Hoppa till innehåll

"lagom" ögonavstånd till .358NM


Dahla

Recommended Posts

Jag har sökt licens på en Husqvarna 1651 i kaliber .358NM som jag tänkte använda till vakjakt på vildsvin. Avstånden för skyttet lär väl inte bli speciellt enorma och jag kommer troligtvis jaga mest i gryning så någon jättelins behövs inte.

Jag är ju dock inte så road av att söka medlemskap i halvmåneklubben så jag kikar väl främst efter kikare med lite längre ögonavstånd och gärna då med fast ögonavstånd oavsett förstoring...

Vad föreslås i kikarväg?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag läste någonstans att en Bushnell Monark skall vara bra då det gäller att ha långt ögonavstånd.

Har själva haft en Bushnell på bössan tidigar, tyckte den var kanon, fick alltid full bild oavsett ögon avstånd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade Meopta på min och den kikaren sitter på 375:an idag, inga problem. Fast det har vart nära ett par ggr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har Nickel 8x56 på min 9.3x62 och det är gott om luft mellan öga och lins.

(fast det tyckte ju inte grannen som är van sitt sämre-än-hobbex-sugrör på sin .222:a och lade ögat emot och klämde av...) :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag läste någonstans att en Bushnell Monark skall vara bra då det gäller att ha långt ögonavstånd.

Har själva haft en Bushnell på bössan tidigar, tyckte den var kanon, fick alltid full bild oavsett ögon avstånd.

Hittar ingen bra info om Bushnell Monark... du menar inte Nikon Monarch? Menar du nånting annat så kanske en länk kanske du har en länk till lite mer info.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tror Nikon slughunter har bra avstånd

Ja, efter vad jag kan hitta så verkar det vara 127mm konstant ögonavstånd... det borde väl räcka för att slippa blåöga...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, efter vad jag kan hitta så verkar det vara 127mm konstant ögonavstånd... det borde väl räcka för att slippa blåöga...

Det verkar i mycket vara ett bra val, vill minnas att Nickel gör ett par sikten med längre ögonavstånd, samt att även Swarre gör det till sina Z6 sikten, oklart om vilken din prisnivå var,

ett slag för Nickel är att de har "rätt" look för en Husqvarna 358 NM utöver det så är nog slughunter inget dåligt sikte.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ett slag för Nickel är att de har "rätt" look för en Husqvarna 358 NM utöver det så är nog slughunter inget dåligt sikte.

Ja, jag har ett sikte som är brandat och heter Husqvarna med 3-9X40 och när man kikar genom siktet blir bilden oval som på en gammal tjock-tv :-) Det siktet är väl egentligen det klockrena för bössan/kalibern men jag är osäker på ögonavståndet på det siktet... är heller inte hemma så jag kan inte kika förens nästa vecka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...