästan 3 gram.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hastigheten i sig är inga problem, det som oroar mej när jag skjuter mot himlen är kulvikten. En tung 22lr kula har ffa viss kraft i egenskap av sin egen tyngd. Den här kulan väger väl inte mycket mer än en diabol i kal 5,5? Känns betydligt mer tilltalande än en klump på nästan 3 gram.

Mvh!

som sagt inte skjutit mycket mer kula än en webley. försår ju att det inte är tal om några livshotande skador men det skulle kunna vara otrevligt. nu förstår ju jag att man inte har ett bostadsområde alldeles bakom men som sagt. har son sagt inte kunskapen än. lånade hem en 22lr för ett tag sedan och den skjöt på 20m igenom en 2tums planka (fmj). det tycker jag är kraftfullt. känns ju bra att om man nu skulle köpa en att kunna banka på en kråka i ett träd. om även det funkar?

har mycket att lära om kulskytte.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle byta ut 22lr:n

Den här verkar riktigt skoj.

Kul att språkas en stund..

Mvh :D

Det är lika bra att du gör det :P

Den blir kalas o köra sams MID Pipa o locka in kråkfåglarna o sen ta dom på lite avstånd :P

Alltid trevligt o prata med dig pöjk :P

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle byta ut 22lr:n

Den här verkar riktigt skoj.

Kul att språkas en stund..

Mvh :P

Sam:s pipor, en uppstoppad räv med tillhörande kråklik och en Marlin 17HMR blir det...tror stenhårt på den kombinationen.

Kråkuslingarna brukar träa för mig, så när man stod där med hageln så var man ju tvåa typ.. :P

Men icke längre.. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sam:s pipor, en uppstoppad räv med tillhörande kråklik och en Marlin 17HMR blir det...tror stenhårt på den kombinationen.

Kråkuslingarna brukar träa för mig, så när man stod där med hageln så var man ju tvåa typ.. :P

Men icke längre.. :P

Det låter som ett fint koncept :P känner igen mig är mycket retsamt när dom sitter o skränar utom skotthåll men inte så länge till :D

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

he he.. har ni problem med de träade? När det händer mej så brukar jag bara vänta, de kommer helt säkert och det hyfsat snabbt :P

Men oftast så träar de inom håll så då smyger man upp comforten och kornar in.. samt väntar in nästa så man nyper den sittande först och den inkommande sen.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

he he.. har ni problem med de träade? När det händer mej så brukar jag bara vänta, de kommer helt säkert och det hyfsat snabbt -_-

Men oftast så träar de inom håll så då smyger man upp comforten och kornar in.. samt väntar in nästa så man nyper den sittande först och den inkommande sen.

Mvh!

Har liten annan erfarenhet av det med markbulvan än trädbulvan, och med 17 pangen kan jag ju välja om jag ska ta dom med en kolvstöt i närstrid eller en kula på 150 m...tänk så förvånad dom ska bli.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu har man provat pangen lite o faan va nöjd jag är med den ^_^

Först o främst vill jag tacka Nicklas o Rickard på Torsbo Nicklas är en riktigt jävla klockren säljare lättsam o ha o göra med sen Rickard som fixar o trixar med bössan så man får den som man vill ha den Hatten av för er pöjka

Var o prövade lite olika amo o träffbilderna är direkt ur kartongen inte ett drag med non lapp genom pipan så det går o krympa den lite till sköt in den på 80m.

Från vänster.

Remington.Cci V-max.Hornady HMR.

post-906-1270122901_thumb.jpg

post-906-1270123066_thumb.jpg

post-906-1270123151_thumb.jpg

Drog en truddelutt i Sams MID Pipa o den här krabaten dök upp på 120m halsskott :D

post-906-1270123203_thumb.jpg

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wow!

Fan va läckert, sååååå sugen på en HMR pipa! Måste vara sjukt mysigt att kunna dräpa en kaja på +100 m om man har gynsamma vindar. Hur smäller denna om du jämför med odämpad 22lr HV plugg?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wow!

Fan va läckert, sååååå sugen på en HMR pipa! Måste vara sjukt mysigt att kunna dräpa en kaja på +100 m om man har gynsamma vindar. Hur smäller denna om du jämför med odämpad 22lr HV plugg?

Mvh!

Faan en under bar kaliber hippen o den smäller inte så mycket mer än en 22lr

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute en sväng nu o panga lite o det är en otroligt trevlig kaliber effekten är väll inte så där våldsam men vilka avstånd man kan panga på 22lr har inte en janne mot 17HMR.

Tog en kråka som satt 100m i från bilen i bland björkar o al o det fans en liten lucka när vinden tog tag lite i grenarna o jag invänta rätt läge o damma till kråkan som blev på plats :rolleyes:

post-906-1270140406_thumb.jpg

Det är riktigt roligt o mäta in fågeln med avståndsmätaren o kolla avstånden till fågeln innan man plockar ner dom kaja på 80m blev lite sprängd.

post-906-1270140449_thumb.jpg

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En snabb fråga bara... Hur långt ut kan man skjuta med en 22lr med tillfredställande effekt?

Jagar kanin och skräpfågel... stora öppna ytor så det är lite knepigt att smyga...

David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror du tänker lite fel där David.. 22lr har en grym effekt, ingen sprängeffekt men väldigt effektiv att peta ikull saker ut på bra långa avstånd. Problemet är inte effektbrist utan problemet stavs krokig kulbana, svårt att träffa på längre håll. Men sätter du en 22lr kula i en kråka på 300 meter så är den slut utan tvekan.. men träffa?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror du tänker lite fel där David.. 22lr har en grym effekt, ingen sprängeffekt men väldigt effektiv att peta ikull saker ut på bra långa avstånd. Problemet är inte effektbrist utan problemet stavs krokig kulbana, svårt att träffa på längre håll. Men sätter du en 22lr kula i en kråka på 300 meter så är den slut utan tvekan.. men träffa?

Mvh!

Men om man skjuter in den på säg 80 m så är de mao inga problem att skjuta nämda djur med den då...

Nej det där med sprängverkan har jag reda märkt av egen erfarenhet och kulbanan upp till 50 m som den är inskjuten på nu är i det närmaste rak då jag träffar nästan på samma ställe på 20 m också...

Men att den pga sin låga vikt får en krokig kulbana kan man förstå... den orkar väl inte behålla energin så länge...

Då ska jag testa att skjuta in den på 100 m så får vi se vad den kan åstakomma... de rackans fåglarna är ju så förbannat misstänksamma och försiktiga då jag bor rätt ensligt så de får inte mycket kontakt med människor...

Men jag ska göra ett försök på lite längre håll så får vi se om bestånden börjar sjunka i antal...

Tack tack

David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser inte 22 LR som användbar över mycket mer än 50 meter. Definitivt inte på 100 meter.

Ska man nå ut mer så är det 22 WMR eller 17 HMR som gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

David,

nollad på 100 har du ett överslag på 50 meter med 35 cm om jag minns rätt,

vinden gör att läser du den 1 m/s fel, dvs även om du håller av bra så missar man ett mål som är 10 cm brett,

med en 22 LR,

i korthet är det svårigheter som bäst lämpar sig för övningar på skjutbanan, btw jag har provat både 200 och 300 meters vallen,

sjukt svårt och en läxa i frustration.

För sådana skott som du föreslår är helt klart en 17 HMR en bättre lösning men inte optimal,

det är helt klart önskvärt med kalibrar med mer drag i.

Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

David,

nollad på 100 har du ett överslag på 50 meter med 35 cm om jag minns rätt,

vinden gör att läser du den 1 m/s fel, dvs även om du håller av bra så missar man ett mål som är 10 cm brett,

med en 22 LR,

i korthet är det svårigheter som bäst lämpar sig för övningar på skjutbanan, btw jag har provat både 200 och 300 meters vallen,

sjukt svårt och en läxa i frustration.

För sådana skott som du föreslår är helt klart en 17 HMR en bättre lösning men inte optimal,

det är helt klart önskvärt med kalibrar med mer drag i.

Christian

Ja jo det där med överslaget misstänkte jag nästan... och då blir ju en kråka som att träffa en fluga på 20 meter...

Lite väl knepigt kanske... men hur beter sig high speed skotten på längre håll... spelar det någon roll om de har högre hastighet eller är det som jag tror helt motsatt effek... mao den blir instabil i för höga farter...

Ska nog hålla mig till 50 - 70 meter då...

David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag hävdar, galet svårt att träffa på långre håll. Men kulan har fullgod effekt oavsett.. Farsans gamla Huskvarna enpetare har ställbart sikte graderat 20-50-100 samt 200 meter :) Faktiskt sett gubbfan fimpa kråka på 150 meter med den tingesten.. man han har nog bommat fler än vad han träffat.

Sen, David, ska du givetvis testa på banan på styvare håll så får du själv se hur krokig kulbanan är. Kostar inget och brukar vara rätt intressant.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag hävdar, galet svårt att träffa på långre håll. Men kulan har fullgod effekt oavsett.. Farsans gamla Huskvarna enpetare har ställbart sikte graderat 20-50-100 samt 200 meter :) Faktiskt sett gubbfan fimpa kråka på 150 meter med den tingesten.. man han har nog bommat fler än vad han träffat.

Sen, David, ska du givetvis testa på banan på styvare håll så får du själv se hur krokig kulbanan är. Kostar inget och brukar vara rätt intressant.

Mvh!

Will do... :D

David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag vart ute o prövat bössan så pass mycket att jag kan ge lite mera info om den.

Matnings problem märker jag ingenting utav som det har skrivits om det funkar klockrent.

Träffbilderna ligger inom 2cm på 80m har inte prövat på längre av stånd men har dammat till kråka på 120m så precisionen fins där.

Sen är det en för jävla fin kaliber har inte haft så trevligt med non kaliber då jag är kommunalskytt så är det ett jävla + o kunna smyga om kring o snipa fågel på 120+ då fåglarna lär sig mycket snabbt vilken bil dom ska fly i från.

Som nu på morgonen så smög jag runt i industriområdet o skulle skyddsjaga lite på med benstöden sen var det bara o snipa Mås.Kråk.kaja.Skata låg på backen tog stöd mot pallar o la mig på jordhögar o motorhuven hur jävla trevligt som hällts så jag är ruskigt nöjd med detta köp :lol:

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen är det en för jävla fin kaliber har inte haft så trevligt med non kaliber då jag är kommunalskytt så är det ett jävla + o kunna smyga om kring o snipa fågel på 120+ då fåglarna lär sig mycket snabbt vilken bil dom ska fly i från.

Som nu på morgonen så smög jag runt i industriområdet o skulle skyddsjaga lite på med benstöden sen var det bara o snipa Mås.Kråk.kaja.Skata låg på backen tog stöd mot pallar o la mig på jordhögar o motorhuven hur jävla trevligt som hällts så jag är ruskigt nöjd med detta köp :D

Läggav!

:rolleyes:B)

Skitjobbigt detta! Måste fixa ngr qr-fästen till Sakon samt ytterligare ett kikarsikte förutom pipan.. Flex din j..a stolle, fattar du hur dyrt detta blir? :lol:<_<

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...