Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tunga behöver salt, MYCKET salt ::) många är rädda att salta tunga och får därför en något fadd smak, jag gör så här:

5msk grovsalt blandas med 1msk socker, strö lite i botten på ett kärl och slå resten över tungan som skall vara rengjord i kallt vatten innan, ställ i kylskåp gärna med lätt press på, vänd varje dag och låt stå i saltlagen som bildas i minst 5 dar.

När tungan legat klart i lagen så koka upp rikligt med vatten tillsammans med en morot och en gullök, grova bitar, och hela vitpepparkorn, för att inte tala om salt! ta i ordentligt när du saltar vattnet! det skall vara "ettersalt" så att säga.

Lägg i tungan och låt koka i 2-3 timmar, slå av plattan och låt det svalna i ca20min, tag upp tungan och lägg i iskallt vatten i några sekunder.

Flå tungan, ibland går det väldigt lätt att få av det grova skinnet, ibland får man knivflå hela ::)

Lägg tillbaka tungan i spadet och låt den stå tills allt svalnat av till rumstemperatur, ta upp den sedan och servera som kallskuret, låt den inte ligga för länge i spade då den kan bli för salt.

Passar fin fint på julbordet! ::)

• Like 1
Posted
Tunga behöver salt, MYCKET salt ::) många är rädda att salta tunga och får därför en något fadd smak, jag gör så här:

5msk grovsalt blandas med 1msk socker, strö lite i botten på ett kärl och slå resten över tungan som skall vara rengjord i kallt vatten innan, ställ i kylskåp gärna med lätt press på, vänd varje dag och låt stå i saltlagen som bildas i minst 5 dar.

När tungan legat klart i lagen så koka upp rikligt med vatten tillsammans med en morot och en gullök, grova bitar, och hela vitpepparkorn, för att inte tala om salt! ta i ordentligt när du saltar vattnet! det skall vara "ettersalt" så att säga.

Lägg i tungan och låt koka i 2-3 timmar, slå av plattan och låt det svalna i ca20min, tag upp tungan och lägg i iskallt vatten i några sekunder.

Flå tungan, ibland går det väldigt lätt att få av det grova skinnet, ibland får man knivflå hela ::)

Lägg tillbaka tungan i spadet och låt den stå tills allt svalnat av till rumstemperatur, ta upp den sedan och servera som kallskuret, låt den inte ligga för länge i spade då den kan bli för salt.

Passar fin fint på julbordet! ::)

Det låter bra Alfie. Det är ju ungefär jag gör :D och den passar bra på julbordet. :D

• 1 year later...
Posted

Det här kan jag göra i lägenheten lsjonsson ;D ;D ;D

Guest Telgetok
Posted

Visst passar tunga på Julbordet,en given maträtt på dito,men älgtunga blir aldrig lika god som oxtungan hur gärna man än vill ;D

• 7 years later...
Posted

Tunga behöver salt, MYCKET salt : :) många är rädda att salta tunga och får därför en något fadd smak, jag gör så här:

Flå tungan, ibland går det väldigt lätt att få av det grova skinnet, ibland får man knivflå hela : :)

Passar fin fint på julbordet! : :)

är det fortfarande 5 dygn i kylskåp som gäller?

Posted

Beror på åldern på djuret, kalvtunga 3-4 dagar, gammalt djur 5-7 dar....har precis kokat en [emoji39]

Posted

fjolårstjur.

alltså bort med allt synligt som ser ut att inte höra till tungan sen enligt recept ovan?

5 dygn sen kokning?

Kan man ta bort sockret?

Posted

kan ju fråga även om hjärtat som ligger i blöt, ska ligga en timme!

Kan jag koka den och strimla och sen torka i svamptorken  eller andra förslag?

ej rökning denna gång!

Posted

Jamen där ÄR ju receptet... :)

Posted

hällde på 5dl salt o tyckte det var mycket, kollade receptet o hällde av allt, hoppas ca 5msk salt är kvar :wallbash:

• Like 1
Posted

7 dar blev det, i morgon kokas det o flås!

Posted

Glöm ej att krydda med lagerblad när du kokar den.

Posted

Kokt tunga med hemgjord potatismos och svampsås, MMMMMMmmmmmmums.

Posted

Nu kokas det för fulla muggar [emoji4]

4ae358de94581718ab14a8b511d81845.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk