tosoder Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Hej Jag funderar på att byta ut min 9,3x62 mot en 338federal. Nån som använt kalibern? Skulle vilja ha en bössa som sparkar lite mindre än 9,3an men ändå ha lite mer drag än 308:an. Skall använda den till älg och gris i skogsmark. Är inte bra med sommar man hinner tänka för mycket på kalibrar och bössor. Så om nån har lite info vore jag mycket glad. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskimo1 Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Just vart och provskjutit en 358 win och den hade ganska lugn rekyl. Men den förutsätter ju handladdning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Jan Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Hej Jag funderar på att byta ut min 9,3x62 mot en 338federal. Nån som använt kalibern? Skulle vilja ha en bössa som sparkar lite mindre än 9,3an men ändå ha lite mer drag än 308:an. Skall använda den till älg och gris i skogsmark. Är inte bra med sommar man hinner tänka för mycket på kalibrar och bössor. Så om nån har lite info vore jag mycket glad. mvh Nej men jag är väldigt sugen på en så jag följer tråden med spänning. Tomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apersson69 Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Nej men jag är väldigt sugen på en så jag följer tråden med spänning.Tomas Är det inte lite att gå över ån efter vatten när det finns 358 win som har samma karaktär, bättre kulor för kaliberns fartregister och obegränsad hylstillgång (308 win i kalibreringsverktyget, klart...) Du skall få testa min om det blir tillfälle Tompa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Jan Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Men... varför har vi inte redan gjort det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Är det inte lite att gå över ån efter vatten när det finns 358 win som har samma karaktär, bättre kulor för kaliberns fartregister och obegränsad hylstillgång (308 win i kalibreringsverktyget, klart...) Du skall få testa min om det blir tillfälle Tompa! Vad skulle skillnaden vara i det avseendet mellan 358 och 338? Det finns mer än tillräckligt med kulor till 338:an, och även den har lika "obegränsad hylstillgång" som 358:an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apersson69 Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Vad skulle skillnaden vara i det avseendet mellan 358 och 338? Det finns nog mer än gott om kulor till 338:an, och även den har lika "obegränsad hylstillgång" som 358:an. Blandar kanske ihop 338 federal med en annan som använder udda mässing som bara finns från en tillverkare. Men 338 är i de allra flesta fall gjord för att hålla ihop i en 338 winmag och det är ju lite högre farter än federalen ger, alltså väl hårda kulor i federalfart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 om du laddar själv så röstar jag för 358win i stället, framförallt för kulutbudet och särskillt då övningskulor som går att köpa för skrot och ingenting. är det köpes ammo som du ska använda så kör på 338fed. kompisen har en sako 85 bavarian i den kalibern och han är nöjd. Mvh Rrikard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 i mina ögon så är 338 federal och 358 win att anse som "moderna" varianter på 8x57 respektive 9.3x57. Vilken man bör välja beror såklart på vilket användningsområde man tänker sig, jag anser att 338 federal är lite mer allround medan 358 win är en bättre patron för korta håll ut till max 150m. Som handladdare finns det gott om lämpliga kulor till båda patronerna men givetvis har 358 win fördelen av att kunna laddas med billiga pistolkulor. Samtidigt har 338 federal fördelen av ett överlägset utbud av fabriksladdad ammunition. Oavsett vilken du väljer så tror jag att du kommer att bli nöjd, de är båda två riktigt mysiga patroner. Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apersson69 Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Henrik, intressant om fabriksammon till 338 federal men här uppe finns dom nog inte att köpa ändå fabriksladdade så vill man inte bunkra eller reser mycket söderut så är det ändå handladdning som gäller. Man hittar sällan mycket mer än Norma i dom vanligaste kalibrarna, några uddakartonger av andra kalibrar och lite selleribacon i butikerna här. Men... varför har vi inte redan gjort det? Anytime and as often as you want Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tosoder Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 Jag kommer inte handladda. Så 358win går bort för mig. Kollade lite ballistik nu och om jag tänker och räknar rätt så ska federal ladda 338an accubond 11,7 i ca 850-860 partion 13,6 i ca 800 Kan det stämma att dom får upp accubonden i den hastigheten? Sen det där att det är svårt att få tag på ammunition så är det väl bara köpa på sig en 4-5 askar innan jaktsässongen. Så mycket vilt finns det tyvär inte där jag jagar så då ska det nog räcka. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Det kan mycket väl stämma att Federal får till de hastigheterna, dels har de tydligen och enligt ett test av Jens Perto tror jag det var i vapentidningen för ett par år sedan laddat patronerna hårt, dels har de ett anpassat krut, så de hastigheterna kan vara möjliga i en fullång pipa. Att handladda till de hastigheterna kan bli svårare men är kanske möjligt. En sak som jag själv fick förklarat för mig att när kulans diameter ökar, ökar utgångshastigheten om kulans vikt och krutmängden är konstanta. Kul med en 338Federal, rätt att köpa en sådan nu efter boomen vid introduktionen. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maddog Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 vad jag minns från testet så nådda han inte dom hastigheterna men jag kan minns fel. 338 fed är en superkaliber men jag tycker man bör handladda för att den ska komma till sin rätt. speciellt om man vill öva och det vill man ju. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Ja visst var det så att man med handladdning inte kunde nå samma hastigheter som Federals fabriksladdningar, kan ju vara så att Federal har tillgång till "bättre" krut? Vill minnas att de har ett gäng så kallade "high energi" laddningar till en del kalibrar. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke med kniven Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Hej, Jag har 338fed,, och utbudet på fabriks ammo blir bättre och bättre, sako har 338fed nu, och om jag inte har fattat fel så kommer Norma med en 338norma magnum och det är 338fed = 308 hylsa, ( man jag kan ha fel) Och jag är nöjd med min bössa/kaliber,, MVH JmK,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Nja, norma 338 magnum har nog inget mer än själva kalibern 338 gemensamt med 338 federal. När det gäller "High Energy" laddningarna från federal och de övriga fabriksladdningarna med högre prestanda än vad vi som handladdare kan få fram är det bara att konstatera att de stora ammunitionsfabrikanterna har tillgång till både krut och laddtekniker som vi inte kan få till i hemmamiljö. Federals high energy laddningar är speciella så till vida att de laddas med övertryck i själva laddprocessen. Det vill säga att krutet i princip pressas ned i patronen. För att detta skall funka utan risk att kalibreringen skall gå åt skogen kan man i princip säga att hylsan förs in ett "patronläge# med stöd för hylsan innan krutet packas i hylsan med XXX atmosfärers övertryck. Några vetgiriga handladdare insåg detta när de först försökte få ut krutet ur fabriksladdade patroner, vilket gick men det fick i princip skrapas ut. Som nästa steg så försökte de få tillbaka krutet och trots en droptub på 120 cm så gick det inte att få ned allt krut i hylsan igen. I princip innebär det att man kan få ned 55 grains krut i en hylsa med 50 grains kapacitet.. Vänligen, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahla Posted October 23, 2010 Share Posted October 23, 2010 Lyfter tråden lite... Är det nån här som använder en bössa i .338 Federal? Finns det några tillförlitliga laddata bland eventuella ägare här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts