Hjalle-man Posted February 19, 2010 Posted February 19, 2010 Funderar på att försöka rusta upp gamla gårdssmedjan hemma!! Den verkar var okey som de är utseende mässigt. Plåttak väldigt bra och bräfodringen verkar vara rätt så okey!! Nackdelen är ju att de inte finns någon el!! Skulle säkert kunna dra dit el men kanske för dyrt och så måste man under/över en väg!! Själva härden!! välanvänd men helt duglig!! Här oxå tycker int den är så skamfilad iaf!! Bälgen verkade hel oxå för hittade "utblåset" (har säkert ett annat namn) och de blåste på bra där!! Utblåset!!! Fler bilder kommer i nästa inlägg!! Quote
Hjalle-man Posted February 19, 2010 Author Posted February 19, 2010 Här kommer de lite mer kort på något som kan bli ett problem kanske! Fogen Skorstenen är lita halvkass här och där!! Någon som vet om de skulle kunna gå om man köpte murpust och putsade där de är dåligt!! Kan ju inte vara så kinkigt om de är dåloigt heller!! Och här är de en stor spricka!! Skulle även de kunna gå om man pustade?? Så nu vill jag ha tips, synpunkter och andra kommentarer!!! Är jag helt korkad som försöker göra iordning denna?? Quote
Robban M Posted February 19, 2010 Posted February 19, 2010 Nej fan, du e inte korkad alls! Kan du göra det mesta eler tom allt själv så kör på, det är ju skitkul! Quote
Hjalle-man Posted February 19, 2010 Author Posted February 19, 2010 Nej fan, du e inte korkad alls! Kan du göra det mesta eler tom allt själv så kör på, det är ju skitkul! Ja jag tror de oxå Men kan du något om just muren och sånt?? För de måste räcka att pusta men något eldfast bruk nere vid sprickan och vanligt betogpust eller liknande där inte elden kommer åt! För De är ju egentligen bara pipa rätt upp så de borde ju inte vara så jätte noga om de inte är riktigt tätt för byggnaden är väl ventilerad!! Quote
eskimo1 Posted February 19, 2010 Posted February 19, 2010 Du har ju inget mellanbjälklag fullt med kutterspån så putsa på skorstenen och kör så det ryker. Det kan ju brinna då du har takåsarna som går alldeles intill men man får chansa ibland Hade ju vart skillnad om det vart ett boningshus. Har själv varit med och renoverat skorstensgångar med en speciell murputs man smetar ut på insidan med en luftblåsa man drar genom skorstenen. Problemet är då att bruket ska orka hålla emot trycket från bälgen, inte alltid det gör det på gamla grejer. Quote
Hjalle-man Posted February 19, 2010 Author Posted February 19, 2010 Du har ju inget mellanbjälklag fullt med kutterspån så putsa på skorstenen och kör så det ryker. Det kan ju brinna då du har takåsarna som går alldeles intill men man får chansa ibland Hade ju vart skillnad om det vart ett boningshus.Har själv varit med och renoverat skorstensgångar med en speciell murputs man smetar ut på insidan med en luftblåsa man drar genom skorstenen. Problemet är då att bruket ska orka hålla emot trycket från bälgen, inte alltid det gör det på gamla grejer. Okey ja de lutar nog åt att de får bli en lite renovering Okey jag jag har hört att de finns sånna metoder men de är ju inte gratis skulle jag tro så får nog inhandla några säckar putsbruk och börja kladda på Tack för råden Quote
eskimo1 Posted February 19, 2010 Posted February 19, 2010 Tror det var 1300:- per meter + moms för att dra en pipa. Men då kan den besiktas och godkännas efter det. Det är samma behandling man får göra efter en sotbrand tex för att få rökgången godkänd på nytt. Quote
Hjalle-man Posted February 22, 2010 Author Posted February 22, 2010 Tror det var 1300:- per meter + moms för att dra en pipa. Men då kan den besiktas och godkännas efter det. Det är samma behandling man får göra efter en sotbrand tex för att få rökgången godkänd på nytt. Okey ja de är ju lite överkurs för min del men har kollat upp pris på eldfast puts/bruk och vanligt pust så de ska inte kosta monga kronor för att smeta in pipan utvändigt så Quote
eskimo1 Posted February 22, 2010 Posted February 22, 2010 Om du orkar så kan du knacka loss den övre delen av murstocken och smeta på insidan så du kommer förbi takbjälkarna. Då slipper du vara orolig för det. Gör sen en ny kröning så stoppar den många år till. Quote
Hjalle-man Posted February 22, 2010 Author Posted February 22, 2010 Om du orkar så kan du knacka loss den övre delen av murstocken och smeta på insidan så du kommer förbi takbjälkarna. Då slipper du vara orolig för det. Gör sen en ny kröning så stoppar den många år till. Ja får se om de går att göra så på ett smidigt sätt!! kanske går att lyfta ner övredelen med skogskärran så man kan göra de på backen!! Quote
eskimo1 Posted February 22, 2010 Posted February 22, 2010 Rör du i den med gripen är det nog bara skit kvar av den. Knacka bara försiktigt loss sten för sten så går det bra ska du se. Quote
Hjalle-man Posted February 22, 2010 Author Posted February 22, 2010 Rör du i den med gripen är det nog bara skit kvar av den. Knacka bara försiktigt loss sten för sten så går det bra ska du se. Tänkte de skulle gå med några stroppar runt! Men de är nog lättare som du säger att plocka sten för sten. Quote
eskimo1 Posted February 22, 2010 Posted February 22, 2010 Tänkte de skulle gå med några stroppar runt! Men de är nog lättare som du säger att plocka sten för sten. Tror nog det blir samma resultat tyvärr. Men det går fort att knacka ner den. Gammalt bruk sitter inte mycket. Förr var sand billigt och bruket kostade dollar Quote
Hjalle-man Posted February 22, 2010 Author Posted February 22, 2010 Tror nog det blir samma resultat tyvärr. Men det går fort att knacka ner den. Gammalt bruk sitter inte mycket. Förr var sand billigt och bruket kostade dollar Kan kanske vara så ja!! Jaa de var väll så Quote
Älgflugornas Herre Posted March 15, 2010 Posted March 15, 2010 Fy fan vad avundsjuk jag blir..... El behöver du egentligen först om du tänker dig att mekanisera smedjan. Och det behövs väl främst om man börjar trixa med det på halvproffessionell basis. Hur har du det med städ? Stog det kvar något sådant? Hammare och tänger? Själv har jag improviserat och använder en gammal dammsugare som bälg.... Ässjan utgörs av en gammal oljelåda till en traktor, invändigt formad med magrad lera. Städ hade jag ett tre stycken men sålde av det största så nu har jag ett litet och ett mellanstort (typ 90 kg, Kolswa) Quote
Henrik O Posted March 15, 2010 Posted March 15, 2010 Jag skulle börja med att slamma murstocken/skorstenen och sen klä den med nät (typ finmaskigare hönsnät) för att sen putsa hela alltihopa. Att dra skorstenen invändigt är ingen konst att göra själv heller. Behövs dock 2 man... Köp en skorstensviska och dra skorstenen ren några gånger. En bit av en gammal skumgummimadrass, vänd skorstensviskan andra vägen än normalt och ett par lager lite tjockare ála åldersbeständig plastfilm. Viskan nederst, madrassen träs över och plastfilmen ovanpå för att hindra bruket att bara dra in i madrassen och rinna genom. Sen ett rep eller billigaste spännbandet att dra upp allt med... Börja nerifrån och fyll på bruk eftersom samtidigt som du drar upp viskan. Färdigblandat C-bruk binder och fäster bra. De man anlitar har ibland luftblåsor som pumpas upp för att komma åt överallt. Men gör man det själv med madrass eller liknande kan man ju kosta på sig att dra en gång extra då bruket härdat lite...det går ju ändå rätt fort! Trevligt projekt för övrigt! Men nog ska du väl dra dit lite el...finns det ingen vägtrumma du kommer genom? /Henke Quote
Hjalle-man Posted March 15, 2010 Author Posted March 15, 2010 Fy fan vad avundsjuk jag blir.....El behöver du egentligen först om du tänker dig att mekanisera smedjan. Och det behövs väl främst om man börjar trixa med det på halvproffessionell basis. Hur har du det med städ? Stog det kvar något sådant? Hammare och tänger? Själv har jag improviserat och använder en gammal dammsugare som bälg.... Ässjan utgörs av en gammal oljelåda till en traktor, invändigt formad med magrad lera. Städ hade jag ett tre stycken men sålde av det största så nu har jag ett litet och ett mellanstort (typ 90 kg, Kolswa) Ja de där med el är ju inte prio1 enligt min mening för lampor kan man ju ha någon fotogen modell eller några andra som man kan koppla ett bilbatteri till.. Är ju tänkt att de bara ska vara som hobby men man vet ju aldrig hur de kan sluta Men just för bälgen så behöver jag ingen el för prövade att tända en liten brasa och "pumpa" på med bälgen och fan va de stånkade på kan jag säga Städet som stod där förut har Pappa nere i garaget så de tänkte jag nalla med Och kubben som städet stod på står kvar i smedjan så de är inget ploblem och hittade faktiskt en gammal smetång där uppe när jag gjorde ren härden men den får nog bli "utställningsföremål" där uppe. Kanske man kan putsa upp den men vi får se Okey ja jag har läst lite om en massa hemmabyggen och de funkar ju kanon lite smidigt att kunna flytta de om de är ivägen men tror ju inte smedjan hemma är ivägen för någon heller så Vet inte märket eller vikten på städen men de ser väldigt gammalt ut iag och man får anstränga sej lite för att flytta de!! Quote
Hjalle-man Posted March 15, 2010 Author Posted March 15, 2010 Jag skulle börja med att slamma murstocken/skorstenen och sen klä den med nät (typ finmaskigare hönsnät) för att sen putsa hela alltihopa.Att dra skorstenen invändigt är ingen konst att göra själv heller. Behövs dock 2 man... Köp en skorstensviska och dra skorstenen ren några gånger. En bit av en gammal skumgummimadrass, vänd skorstensviskan andra vägen än normalt och ett par lager lite tjockare ála åldersbeständig plastfilm. Viskan nederst, madrassen träs över och plastfilmen ovanpå för att hindra bruket att bara dra in i madrassen och rinna genom. Sen ett rep eller billigaste spännbandet att dra upp allt med... Börja nerifrån och fyll på bruk eftersom samtidigt som du drar upp viskan. Färdigblandat C-bruk binder och fäster bra. De man anlitar har ibland luftblåsor som pumpas upp för att komma åt överallt. Men gör man det själv med madrass eller liknande kan man ju kosta på sig att dra en gång extra då bruket härdat lite...det går ju ändå rätt fort! Trevligt projekt för övrigt! Men nog ska du väl dra dit lite el...finns det ingen vägtrumma du kommer genom? /Henke Blev lite osäker på vad du menar med att slamma?? Menar du att kladda på kalkbruk först allså?? För haf haft lite funderinga på de där med hönsnätet och sen putsa för att få lite stadga i de!! Vet inte hur mycket starkare de blir med lite nät i men misstänker väll att de blir precis som när man gjuter!! Ja arbetskarft har jag för har en granne som är sugen på att hjälpa till i utbyte att få låna den ibland Det där med att dra den invändigt på de sättet lät ju inte så avancerat och inte så kostsamt heller så man tömmer allså ner bruket i kanalen på skummgummit sen drar upp den?? Man skulle kunna dra den någon gång även när bruket härdat för att få ett lite tjockare skikt eller är de inte bra?? Och ska skummgummit vara lika stort som kanalen eller större? Mindre? varför vända på viskan? är de för att kulan ska hålla emot skumgummit? Blev lite mycket frågor nu kanske Det där med vägtrumma har jag tänkt på men de finns ingen på flera hundra meter där Får ev plöja upp vägen om jag ska ha ström draget dit Tror inte vägverket blir så glada då Men visst skulle de gå om man ville men elen är inte prio1 nu iaf!! Tack ja de känns som att de kan bli skoj detta ska bara få med min far på noterna för de är ju han som äger den Men den bara står ju så de ska nog inte vara något större problem!! Quote
Älgflugornas Herre Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Ja de där med el är ju inte prio1 enligt min mening för lampor kan man ju ha någon fotogen modell eller några andra som man kan koppla ett bilbatteri till.. Man behöver inte så mycket ljus i en smedja, det finns ju en poäng med mörkret - då ser man väldigt väl hur varmt järnet är så att man kan undvika att det brinner upp alternativt att man smider på det när det är för kallt och man därför råkar ut för kallsprickor. hur som helst, kul projekt och lycka till! Quote
Henrik O Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Då ska vi se om jag kan försöka ge en så lite luddig förklaring som möjligt! - "Slamma" Med det menar jag att blanda putsbruket betydligt lösare och använda en kalkkvast eller dyl och smeta på. Binder det torra och dammiga teglet lite innan du drar igång med putsningen. - En sotviska är ju konkav/konvex, dvs. som en halv apelsin i formen. Normalt vid sotning så har du ju lodet nederst och sen är viskan vänd så att fjädrarna är böjda uppåt för att glida ner lätt och riva bäst uppåt. När du slammar vänder du den så den inte river utan spänner ut sina fjädrar och trycker ut bruket i kanalen. Repet släpps ner i skorstenen. Koppla på viskan med madrass & plast där nere. Kanske behöver du ta upp ett hål för att komma åt? Lodet kan du skippa, det blir bara onödig vikt och fullt med bruk! - Nätet gör att du lättare håller kvar putsen på de ställen där det blir lite tjockare. Sen armerar det säkert lite också när det brunnit. - När du kopplat viskan och båda gubbar är på taket och redo, så häll för fan inte ner för mycket bruk...det gäller att få lite feeling i det där. För mycket bruk kan antingen rinna rätt genom viskan eller bli så jäkla tungt att man inte orkar dra upp. Men några liter i stöten och en bra lampa så löser ni de där skitenkelt! - Precis som jag skrev tidigare så kan du dra en gång extra efter en stund. Sommartid så tar det inte lång tid innan brukat härdat tillräckligt. Vänta inte tills det tokhärdat bara, för det fäster bättre i varann om det är lite fuktigt fortfarande. - Skumgummit får du göra lite större så det klämmer fast lämpligt. En gammal uttjänt madrass är lämpligt mjuk... Nåja, lycka till! Quote
Hjalle-man Posted March 16, 2010 Author Posted March 16, 2010 Man behöver inte så mycket ljus i en smedja, det finns ju en poäng med mörkret - då ser man väldigt väl hur varmt järnet är så att man kan undvika att det brinner upp alternativt att man smider på det när det är för kallt och man därför råkar ut för kallsprickor.hur som helst, kul projekt och lycka till! Nää precis de var fanns ju en anledning att de var så mörkt i smedjorna förr!! jaa ska bli kul att se hur de utvecklar sej detta Quote
Hjalle-man Posted March 16, 2010 Author Posted March 16, 2010 Då ska vi se om jag kan försöka ge en så lite luddig förklaring som möjligt!- "Slamma" Med det menar jag att blanda putsbruket betydligt lösare och använda en kalkkvast eller dyl och smeta på. Binder det torra och dammiga teglet lite innan du drar igång med putsningen. - En sotviska är ju konkav/konvex, dvs. som en halv apelsin i formen. Normalt vid sotning så har du ju lodet nederst och sen är viskan vänd så att fjädrarna är böjda uppåt för att glida ner lätt och riva bäst uppåt. När du slammar vänder du den så den inte river utan spänner ut sina fjädrar och trycker ut bruket i kanalen. Repet släpps ner i skorstenen. Koppla på viskan med madrass & plast där nere. Kanske behöver du ta upp ett hål för att komma åt? Lodet kan du skippa, det blir bara onödig vikt och fullt med bruk! - Nätet gör att du lättare håller kvar putsen på de ställen där det blir lite tjockare. Sen armerar det säkert lite också när det brunnit. - När du kopplat viskan och båda gubbar är på taket och redo, så häll för fan inte ner för mycket bruk...det gäller att få lite feeling i det där. För mycket bruk kan antingen rinna rätt genom viskan eller bli så jäkla tungt att man inte orkar dra upp. Men några liter i stöten och en bra lampa så löser ni de där skitenkelt! - Precis som jag skrev tidigare så kan du dra en gång extra efter en stund. Sommartid så tar det inte lång tid innan brukat härdat tillräckligt. Vänta inte tills det tokhärdat bara, för det fäster bättre i varann om det är lite fuktigt fortfarande. - Skumgummit får du göra lite större så det klämmer fast lämpligt. En gammal uttjänt madrass är lämpligt mjuk... Nåja, lycka till! Oket tack för svaren ska nog fixa detta tror ja Men får vänta någon månad till innan jag drar igång så de hinner bli lite varmare Och för att min studentekonomi tillåter inte någon större avsättning till detta projektet precis nu men får jag gneta någon månad till så ska de nog trilla in några kronor på hobbykontot Quote
killer_mouse Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 ett litet tips om du inte vill arbeta ihjäl dej när du ska dra pipan är att investera i en vev-vinsch samt en stålställning att montera den på över pipan sen är det bara att veva på Quote
Hjalle-man Posted March 16, 2010 Author Posted March 16, 2010 ett litet tips om du inte vill arbeta ihjäl dej när du ska dra pipan är att investera i en vev-vinsch samt en stålställning att montera den på över pipan sen är det bara att veva på Vinschar ligger de i uthusen hemma hos mamma å pappa i lite olika modeller så de löser sej Quote
david.petersson Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Häftigt värre... Ska bli kul att följa utvecklingen... Med risk för att verka korkad... vad ska du göra i den??? Du kan ju få göra lite betällningsjobb... 3 tums smidda spikar i gammalt stuk... Vad sägs om den utmaningen, där har du lite att bita i... David Quote
Recommended Posts