Maichel Posted March 15, 2010 Share Posted March 15, 2010 Sneglar lite på en bössa i kalibern 22magnum. Vet inte varför men jag vill ha en övningsbössa som inte kostar för mycket att öva med men ändå smäller på lite. Att jag eventuellt har möjlighet att komma över en hel drös plugg gör inte saken sämre. Har inte utrustning att ladda själv till 308:an, och av utrymmestekniska skäl har jag nog inte en suck att någonsin få in sådan utrustning utan att sambon slänger ut mig heller för den delen. Därav behovet av en kaliber som inte kostar en förmögenhet att köpa plugg till över disk. Vanlig 22:a går bort, och 22lr också då det inte händer så mycket när man kramar av skottet. En kamrat säger 22-250 men dom pluggen var inte mycket billigare än jaktmatch till 308:an... Som jag läst mig till kan man vid tillfällen även använda en 22Magnum i diverse jaktsituationer, kanske inte aktuellt för min del men hur lämplig kan kalibern vara som övningsbössa om man vill ha lite "billigt" drag i övningsskyttet. Fortsätter jag i samma takt vad gäller övningarna med 308:an så är jag snart pank och i behov av ompipning inom en inte allt för avlägsen framtid. Om jag får lite omdömen av kalibern blir jag glad, vet just nu bara att det rör sig om en Anschutz i ovan nämnd kaliber. Är den vindkänslig? Kan den prestera roliga träffbilder ut till 150m? Förmodligen får jag svar i stil med JA ... men önskar lite mer kött på benen. Duger den till annat? Säger man Amen i kyrkan, jo. Såklart vet jag inte mycket om skicket på bössan, den kanske är vind och sned, sprucken och direkt ful. Men generellt, hur är kalibern? Ska givetvis provskjuta innan det blir affär men lite mer input skadar aldrig. Har lite projekt på gång vad gäller vapengarderoben, inte några överdrivna saker men lite småpyssel och just nu önskar jag två bössor in. Kanske en 22Magnum, och ganska troligt en 9,3-62... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted March 15, 2010 Share Posted March 15, 2010 Jag jagar med 22wmr en mycket trevlig kaliber för jakt med finnspets men för övningskytte tycker jag den är rätt trist. Då tycker jag 22lr är trevligare och framförallt billigare sedan att det inte smäller så mycket ser jag bara som ett plus. 22-250 skulle jag inte rekommendera för övningskytte det är dyr ammo och pipan blir fort het och dessutom slut efter ett betydligt mindre antal skott än din .308. Ska du köpa ett rent tränings vapen med kravet att det skall fungera på avstånd över 100 meter och inte laddar själv tycker jag att 6,5x55 känns rätt. Eventuellt skulle den ganska nya kalibern .17hmr kanske fungera men någon sådan har jag aldrig testat själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin Posted March 15, 2010 Share Posted March 15, 2010 Eftersom du bor i skåne så har du nog fin jakt på hare o räv. Ska du smygjaga hare på 100-150 meter? Frågan är om precisionen på 22mag räcker till dina egna precisionskrav vid jakten? Första steget in i centralantändarna är väl annars 22 hornet om jag inte läst fel. Dyr ammunition jämnfört med 222 kanske? 22hornet eller 22wmr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maedhros Posted March 15, 2010 Share Posted March 15, 2010 Jag har alltid varit sugen på att skaffa en .22 WMR. Den känns som du säger lite som en patron som är billig men ändå smäller lite. Själv har jag en .222:a som jag egentligen inte ser något användingsområde för, i alla fall inget som inte en .22 Mag också klarar.. Kanske får bli en sådan som blir årets vapenköp. Samtidigt är en .222:a trevlig den med, men blir den bara stående så gör den ju ingen nytta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jensa121 Posted March 15, 2010 Share Posted March 15, 2010 Har en 22wm och måste tyvärr säga att den kommer i kläm mellan min22lr och 22-250. För dyr för att öva med och för dåligt drag för att få åka med på mycket mer än lite skräpfågel skytte. Månvak på hare använde jag den flitigt till för en del år sedan, men dom markerna har jag inte kvar så nu är det mest avlivning av nöt och andra kritter som den används till. Så vore jag ute efter övning så skulle jag gå på 22lr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maichel Posted March 16, 2010 Author Share Posted March 16, 2010 Tackar för synpunkter och information. Inte helt lätt det här och ibland önskar jag att man kunde hitta något kul ställe man kunde spendera en dag med att testa en massa olika kalibrar. Förmodligen förvirrande men säkert hysteriskt roligt. Lite tillbaka till ritbordet kan man säga, 22wmr övervägs fortfarande men nu har jag fått lite mer att fundera på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lurmuppen Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 Ha 22LR till övning så länge vapengarderoben tillåter. Men till jakt finns det inget klass 4-vilt som jag inte hellre skulle skjuta med 22WMR. Men att ha både-och känns lite overkill, i alla fall för mina behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredden Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 ett alternativ är ju att skaffa Sako Quad om man har dom pengarna då kan man ju ha både 22 lr till övningsskytte o 22 wmr till jakt o även 17 hmr om man vill testa den mvh fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dovjägarn Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 Om jag vore du skulle jag helt klart sattsa på en 22lr för det är ju så myvke billigare. Du kan ju lika gärna ta stuttsar´n och skjuta en räv med MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts