Hoppa till innehåll

Baltic Arrow är INSTÄLLT!


J S

Recommended Posts

Hej!

På grund av alldeles för få anmälningar till Baltic Arrow har Gästrike-Uppland bågjägare tagit beslut om att ställa in tävlingen.

Med endast en vecka kvar till tävlingen (Sista förhandsanmälan skulle ske 6 juli) så ser vi ingen annan möjlighet!

Antalet anmälda motiverar inte det stora arrangemang som en tävling kräver!

m.v.h

JS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite synd att en så stor tävling som Baltic, vilken involverar Sverige, Finland och Norge, blir inställd!

Jag undrar om det är för att den var nerdragen till bara 1 dag!?

Ingen (i alla fall inte många) åker långt bara för att skjuta en dag och sedan åka hem..

Undrar om det inte var sagt/skrivet någonstans att den tävlingen ska vara två dagar!?

För att man ska kunna träffas och umgås så att ingen ska behöva känna nån stress och med tanke på att få långväga gäster så bör de som anordnar den tävlingen tänka på detta.

Vad jag har hört så är den alltid två dagar när den hålls i Finland och där är uppslutningen väldigt bra bland skyttarna!

Eller så är man helt enkelt mer intresserade av 3D skytte på andra sidan Östersjön!? B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite synd att en så stor tävling som Baltic, vilken involverar Sverige, Finland och Norge, blir inställd!

Jag undrar om det är för att den var nerdragen till bara 1 dag!?

Ingen (i alla fall inte många) åker långt bara för att skjuta en dag och sedan åka hem..

Undrar om det inte var sagt/skrivet någonstans att den tävlingen ska vara två dagar!?

För att man ska kunna träffas och umgås så att ingen ska behöva känna nån stress och med tanke på att få långväga gäster så bör de som anordnar den tävlingen tänka på detta.

Vad jag har hört så är den alltid två dagar när den hålls i Finland och där är uppslutningen väldigt bra bland skyttarna!

Eller så är man helt enkelt mer intresserade av 3D skytte på andra sidan Östersjön!? B)

Att tävlingen bara skulle hållas under en dag kan säkert ha bidragit till det låga anmälningstalet.

Mig veterligen finns inga skrivna regler om hur många dagar Baltic ska pågå. Men det är sant att den hittills varit 2 dagar.

Deltagarantalet var även lågt då den sist gick på västkusten. Fördelen då var att klubben Västgöta har en permanent bana att tillgå. Då kräver tävlingen inte mycket arbete för att kunna ordnas. Figurerna står ju redan på plats.

I Gästrike-Uppland hade vi varit tvugna att lägga ner mycket jobb på transport/utbärning av figurer och anskaffning av annat material.

Tanken är ju att tävlingarna ska ge ett plus i klubbkassan och inte minus.

I vårt fall hade resultatet varit ett klart underskott.

Det sviktande antalet skyttar på tävlingarna har varit en trend under många år. I början på det glada -90 talet minns jag en årsmötesstig som lockade 80-100 skyttar. Ett år hade SBJF klubbarna totalt 17 stigar under samma år. Det var nog ett rekord som tar tid att komma upp i igen. Samtliga förbund som sysslar med bågskytte ser att antalet skyttar minskar. Pratade med arrangören av en hagelstig och även de ser sviktande deltagarantal.

Finland har ju fler bågjägare än Sverige. Så det faller sig ganska naturligt att även deltagareantalet blir högre vid deras 3D tävlingar.

För mig personligen är inte tävlingarna speciellt intressanta längre. Jag lägger hellre ner sparpengarna på jaktresor istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig personligen är inte tävlingarna speciellt intressanta längre.

Jag tror att det misstaget gör allt för många bågjägare!

Det är ju på en 3D bana som man får göra misstagen så man lär sig sina begränsningar och vad man bör träna mer på.

Att stå hemma i trädgården och öva på samma avstånd hela tiden ger ingen "vidareutbildning"..

Samtidigt som ordet "Tävling" är ett otrevligt ord för de allra flesta.

Man kan inte komma dit och ha roligt utan man känner kanske en enorm press och det förstör det roliga.

Väldigt få ha tillgång till "en hel flock" 3D djur och borde då passa på att skjuta dessa tillställningar!

På tvådagarstävlingar kommer tävlandet i 2a hand, det är ju kvällen som är trevligast då man får umgås med andra och höra deras upplevelser och historier!! B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det misstaget gör allt för många bågjägare!

Det är ju på en 3D bana som man får göra misstagen så man lär sig sina begränsningar och vad man bör träna mer på.

Att stå hemma i trädgården och öva på samma avstånd hela tiden ger ingen "vidareutbildning"..

Samtidigt som ordet "Tävling" är ett otrevligt ord för de allra flesta.

Man kan inte komma dit och ha roligt utan man känner kanske en enorm press och det förstör det roliga.

Väldigt få ha tillgång till "en hel flock" 3D djur och borde då passa på att skjuta dessa tillställningar!

På tvådagarstävlingar kommer tävlandet i 2a hand, det är ju kvällen som är trevligast då man får umgås med andra och höra deras upplevelser och historier!! :)

Helt rätt i det du säger! Men som sagt! Personligen har jag svårt att motivera att åk +50 mil för att träna.

Det ska väl bli en permanent bana även här hemma så småningom. Däremot så kör vi ju en hel del "yukonrooving" på hemmamarkerna, d.v.s stubbskytte med blunt. Utmärkt träning helt i klass med 3D. B)

För övrigt så vet jag redan mina begränsningar, dom är få! :D

Ladugårdsväggar på åland är jag dock allergisk mot!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ladugårdsväggar på åland är jag dock allergisk mot!

Jag tyckte träffen såg bra ut!

Kanske något låg och långt fram.. Men den gick inte så långt! B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte träffen såg bra ut!

Kanske något låg och långt fram.. Men den gick inte så långt! :(

Den ladan har varit död länge!

Fattar inte varför Roger ställde den just där jag skulle skjuta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den ladan har varit död länge!

Fattar inte varför Roger ställde den just där jag skulle skjuta!

Det är nått Finskt det där,, Jouni T hade samma problem

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...