Dahla Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 I lördags hämtade jag och kvinnan i mitt liv hem en liten tjej på 13 veckor från Höör i Skåne som numera lystrar till namnet Tyra... Tyras mor är 75% wachtel och 25% karelsk björnhundoch fadern är 100% jaktlabb. Tyra är en av tio valpar från moderns första kull. Tanken är att Tyra främst ska få vara familje/sällskapshund men ska även användas till eftersök och apport. Fasligt söt och hon bara älskar att ta sig fram i meterhögt gräs... Finns några av hennes kullsyskon här på forumet tro? Quote
L-B Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Alla valpar är söt. Var i söndags och tittade på en Wachtelkull och en labrador kull 15 valpar i en flock. Och en Wachtel kommer hem efter midsommar och dom var fruktansvärts söta. Lasse Quote
Dahla Posted June 16, 2010 Author Posted June 16, 2010 Alla valpar är söt. Var i söndags och tittade på en Wachtelkull och en labrador kull 15 valpar i en flock. Och en Wachtel kommer hem efter midsommar och dom var fruktansvärts söta. Lasse Såklart... men egen hund är ju alltid sötast Nu är ju tanken att Tyra ska användas till eftersök och apport. Hur tycker eftersöksproffsen här att man ska börja spårträningen på en snart 14 veckors valp? Quote
Dahla Posted August 21, 2010 Author Posted August 21, 2010 I brist på svar fick det bli "trial and error" när det gäller spårträning... i början drog jag en skinkskiva över gräsmattan i ett snöre efter mig och det vållade inga problem... numera tar jag vad som finns till hands och idag blev det ett tuggben som fick tjänstgöra som "eftersökspryl" och inte heller det ställer till problem för lilla Tyra som nu snart är 6 månader gammal. Nu en helt annan fråga... om nu Tyra är 50% jaktlabb, 37,5% wachtel och 12,5% karelsk björnhund eller vad det nu blir... vad tror ni hon kan tänkas bli i mankhöjd och vad kan hon tänkas väga när hon är fullvuxen? Quote
Dahla Posted May 24, 2011 Author Posted May 24, 2011 Tyra har blivit storasyster... http://www.blocket.se/kalmar/Allround_jakthundar_33801060.htm?ca=18&w=1 Tyras 9 kullsyskon har precis som Tyra blivit socialt bra så man valde att ta en kull till. Fan va söta... jag åker troligtvis ner till småland nu på söndag för att kika lite... dom är ju så goa... Quote
Popular Post Dahla Posted December 15, 2018 Author Popular Post Posted December 15, 2018 Jahaja... en liten uppdatering bara för att... Kvinnan jag skaffade Tyra med visade sig vara helt fel för mig... men Tyra följde med mig när jag blev singel... Tyra blev ingen apportör, jag lyckades aldrig få henne att hålla kvar fåglarna i munnen tills hon var ända fram till mig utan spottar alltid ut två meter från mig... spårar och drar omkull skadat vilt i alla fall. Fram till att Tyra var tre år jagade hon allt från hare till älg med allt från ylande till grovt skall beroende på viltets storlek... under hennes tredje höst kom hon lite för nära en skaplig galt som snittade henne i ena frambenet och efter det blev hon feg och vägrade gå in i en tätning om det luktade gris eller älg... så har hon varit fram till för två veckor sedan... Sista fyra släppen har hon jagat älg flera ggr... Jag har aldrig sett så mycket älg på våra marker tidigare... dom två sista gångerna har hon även tokskällt på en riktigt stor galt i ungefär 30 minuter vid båda dessa tillfällena... Första gången hade jag hagelbössan med mig... Idag hade jag studsaren i handen... dessvärre får unghunden på tre år för sig att kliva in mellan mig och grisen precis när grisen tänkte smita ut åt mitt håll... grisen tvärvänder och får båda mina hundar efter sig och det bär iväg 400 meter innan hundarna släpper och kommer tillbaka... Vad är oddsen för att en hund på 8 år ska komma igen och tycka att grisar och älgar är roliga när husse väl har gett upp hoppet? Nästa hund blir nog en tax eller en basset fauve... eller fan... Jag vet inte... hundar och ungar blir jag aldrig klok på... min nuvarande fru är dock bäst... fast hon aldrig skäller... 6 Quote
Recommended Posts