I-Mats Posted December 24, 2012 Share Posted December 24, 2012 Problemet är bränslet... Köp inte ful-diesel från nåt gammalt mobförråd då? Iofs kom jag på att många av de modernare pumparna kan få problem med viskositeten... Men jag har kallstartat nyare Mercedes, Opel och Volvo vid minus skitkallt utan andra problem än väldigt rå gång första halvminuten och t.o.m. kablat igång en sommartankad BX TD vid -36, så jag vet inte om problemen är så stora nuförtiden? För tjugo år sen hade ju sommardiesel varit okörbart på vintern men tydligen är utfällningsproblemen minskade. -- Mats 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted December 24, 2012 Share Posted December 24, 2012 Det finns väl allehanda dundermedel att hålla dieseln flytande (rödsprit, bensin mm), men dagens pumpar är så små i toleranser (och smörjning) att bränslet är extremt känsligt vid kyla. Jag läste någonstans ett produktblad där Shell (tror jag) garanterade bränslet ned till just -36, sedan avrådde de från användning i fordon. Nu finns det förvärmning osv men det sliter nåt så fantastiskt på materialet, vid -40 blir stål så sprött att man drar av en 12mm skruv (17 skalle) med händerna och alla entreprenadförare vet att man ställer grejorna när det börjar bli så kallt eftersom inkomstförlusten blir lättare att bära än reparationskostnaderna. Och en diesel ställer ju lite krav på materialet vid kallstart. Offtopic, men bensinmotorer har faktiskt rätt stora fördelar när det är kallt. Men får man igång dieseln verkar det funka, till och med min nya snåldiesel gick utan mankemang igår vid -35... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
I-Mats Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Jo, bensinmotorer har GIGANTISKA fördelar när det är kallt - liksom bensinvärmare kontra dieseldito, då de första faktiskt funkar när de behövs som bäst. På kompisens Peugeotmotoriserade superheavyduty 200+ turbohästars vinterkiller-Transit isolerade vi soppatank, ledningar och motorrum samt körde kylvätskan till extrapaketet bak genom tanken, plus en 50 W doppvärmare kopplad parallellt med motorvärmaren. Det blir kallt i Pengsjö. -- Mats 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Som renodlad jaktbil suktar jag efter en Suzuki sj413 lång. Har avverkat några, eller rättare sagt,rosten tar dom. Med lite större däck, och Detroit locker bak kan man köra nästan var som helst. Komforten pratar vi inte om. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Som renodlad jaktbil suktar jag efter en Suzuki sj413 lång.Har avverkat några, eller rättare sagt,rosten tar dom. Med lite större däck, och Detroit locker bak kan man köra nästan var som helst. Komforten pratar vi inte om. Fyrhjuling med hytt. Jag minns når de började importeras till Sverige, någon gång i mitten/slutet av 80-talet. Då var vanan vid fyrhjulsdrivna fordon inte så stor och jag provkörde den ute vid Petersvik, Sundsvall. Lika förvånande dålig som komforten ditut var, lika förvånande otrolig var framkomligheten och manöverbarheten ute i den lilla terränglåda jag letade upp för tillfället. Vill minnas att det var Segervalds som sålde Suzuki från början. Med åren har jag lärt mig att det är föraren som tar sig fram, men Suzukin är en pärla i den mån mahittar ett rostfritt exemplar. Hållbar är den också den rackaren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
I-Mats Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Som renodlad jaktbil suktar jag efter en Suzuki sj413 lång. Har haft en, med höga plåttaket. 0-100 mättes bäst med äggklocka i en låååång och braaaant nedförsbacke, ljudnivån kommenterar vi med "VA?!?" men den gick att köra under 0,8 på långvägen med Cooper vinterdäck. Framkomligheten är riktigt bra med det viktiga komplementet av diffen; Pajero och än hellre Range Rover är tveklöst bättre terrängmaskiner (och mer komfortabla) men lill-Suzukin rymdes mellan träden så man kunde undvika de värsta surhålen... -- Mats 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 Har haft en, med höga plåttaket. 0-100 mättes bäst med äggklocka i en låååång och braaaant nedförsbacke, ljudnivån kommenterar vi med "VA?!?" men lill-Suzukin rymdes mellan träden så man kunde undvika de värsta surhålen... -- Mats I det moderna skogsbruket är ofta radavståndet 1,8m. ( i många planteringar i Sörmland) vilket ger nästan 40cm i manöverutrymme! I övrigt kan jag hålla med, det finns bättre och mer bekväma. Och håller vi oss ifrån specialbyggen, så är den rätt ok, ifrån fabrik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Jävla skräptrådar... Nu måste jag snart åka och prova en -99 LC V6. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. Torsk... Blev en -01'a Fan ta er! Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orjant Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Torsk... Blev en -01'a Fan ta er! Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. Svart och gul? :yes: Jag tror att vi kan fixa ett AIK-märke att sätta på bilen. :tongue: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Jag tror att vi kan fixa ett AIK-märke att sätta på bilen. :tongue: Inga problem, reklamplats kostar en full tank Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walnestedt Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Den eviga jaktsbils frågan och alla ska ha en landsvägsbil ändå. Har en LR 88 från 72 diesel som jaktbil och inget annat. Kör precis överallt där det behövs, repor buklor allt sånt kvittar. Bullernivå, oväsentligt. Topphastighet till jakten? samma som på en Ferrari dvs 70-90 på vägarna här runt. Soppa per mil, lika mycket som vilken bil som helst skulle dra i kallstart. Värme, stänger av den när rutan är fri, i kyla så har man klädsel för att sitta ute, inte för att sitta i en varm bil. In med det blodiga viltet, ingen läderklädsel som förstörs. Osv. Reparationskostnader obefintliga, skatt noll Visst hade den en kapitalkostnad vid inköp. Men den får man igen vid försäljning. Dom blir bara dyrare för varje år. Sen har jag kört den mätaren ut med OD i, 120 kph Den lägger man i fyrhjulsdriften först där stadsjeeparna får parkera och när det tar stopp så lägger man i lågen. Sen får man ringa efter en traktor när den stannar. Sen när vi ska åka på landsväg längre sträcka så blir det en personbil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aoyama Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Om man har jaktmarken 3,5 och 11 mil hemmifrån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxin Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 V-40 Det var det närmsta jeep jag kom när frugan fick bestämma. Dvs inte ens i närheten av vad jag tänkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalleanka70 Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Är otroligt nöjd med min Ford Ranger som jag hämtade ut i somras. Har nu rullat 1500 mil och mycket ute i skogen. Kör en heck pack bak också där jag lägger fällt vilt. Har hundbur på flaket i kåpan, är det kallt åker hundarna i kupén. Den går mycket bra i djup snö, brukar köra 4L om det kärvar lite och då tar den sig fram grymt bra. Alla andra i jaktlagen kör fast utom jag ;-). Med interiör och komfort som en personbil är den ett givet nr 1 val bland alla pickuper nu. Och nej jag jobbar inte på Ford ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loke Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Såg en Ranger idag. Grymt läcker faktiskt. Varit sugen på pickup men hur löser du det med hundarna när det är varmt, säg 25grader? Blir det inte som en ugn under kåpen? Funderar då jag själv har hund och vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet. Som det är nu så har det blivit suv istället men pickis är klart intressant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalleanka70 Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Har vädringsfönster på kåpan.....så det fläktar när man kör. Annars lämnar jag lem och lucka öppen. Hundarna sitter i låst bur och trivs utmärkt där bak. Kåpan har en isolering också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeepetorp Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Vagnsparken ändrad igen... Min nuvarande Jeep. Jeep Wrangler Unlimited Sahara 3,7 V6 -07 Höjd 60 mm, 35" Cooper STT, vinsch, stort takräcke (att köra ut jakttornen med). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
don corleone Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Stor FET Usa pickup,ca 340 diesel hk,800 nm.vridm.fullutrustad cab.flak som det får plats med mer än ett flak öl på!När jag inte har den så har jag lillbilen,Stor FET USA kombi,ca 400 bensin hk fullutrustad,men med litet kombiutrymme! Skinn i båda så man kan hålla rent mellan varven!Båda drar något mer än en Toyota Yaris! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalleanka70 Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Båda drar något mer än en Toyota Yaris! Nähä! ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
don corleone Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 JOoooo! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalleanka70 Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Vagnsparken ändrad igen... Min nuvarande Jeep. Jeep Wrangler Unlimited Sahara 3,7 V6 -07 Höjd 60 mm, 35" Cooper STT, vinsch, stort takräcke (att köra ut jakttornen med). Det där är en förbannat cool kärra som jag var på vippen att köpa i somras men det strulade med leveranserna och den drog väl mycket soppa men tuffare kärra finns nog inte ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Jävla skräptrådar... Nu måste jag snart åka och prova en -99 LC V6. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. Nu är den hemma. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Jävla skräptrådar... Nu måste jag snart åka och prova en -99 LC V6. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. Nu är den hemma. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. Hehe, båten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik-i-skogen Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Nu jagar jag inte (ännu) så jag kanske borde hålla mig borta, men det hindrar mig inte från att ha en (fd) jaktbil. Hundarna tyckte det var väldigt spännande på flaket så jag tror allt det åkt lite kött där bak. Det kanske till och med är någon här som är skyldig till att vänster backspegel var nybytt när jag köpte bilen? Planerna inför sommaren är att höja den en näve, slänga på skogsdäck, en hasplåt fram har försvunnit så den måste fixas och så ska den så klart testas på någon 4x4-föreningsträff. Förresten har jag lärt mig att talesättet "enda skillnaden med fyrhjulsdrivna bilar är att de sätter sig värre fast" stämmer. Tur att pappa kom till undsättning. /F Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rovjagarn Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Toyota hilux från 06 med 2,5 d4d, kåpa på flaket inrett med hundburar och annat nödvändigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.