Hoppa till innehåll

Aimpoint eller drevjaktsikte?


Dovjägarn

Recommended Posts

Hej.

Tänkte höra vad ni tycker om aimpoint kontra ett lågförstorande kikarsikte 1,5-4 eller nått liknande.

Jag går med hund och står på pass och även en hel del smyg och vakjakt bedriver jag.

Jag vill nu veta vad just DU tycker är fördelarna med aimpoint/lågförstorande kikarsikte??

Vilket drevjaktsikte ska man välja??

Jag kommer att ha en stor tub på bössan för vak och dom gångerna jag står på öppna pass och aimpoint eller ett lågförstorande kikarsikte när jag går med hund och står på tronga pass.

Jag själv känner nog mest för ett kikarsikte det känns bara lite bättre med de tycker jag....

Kom igen nu alla som använder denna typ av optik skriv vad du tycker :blush:

MVH Dovjägarn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har ett aimpoint när jag går med hund och jag tycker det är riktigt bra, sen har jag ett annat till vakjakt. Men det ända jag tycker är lite negativt är om man ska räkna taggarna på älgtjurarna. Men man hänger med bra med ett aimpoint i planteringarna tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annars kan ju nya öppna riktmedel med fiberoptiskt korn också kan vara ett alternativ? 

Dock går det skitbra med aimpoint för morbror som är hundförare, på 2 - 150 meters håll. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag bytte ut mitt aimpoint mot ett meopta k-dot 1-4ggr och ångrar

mig inte en sekund.

Fint att kunna vrida upp lite ibland.

/M.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta inklusive mig själv som börjar med aimpoint kommer för eller senare att byta till ett kikarsikte igen, man blir mer diversifierad. Men jag har tagit det längre för personligt bruk, tycker efter träning att det är en fröjd att gå helt utan optik som hundförare.

Vridmontage och bra fiberoptiska riktmedel är lika gott och smidigt som en aimpoint, tillika helt okänsligt för imma.

Jag försöker klara mig med ett sikte inkl. bra recknageloptik.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...st&p=284585

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv gått från aimpoint till kikarsikte tillbaka till aimpoint, Som hundförare tycker jag det funkar kanon.

Har snabbfästen på bössan men byter sällan till kikarsikte även om jag måste stå som passare, de fasta riktmedlen ligger i vapenskåpet då jag inte klarar av att skjuta med sådana.

Om du väljer aimpoint så rekomenderar jag att du väljer ett med 2moa storlek på punkten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag har som många andra gått från lågförstorande kikarsikte till aimpoint för att sedan återgå till lågförstorande sikte. Trivs absolut inte ihop med Aimpoint.

En stor fördel med ett 1-4 är ju som redan är sagt att om du blir ställd på ett vägpass eller så så kan man vrida på 2,5-3x förstoring.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att man kan skjuta på över 75m med rödpunkt eftersom punkten blir för stor kontra djuret (täcker hela bogen på ett rådjur). Då är det bättre att kunna vrida upp till 4ggr.

Å andra sidan är ett rödpunkt bättre när det går riktigt fort eftersom rödpunkten är mindre känslig för ett korrekt placerat öga. Sen tycker jag att ett rödpunktssikte liknande Docter är bättre för jag tycker att Aimpointen har lite "rörkänsla".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder numera en Zeiss Compact Point på min drevbössa. Fördelen med den är ju att den är lätt och smidigt och går att skjuta med båda ögonen öppna. Dessutom går det att ställa ljusstyrkan på riktmedlet. (Auto-justeringen av ljusstyrkan som tex Docter har på sitt Docter Sight, är jäkligt störande i längden!)

2639299_2_4b693db41763a.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Manlicherman,

du har ingen bild genom siktet,

jag menar det ser ju fint ut men hur ser siktbilden ut?

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annars kan ju nya öppna riktmedel med fiberoptiskt korn också kan vara ett alternativ? 

Dock går det skitbra med aimpoint för morbror som är hundförare, på 2 - 150 meters håll. 

De skulle kunna vara ett altenativ men jag har skjutigt rätt mycket med öppna riktmedel men jag har inte fastnatt för de riktigt än....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta inklusive mig själv som börjar med aimpoint kommer för eller senare att byta till ett kikarsikte igen, man blir mer diversifierad. Men jag har tagit det längre för personligt bruk, tycker efter träning att det är en fröjd att gå helt utan optik som hundförare.

Vridmontage och bra fiberoptiska riktmedel är lika gott och smidigt som en aimpoint, tillika helt okänsligt för imma.

Jag försöker klara mig med ett sikte inkl. bra recknageloptik.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...st&p=284585

Tack för länken MJK!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder numera en Zeiss Compact Point på min drevbössa. Fördelen med den är ju att den är lätt och smidigt och går att skjuta med båda ögonen öppna. Dessutom går det att ställa ljusstyrkan på riktmedlet. (Auto-justeringen av ljusstyrkan som tex Docter har på sitt Docter Sight, är jäkligt störande i längden!)

2639299_2_4b693db41763a.jpg

Det skulle också kunna vara ett altenativ....

Får man fråga hur många lappar du gav för den??

Men jag är nog faktiskt inne den linje som Joacim pratar om att det kan vara sjönt att kunna vrida upp lite ifall man hamnar på ett trångt vägpass.

Min känsla är starkast för ett lågförstorande kikarsikte just nu men jag vill ha fler +/- sidor med aimpoint och en lågförstorande kikare.

Vilken kikare ska man isåfall välja??Vilka kör ni med??

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är är lite kluven till detta med rödpunkt & framför allt faktiskt till aimpoint .

Hade en aimpoint på min drilling ett bra tag men trivdes inte med den pga punkten var inte rund den hade snarare form av en triangel .

Vet inte om det var ett söndagsexemplar eller om det var mina ögon vet jag inte.

Har numera en Doctor på min drilling, på en drilling tycker jag att det är perfekt.

Det går utmärkt att andvända både till hagel & till kila på moderata håll .

Kula njaaa .

Det beror nog lite på var du jagar & om du är hundförare eller ej.

Som passkytt klarar du dig nog bättre med ett kikarsikte även också om du hundförare i lite öppnare skogsmark.

Däremot så är det nära nog idialiskt för en hundförare i södra/mellersta Sverige med skotthåll som sällen övergår 50-60m.

Med lite träning så blir skyttet närmast reflexmässigt & snabbare än öppet sikte som är alternativet .

//Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett aimpoint 7000L på min bössa.

Eftersom jag går som hundförare 99% av tiden som jag jagar och skotthållen oftast är på mellan 1-30 meter och oftast med hundar inblandade i omedelbar närhet så har jag varit mycket nöjd med aimpointen.

Jag skjuter med båda ögonen öppna så jag vill inte ha några förstorande linser som förvränger bilden.

Jag skulle ju lika gärna kunna ha öppna riktmedel ...javisst och i så fall skulle jag ha en jaktdiopter men i bland så blir det ju lite håll på något som är skadat och måste skjutas och då känner jag mig bekvämare med aimpointen. Har vid flera tillfällen skjutit allt från rådjur till älgar på avstånd uppemot 200 meter och aldrig har det känns obekvämt eller osäkert med rödpunkt. Ska man nu sitta på pass och man ska räkna taggar osv så har jag ett 2,5-10 x56 Trijicon sikte som jag sätter på bössan men annars är det rödpunkt som gäller för mig.

Skulle jag sitta mer på pass under drevjakt skulle jag skaffa ett 1-4 sikte som har äkta 1 ggr förstoring som komplement. Trijicons nya 1-4x med belyst triangel kändes riktigt fint när jag provade. På 1 ggr förstoring så var det precis som att titta i en aimpoint och med möjlighet att vrida upp lite om man nu ska beskåda naturen ^_^

Jag har provat ett sådant där litet docter sikte med rödpunkt som nu finns i flera märken. detta sikte kom jag aldrig överens med i och med att rödpunkten projjecerades från en liten diod som satt oskyddad i botten på siktet så som hundförare med snö och ris i dom värsta tätnongarna så fick man skit och snö som la sig över dioden och då tappade man röpunkten i siktet... så den gick bort.

Mvh Jens

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken kikare ska man isåfall välja??Vilka kör ni med??

Är själv inne på att köpa mig ett Trijicon 1-4x24 när ekonomin tillåter och köra den paralellt med öppna riktmedel. Det är trots allt så att i tät vass och planteringsmiljöer så är inte varken kikarsikte eller aimpoint ett bra val. Där är det ett par bra öppna riktmedel som gäller. I vart fall vid lite snö eller regn.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har använt aimpoint i många år, senaste året den lilla micron. Går mestadels som hundförare och det blir korta håll i synnerhet vid grisjakt. Är kanonnöjd med den ända fram till då jag själv ska sätta mig på pass, då tycker jag det blir lite dåligt för rådjur på över 50-60 m. Så jag har nyligen skaffat ett Swarowski Z6 1-6. För att använda vid drevjakt och kanske älgjakt som hundförare. Har inte mer än skjutit in den ännu men den känns kanonbra!

Men till hundförarjakten på gris samt eftersök blir aimpointen kvar.

/ ekebo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske är jag som läser slarvigt, men jag lyckades inte klura ut vad det är för typ av vapen som siktet ska sitta på.

Klass 1 studsare? Drilling?

MVH

Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske är jag som läser slarvigt, men jag lyckades inte klura ut vad det är för typ av vapen som siktet ska sitta på.

Klass 1 studsare? Drilling?

MVH

Alias

Klass 1 studsare en tikka T3 :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad det lutar åt nu är att jag troligen kommer att köpa en trijicon 1-4x24 och sen ha min stora tub kvar till vak och pyrsjakt.

Finns det några andra sikten runt 10 lappar som kan vara värt att kolla på??

Har en kommpis som frågade mig om jag viste något om Bauer deras 3-12x50.

Är det något att ha??

Är det dag belysning till den??

Hur är den vid grisvak, hur bra skymmnings värde har den??

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad det lutar åt nu är att jag troligen kommer att köpa en trijicon 1-4x24 och sen ha min stora tub kvar till vak och pyrsjakt.

Finns det några andra sikten runt 10 lappar som kan vara värt att kolla på??

Har en kommpis som frågade mig om jag viste något om Bauer deras 3-12x50.

Är det något att ha??

Är det dag belysning till den??

Hur är den vid grisvak, hur bra skymmnings värde har den??

MVH

köp dubblé på trijicon ? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad det lutar åt nu är att jag troligen kommer att köpa en trijicon 1-4x24 och sen ha min stora tub kvar till vak och pyrsjakt.

Finns det några andra sikten runt 10 lappar som kan vara värt att kolla på??

Har en kommpis som frågade mig om jag viste något om Bauer deras 3-12x50.

Är det något att ha??

Är det dag belysning till den??

Hur är den vid grisvak, hur bra skymmnings värde har den??

MVH

Titta efter beg. tyska o österrikiska sikte då de brukar ligga runt 10 000:-. Själv hade jag ett 1,25-4 men bytte till ett Docter 1-4 UP vilket jag tycker är strået vassare på alla område förutom belysningen som i Trijiconen är självjusterande och batterilöst. Helt enkelt ett lysande riktmedel!! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har provat ett sådant där litet docter sikte med rödpunkt som nu finns i flera märken. detta sikte kom jag aldrig överens med i och med att rödpunkten projjecerades från en liten diod som satt oskyddad i botten på siktet så som hundförare med snö och ris i dom värsta tätnongarna så fick man skit och snö som la sig över dioden och då tappade man röpunkten i siktet... så den gick bort

Här har Zeiss siktet en klar fördel! Dioden sitter skydda bakom en lodrät glasskiva, som dessutom lär vara loutec behandlad. Vilket även själva linsen på siktet är!!! Nu har ju även Docter kommit med en ny och uppdaterad modell, Docter Sight III, så utvecklingen går ju framåt även på dessa små smidiga rödpunktssikten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...