Hoppa till innehåll

vakkoja


marcus.söderlund

Recommended Posts

hej o hopp. kom på den smarta saken att jag ska bygga vakkoja men jag är inte spec sugen på o betala runt 1-3k för att få en funktionsduglig koja med isolering så jag slog 2 flugor i 1 smäll!

nämligen så att min moder hur ett hus sedan ca 6 månader tebax o vid det huset ( som en liten gård ) finns en lada som är fullt uppbyggd inuti den. med en tork av trä o diverse. aja skit samma de jag försöker komma fram till är att det finns mkt skitvirke men även rätt mkt virke som är helt ok!! ( perfekt för kojbygge! ) o de räcker troligen till 3 till 5 kojor :)

så nu har jag rivit ut en hel del OK virke och börjat bygga igår. har byggt igår 4 timmar sj och idag ca 6timmar med hjälp.

bilder kommer imorgon eller senare. jag har iaf gjort klart framsidan med grovsnickeri o baksidan med samma.

ena sidan ( den där inte dörren ska va ) är halvfärdig med grovjobbet. massa småjobb som typ att passa in fönster. det ska va 3 fönsterrutor, 2 fram o en åt sidan. med en skjutglugg fram o en åt sidan. fönstrerna kommer att gå att öppna utåt så man kan skjuta genom dom på sommaren! för vintern kör man dom stängda o skjuter genom skjutgluggen för o hålla värme!

ja de är rätt svårt o förklara men bygget går ut på att va så billigt som möjligt! om än inte snyggt för 5öre men billigt värre! max 500kr är tanken! o än så länge har jag lagt ut 55kr på spik :) imorgon blir det att köpa fogskum ( ca 80kr burken ) sen lite mer spik faktiskt. sen får vi se mer vad som behövs. isolering får jag gratis o har 50% rabatt på allt virke om jag nu behöver köpa innerväggar av något material.

de va allt för stunden. ska försöka ta några bra bilder på mitt skeva bygge imorgon, allt gjort med ögonmått = inte vackert men kommer göra jobbet, till o med bra är jag säker på!! ;)

over and out//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej o hopp. kom på den smarta saken att jag ska bygga vakkoja men jag är inte spec sugen på o betala runt 1-3k för att få en funktionsduglig koja med isolering så jag slog 2 flugor i 1 smäll!

nämligen så att min moder hur ett hus sedan ca 6 månader tebax o vid det huset ( som en liten gård ) finns en lada som är fullt uppbyggd inuti den. med en tork av trä o diverse. aja skit samma de jag försöker komma fram till är att det finns mkt skitvirke men även rätt mkt virke som är helt ok!! ( perfekt för kojbygge! ) o de räcker troligen till 3 till 5 kojor :D

så nu har jag rivit ut en hel del OK virke och börjat bygga igår. har byggt igår 4 timmar sj och idag ca 6timmar med hjälp.

bilder kommer imorgon eller senare. jag har iaf gjort klart framsidan med grovsnickeri o baksidan med samma.

ena sidan ( den där inte dörren ska va ) är halvfärdig med grovjobbet. massa småjobb som typ att passa in fönster. det ska va 3 fönsterrutor, 2 fram o en åt sidan. med en skjutglugg fram o en åt sidan. fönstrerna kommer att gå att öppna utåt så man kan skjuta genom dom på sommaren! för vintern kör man dom stängda o skjuter genom skjutgluggen för o hålla värme!

ja de är rätt svårt o förklara men bygget går ut på att va så billigt som möjligt! om än inte snyggt för 5öre men billigt värre! max 500kr är tanken! o än så länge har jag lagt ut 55kr på spik <_< imorgon blir det att köpa fogskum ( ca 80kr burken ) sen lite mer spik faktiskt. sen får vi se mer vad som behövs. isolering får jag gratis o har 50% rabatt på allt virke om jag nu behöver köpa innerväggar av något material.

de va allt för stunden. ska försöka ta några bra bilder på mitt skeva bygge imorgon, allt gjort med ögonmått = inte vackert men kommer göra jobbet, till o med bra är jag säker på!! B)

over and out//Marcus

Spännande :D

Fan nu blev jag sugen på att dola med något bygge!! Kanske skulle dra tummen ut röven och försöka få klart hundkojan B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha ja de kan väl va dags o göra klart hundkojan nu när de är så varmt o skönt ute B)

jo de är skoj att de inte kostar allt o lite till för ett jäkla bås som man ska sitta i :D

ska va helt ärlig så har jag använt yxa,kniv,hammare och såg som verktyg så du kan tänka dig hur rakt o fint bygget är <_<

ögonmått är inte de bästa när de ska bli rakt eller exakt rätt längd.

men de har jag faktiskt struntat i helt medvetet då de är roligare o bara bygga o de har gått bra än så länge. inte snyggt men allt på kojan gör de jobbet det ska! :D

mvh// klåparMarcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha ja de kan väl va dags o göra klart hundkojan nu när de är så varmt o skönt ute :D

jo de är skoj att de inte kostar allt o lite till för ett jäkla bås som man ska sitta i :D

ska va helt ärlig så har jag använt yxa,kniv,hammare och såg som verktyg så du kan tänka dig hur rakt o fint bygget är :D

ögonmått är inte de bästa när de ska bli rakt eller exakt rätt längd.

men de har jag faktiskt struntat i helt medvetet då de är roligare o bara bygga o de har gått bra än så länge. inte snyggt men allt på kojan gör de jobbet det ska! :D

mvh// klåparMarcus

Jadå de är bara isolering av golv och tak kvar <_< sen göra en "farstu" så de inte blåser in i gluggen åsså ska jag göra en pall modell utkikstorn så hon kan sitta och spana B)

Jaa men sånna byggen kan vara kul B) Ja men bara den kommer att fylla sin funktion så spelar de ju ingen roll!! Åsså kladda på lite falurödfärg så blir de som nytt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

låter som ett roligt bygge de oxå!

har sj några såna pågång nu till våren åt morsan o åt en bekant faktiskt. skoj o få agera lite fritt :D

GetAttachmentaspx-1.jpg

den galne byggherren B)

GetAttachmentaspx2.jpg

GetAttachmentaspx1-1.jpg

inga seriösa bilder direkt men ja man förstår vilket luffarslott de blir :D

inge röfärg här inte. kommer bli grått/mörkgrönt med ormbuskemönster på de o lite andra löv o sånt. camo is the shit <_<

//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skulle helt klart kännas som överkurs de ;)

än så länge billigt värre. 55kr för spik. fogskum 78kr inhandlas imorgon B) går ju o leva med! allt är inte bestämt ännu. vet inte änns vad för djur som kommer jagas från denna koja :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skit i att kosta på några innerväggar av trä eller skiva.

Låt isoleringen vara framme, och håll den på plats med några ribb eller med tråd som du spänner mellan reglarna.

Dels blir det billigare, och dels får du en ljuddämpande effekt ifall du skulle råka göra nått ljud ifrån dig.

Om du absolut vill dölja isoleringen, så häng några gamla mörka filtar, lakan eller mattor på väggarna i stället.

Det är fördel om väggarna är mörka, och att man har mörka kläder upptill, för då får du inte några konturer från dig själv som kan avslöja dig genom fönstret, rävuslingarna ser allt...det är självupplevt.. :rolleyes:

Ett annat bra tips är att sätta en ventilationsglugg längst ner på ena kortsidan, och ett ganska högt rör på taket på den andra sidan.

Då får du in frisk luft som passerar genom kojan och ut genom röret, och din vittring sprids upp i de högra lagren ovan mark istället för att lägga sig mot backen runt kojan.

Sätt insektsnät över röret och ventilen...det är så där lagomt trevligt att komma ut till kojan på sensommaren och rycka upp dörren bara för att smärtsamt konstatera att den bor saker med vingar och gadd där.. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag har ett litet tips inför ett eventuellt nästa kojbygge. Luta taket FRÅN skjutgluggen för när det hällregnar så kommer du bli galen på regnet som kommer att forsa ner framför ansiktet. Bara en tanke från en som själv suttit i kojor med fel taklutning.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skit i att kosta på några innerväggar av trä eller skiva.

Låt isoleringen vara framme, och håll den på plats med några ribb eller med tråd som du spänner mellan reglarna.

Dels blir det billigare, och dels får du en ljuddämpande effekt ifall du skulle råka göra nått ljud ifrån dig.

Om du absolut vill dölja isoleringen, så häng några gamla mörka filtar, lakan eller mattor på väggarna i stället.

Det är fördel om väggarna är mörka, och att man har mörka kläder upptill, för då får du inte några konturer från dig själv som kan avslöja dig genom fönstret, rävuslingarna ser allt...det är självupplevt.. :lol:

Ett annat bra tips är att sätta en ventilationsglugg längst ner på ena kortsidan, och ett ganska högt rör på taket på den andra sidan.

Då får du in frisk luft som passerar genom kojan och ut genom röret, och din vittring sprids upp i de högra lagren ovan mark istället för att lägga sig mot backen runt kojan.

Sätt insektsnät över röret och ventilen...det är så där lagomt trevligt att komma ut till kojan på sensommaren och rycka upp dörren bara för att smärtsamt konstatera att den bor saker med vingar och gadd där.. ^_^

det va ett smart tips det tackar jag för! har massa gamla mörka sletna lakan o sånt hemma som jag kan sätta upp där med häftpistolen = snabbt o enkelt värre!

ventilation där nere hade jag helt glömt av :P upptill så kommer jag ha ett rör som sticker upp ca 3m upp i luften med sånt skydd över så det inte kommer in massa vatten. dock hade jag ju glömt bort det där nere men det får jag lösa snabbt o smidigt med borr modell STOR :P ska ha heltäckningsmatta på golvet o halvvägs upp på väggarna så då kan man ju ta insäktsnätet o sätta fast det mellan golvet och mattan med något bra lim eller pappspik, de va smart tänkt de där för jag gillar inte flygande saker med vassa piggar på som gör ett litet märke o 2 dagar senare är det en stor bulle med var i. de är inte riktigt min grej :)

Även jag har ett litet tips inför ett eventuellt nästa kojbygge. Luta taket FRÅN skjutgluggen för när det hällregnar så kommer du bli galen på regnet som kommer att forsa ner framför ansiktet. Bara en tanke från en som själv suttit i kojor med fel taklutning.

MVH/Jocke

satt faktiskt o tänkte på de idag när jag va ute o hamrade lite. dock lite väl sent påtänkt. kom på att under tackpappen som ska på så ska jag göra så det lutar åt sidan av kojan ( där man ska gå in på den kanten ) så att vattnet inte rinner som du säger rakt ner framför ögonen på en!

Fint bygge Marcus ^_^

haha de där tar jag med en nypa salt ;) hoppas de ska funka iaf :lol:

mvh//Marcus o tack för tipsen o beröm även om man inte ser på bilderna hur jäkla skevt allt är ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja inte väljer djuren att gå framför dem snyggare kojorna än framför dem snea :lol:

Sök på vakkoja på blocket och kolla in vilka sköna pengar ni kan lägga på annat istället.

Ett flak öl borde ju vara inräknat i budgeten. Kan man bygga nåt utan öl egentligen? ^_^:lol:

Jäkla bra tips om ljuddämpning och taklutning!

Tjärpapp som tak borde väl bidra till ett tyst tak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja inte väljer djuren att gå framför dem snyggare kojorna än framför dem snea :)

Sök på vakkoja på blocket och kolla in vilka sköna pengar ni kan lägga på annat istället.

Ett flak öl borde ju vara inräknat i budgeten. Kan man bygga nåt utan öl egentligen? ;):P

de är sant :lol:

jo jag har gjort de det var därför jag kom på denna ide om att de skulle vara så snorbilligt som möjligt :P

öl har jag suktat efter både 1 o 140ggr när jag stått där ute. dock har jag aldrig haft heldagar eller dagar då jag kunnat sova ute hos morsan o då blir de ju att man måste köra bil hem :lol:

nästa koja som byggs ska börjas bygga på en fredag em efter skolan o då ska de hållas på hela helgen o då kommer det stå 2 flak precis breve bygget ;) längtar redan. bygga utan öl är som att ha sex utan en tjej. visst går de säker på något sätt men inte fan är de lika skoj ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kanske fått tag på en husvagn som jag kan plocka ned o använda botten på. då blir det iof en ny koja ( som faktiskt kommer läggas lite pengar på!!! :rolleyes: ) då jag ska försöka få den lättare än denna jag har nu ( väger satan o lite därtill typ )

då blir de bra virke o några skivor runt om istället för grova brädor som jag har nu. sen ska den byggas större än den jag har nu oxå. har ingen storlek ännu på vagnen men jag kommer nog bygga så den passar ramen, kommer iaf finnas plats för en säng i den o de kommer de finnas. även någon bra värmekälla kommer finnas i den konstant! B)

fan va skoj detta ska bli :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

japp de kan du ge dig på. portabelt oxå! B)

den kommer med all säkerhet få en fet fåtölj som jag på något sätt sätter på någon underdel så man kan snurra till vakfönstret som kommer va på sidan oxå ;) måste ju sitta som en kung o vaka annars blir de tråkigt ;)

kan tänka mig att den portabla vakkojan kommer bli bra mkt använd :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här skrivs det inte mkt av mig inte :huh: har dock hänt lite saker. som exempelvis isolerat klart allt förutom taket som jag ska ha annan isolering än frigolit till. heltäckningsmatta ska fixas fram så jag kan ha de skönt under fötterna oxå B) bänk/skjutbänk insatt. kom fram till att bygga på 2 pallar vart väldigt lite med isolering o allt :o nästa blir dock mkt större så då blir det säng. nu ska de bara in 2 stolar.

just ja fönstrerna ska passas in och så ska de bli en tätningslist runt så de inte drar så mkt i kojan heller. den är tung som f*n men kommer hålla värmen utan problem B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hmm tyvärr har jag ju inte det. åker kommunalt för enkelhetens skull. dock kanske jag kan fråga en bekant som jag har för mig bor runt dina hemtrakter o fråga om han kan ta med den nästa gång han åker till varberg :lol:

hade ju varit kanon de :D ska prata med honom o se vad han säger så återkommer jag inom snarast B)

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...