Ijahman Posted June 12, 2010 Posted June 12, 2010 Hej på er alla bågjägare. Jag är lite sugen på en båge. Kan ni rekomendera en bra jaktbåge? Gärna en fin beggad då priset antagligen kommer kännas roligare. Någon här kanske till och med har en fin båga att sälja till mig?? Runt 2-3000 riksdaler hade jag tänkt mig. +- en 5-hundring. Mvh John Quote
Gabriel Posted June 12, 2010 Posted June 12, 2010 Hej Rädd för att du inte får så mycket båge för dom pengarna..inget du kommer vara nöjd med iaf. Men om du läggar runt 5-6000 så kan du hitta något som funkar till att börja med. Men man kan väl säga att du bör hålla dig till lite könda märken typ hoyt. bowtech, Mathews, bear & några till. Risken är att om du köper en billig båge så kommer du inte att uppskatta bågskyttet så den inte skjuter någe bra & lessna på det hela. Quote
Ijahman Posted June 12, 2010 Author Posted June 12, 2010 Men för 5-6000:- har jag ju sett NYA bågar av märkena du nämner. Borde man inte kunna hitta en begagnad till ett bättre pris? Mvh John Quote
Gabriel Posted June 12, 2010 Posted June 12, 2010 Stämmer att dessa märken har lite billigare bågar åxå, men då är det en ren båge, sen ska du ha sikte, pilhylla bågkoger, stabb & en release + lite annat = 3-5000 kr Quote
Ijahman Posted June 12, 2010 Author Posted June 12, 2010 Det var ju tråkigt. Trodde jag skulle hitta en bra båge för dom pengarna. Då blir det nog till att vänta lite. Quote
ThomasMamre Posted June 13, 2010 Posted June 13, 2010 Det var ju tråkigt. Trodde jag skulle hitta en bra båge för dom pengarna.Då blir det nog till att vänta lite. Hör av dej till mej! så ska jag se vad jag kan göra för dej! kan troligen fixa fram någon bättre beggad eller demo båge till ett bra pris! MVh Mamre! Quote
Gabriel Posted June 13, 2010 Posted June 13, 2010 Du e så snäll Tomas Han om någon kan med lite tur hitta nått vettigt fär 3000 kr. Annars är det ju bara hålla utkik på blocket då det ibland dyker upp en å annan vettig båge till fördelaktigt pris, tycker inte att du ska ge upp Quote
Turbo Posted June 13, 2010 Posted June 13, 2010 Du e så snäll Tomas Han om någon kan med lite tur hitta nått vettigt fär 3000 kr. Annars är det ju bara hålla utkik på blocket då det ibland dyker upp en å annan vettig båge till fördelaktigt pris, tycker inte att du ska ge upp Köp bara ingen Hobbexbåge för 2000kr+ ! Du hamnar ändå på 4000kr+ med tillbehör som saknas. Köp en begagnad "riktig" båge ! Satsa sedan på bra pilar Quote
Christian N Posted June 13, 2010 Posted June 13, 2010 Ijaman, förstår din längtan, delar den tom, har en 18 gammal Martin Lynx som nog inte längre borde skjutas, har inte gjort det på en tid heller. jo en medlem på RS säljer denna sprätt på blocket, http://www.blocket.se/vi/27357960.htm Så vitt jag förstår är det en ok båge om än inte den nyaste och coolaste. Det kanske tom går att göra något på priset. /Christian Quote
ThomasMamre Posted June 13, 2010 Posted June 13, 2010 Du e så snäll Tomas Han om någon kan med lite tur hitta nått vettigt fär 3000 kr. Annars är det ju bara hålla utkik på blocket då det ibland dyker upp en å annan vettig båge till fördelaktigt pris, tycker inte att du ska ge upp Visst e jag Gabbe! jag har lämnat några förslag till Ijahman, där prisklassen håller! bågarna är riktig bra! men då har dom nåra år på nacken! Vill man dock ha en lite nyare tecknik, så blir det som Gabbe säjer lite dyrare! Kommer iaf plocka fram flera olika förslag på bågar! har ett stort kontakt nät när det gäller detta! Så ska vi nog klara att göra Bågjägare av Ijahman! .. Mvh Mamre!.. Quote
Ijahman Posted June 13, 2010 Author Posted June 13, 2010 Visst e jag Gabbe! jag har lämnat några förslag till Ijahman, där prisklassen håller! bågarna är riktig bra! men då har dom nåra år på nacken! Vill man dock ha en lite nyare tecknik, så blir det som Gabbe säjer lite dyrare! Kommer iaf plocka fram flera olika förslag på bågar! har ett stort kontakt nät när det gäller detta! Så ska vi nog klara att göra Bågjägare av Ijahman! .. Mvh Mamre!.. Haha... Tack för det Thomas! Och tack för ett trevligt samtal. Quote
ThomasMamre Posted June 13, 2010 Posted June 13, 2010 Haha... Tack för det Thomas!Och tack för ett trevligt samtal. Tack själv! har redan några förslag på gång åt dej! hör av mej när jag sammanställt dom! och fått hem dessa! så får du komma upp och pröva dom!. Mvh Quote
Roger_P Posted June 13, 2010 Posted June 13, 2010 Tack själv! har redan några förslag på gång åt dej! hör av mej när jag sammanställt dom! och fått hem dessa! så får du komma upp och pröva dom!. Mvh Ska sälja min Bowtech General tänkte jag Quote
Ijahman Posted June 14, 2010 Author Posted June 14, 2010 Ska sälja min Bowtech General tänkte jag Jag såg det. Men det blev lite dyrare än jag har råd med just nu. Synd..... Quote
Ijahman Posted June 14, 2010 Author Posted June 14, 2010 Tack själv! har redan några förslag på gång åt dej! hör av mej när jag sammanställt dom! och fått hem dessa! så får du komma upp och pröva dom!. Mvh Suveränt! Tackar! Quote
Roger_P Posted June 14, 2010 Posted June 14, 2010 Jag såg det. Men det blev lite dyrare än jag har råd med just nu.Synd..... Sälj några bössor, de kommer endå bara stå o rosta Quote
Ijahman Posted June 14, 2010 Author Posted June 14, 2010 Sälj några bössor, de kommer endå bara stå o rosta Haha. nja, bössorna får nog bo kvar. Min smärtgräns ligger på 4000:- Sälj den för det vet jag!! Quote
J S Posted June 16, 2010 Posted June 16, 2010 Haha. nja, bössorna får nog bo kvar.Min smärtgräns ligger på 4000:- Sälj den för det vet jag!! Om du ska ha en komplett utrustning för 4000 kr så blir det ingen modern båge. Så stor värdeminskning är det inte på bågar. Jag har en Ben Pearson Stealth årsmodell 2006 för 6000 kr. (Kom i inbyte mot min Martin Firecat) Då ingår: sikte 5 pinnars tru glo, med batteripack. (ca 600 kr ny) Avtryckare, dubbelkäftad James Greene (sprillans ny i obruten förpackning kostar ca 1000 kr i butik. Men ingen säljer den i Sverige så vitt jag känner till) Bågen (Denna båge hade jag till sydafrika på min första resa 2006 och den gjorde ett utmärkt jobb) Extra kablar och sträng får du med. Ett sprillans nytt(800-1000 kr att köpa separat) och en uppsättning begagnad men fungerande. Lagom inskjutet och sträckt. Venom peep sikte på strängen. Alternativt en shurz a peep utan slang (Välj själv) Whisker biscuit pilhylla. (500 kr ny) Support från mig ifråga om trimning och annan hjälp och det kan vara svårt att sätta en exakt prislapp på. =) Det du behöver skaffa är en handledsrem (100-200kr) och en stabilisator (Går utmärkt att skjuta utan om man så vill) Pilar ska du också köpa till (Ca 900 kr dussinet för ofenade pilar Trophy ridge hailfire 300, tillkommer någon krona om du vill ha färdiga pilar) Jag kan fixa i ordning pilarna och förse dom med tavelspetsar. Kostar dock någon krona per pil. (Så jäkla kul är det inte att sitta och limma fenor på skaften) I denna trimning ingår justering av draglängd, pilhylla och lite annan service som behövs. Det är ungefär i denna prisklass du hamnar om du har tänkt en komplett utrustning av ett kändare märke. Äldre märkesbågar är självklart billigare och på en del hobbyfirmor kan du säkert köpa sprillans nytt för halva pengen. Men då är risken stor att du lackar ur och tycker att det här med bågskytte var ju inget kul! Sån skillnad är det på skitbågar och märkesbågar. Så istället för att hasta iväg och köpa nåt junk för 4000 kr så tycker jag du ska spara nån månad till och skaffa riktiga prylar istället Tänk också på att det hänt massor med bågarna bara de senaste 8-10 åren som gör att en båge som har sin design från mitten av -90 talet inte ens är i närheten av vad du får idag med modern design på bågar. Bågar som är 10-20 år gamla bjuds ibland ut på blocket för runt 3000- 4000 kr. Vet man inget om bågar så lägger man kanske sina slantar på en sån båge för att man inte vet bättre. Det är ju trots allt billigare än 6000-8000 kr. Men skillnaden på tusenlapparna gör att du garanterat blir nöjdare och får ordning på ditt skytte. En kille besökte mig med en Hoyt båge från början av -90 talet. Han fick prova min nya Bear truth2 och det resulterade i att han förbannade att han köpt den gamla innan han provat nyare bågar. Killen köpte Bear bågen av mig och äger numera två bågar. Men han skjuter bara med Bear bågen. Hans gamla är säkert till salu om du är intresserad. Quote
Ijahman Posted June 17, 2010 Author Posted June 17, 2010 Om du ska ha en komplett utrustning för 4000 kr så blir det ingen modern båge.Så stor värdeminskning är det inte på bågar. Jag har en Ben Pearson Stealth årsmodell 2006 för 6000 kr. (Kom i inbyte mot min Martin Firecat) Då ingår: sikte 5 pinnars tru glo, med batteripack. (ca 600 kr ny) Avtryckare, dubbelkäftad James Greene (sprillans ny i obruten förpackning kostar ca 1000 kr i butik. Men ingen säljer den i Sverige så vitt jag känner till) Bågen (Denna båge hade jag till sydafrika på min första resa 2006 och den gjorde ett utmärkt jobb) Extra kablar och sträng får du med. Ett sprillans nytt(800-1000 kr att köpa separat) och en uppsättning begagnad men fungerande. Lagom inskjutet och sträckt. Venom peep sikte på strängen. Alternativt en shurz a peep utan slang (Välj själv) Whisker biscuit pilhylla. (500 kr ny) Support från mig ifråga om trimning och annan hjälp och det kan vara svårt att sätta en exakt prislapp på. =) Det du behöver skaffa är en handledsrem (100-200kr) och en stabilisator (Går utmärkt att skjuta utan om man så vill) Pilar ska du också köpa till (Ca 900 kr dussinet för ofenade pilar Trophy ridge hailfire 300, tillkommer någon krona om du vill ha färdiga pilar) Jag kan fixa i ordning pilarna och förse dom med tavelspetsar. Kostar dock någon krona per pil. (Så jäkla kul är det inte att sitta och limma fenor på skaften) I denna trimning ingår justering av draglängd, pilhylla och lite annan service som behövs. Det är ungefär i denna prisklass du hamnar om du har tänkt en komplett utrustning av ett kändare märke. Äldre märkesbågar är självklart billigare och på en del hobbyfirmor kan du säkert köpa sprillans nytt för halva pengen. Men då är risken stor att du lackar ur och tycker att det här med bågskytte var ju inget kul! Sån skillnad är det på skitbågar och märkesbågar. Så istället för att hasta iväg och köpa nåt junk för 4000 kr så tycker jag du ska spara nån månad till och skaffa riktiga prylar istället Tänk också på att det hänt massor med bågarna bara de senaste 8-10 åren som gör att en båge som har sin design från mitten av -90 talet inte ens är i närheten av vad du får idag med modern design på bågar. Bågar som är 10-20 år gamla bjuds ibland ut på blocket för runt 3000- 4000 kr. Vet man inget om bågar så lägger man kanske sina slantar på en sån båge för att man inte vet bättre. Det är ju trots allt billigare än 6000-8000 kr. Men skillnaden på tusenlapparna gör att du garanterat blir nöjdare och får ordning på ditt skytte. En kille besökte mig med en Hoyt båge från början av -90 talet. Han fick prova min nya Bear truth2 och det resulterade i att han förbannade att han köpt den gamla innan han provat nyare bågar. Killen köpte Bear bågen av mig och äger numera två bågar. Men han skjuter bara med Bear bågen. Hans gamla är säkert till salu om du är intresserad. Tack JS för ett mycket bra och matnyttigt svar! Jag har förstått vad ni säger och har nu höjt ribban något och tittar på några olika nu. Mvh John Quote
Roger_P Posted June 20, 2010 Posted June 20, 2010 Tack JS för ett mycket bra och matnyttigt svar!Jag har förstått vad ni säger och har nu höjt ribban något och tittar på några olika nu. Mvh John ring mig på +358 40 5682409 ditt e-mail här funkar inte Quote
Recommended Posts