Hoppa till innehåll

Projekt 800 meter


Humlegaard

Recommended Posts

Jag har börjat drömma om att delta i en långhållstävling, givetvis finns det ett antal saker som talar emot detta. Jag har ännu så länge ingen budget alls.

Funderingarna är följande:

Minimikrav på utrustningen för att träffa en pappskiva från 600m

Är en CG80 en relevant början?
Finns ju ett antal runt om i landet och priset verkar överkomligt.

Till detta kommer optik, där får man nog leta en hel del, men borde det rimligen inte kunna finnas begagnade kikare utan varierbar förstoring till rimligt pris?

Slutligen ett benstöd

Ett krav på systemet är att det ska vara uppgraderingsbart med potential.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

EN CG80 funkar helt klart men jag tycker själv den faller på uppgraderings potentialen. Visst kan du pipa om den osv

men du kommer att svårare att hitta tillbehör till den som tex en mera ergonomisk kolv osv.

Leta istället efter en vanlig begagnad Sako eller Tikka med sporterpipa. (En grövre pipa blir inte varm lika fort, värmen ger mirage och stör ). Ett sådant vapen blir dyrare initialt men kommer att räcka längre om man säger så, vad gälle delar så är det även här lite mera skralt om man ser till stockar, men iaf McMillan har till en del av Sako/Tikkamodelleran. En Winchester M70 eller Remington 700 kan också vara ett bra köp men de har aningen fler måndagar i veckan på de fabrikerna. Kalibermässigt så satsa på 6.5x55 så kan du köpa fabriksladdad match ammunition till bra priser.

Benstöden skulle jag skippa om ekonomin är tight, skjut från en ryggsäck istället.

Siktet, försök få tag på ett Super Sniper med fast förstoring. Namnet låter tramsigt men det är för pengarna riktigt bra och pålitliga sikten. Det säljs nått beg då och då. Annars med rätt kontakter i usa kanske du kan köpa ett nytt från SWFA.

http://swfa.com/SWFA-SS-Scopes-C1719.aspx

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Marcus aka Vettern på Grannkanalen har bevisat att

en CG96 i en CG80 stock med Norma Gold Line,

Nikon sikte och ett benstöd fäst i en skenan är otroligt konkurrenskraftig på avstånd upp till och förbi 600 meter.

Så valet av en CG80, utvald för att den skjuter bra är en fin början,

Siktesmontering kräver givetvis en ombockning av slustyckshandtaget och borrning för klackar, jag skulle föreslå att du tittar efter en skena av lämpligt slag för att nita dit.

angående optiken finn det ingen anleding att begränsa dig till en fast tub, de dyker upp leupold Vx1:or i 4-12x, 6-18x,6.5-20x storlekar med en regelbundet på blocket.

Sikten som är helt perfekta för det avsedda syftet.

Benstöd finns det 13 på dussinet av harris kopiorna och det jag ser som viktigt är tiltfunktion,

så ett par sådana för typ 300 kr kan inte vara svåra att hitta.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat drömma om att delta i en långhållstävling, givetvis finns det ett antal saker som talar emot detta. Jag har ännu så länge ingen budget alls.

Funderingarna är följande:

Minimikrav på utrustningen för att träffa en pappskiva från 600m

Är en CG80 en relevant början?

Finns ju ett antal runt om i landet och priset verkar överkomligt.

En Cg63 eller en CG80 är det mest ekonomiska alternativet du kan hitta, därtill skjuter de som regel bättre än alla andra alternativ utom möjligen en STR. Därtill är allt klart med rätt kaliber, för 6,5x55 är en svårslagen kaliber för den distansen.

Till detta kommer optik, där får man nog leta en hel del, men borde det rimligen inte kunna finnas begagnade kikare utan varierbar förstoring till rimligt pris?

Beggad optik finns det gott om, frågan är bara hur mycket tålamod du har......

Slutligen ett benstöd

Överskattat, använd ryggsäcken. Du skulle inte bli den första att upptäcka att benstöd stundom kan ställa till det inte så lite vid långhållskytte. Lägg var enda spänn du har på optiken och ett bra fäste i stället....

Ett krav på systemet är att det ska vara uppgraderingsbart med potential.

Här faller det, CG-bössorna är gjorda på gamla m/96:or. Och de ska kanske inte matas med det hetaste man kan hitta. Ej heller lönar det sig att uppgradera dessa - pengarna i sjön på i princip allt jobb du gör på dem. Å andra sidan kan du våldföra dig å det grövsta med såg, plastiskt trä och dremmel på bössan utan att värdet "minskar" - de är i realiteten redan värdelösa. Så börja med en gammal CG - efter ett tag vet du vad du vill ha och behöver, då men först då kan man lägga pengarna på nått lite bättre.

Alternativet i min värld skulle vara en Sauer STR, men de kostar betydligt mer......

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter.

En CG80 gör således jobbet för runt tusenlappen.

Benstöd finner jag för runt tre hundralappar.

Kompletterar jag det med en begagnad tub för några femhundringar.

10 patroner i någon lovande variant (Norma jaktmatch?) för inskjutning och lika många för att hitta målet på 600m.

Har jag ett hål i tavlan för under fyra tusen kronor tro?

Då får man försöka finna medel för att få ihop till denna budget. Tålamod PMT är något jag inte har råd att vara utan.

Någon BTW som vet var ompipning av ett dylikt vapen kan tänkas gå på, det ska vara en tung och lång pipa i kalibern 6,5x55.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Letar du inom dina gamla kontakter kanske du hittar någon som har en del

Skr Ptr prickskytte i 6,5 liggande,

den är inte så dum och slår JM på fingrarna,

Norma Fält osv är ammo som ibland finns hos handlare.

jag skulle tro att du är i mål, -_- på under 20 skott med centrumträff på 600 meter.

Klart att man kan pipa om en CG80 men jag förstår nog inte riktig varför du skulle göra det, försök att hitta en med fräsch pipa istället.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan pipa om en CG80 men jag förstår nog inte riktig varför du skulle göra det, försök att hitta en med fräsch pipa istället.

/Christian

Jag bara tänkte ifallatt, för jag har en CG80 i skåpet som jag skjutit 10 000-12 000 plugg igenom. Den är helt klart slut, men en ny pipa är kanske betydligt dyrare än en beggad bössa. Den blocketannonsen hade ju gått 3000, men sådant får man nog ta med en rejäl skopa salt.

Ompipning hos Olesen Precision Firearms AB 4700:- för rostfri Lothar Walther, iskruvat och klart.

Tack Johan H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan nog finnas nya (gamla) pipor klara hos en del gamla FSR tekniker,

de skall i mångt och mycket vara klara att gänga i,

detta är dock något som jag har ringa insikter i, någon annan med bättre vetskap får fylla på med info.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant upplägg jag är övertygad att dessa gamla bössor går att skjuta riktigt bra med, finns väl hur mycket bevis som helst på hur bra fältskyttarna skjutit med dessa tidigare :huh:

Instämmer med att du ska lägga största slanten på fästen och optik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

CG 63 800:-

http://www.staffansvapen.se/vapen/begagnat...r-63-65x55.html

begj2703.jpg

Slå Staffans Vapen en signal, han har en hel del begagnade banskyttegevär inne just nu (mer än på hemsidan), var där i dag och kikade.

Fick inget svar hos staffan, så jag drog iväg ett mail. Vi får väl se om han svarar.

Intressant upplägg jag är övertygad att dessa gamla bössor går att skjuta riktigt bra med, finns väl hur mycket bevis som helst på hur bra fältskyttarna skjutit med dessa tidigare

Tack, det får visa sig hur mycket det går att krama ur en förbrukad 300-meters bössa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick inget svar hos staffan, så jag drog iväg ett mail. Vi får väl se om han svarar.

Tack, det får visa sig hur mycket det går att krama ur en förbrukad 300-meters bössa.

Helt klart en klok väg att gå om man vill testa långhållsskytte. Satsa mer ju högre upp i konstruktionen du kommer, alltså på ett vettigt sikte och bra fästen. Då är det helt klart ett uppgraderingsbart långhållspaket, du "ombössar" bara kikarsiktet med tex en STR när du vill uppgradera :lol: Tröttnar du är det ju oftast inga problem att bli av med optik eller släng den på en jaktbössa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.handladigitalt.se/bushnell-10x4...ikte-p-633.html Sådana här har jag sett ett par riktigt billiga begagnade, det jag tittade i var klart och fint i optiken. Var riktigt nära att köpa det för 1500:-. 10x räcker grymt långt till långhållsskytte särskilt på mål av fältskyttekaraktär.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bushnell har en annan sak som talar för dem,

de trackar rätt, dvs skruva in 1 MOA och du får en MOA ut,

å andra sidan hade jag och jag tror att du håller med mig där Humlegaard, MIL justeringar är det som gäller.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bushnell har en annan sak som talar för dem,

de trackar rätt, dvs skruva in 1 MOA och du får en MOA ut,

å andra sidan hade jag och jag tror att du håller med mig där Humlegaard, MIL justeringar är det som gäller.

/Christian

Ja, helt klart föredrar jag MIL.

Men med min tighta eller rättare sagt obefintliga budget har jag inte lyxen att välja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja det enda valet jag tänker på är de "nya" SWFA SS 3-9x40 från USA så klart,

de är FFP/ milirad och med ett vettigt riktmedel.

http://swfa.com/SWFA-SS-3-9x42-Tactical-Ri...ope-P41044.aspx

Tja där har du det:

Men egentligen duger alla sikten med bra justering till för detta skytte

http://www.blocket.se/kronoberg/Leupold_Va...m?ca=11&w=3

OK sikte men förmodligen inte den tänkta budgeten.

Men det är VX1:or och ":or som dyker upp till rimliga priser allt som oftast på blocket och då gäller det att nypa det.

Så med ditt tålamod kommer det att gå vägen.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mörker mina vänner.

Lågbudget har just blivit microbudget.

Jag har talat med CO (Commanding Officer, min fru) och hon har fastställt budgeten till 2000:-. Målet är sådeles ett hål i en pappers skiva från 600 meter för 2000 riksdaler.

Vad har jag då:

-En stark drivkraft

-Förmågan att bedriva skytte med hygglig presition.

-En original M96 (med förträngning i pipan).

-Samtal med SO (Senior Officer, far) ger vid handen att ett eventuella medel till en ny (eller begagnad) stock kan gå att uppbrinaga.

-2000 riksdaler till ben, optik och 20 ptr.

En rimlig tidsram för avlutat projekt är T +6 månader.

Innovativa förslag emottages, dock utan pekuniära belöningar.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mörker mina vänner.

Lågbudget har just blivit microbudget.

Jag har talat med CO (Commanding Officer, min fru) och hon har fastställt budgeten till 2000:-. Målet är sådeles ett hål i en pappers skiva från 600 meter för 2000 riksdaler.

Vad har jag då:

-En stark drivkraft

-Förmågan att bedriva skytte med hygglig presition.

-En original M96 (med förträngning i pipan).

-Samtal med SO (Senior Officer, far) ger vid handen att ett eventuella medel till en ny (eller begagnad) stock kan gå att uppbrinaga.

-2000 riksdaler till ben, optik och 20 ptr.

En rimlig tidsram för avlutat projekt är T +6 månader.

Innovativa förslag emottages, dock utan pekuniära belöningar.

/M

Nu börjar det köra ihop sig, du klarar benstöd, optik och 20 ptr på 2000:- MEN problemet kommer att bli borrning av lådan, nerböjning av slutstycke, baser och fästen. Kanske läge att efterlysa en redan borrad 96:a?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett par Versapod benstöd liggandes för en femhundring + frakt om det kan va av intresse. Fäster antingen i rembygelfästet eller så med ett fäste som man borrar in i förstocken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det köra ihop sig, du klarar benstöd, optik och 20 ptr på 2000:- MEN problemet kommer att bli borrning av lådan, nerböjning av slutstycke, baser och fästen. Kanske läge att efterlysa en redan borrad 96:a?

Lite tänkbara objekt:

http://www.blocket.se/vastmanland/Jaktvape...;w=3&last=1

http://www.blocket.se/goteborg/Ombyggd_CG6...;w=3&last=1 Skambud utan sikte, den såg skabbig ut och hade ett kasst sikte på.

Men här är fyndet! Solklart förstaval. http://www.blocket.se/kronoberg/CG_80_skyt...;w=3&last=1 Har du tur är den kvar! Edit: den såg iofs jäkligt snedborrad ut... :-/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite tänkbara objekt:

http://www.blocket.se/vastmanland/Jaktvape...;w=3&last=1

http://www.blocket.se/goteborg/Ombyggd_CG6...;w=3&last=1 Skambud utan sikte, den såg skabbig ut och hade ett kasst sikte på.

Men här är fyndet! Solklart förstaval. http://www.blocket.se/kronoberg/CG_80_skyt...;w=3&last=1 Har du tur är den kvar! Edit: den såg iofs jäkligt snedborrad ut... :-/

Den såg kopiöst snedborrad ut :rolleyes: Köper du nån av dom andra så betala inget för siktena. Har haft ett sånt Tasco fast 4-16 och det var väldigt disigt på högre förstoringar. Oxo är åxå ett lågbudget och dom funkar säkert båda 2 men hur länge dom håller när du skruvar fram och tillbaka är kanske lite osäkert.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Målet är sådeles ett hål i en pappers skiva från 600 meter för 2000 riksdaler.

Jag kan skjuta ett skott i pappersskivan från 600 meter med TRG:n. Kan tänka mig 1900 spänn om du kör :(

Hmm, icke pekuniär var det visst :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...