Hallen Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Mitt jaktår är inte slut förrän efter ripjakten. Än så länge 12st Järpe, 16st Orre, 1st Tjäderhöna, 4st Räv och en jäkla massa Mås, Kråka, Trut och Skata. Quote
amakulu Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Det skulle jag aldrig tala om här då får vissa lappar slag Quote
wille Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 hepp,det är fritt upp till var och en om man vill eller vågar skriva vad man pangat. förra året kunde man minsann skriva ut vad man pangat.jag har fått följande i år.rådjur, hare, grävling, iller, förvildade katter.i fågelväg så är det nog, and, duva, mås, nötskrika och skata. skulle vart lite räv och kråkor med, men det har inte riktigt velat sig så! Quote
Guest Sköld Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 1 älg, 1 bock, 3 rävar och en grävling. Quote
@@Danne@@ Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Det skulle jag aldrig tala om här då får vissa lappar slag Samma här, och ingen skulle tro oss ;D Quote
Guest Telgetok Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Intressant är att det skjuts många rävar....hejar på er Quote
MKJ Posted December 29, 2006 Posted December 29, 2006 Då mycket av det jag skjutit sedan Augusti har presenterats med fotobevis på sidan i olika trådar redan kan jag bara samanfatta ett gott jaktår på vissa jaktarter och ett sämre på andra, tyvärr. Man behöver inte ha jakten som yrke eller bo i Skåne för att skjuta skapligt med vilt, även om en del av detta är skjutet i just Skåne. Bara lägga ner en hisklig massa fritid och ha skapliga marker Dessa siffror är kalender året 2006 med två jakttilfällen kvar efter rådjur och gris. Älg 6 st, 5 kalvar och 1 ko. (Rekord) Dov 1st kalv Rådjur 5st, 4 bockar och 1 get (Sämsta siffran på 16 år) Svin 9 st, 2 galtar, 1 sugga, 6 års/rödgrisar Räv 7 st, 5 skjutna och 2 i fälla (Rekord) Grävling 4 st, 1 skjuten och 3 i fälla Hare 4 st Änder 39 st (Rekord) Fasan 9 st Duvor ca 100 (Rekord) Canada gås 3 st Div skräpfågel, Kaja, skata, kråka, nötskrika ca 30 Har bommat på Tjäder och Järpe tyvärr. Annars kan man se en tydlig Beretta effekt då jag aldrig skjutit så mycket fågelvilt med hagel som i år. En jakt jag kommer utveckla vidare till nästa år. MVH Quote
jimbolo Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 10tal ripor 10-15 orrar 3 tjädrar Resultat efter en hård injagning med i mitt tycke MKT skjutet för unghunden. Nybörjar husse o unghund Endast skjutit i bra genomförda arbeten. Med blicken har jag skjutit minst 50 tjädrar 100 orrar o säkerligen 150ripor. Hälften har hunden stött o andra hälften husse. Nästa år skjut vi mer jag o min blivande JAKTCHAMPION Quote
Hipshot Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Jaha.. -06 vart ovanligt kasst måste jag säga.. Vet inte vad det beror på men tja kört hund de flesta gånger man varit i skogen och då blir oftast skottlägena inte lika många. Ingen älg trots ett försök, några få rådjur, pinsamt få, bottenrekordet sen jag började jaga faktiskt. Hunnit med några grisar iaf och det "känns" som jag dragit ned ngt slags rekord på kråka iår.. har ingen koll alls på siffrorna men jag skulle tro att jag på typ ngr få jakter skjutit närmare 80 kråkor med nya uven. Vart ovanligt många svängar på kråka iår tack vare nya uven.. Sen har det blivit rätt mycket änder, fasan och några rapphönor vilket är skoj! Hela den jakten är så otroligt rolig för den sker uteslutande i lag med människor som jag gillar skarpt och trivs med. En duvjakt har jag hunnit med, som jag minns, och då sköt vi iaf +100 fåglar.. trots kasst skytte! Kvar av denna säsong, som då bokförs på nästa år, är ett antal slyngeljakter vilket är rysligt trevligt! Några tillfällen ska vi jaga uteslutande gris på ny mark söder om Tokholma och av vad jag hört så finns där groteskt mycket gris så det kan bli kul. Sen har denna säsong varit rätt tuff tidsmässigt. Fick en dotter i augusti och så har jag fått bra många fler förfrågningar om hundförarjobb som varit kul i höst så det har varit svettigt men kul.. Inte lyckats få igång blandrasen vorsteh/wachtel heller, har helt enkelt inte hunnit med.. det kräver rätt mycket tid dessutom.. För att summera så har fågeljakten -06 varit lysande, andjakterna gick ruskigt bra och vi hade skitkul helt enkelt. Klövviltet har gått tyngre, några riktigt bra dagar med hundarna som resulterat i att det skjutits en hel del, men inget för mej själv direkt. Har ffa möjlighet att skjuta gris på stånd med wachteln men jag är skeptisk, han måste nog mogna ytterligare för att på allvar ge sig i kast med dem. Mvh! Quote
Roggman66 Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 1 bock 1:a okt för min hund sen inget mer.......Hoppas på gryträv! Quote
Guest Nisse1 Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 den här jaktsäsongen har det hitills blivit 1 räv 2 grävlingar 2 duvor 3 skator 4 kråkor 6 minkar , väntar bara på lite snö så man kan vaka räv och spåra mård . Quote
mbbohman Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 6 dovvilt 6 rådjur 6 rävar 1 kapital kronhjort rock'n roll på er! Quote
mickel Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Detta jakt år har det ramlat 8 rådjur varav 3 under hundjakten. 1 galt *Uppdatering av räv* 11 st dags dato 5/2-07 Ett gäng måsar, kajor och några duvor. Räknas storråttor?? Isåfall kan jag lägga till ett tjugotal som fått sätta livet till i svinstallarna, några skjutna med Diana 4,5 mm och några tagna av daga med skyffel.. ;D Quote
amakulu Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Detta jakt år har det ramlat8 rådjur varav 3 under hundjakten. 1 galt Endast 4 st rävar pga snöbristen. Ett gäng måsar, kajor och några duvor. Räknas storråttor?? Isåfall kan jag lägga till ett tjugotal som fått sätta livet till i svinstallarna, några skjutna med Diana 4,5 mm och några tagna av daga med skyffel.. ;D Ja de räknas. Har själv haft en underbar jakt på sådana när jag hade lantbruk. Fick råttor i smågrisstallet. Bra träning med Dianan ;D ;D Quote
mickel Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Ja de räknas Perfekt. Dom är skjutna på åtel bestående av gröpe. Undrar om det är tillåtet eller om man måste ha tillstånd från Länsstyrelsen.. Slog även ihjäl några sorkar när jag satt o plöjde, det räknas väl som drevjakt eller?? ;D ;D / Mickel som druckit alldeles för mycket vin o bara babblar... Quote
amakulu Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Perfekt. Dom är skjutna på åtel bestående av gröpe. Undrar om det är tillåtet eller om man måste ha tillstånd från Länsstyrelsen..Slog även ihjäl några sorkar när jag satt o plöjde, det räknas väl som drevjakt eller?? ;D ;D / Mickel som druckit alldeles för mycket vin o bara babblar... Nä bara om du ska ta dom i fälla. Då måste det vara en godkänd fälla. Jag sköt de flesta när jag startade utgödslingen och dom skulle klättra upp längs väggen. Det vart jättebra träning på löpande vilt. Jag träffade allihop och labben apporterade dom. Så ni behöver inte berätta för mig att man inte ska träna på vilt. Dom dog tvärt allihop. Säkert 100st under en 6 månaders period. Jag har druckit för mkt öl och babblar ännu mer Quote
mickel Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Nä bara om du ska ta dom i fälla. Då måste det vara en godkänd fälla. Jag sköt de flesta när jag startade utgödslingen och dom skulle klättra upp längs väggen. Det vart jättebra träning på löpande vilt. Jag träffade allihop och labben apporterade dom. Så ni behöver inte berätta för mig att man inte ska träna på vilt. Dom dog tvärt allihop. Säkert 100st under en 6 månaders period. Jag har druckit för mkt öl och babblar ännu mer asg! ;D ;D Quote
Guest Telgetok Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Nä bara om du ska ta dom i fälla. Då måste det vara en godkänd fälla. Jag sköt de flesta när jag startade utgödslingen och dom skulle klättra upp längs väggen. Det vart jättebra träning på löpande vilt. Jag träffade allihop och labben apporterade dom. Så ni behöver inte berätta för mig att man inte ska träna på vilt. Dom dog tvärt allihop. Säkert 100st under en 6 månaders period. Jag har druckit för mkt öl och babblar ännu mer Tur att du skriver på svenska då,hade det varit på skånska skulle det varit obegripligt Quote
winchester Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 I år har det blivit: Skogshare 1 st. Mårdhund 5 st. Gräsand 26 st. Kanadagås 2 st. grågås 3 st. knipa 4 st. :o Sämsta året hittills. Småskrake 6 st. Ett av de sämmre jaktåren om man ser på köttmängden men jakten i sig har varit underbar :D Quote
amakulu Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Tur att du skriver på svenska då,hade det varit på skånska skulle det varit obegripligt Skulle kanske börja göra det,skriva på skånska alltså. Då kunde jag ju skriva vad som helst om er andra och ni hade inte fattat ett endaste dugg av vad jag skrev. Det skulle vara ganska kul, tycker iaf jag ;D ;D ;D Quote
Guest Telgetok Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Skulle kanske börja göra det,skriva på skånska alltså. Då kunde jag ju skriva vad som helst om er andra och ni hade inte fattat ett endaste dugg av vad jag skrev. Det skulle vara ganska kul, tycker iaf jag ;D ;D ;D Teesta veettja,ja e ente moderator Quote
Recommended Posts