405 WCF Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 13 år gammal Renault Express, vilken passar mig alldeles utmärkt. Skåpet är stort och rymligt, så det är bara att "hysta" in i stort sett hur många hundar som helst. I höstas så åkte hund och björn tillsammans i skåpet på vägen hem från skogen. Var rätt så skoj att se de andra hundarnas reaktion när dom skulle med ut i skogen, och fick känna björnlukt i skåpet... Quote
mickel Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Kör en Toyota Rav4-01 och är helnöjd med bilen. Passar perfekt till såväl jakt som jobb-bil. Har aldrig varit besviken på bilens egenskaper i snö utan tvärtom förvånad hur den tar sig fram. Quote
LEHD Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 13 år gammal Renault Express, vilken passar mig alldeles utmärkt.Skåpet är stort och rymligt, så det är bara att "hysta" in i stort sett hur många hundar som helst. I höstas så åkte hund och björn tillsammans i skåpet på vägen hem från skogen. Var rätt så skoj att se de andra hundarnas reaktion när dom skulle med ut i skogen, och fick känna björnlukt i skåpet... Gratulerar till Björn ! Skulle jag hysta in mina ohyfsade hundar tillsamman med en hjort där bak skulle det inte återstå så mycket efter ett tag. Frågan är om de skulle lämna en björn ifred skulle nästan kunna tro det. //Lasse D Quote
Silmas Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Förstunden en Honda Civic målet är väl något 4x4 inom en snar framtid har siktet inställt på en Lada Niva Se där, en till! Har en Honda Civic Shuttle. Min andra av samma modell men är på G att köpa mig något nytt nu Quote
Foffe Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Jag har nyligen införskaffat en jakt o familje bil en Renault Scenic halvkombi . Ingen teräng bil men lite högre en fruns bil.. Har redan testet den efter en skogsväg, det gick bra. Det är årsmodel 02. Quote
crowfear Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Frugans Opel Vectra Elegance Kombi 2.2L, 2001:a Min Citron C4 2008:a har hon jämt ändå så.. Quote
W.T. Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Se där, en till! Har en Honda Civic Shuttle. Min andra av samma modell men är på G att köpa mig något nytt nu Vaddådå? är det jobbigt med fällt baksäte och 5 hunburar i en Civic, jag fattar inget allså kultbilen i sundsvall får du inte göra av med ju! Quote
Fifty Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 En l200 med hundsläp bak efter funkar skit bra,då har man hela flacket ledigt till diverse skit Quote
SNIPER Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Subaru forester turbo -04, det går iallafall fort till o från jakten Quote
nicklas Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Har åkt peugeot partner i 3år.0,47-0,55l/mil.Vart rätt nöjd med den men har saknat 4wd då jag åkte L200 innan. Men om 2veckor kommer min nya VW caddy 4motion Quote
CrilleMatsson Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Ja, jag har en "grisbil", i dubbel bemärkelse! Jag har en svensk stolthet: En Saab 900i från 88 med ca 26000 mil på mätaren. Den har varit vit en gång i tiden men eftersom den inte är tvättad på 3 år - minst! - så är det inte så att regndropparna studsar av den precis. De sugs snarare in i rostporerna - hålen. Den har sällan baksätet uppfällt utan 180 cm plan yta och låg lasttröskel. Perfekt jaktbil! Mindre bra är att den drar kring 1,1 liter per mil men å andra sidan kör jag sällan över 4 mil enkel resa. Det positiva är att den kostade bara 3500 kr och det är väl ungefär som värdeminskningen per månad för vissa andra bilar i tråden... För inte skulle jag hellre vilja ha en 4-hjulsdriven jeep med rejäl motor...oooohnej...jag, avundsjuk? nejdå... Nåja, någon gång...i ett annat liv...kanske jag kan få köpa en jag också...eller när jag blir stor. Quote
gonic Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Har haft lb reggad passat 95 länge som jobb o jaktbil. Drog lagom mycket (0,5) men efter att ha misshandlat den och inte lagt ut så mycket på service (7000 sek ink kamremsbyte) så mer eller mindre dog den efter 15000 mil i min ägo, totalt 35000 mil. Efter lite hoppande och konfunderande så har jag köpt mig en Toyota landcruiser modell LJ70 från 1986, lite pul men det är en bra bil. Den är höjd 2" och har 33"däck så markfrigången är inga problem. Vi hade 70 modellen i Bosnien och det var exemplar som rullade i kosovo efter 10 år i utlandstjänst så det är bra betyg. Skall fixa lite läckage mellan motor växellåda och styrservo (packboxar) samt lite smårost och inredning sen är den färdig för hösten. Har redan invigt den med en galt på 100 kg. Hade en crv som var frugans men den pallade inte dåliga vägar, pass upp för stab-stagen. Bytte 2ggr under 2 år, på honda skruvade dom på sig tills jag berättade om vägarna och då sa dom att man skulle köra dessa på asfalt och vanliga grusvägar och inte utanför dessa. Det stod tilloch med i bruksanvisningen att man skulle undvika att köra på ängar har jag för mig. Det är en SUV inte en JEEP sa dom 1 Quote
Marterius Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 Mitsubishi Outlander -08, som är både familjebil och jakt- och fiskebil. Har funkat utan någon anmärkning och är familjens 4:e Mitsubishi. En mycket bra och seriös auktoriserad verkstad bidrar till att vi är märkestrogna: Sandén och Larsson i Sävedalen. Quote
Älgflugornas Herre Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 Åker Subaru Forester, bra komfort, frigång och ekonomi. dito Quote
405 WCF Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Gratulerar till Björn !Skulle jag hysta in mina ohyfsade hundar tillsamman med en hjort där bak skulle det inte återstå så mycket efter ett tag. Frågan är om de skulle lämna en björn ifred skulle nästan kunna tro det. //Lasse D Inte jag som sköt, inte min hund som var "chef" på jakten, men skoj i alla fall. Vi var tre som jagade, ena kompisens hund var "boss", (jag hade en hund med på ett hörn, (sonens ungplott), och andra kompisen fick skjuta. Men, nallen och ungplotten delade kupe' under resan från skogen... Hoppas på att få "fylla" skåpet med björnar kommande höst. (Funderar på att byta till en limousin, ty tilldelningen här har ju stigit till 72 stycken! ) Quote
crowfear Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Hade en crv som var frugans men den pallade inte dåliga vägar, pass upp för stab-stagen. Bytte 2ggr under 2 år, på honda skruvade dom på sig tills jag berättade om vägarna och då sa dom att man skulle köra dessa på asfalt och vanliga grusvägar och inte utanför dessa. Det stod tilloch med i bruksanvisningen att man skulle undvika att köra på ängar har jag för mig. Det är en SUV inte en JEEP sa dom Den Mazda B2600 4x4 95:a pickup jag hade fram till i höstas, var absolut den bästa jaktbil jag haft. Det kan man kalla riktig 4WD och bra terrängegenskaper, för den Mazda Tribute SUV -01:a som jag hade som privatbil samtidigt, var ett skämt i jämförelse med pickupen, vad gäller framkomlighet på vinterväg och dylikt. Så visst är det skillnad på olika. Quote
niclas.eriksson Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Nu har ja åkt min bmw 528 touring 97a. lite för låg, haft diverse 745 245 å så vidare, volvo e kanonbilar tycker ja, fick en navara som firma bil som ja fick andvända lite diskret på fritiden den va kanon i skog å mark. nu har ja en v70 2,5t awd funkar perfekt lagom hög 4wd å plats för hunden å lite packning. Quote
RW Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Det är en SUV inte en JEEP sa dom Det är skillnad på SUV och terrängfordon (JEEP är ett varumärke). Man köper bil efter användningsområdet. Själv använder jag bilen till 90% på väg och då ska man ha en SUV som är bättre på allt jämfört med ett terrängfordon på en väg, i a f sålänge snön inte överskrider 0,5 m. Quote
waxin Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Har en gammal 945 som har varit perfekt laståsna för blodiga djur , brädor, ved mm, ända till det kommer snö för då är det kört.. så nu är den till salu, lutar mot en nissan x-trail X-trail my ass, det blev en v-40 Quote
MarkusR Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 X-trail my ass, det blev en v-40 Lät du frugan bestämma......igen? En riktig dagisracer, haha Nääärå det går säkart att fara till jaktmarken i den också Du har i alla fall en motorcykel, så jag klarar inte riktigt att tycka synd om dig Quote
waxin Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Lät du frugan bestämma......igen? En riktig dagisracer, haha Nääärå det går säkart att fara till jaktmarken i den också Du har i alla fall en motorcykel, så jag klarar inte riktigt att tycka synd om dig Ja det var inte mitt första val men jösses vad fort det går ut till marken, och än så länge så har jag friska ben så när inte strykgärnet vill åka längre kan jag gå sista biten Quote
gonic Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Det är skillnad på SUV och terrängfordon (JEEP är ett varumärke). Man köper bil efter användningsområdet. Själv använder jag bilen till 90% på väg och då ska man ha en SUV som är bättre på allt jämfört med ett terrängfordon på en väg, i a f sålänge snön inte överskrider 0,5 m. Mycke väl medveten om att jeep är ett varumärke men är även ett samlingsnamn. Personligen med min och kompisars erfarenhet av suv så skall man inte köra på annat än landsväg. Grusvägar och lite grövre sådana klarar de inte av då framvagnsuppbyggnad är för svag, även bilmekaren häpnade och sade att de flesta pb har en bättre uppbyggnad. Kör man så mycket på landsväg kan man lika gärna ha en en standardbil med en lägre förbrukning, vi bytte till golf och nästan halverade förbrukningen. Så mitt tips är- skall du ha bilen till jakt o privat ta en pb av de tåligare märkena som WW subaru eller volvo Quote
Recommended Posts