little__georges Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Hej, jag har försökt snoka reda på om de är någon skillnad på raserna? Va är deras för respektive nackdelar? Quote
gaston Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 En finnspets har inga nackdelar..... Närå! Men om detta finns säkert lika många åsikter som hundägare. Rent allmänt så anses väl nobsen vara lite lugnare än finnen och finnen lite skarpare än nobsen. Jaktmässigt finns det duktiga hundar av båda raserna. Quote
henke67 Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Jag skulle vilja säga att det är mångdubbelt större skillnad mellan individerna inom raserna än mellan genomsnitten av resp ras. Sedan förstår jag att det knappast hjälper dig i sökandet efter rätt hund. Quote
Tolma Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Välj den färg du tycker är snyggast och be sen en bön att det inte blir en med temperament som en laxöring. Quote
revper Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Det ska bli kul till midsommar, då får jag hem min Nobs valp. Sedan har jag en av varje . En duktig finnspetstik som nu gör sin andra jaktsäsong och en åtta veckors nobsvalp. Vore ju skönt om nobs nu är lugnare i sättet.. Finnspetsen när hon var valp då var det som ha småbarn, det var grejer ute på hela tomten, skulle man ha något som varit inne så fick man leta efter det ute Men har man en gång haft en duktig finnspets så klarar man sig inte utan. Quote
little__georges Posted June 16, 2010 Author Posted June 16, 2010 De låter som att skillnaden inte är spec jättestor! Dock verkar de svårare att få tag på nobs valpar? När börjar man injagning av dessa krabater? (helt grön) Tack för svar! Quote
C-78 Posted June 16, 2010 Posted June 16, 2010 De låter som att skillnaden inte är spec jättestor!Dock verkar de svårare att få tag på nobs valpar? När börjar man injagning av dessa krabater? (helt grön) Tack för svar! Skogspromenader kan du ju börja med direkt...(som lek) ...de fattar ju inte så mycket från början . Många jägare lyckas ju fälla sina första fåglar redan från 4-5 månaders ålder för hunden. 6 månader är riktigt vanligt. Hunden har ju ofta ett ganska snävt sök vilket många gånger gör att den tar upp och träar fågeln nära jagaren. Såna tillfällen är bara tacka och vara glad för när hunden är så pass ung. Quote
kaerlsson Posted June 16, 2010 Posted June 16, 2010 Ja den största skillnaden jag märkt på dem är att Nobbsarna är mycket mera uthålliga och kan jaga i en vecka i sträck utan några som helst bekymmer, tunga pass då, medans finsk spetsarna är mjäkigare och tar slut fortare, fastän dem är bra tränade. Har då jagat med kanske 10-20 olika finnar, och 8-12 nobbsar. Men sen har finnarna, oftast, bättre skälla i slutet av säsongen pga den lägre skalltröskeln, också har dem haft lite finare sinnen än nobbsar.. men då har finn spetsar oftast lättare till sjukdomar osv.. men de är egna erfarenheter och bästa säsong vi haft med en hund är en finsk spets då de sköts av 3 olika jägare, inom familjen, ca 55-60 fåglar på en höst! Quote
little__georges Posted June 17, 2010 Author Posted June 17, 2010 Hmm värt att fundera på alltså Men låter inte som att skillnaden är i någon jätteform! Quote
Musköt Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Hur är det med skallet? Finns det några skillnader i hörbarhet och täthet mellan raserna? eller är det mer mellan individer? Quote
C-78 Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Hur är det med skallet? Finns det några skillnader i hörbarhet och täthet mellan raserna? eller är det mer mellan individer? Det är nog väldigt individuellt....många finskspetsar jag hört låter lite "hesare/dovare" än nobsar...men det kanske bara är jag som uppfattar det så. Quote
kaerlsson Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 är inte så stor skillnad på raserna alls, är ju så individuellt. Du kan få en kanon hund av en nobbs, som du lika gärna får av en finne.. kolla bara upp föräldrar osv se sjukdoms bitar, och skallen.. de beror helt på hunden! har inte märkt någon skillnad vare sig finne eller nobbs ! Jag själv föredrar finnar.. men skulle lika gärna skaffa en norrbottning för de! största skillnaden jag sett är på senhösten då fågeln är i träden.. då är det att föredra en hund som har lätt till skall! men är ju jobbigt ha en sån hemma.. Quote
lindberg Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Stämmer alltså inte som någon sa: En bra nobbs blir aldrig lika bra som en dålig finne Quote
gaston Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Stämmer alltså inte som någon sa: En bra nobbs blir aldrig lika bra som en dålig finne Hehe Nä det är mer av en smaksak vilken ras man föredrar. Det finns som sagt både bra och mindre bra hundar i båda lägren. Quote
Lars Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Det mesta är väl redan sagt själv vurmar jag för finnen men visst finns det bra nobsar också Skallet skiljer ofta är finnen betydligt tätare i sitt men mera "plåtburk" som ofta ger sämre hörbarhet, sedan söket är det rätt lika men fler nobsar som fallerar efter upptag med skalldrivning och inget lyssnade men som sagt skiljer det mer mellan individer än ras. Det är viktigt att välja rätt parning när du bestämt ras är det en god ide´ att tala med avelsråd och några kunniga för rasen för att försöka hitta en intressant parning Lycka till och välkommen till jaktens formel1 om du får en bra hund Quote
Kristin Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 Min kusin köpte en norrbottenspets som tyvärr inte blev någon bra jakthund (dålig injagning? Dåliga anlag? För få jakttillfällen? Vem vet?) men hon var hur go som helst och slängde sig alltid ner på marken för att bli kliad på magen när det kom folk på besök. Tack vare henne vill jag ha en egen nobs Quote
Lars Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 Skönt att nobsen har högre mysfaktor för som jag ser det är det illavarslande när det börjar köpas som sällskapshundar Tyvärr håller även finnen på att mysas till gamla tiders hälsene bitar var effektiva att hålla borta sällskaps köpare Quote
little__georges Posted June 19, 2010 Author Posted June 19, 2010 Äsch hunden ska inte vara nå mysdjur, karelarn är grym på att ignorera allt och alla då hon känner för de, dock inte sagt de är bättre jakthundar för de Quote
KungCocos Posted June 21, 2010 Posted June 21, 2010 Vet inte om Herbert Falle är aktiv i sin avel fortfarande, men han har haft osunda sällskapshundar av märket NOBS vad jag har hört. Om det är av intresse av en sån förstås. Quote
asm Posted June 21, 2010 Posted June 21, 2010 Vet inte om Herbert Falle är aktiv i sin avel fortfarande, men han har haft osunda sällskapshundar av märket NOBS vad jag har hört. Om det är av intresse av en sån förstås. Falle lever inte längre, men man skall akta sig för oregistrerade nobsar då har ganska snabbt blev utkastad ur rasklubben och inte fick registrera in hundarna i skk längre. Falles "avel" har gjort med skada för en enskild ras än någonting annat jag läst om. Andreas Quote
revper Posted June 21, 2010 Posted June 21, 2010 Sedan är det som vanligt när man köper en hund. Man ska köpa efter jpr och utst meriterade föräldrar.. Gäller både finnar och nobsar. Gör man det kan man kanske få till en duglig jakthund, men som vanligt är det i skogen man får en bra hund.. Quote
zorox Posted June 21, 2010 Posted June 21, 2010 Min kusin köpte en norrbottenspets som tyvärr inte blev någon bra jakthund (dålig injagning? Dåliga anlag? För få jakttillfällen? Vem vet?) men hon var hur go som helst och slängde sig alltid ner på marken för att bli kliad på magen när det kom folk på besök. Tack vare henne vill jag ha en egen nobs har en kompis som har två nobsar, och dom är likadan som du beskriver din kusins. Därför valde ja att köpa en finne istället skämt och sido. Jag valde finnspetsen för bland annat dens utseende. Jag gillar dom där strama färgerna och inte dom fläckiga som dom flesta nobsar har. Sen verkar de vara mer jävlar annamma i finnarna. Vet inte om de har med de finska folkets sätt att avla fram hundar på eller inte. Quote
little__georges Posted June 23, 2010 Author Posted June 23, 2010 Hur de än är verkar de mkt lättare att hitta riktiga finnspets parningar? Quote
zorox Posted June 23, 2010 Posted June 23, 2010 Hur de än är verkar de mkt lättare att hitta riktiga finnspets parningar? vart bor du? Quote
little__georges Posted June 28, 2010 Author Posted June 28, 2010 vart bor du? Jag bor 7mil från Sundsvall, Quote
Recommended Posts