Jump to content

Vilken jakt/fiske bil har ni?

Recommended Posts

Posted

Står i val och kval vilken bil jag ska slå till att köpa, det ska helst vara en 4wd som man kan ta sig överallt med, över stock och sten i skogen, på små skogsvägar. En lite högre 4wd bil är önskemålet, vad har ni fär typ av bilar? Märke? Några rekomendationer?

Posted

Har en gammal 945 som har varit perfekt laståsna för blodiga djur , brädor, ved mm, ända till det kommer snö för då är det kört..

så nu är den till salu,

lutar mot en nissan x-trail

Posted

Jeep Cherokee 4.0 är min nuvarande jaktbil men skall byta i september.

Tittar just nu på en Land Rover Defender 110

Jeep är en mycket tålig och trevlig jaktbil men man kan lika gärna bli delägare i något bensinbolag innan man skaffar en så man får tebax lite på soppan den slukar i alla fall ;)

Posted

Ungefär hur mycket har du tänkt att lägga ut?

Antal hundar, storlek på dessa?

Familj?

Uteslutande jaktbil eller allround?

Posted

Jag har en Nissan King Cab Navara dubbelhytt nu.

Samt att jag har en Toyota 4 Runner hemma som bara står och väntar på att bli köpt av nån...

Båda bilarna är riktigt bra jaktbilar enligt mig.

Posted

Har en Landrover Def 90 som jakt och vardagsbil. Suverän i skog och på småväg, dock inte optimal på motorväg och långsträcka, även om det går att åka långt i den.

Största fördelen är att man alltid kommer fram.

Största nackdelen, är som en tvål i ett badkar vid vinterväglag (kan kanske hjälpas upp lite med dubbdäck) samt att ljudnivå och vibrationer är lite störande över 90 km/h.

Posted

Ford Ranger XLT

skön på motorväg och kanon i skog och mark.

lastar 1450kg och drar 3500kg.....

:(

Posted

har en Jeep cherokee nu, sommånga andra gissar jag...

dock tänker jag byta till Hilux lite nyare modell typ 03:a flaket kan vara ovärdeligt i vissa situationer dock vet jag inte hur jag ska göra för att hundarna inte ska lida i eventuell kyla?

Posted

Vectra -01 som jag gillar att köra men skulle gärna vilja ha en högre till skogsvägarna. Eftersom den omtalade Kalixlinjen går rakt igenom våra marker så har vi en hel del militärvägar som inte är särskilt bra underhållna. Vi har en hel del som var hemligt under denna tid på våra marker. Viltfarmen som har ett museum tillhör vårat vvo. :D

http://www.viltfarmen.se/scripts/beredskaps.asp

http://www.google.se/search?client=firefox...+p%C3%A5+Google

Posted

inte för att dizza er men 4wd... det finns inga som kör fast så mycket som dom med 4-hjulsdrift. jag kommer nog hålla hippens linje med volvo, v70 duger till det mesta för egen del, det är gött att man inte kommer ut på de värsta vägarna för man får tvätta så in i helvete då. om jag skulle ta mig fram är ju heldiffat skitviktigt. alla jappar med diverse omfördelning och antispin funakar inte så bra om det är tex mkt snö.

Kalle

Posted

har en Nissan kingcab 2wd 01 , skönt med en bil som man inte behöver vara så rädd om, dock ibland blir de V70n får bekänna färg

Posted

En L200 som funkar fint.

Kan grisa på flaket utan att de luktar i bilen stort plus :D

post-767-1279650813_thumb.jpg

Posted

Bytte just från L200 till Corolla för 2 veckor sen... :D

Men när tanten klämt ut den lille gynnaren som meckar i magen och det ordnat till sig igen så blir det pickis igen, utan tvekan!

Fan jag saknar flaket redan :D

Posted

En Honda CRV -04, bästa bil jag haft. Dessutom förvånar det mig hur bra dess 4WD funkar samtidigt som den inte drar mer än min gamla V70.

Posted
En Honda CRV -04, bästa bil jag haft. Dessutom förvånar det mig hur bra dess 4WD funkar samtidigt som den inte drar mer än min gamla V70.

+1

Har en dylik -06. Fin-fin allroundbil. :D

/Må

Posted

Åker Subaru Forester, bra komfort, frigång och ekonomi. :D

Posted

Volvo 245 GLT kommer denne herre att glida runt i, i  de djupa skogarna i höst och vinter...  ;)

Posted
Står i val och kval vilken bil jag ska slå till att köpa, det ska helst vara en 4wd som man kan ta sig överallt med, över stock och sten i skogen, på små skogsvägar. En lite högre 4wd bil är önskemålet, vad har ni fär typ av bilar? Märke? Några rekomendationer?

SUBARU Legacy om du skippar kravet över stock o sten. Där Volvo inte kommer fram drar du ett stort släp. Lågväxel och ständig 4wd . Perfekt på leriga ,oplogade små skogsvägar.Dessutom en familjebil så attman inte behöver ha två.

Posted
inte för att dizza er men 4wd... det finns inga som kör fast så mycket som dom med 4-hjulsdrift. jag kommer nog hålla hippens linje med volvo, v70 duger till det mesta för egen del, det är gött att man inte kommer ut på de värsta vägarna för man får tvätta så in i helvete då. om jag skulle ta mig fram är ju heldiffat skitviktigt. alla jappar med diverse omfördelning och antispin funakar inte så bra om det är tex mkt snö.

Kalle

Problemet med 4WD är att man kommer så mycket längre innan man fastnar och att inte alla som kör 4WD inser begränsningarna som ändå finns med 4WD. När alla hjulen snurrar fritt i luften kvittar det hur många hjul som driver.... ;)

Själv kör jag CR-V och det är en utmärkt bil för både jakten och i övrigt.

Posted

Förstunden en Honda Civic ;)

målet är väl något 4x4 inom en snar framtid har siktet inställt på en Lada Niva

Posted

Nissan king cab-04 dubbelhytt med hundskåp på flaket. Har man pickis så ska man ha hundskåp det är så fruktansvärt överlägset för hundarn både på sommar och vinter. Fördelen med 4x4 är att man sällan behöver bry sig om snö o lera bara man tänker sig för lite, ända gången jag inte har tagit mej upp eller fram själv var i vintras när jag gled ner i ett förjävla djupt dike men det löste vi med en l-200 o lite vilja från navaran =)

Posted

Det var lite skralt med information och jag tror det beror mycket på vart i landet man bor och vilken jakt man bedriver men jag har valt efter en sida som inte nämns så mycket i tråden.

Då min jakt innebär massor av mil är prio1 att bilen går billigt något monster som går att köra i skogen behöver jag inte föredrar att gå eller skida när man jagar :unsure:

Mitt val blev en Skoda fabia diesel billig i drift och rymmer tillräckligt många finnspetsar och packning med förstärkt fjädring klarar den lite ruffiga skogsbilvägar.

Posted

post-2426-1279699450_thumb.jpg

KoreaChevrolet :unsure:

Familje och jaktbil. Inte alls en terrängbil men med stora hjul kommer man fram lättare utan att köra sönder bilen i alla fall. 4WD är det, någonting Haldexliknande, samma system som sitter i senaste generationen Toyota RAV4 också. Ingenting att köra över stock och sten eller djupa lerhål med men ändå en milsvid skillnad från den framhjulsdrivna Opeln vi hade innan.

Otroligt stabil att köra på dåligt före, snö eller grus. Törstig som en Volvo men det blir ändå billigare än att ha två bilar.

Posted

Dodge Dakota V8 Magnum. Det låter iallafall häftigt.. :unsure:

Posted

Som någon annan också varit inne på så finns det en tendens att bli många mil .

I min del av Sverige så blir det gärna upp mot 20 mil enkel till jaktmarken dvs ca 40 mil på en helg .

Fyra helger i månaden i fem månader (sept tom jan) dvs 1000 mil bara under hundjakten.

Det blir hål i plånboken om bilen är för törstig.

Har man egen firma så ställer det sig kanske lite anorlunda diesel & avdragsbar moms, vet inte .

Skall själv byta bil till hösten mina funderingar :

För en jakthelg krävs plats för hundlåda innehållande två hundar, mat för dessa i fyra dagar (om något händer).

Kläder, vapen, utrustning,mat för två dagar.

Plats för jaktkompis & hans/hennes pinaler.

De flesta Suvarna har inte tillräckligt bagage utrymme för en hundlåda innehållande två hundar inte ens utan bagage.

Vill inte ha hundar stående på ett pickis flak.

Då återstår någon combi Volvo crosscountry (Törstig) annars bra, favoriten Subaro Outback (Diesel) eller varför

inte en Skoda Oktavia Scout de är fyrhjuls drivna & förhöjda (Lite hög last tröskel).

4wd är egentligen inte nödvändigt men vore trevligt .

//Lasse D.