Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej kan nån berätta hur man kan skjuta in/ställa in ett en pin sikte på ett bra sätt? om man tex skjuter in det på 20m,var träffar pilen då tex vid 15,25m osv? vill bara ha lite tips så det underlättar den dagen snön smält=)

Posted
Hej kan nån berätta hur man kan skjuta in/ställa in ett en pin sikte på ett bra sätt? om man tex skjuter in det på 20m,var träffar pilen då tex vid 15,25m osv? vill bara ha lite tips så det underlättar den dagen snön smält=)

Det beror väl helt på vilken båge och vilka pilar du har. Dvs vilken fart och tyngd pilen har. Skjuter du in den på 20m och sen skjuter på 15,25 kommer den ta lite högt. Svårt o säga hur mycket, med min båge ett par cm skulle jag tippa på.

Posted

Själv har jag 1 pinne som jag skjutit in på ca 23 meter.

Sedan är det ju bara att gå närmare/längre bort men ändå hålla pinnen mitt i målet.

Beroende på hur snabb båge du har, så kommer det kanske inte vara så stor skillnad mellan avstånden upp till 25-30 meter..

Men du ser ju rätt snabbt hur högt/lågt pilarna tar på de olika avstånden.

Posted

är det bara den inställningen du kör med vid jakt, o lägger dig antingen lite högre eller lägre beroende på avstånd?

Själv har jag 1 pinne som jag skjutit in på ca 23 meter.

Sedan är det ju bara att gå närmare/längre bort men ändå hålla pinnen mitt i målet.

Beroende på hur snabb båge du har, så kommer det kanske inte vara så stor skillnad mellan avstånden upp till 25-30 meter..

Men du ser ju rätt snabbt hur högt/lågt pilarna tar på de olika avstånden.

Posted

Precis, funkar klockrent! :)

Oftast så kan man hålla "mitt i" på de flesta jaktliga hållen.

Man är ändå väl inom träffområdet!

är det bara den inställningen du kör med vid jakt, o lägger dig antingen lite högre eller lägre beroende på avstånd?