Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag säger, Varför inte. Tycker ofta att det ser ut att vara mer Svan än Gås. men trana vet jag inte riktigt nog ser man ju stora sträck med trana.

men vet inte om det behövs skjutas bort, jag tror även att Svanara är lite "bambifierade"

Posted

SKYDDSJAKT

jo det är väl rimligt,

nu när vi haft rekord med 16 000 tranor 2009 vid Hornborgasjön,

kul att vara bonde där, nåja frågan är varför staten inte har exproprierat en större del av marken där.

Personligen tycker jag att vi skall vara ärliga här,

skyddsjakt på vilt är inte jakt utan avlivning på grund av skada,

lika lite som att tjuvjakt är något annat än illegal avlivning.

Trana/svan/lo/varg/kanin är sak samma för mig, skyddsaspekterna skall vägas mot skadan och det avgör det hela.

/Christian

Posted

Där jag jagade förr i tiden kunde man se 20000-30000 tranor på en kväll i augusti. Det kändes inte som om de var skyddsvärda :) Jag kollade runt lite om huruvida viltet var jaktbart - oaktat lagen - men fick til svar att det bland tranor är rätt vanligt med trikiner (!).

Knölsvan är i princip otjänligt som människoföda - fråga mig inte hur :D - men sångsvan skall enligt vanligtvis välunderrättad källa vara finfint att äta. Tveksamt dock om det är någon större idé att jaga dem.

Posted
Knölsvan är i princip otjänligt som människoföda - fråga mig inte hur :D - men sångsvan skall enligt vanligtvis välunderrättad källa vara finfint att äta. Tveksamt dock om det är någon större idé att jaga dem.

Svan är torrt och behöver mycket tillsatt fett (bacon, lardons etc) för att funka. Dock funkar det ganska bra med slow-cooking under natten.

Det enklaste är att flå fågeln från bröstet och sedan linda in det i bacon för att sedan stoppa tillbaka den i fjäderdräkten vid serveringen. (det var i alla fall häftigt under medeltiden!)

• Like 2
Posted

Tycker det låter som riktigt bra. Fick åtskilliga ha med säd nedtrampade utav tranorna i höstas. Tycker att antalet har ökat markant dom senaste åren, iaf på dom breddgrader som jag bor på.

Posted

Skyddsjakt ja.

Ibland ser det ju fasen ut som skitig snö ute i beteshagarna när svanarna och gässen bestämt sig att käka där.

Jäkligt lätt att få hästarna att beta där sen, när det är knökfullt med fågelskit i hela hagen.. :P

Så för mig får dom gärna skyddsjaga svan, för få av dom är det då inte.

Tranor kan jag inte uttala mig om, det har vi så få av ännu, så dom stör inte just nu, förutom när dom skriker lungorna ur sig kl 3 en sommarnatt/morgon strax utanför huset....då sneglar man lite mot vapenskåpet.. :o

Posted

Vill vända på frågan.

Om stammen nu är beskattningsbar. Varför inte?

Posted

Självklart jakt på dessa flygfän.Varför inte skottpengar? :P De tillför nada och trampar mest ner spannmål och förstör mkt för potatisodlarnaoxå...

När jag var liten var det spännande att se en trana..en sensation.Nu blir vi ju nästan aldrig av med dom..de är överallt. Likadant med svanen.

Posted
När jag var liten var det spännande att se en trana..en sensation.

Lika här, nu är man van dom även om det inte är några mängder här direkt.

Hägern börjar man också bli van nu, den såg man ju aldrig förr vad jag minns.

Posted

Allt vilt som är tillräckligt stark stamm ska jagas. Just sångsvan tycker jag att man ser rätt ofta men överlåter till de viltforskare som har sjöfågel som område avgöra hur stark stammen är.

Posted

Tja!!

Såg ett program från Finland för nått år sedan där det blivit ett problem vid många häckningsplatser för gäss. Svanarna tar över helt vid dessa platser och gässen minskar. Jag är ifrån Tornedalen/Karungi där är det en uppsamlingsplats för sjöfågel/gäss och svan det kan vara tiotusentals svanar där på hösten medans gässen minskar. Finnarna har åxå velat ha jakt på svan men den är en av deras nationalfågel så det blir nog problem med detta.

Posted
Allt vilt som är tillräckligt stark stamm ska jagas.

Är inte helt säker på det....

Förstå mig rätt nu,visst förstår jag att dessa djur kan orsaka skador på olika vis.

Dock bör man fundera på hur det uppfattas av den breda allmänheten om vi börjar skjuta svanar och tranor som skadedjur.

Vi kan säkerligen få en hel del badwill av detta!

Jakten i sverige har idag ett brett stöd av allmänheten,det skall vi nog inte ta för givet bara.

/Micke

Posted
Tja!!

Såg ett program från Finland för nått år sedan där det blivit ett problem vid många häckningsplatser för gäss. Svanarna tar över helt vid dessa platser och gässen minskar. Jag är ifrån Tornedalen/Karungi där är det en uppsamlingsplats för sjöfågel/gäss och svan det kan vara tiotusentals svanar där på hösten medans gässen minskar. Finnarna har åxå velat ha jakt på svan men den är en av deras nationalfågel så det blir nog problem med detta.

Tror tyvärr det går att säga att det är naturens gång. Vissa arter blir bättre och starkare medans andra försvinner. "Survival of the fittest"

Posted

Helt enig med Mr Mauser!

Posted
Helt enig med Mr Mauser!

Me toie, därför förordar jag skyddsjakt.

Posted

Jag undrar verkligen varför det inte är jakt på dessa fåglar. Är köttet gott och det finns mängder av dem så - varför inte?

Personligen är jag "lite" tveksam om "den breda allmänheten" vet/bryr sig om skillnaden på vanlig/skydds/licensjakt. Det som betyder något är att djuren dödas av "blodtörstiga jägare"- som jag är rädd att vi ses som av de "militanta veganerna". De som inte är insatta i jakt bryr sig knappast om vad jakten kallas. De ser det mer som att det finns grönklädda gubbar ute i naturen som skjuter djur. Om detta görs som skyddsjakt eller vanlig jakt har de inte den blekaste aning om och än mindre om skillnaden - tror jag efter att ha pratat jakt med lite olika människor vid olika tillfällen.

Så klart har "bambifieringen" gått långt så vi ska kanske vara lite försiktiga med viltparader med skjutna svanar. Å andra sidan är det knappast vi som är vanliga jägare på mindre marker som gör stora "groteska" viltparader... <_< De svanar som torde vara lämpliga som föda är väl de grå? En seg gammal fågel är nog inte så rolig att sätta tänderna i. Det skulle nog vara lättare att få till stånd en jakt som begränsas till årsungar? Svanarna är lättast att urskilja antar jag. Har för mig att jag hört att när det gäller tranorna flyttar föräldrarna först. Det skulle kanske gå att begränsa avskjutningen till årsungar med jakttiden? Jag tycker det låter som ett mkt bra förslag - det kommer ju från mig! :lol::lol::D

Jag tycker att skyddsjakt är något som bara "löser" problemet "här & nu". Man kan faktiskt säga att man "skjuter" bara problemet till någon annan :D ... Finns det så mycket vilt att man behöver jaga dem för att de gör så stora skador generellt sett räcker det inte med skyddsjakt på en liten yta.

Finns det trikiner i fåglar? Kanske läge för en ny tråd? Så får det bli! :D

Posted
Är inte helt säker på det....

Förstå mig rätt nu,visst förstår jag att dessa djur kan orsaka skador på olika vis.

Dock bör man fundera på hur det uppfattas av den breda allmänheten om vi börjar skjuta svanar och tranor som skadedjur.

Vi kan säkerligen få en hel del badwill av detta!

Jakten i sverige har idag ett brett stöd av allmänheten,det skall vi nog inte ta för givet bara.

/Micke

Här får man ju då ställa sig en fråga vad som är viktigast. Att ekosystem och biologisk mångfald fungerar eller att allmänheten har en bra syn på jägare?

Allmänhetens syn på jägare blir säkerligen inte sämre för att det skjuts svanar och tranor, jag tror nämligen att allmänhetens stöd inte beror på att vi undviker jakt på söta djur som man kan mata i parken (vi jagar ju det mesta annat som finns där att mata) utan på att vi "lurat i" allmänheten att vi är folk som bryr oss om den biologiska mångfalden och arbetar med en massa viltvård och inte jagar saker av den enda anledningen att det är kul att döda djur. I mitt fall stämmer det iallafall men ibland börjar man tvivla på resten av kåren. Och visst, jo jag gillar dödandet det är absolut en stark drivkraft i det hela men jag skulle aldrig jaga ett vilt bara för dödandet.

Posted
Här får man ju då ställa sig en fråga vad som är viktigast. Att ekosystem och biologisk mångfald fungerar eller att allmänheten har en bra syn på jägare?

Allmänhetens syn på jägare blir säkerligen inte sämre för att det skjuts svanar och tranor, jag tror nämligen att allmänhetens stöd inte beror på att vi undviker jakt på söta djur som man kan mata i parken (vi jagar ju det mesta annat som finns där att mata) utan på att vi "lurat i" allmänheten att vi är folk som bryr oss om den biologiska mångfalden och arbetar med en massa viltvård och inte jagar saker av den enda anledningen att det är kul att döda djur. I mitt fall stämmer det iallafall men ibland börjar man tvivla på resten av kåren. Och visst, jo jag gillar dödandet det är absolut en stark drivkraft i det hela men jag skulle aldrig jaga ett vilt bara för dödandet.

Att hänvisa till att ekosystemet och den biologiska mångfalden skall balanseras med bössans hjälp är inte alltid en patentlösning, i vissa fall absolut men inte alltid.

Särskilt inte om det görs för att decimera ett ursprungligt svenskt vilt(sångsvan/knölsvan) för att skapa plats för ett inplanterat(kanadagås) som ju är ett intressantare jaktvilt.

Stora koncentrationer av gäss brukar som bekant även dom ställa till stora problem med följande krav om skyddsjakt....och så är vi tillbaks på ruta ett igen.

I detta fall är det min övertygelse att vi gör bort oss ordentligt om vi börjar peppra ner svanar och tranor.

Kan inte tänka mig att någon jägare för övrigt äter trana,skall dessa fåglar skjutas så blir frågan om omhändertagandet även rätt viktig,är riktigt illa om dom bara slängs.

Viltstammar går upp och ner i numerär,blir problemen lokalt så stora att det är till stort men för privatpersoner så sköts den avskjutningen lämpligast genom tillstånd från länsstyrelsen.

Vi har ingen ensamrätt på att förvalta det vilda "as we se fit" särskilt inte på flyttfågel.

/Micke

Posted

Jag talar inte om att skjuta bort svan och trana för att ha kanadagås istället, jag äter personligen inget av dom. Det jag tycker vi ska göra är att balansera och se till så att svan och trana inte trycker undan andra fåglar oavsett om det handlar kanadagås eller något annat. Alltså balansera stammarna mot varandra för att kunna ha stabila stammar av både svan och gås.

Posted

Jag är oftast en annhängare av en taktisk approach till många jaktfrågor.

Men det finns faktiskt även en risk att bli "övertaktisk".

Om vi verkligen har tort på fötterna om att Svan och Trana ökar så mycket att de inom vissa områden utgör problem för inte bara bönder utan även andra mer hotade arter. Ja då är jakt på dessa arter bara en naturlig förlängning av den röda tråd som ändå går igenom det mesta av vår villtförvaltning. Och då är chansen tämligen stor att vi i slutändan vinner i respekt för att vi verkligen står för det vi tror på. Skulle det vara så att vi får negativ publicitet i media, så är det väl snarast positivt att vi får det i sammanhang där vi utan tvekan kan ge svar på tal!

Om jag skulle möte en jaktmotståndare i en direktsänd debatt så skulle jag bra mycket hellre diskutera jakt på svan än t.ex. användning av hagelvapen vid gåsjakt... (Åtminstone tills vi får lite färskare undersökningar om skadeskjutningsfrekvens)

MVH // Henrik

• 3 weeks later...
Posted

Att förespråka jakt på svan är verkligen att kasta bensin i elden. Utan att ha belägg för det så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att Svensson kommer reagera mycket starkt på att man eventuellt skulle skjuta svan.

Sen tycker jag för egen del att inte e de så mycket svan att de ställer till med så mycket "skit" att det skulle behövas skyddsjakt! Den tätaste population av svan jag sett är inne i Kalmar... och det var väl en 20 individer som simmade omkring och skapade allmänt bra stämning!

När svan stammen är uppe i 1000 individer på sädesfält likt gåsen kan jag köpa skyddsjakt.

Posted

Man kan vända på det, vi har stora problem med såväl trana som svan och skulle således välkomna just skyddsjakt. Vi skyddjagar ju rävungar - kanske det gulligaste djur som finns utan massans ståhej?

Alternativet är ju medel från viltskadefonden i generösare omfattning och en mindre byrokratisk hantering. Nån skall betala för överstora stammar, och det är bannemig inte bonden. :blush:

Posted
Man kan vända på det, vi har stora problem med såväl trana som svan och skulle således välkomna just skyddsjakt. Vi skyddjagar ju rävungar - kanske det gulligaste djur som finns utan massans ståhej?

Alternativet är ju medel från viltskadefonden i generösare omfattning och en mindre byrokratisk hantering. Nån skall betala för överstora stammar, och det är bannemig inte bonden. :blush:

+1

Posted

Alternativet är ju medel från viltskadefonden i generösare omfattning och en mindre byrokratisk hantering. Nån skall betala för överstora stammar, och det är bannemig inte bonden. :lol:

Fan MKJ, din balans mellan jägare och förespråkare för jord- och skogsbruk är beundransvärd enligt min mening.

Keep up the good Work!

MVH

Alias