Jump to content

30-06 >> 338-06 eller 35 Whelen?

Recommended Posts

Guest ÖrnUgglan
Posted

tikka_m65_lefhand.JPG

Jag har en Tikka M65 vänster i 30-06..

Har lite funderingar på att pipa om den till något lite grövre.

Denna bössa skulle bli mest använd på lite längre håll... eftersom jag antagligen kommer att skaffa en lättare och smidigare bössa för hundförar/smygjakt. Det är enbart älg (och björn) som kommer att jagas med denna bössan.

Har funderat lite på 338-06 eller 35 whelen.. men hur fungerar de jämfört med 30-06 på lite längre håll, med tanke på kulbana osv.. Tankarna har ju funnits på 338 WM också men då krävs det lite mer arbete än enbart ompipning vad jag förstår.

338-06 och 35 Whelen har ju den fördelen att det det enbart krävs en ny pipa då båda bygger pa 30-06 ans hylsa.

De kanske också är lite trevligare med tanke på att de är lite "roligare" samt att rekylen blir lite lättare än 338WM.

Hjälp mig nu med lite tankar och idéer tack..... även förslag på andra kalibrar kanske? (358NM?)

Den andra bössan för smyg/hundförar jakt skulle nog bli en kort lätt vänsterstudsare i 358 Win.

Posted

Hade valt 35 Whelen pga tillgången på billiga övningskulor, sen tror jag att det finns lite bättre utbud på jaktkulor åxå. 

Guest Håkan Spuhr
Posted

.35 whelen eller 9,3X62.

Vad skall du med en magnum till, är det ofta du skjuter på avstånd överstigande 250 meter?

MVH Håkan

Ps.

Använder själv en .358 NM till all rörlig jakt idag, fast jag laddar den som en .35 whelen.

Funderar på att skaffa en kaliber motsvarande .358 win istället för att minska risker för rikoshetter och genomskott.

Guest ÖrnUgglan
Posted
Vad skall du med en magnum till, är det ofta du skjuter på avstånd överstigande 250 meter?

MVH Håkan

Hej Håkan..

Joo det händer väl att det kan bli ganska långa skotthåll..

Den här bössan skulle ju mest bli den som används då jag sitter på pass.. och där ligger nog medelavståndet jag brukat skjuta på runt 180 meter skulle jag tippa.

Har klarat mig bra med 30-06 hittills, men skulle vilja ha lite grövre kaliber men ända inte tumma på kulbanan allt för mycket...

Alltså ingen "potatiskastare". Hur är 35 Whelen och 338-06 vad gäller dom sakerna, eller är det enbart magnum som gäller för mig då??

Guest Håkan Spuhr
Posted

Tunga kulor med bra ballistik och mycket krut bakom genererar mycket rekyl.

Mycket rekyl är mycket negativt för precisionen på långt håll, i synnerhet i jaktsituationer där stödet sällan är så som bössan sköts in.

Jag tror därför att det är lätt att skottet tar på annat ställe än där det är tänkt om man går upp i magnumkalibrarna .338 win mag och .358 norma mag om stödet och skjutställningen inte är perfekt.

Både .338-06 och .35 whelen är väldigt lika 9,3x62 i prestanda, fast med fördelen att det finns bra lättare kulor.

Exempelvis skulle nog en .35 whelen med en 180 grains barnes X ge en hyffsad kulbana utan att rekylen blir för jävlig.

Skall du däremot har en riktigt långhållsracer till älg och annat så blir det nog att satsa på en magnumpatron, lämpligen i en tung bössa med en mycket stor rekyldämpare.

MVH Håkan

Guest ÖrnUgglan
Posted

Det kanske lutar åt 35 whelen då.... med lätta kulor så borde det ju bli rätt hyffsad kulbana som du säger...

Eller blir den för lik 30-06 då så det kanske inte ens är lönt att "uppgradera" ?

I kaliber 35 finns det väl pistolkulor man kan använda för övningsskytte, funkar det i 35 Whelen?

Du Håkan som kan priserna på ett ungefär..

Vad skulle det kosta:

Ny pipa tex. LW rostfri... i 35 Whelen och "blueprintad låda" + öppna riktmedel då jag har svängmontage + plastbäddning när man ända har bössan inne...

Jag gillar min stock mycket..väldigt fint trä för att vara en "standard stock" om man jämför med andra likadana Tikkor.. De har nog valt ut en lite finare bit än vanligt eftersom det skulle bli en vänsterstock tror jag ;)

Posted

Skaffa Dig en 9,3*62 laddad till ca. 800 m/s och med Barnes TSX-kula i 16,2 g. Det är en oslagbar kombination. Vi har både hundförare och yngre passkyttar som har den kombination frånsett hundförarna som ligger vid 600-650 m/s.

Lycka till ÖrnUgglan!

:D

Guest ÖrnUgglan
Posted

Hehe...

9,3x62 säger du lsjohnson...

hmm trodde du skulle förespråka den eminenta kalibern 8 mm RM. ??

Nja.. har ingen sån där "vill ha" känsla för 9,3 mm kalibrarna faktiskt.. även om det är ett alternativ som säkert skulle funka för mig.

Men det vet man ju aldrig, brukar ju inte alltid bli som man tänkt från början så vi får väl se...

Som det känns nu så är det antingen 338WM eller 35Whelen som är hetast ;)

Posted
I kaliber 35 finns det väl pistolkulor man kan använda för övningsskytte, funkar det i 35 Whelen?

Det var det jag menade med billiga övningskulor.

Posted

Örnugglan, har du planer att dräpa älgarna andra sidan myren eller?  ;D

Guest ÖrnUgglan
Posted
Örnugglan, har du planer att dräpa älgarna andra sidan myren eller?  ;D

Hehe.. nja..

Men ibland önskar man ju en "superduper långhållsracer".. ser ni 22 taggaren som betar vid sjön?? ;)

Den kom undan innan jag hann krypa fram över myren för att komma inom rimligt skotthåll...

uujarvi.jpg

Posted
Hehe...

9,3x62 säger du lsjohnson...

hmm trodde du skulle förespråka den eminenta kalibern 8 mm RM. ??

Nja.. har ingen sån där "vill ha" känsla för 9,3 mm kalibrarna faktiskt.. även om det är ett alternativ som säkert skulle funka för mig.

Men det vet man ju aldrig, brukar ju inte alltid bli som man tänkt från början så vi får väl se...

Som det känns nu så är det antingen 338WM eller 35Whelen som är hetast ;)

Givetvis kan jag förespråka den kalibern också, men när jag såg att Du ville ha en 338-06 eller 35 Whelen så tänkte att det kanske var bäst att ta till lite i kal.valet och då blev det en 9,3*62:a och det är inget fel i det. :D Du har ju en 8 mm rem. mag. till salu på nedanstående länk. Priset är då det rätta.

http://www.juns.y.se/Beg%20vapen.htm

och sedan rekommenderad kula blir ju givetvis Swift A-frame 220 gr. el Barnes TSX 200 gr. och sedan finns det givetvis Woodar upp till 250 gr. till denna kal. också. :D

Det är bäst att Du skyndar Dig för man vet inte vad Jonnson kan få för ryck och pipa upp den till något riktigt grovt annars när man har en lång rem.låda. ;):D ::):P

Guest ÖrnUgglan
Posted

lsjonsson

Är ju vänsterskytt du vet... så det är inte så stort urval av begbössor som passar mig  :-

Skulle gärna vilja ha tips på en kort Rem 700 låda i vänster dock... ( för bygge av hundförar/smygjakts bössan i 358 win )

Posted
lsjonsson

Är ju vänsterskytt du vet... så det är inte så stort urval av begbössor som passar mig  :-

Skulle gärna vilja ha tips på en kort Rem 700 låda i vänster dock... ( för bygge av hundförar/smygjakts bössan i 358 win )

Då får Du väl beställa en sådan el. låt en vapensmed bygga om den för en nätt liten slant el. annars får Du väl träna så att Du blir högerskytt. ;)

Din granne i Kengis  ;) har han inte något el. kan skaffa åt Dig? ;)http://www.kengisvapen.se/

Posted

Hej Örnugglan,

när du pratar om 30-06 vilken kulvikt är det du pratar om då? När du säger att kulbanan skall vara jämförbar med 30-06 spelar det ju viss roll om du använder 150 grains kulor eller 220 grain (i o f s ganska ovanliga  :P )

Om du använder 180 grainskulor som referens kan du utan tvekan få en likvärdig kulbana med både 338-06 och 35 whelen. 338-06 har fördelen av att det finns fler högklassiga jaktkulor i den kalibern jämfört med 358, men samtidigt talar kanske tillgången på billiga övningskulor (pistolkulor) till 35 whelens fördel.

Som vanligt är det så att när vi börjar med sådana här jämförelser är de verkliga skillnaderna ganska små men å andra sidan måste vi i slutändan fatta ett beslut så det gäller att bestämma vilka av de här parametrarna som är viktigast för dig.

Om minnet inte sviker mig har jag för mig att du pratat dig varm om 30/06 i jämförelse med 308 win och de skillnaderna vi pratar om när det gäller 338-06/35whelen är avgjort betydligt mycket större än den praktiska skillnaden mellan 308-30/06 8) 8)

MVH

Henrik

• 4 years later...
Posted

Dammar den här gamla tråden när jag ändå håller på ;)